Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:56

Nutteloos?
Er is al een behoorlijke tijd overleg met het beheer, en dat heeft nooit wat opgeleverd.

In deze openbare discussie hebben ze nu wél eindelijk aangegeven dat ze nu o.a. een waarschuwing plaatsen tijdens het uploaden van de foto.
Dát is in ieder geval al 1 verbetering (die in mijn ogen jaren geleden al doorgevoerd had kunnen worden op eigen initiatief, maar goed...).

Dus van nutteloos is hier absoluut geen enkele sprake.

En als het schattige buurmeisje/nichtje/weetikveelwatje met een gestolen auto thuis komt, strijk jij dan wél over je hart?
Schending van auteursrechten is een misdrijf.
Geen kwajongensstreek.

Alane

Re: Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:12

HypoFocus, ze noemen het mischien uploaden, maar de foto staat bij bijv, tinypics, de foto wordt alleen dmv een link zichtbaar gemaakt (tenminste zover ik kon zien), volgens mij is het hetzelfde principe als hier op bokt... het is zichtbaar maar staat ergens anders...

Mischien ook de autodealers vragen, zij hebben ook disclaimers staan, en hun foto's worden ook gebruikt voor commerciele doeleinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:16

Voor de wet maakt 't niet uit waar de foto geupload & gehost is.
Het gaat er om dat hij ergens zichtbaar gemaakt is. ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:36

Eigenlijk zeggen ze, je mag geen 'gestolen' foto's gebruiken, maar als je dat toch wilt moet je HT ervoor betalen.

En daar komt dan weer die schemerzone:
betaalde fietsenstalling:
het is voor de beheerder niet te doen om alle fietsen die gestald worden te controleren of deze niet gestolen zijn..
Toch moet Jantje aan de beheerder betalen om een fiets daar te stallen...
Is dan de beheerder fout, omdat hij,zonder medeweten, een gestolen fiets tegen betaling heeft laten stallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:49

Vergelijking met een fietsenstalling is in dit geval niet zo helder.

Het is namelijk al niet toegestaan om de foto op de site te laten zien (dus om de fiets te stallen, als je er een fietsenstalling voorbeeld bij wil hebben).
Dus met het afbeelden op de site worden er direct al auteursrechten geschonden.

Nou is er dus een bescherming in de wet opgenomen, zodat websites met User Generated Content niet direct bij iedere fout van een gebruiker een claim aan hun broek hebben hangen.
Maar daar hangen hele sterke voorwaarden aan, om voor die bescherming in aanmerking te komen ;)

Het beheer van Horse Tycoon vindt dat zij aan voldoende van die voorwaarden voldoen om voor die bescherming in aanmerking te komen.
De fotografen vinden van niet.

Dat is het grote "discussie punt".

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:17

Maar wat mijn tip dan zou zijn: Ga dan in onderhandeling met het beheer van HorseTycoon/Horse-Nation/HorseTemptation.

Want wat ik voornamelijk lees hier, is heel cru. HTC doet alles fout omtrent auteursrechten.
Ik zie nergens een berichtje van iemand die daadwerkelijk actie onderneemt en met deze mensen in gesprek gaat.

Dus wat ik zeg, regel een meeting, trommel fotografen op en ga IRL in discussie over dit probleem, want je lost er niets mee op om in dit topic alleen maar slecht te praten over van alles en nog wat.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:20

Alane schreef:
Mischien ook de autodealers vragen, zij hebben ook disclaimers staan, en hun foto's worden ook gebruikt voor commerciele doeleinden...

Er staan idd allerlei foto's van auto's op die door het beheer ZELF zijn geplaatst, waarvan ik me afvraag of daar toestemming is gevraagd aan de dealer. Ze zullen die foto's nl niet zélf hebben gemaakt.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:21

Liezel1 schreef:
Alane schreef:

Er staan idd allerlei foto's van auto's op die door het beheer ZELF zijn geplaatst, waarvan ik me afvraag of daar toestemming is gevraagd aan de dealer. Ze zullen die foto's nl niet zélf hebben gemaakt.

Dit gaat me echt een beetje te ver. Gaan jullie dan ook naar Wikipedia? Die heeft vast ook vele fotos waar ze geen toestemming voor hebben...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:25

Ik zie dat slecht praten niet, HF geeft aan dat ze het geprobeerd hebben om op te lossen, bevredigend voor alle partijen, maar dat schijnt dus nie te lukken...
Om dan meningen te vragen is geen herrieschoppen, en HF zegt dat er aan gewerkt wordt om juridische stappen te ondernemen, alleen kosten die tijd, en kun je moeilijk alle ins en outs hier openbaar gaan bespreken...

Bij sommige dingen denken mensen niet genoeg na, en hoeft het allemaal geen opzet te zijn, maar als je dan vermeld op je site dat je plaatjes kunt vinden OP google, en die kunt gebruiken zonder mensen erop te attenderen dat die foto's van iemand kunnen zijn, en dat je niet zomaar alle foto's kunt gebruiken, is natuurlijk niet goed....

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:25

HF?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:27

Marjoow schreef:
HF?

Hypofocus

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:28

Marjoow schreef:
Liezel1 schreef:

Dit gaat me echt een beetje te ver. Gaan jullie dan ook naar Wikipedia? Die heeft vast ook vele fotos waar ze geen toestemming voor hebben...

Maar hoe wil je die 13 jarigen dan duidelijk maken dat het eigenlijk helemaal niet mág... Het beheer geeft zelf net zo hard het slechte voorbeeld.... Dit maakt het er voor de gebruikers niet duidelijker op!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:29

Marjoow schreef:
Liezel1 schreef:

Hoezo is dat te ver gaan?
Die foto's van auto's worden verkocht aan de deelnemers, nb met de link van het spel eronder... commercieel gebruikt dus...
Wikipedia gebruikt ze niet commercieel, verteld over auteursrechten en copyright.... en dat vind ik wel een wezenlijk verschil...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:29

Marjoow schreef:
Maar wat mijn tip dan zou zijn: Ga dan in onderhandeling met het beheer van HorseTycoon/Horse-Nation/HorseTemptation.

Want wat ik voornamelijk lees hier, is heel cru. HTC doet alles fout omtrent auteursrechten.
Ik zie nergens een berichtje van iemand die daadwerkelijk actie onderneemt en met deze mensen in gesprek gaat.

Dus wat ik zeg, regel een meeting, trommel fotografen op en ga IRL in discussie over dit probleem, want je lost er niets mee op om in dit topic alleen maar slecht te praten over van alles en nog wat.

Als je even de moeite had genomen om hier een beetje te lezen, dan had je al minstens 5x kunnen lezen dat er al laaaaaaang onderhandelingen met het beheer van HT geweest zijn.
Meerdere keren zelfs.

En men wil gewoon letterlijk geen enkele kant op.
Zelfs gebruikers aanspreken was al te veel werk. Want men krijgt nog steeds geen consequenties nadat er is geconstateerd dat een foto illegaal gebruikt werd.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:31

Liezel1 schreef:
Marjoow schreef:

Maar hoe wil je die 13 jarigen dan duidelijk maken dat het eigenlijk helemaal niet mág... Het beheer geeft zelf net zo hard het slechte voorbeeld.... Dit maakt het er voor de gebruikers niet duidelijker op!

en daarbij staat dus de volgende tekst op HT:
Citaat:
"Plaatjes van andere websites
Heb je op bijvoorbeeld google of een andere website een plaatje gevonden dat je wilt gebruiken? Klik hier dan op met je rechtermuisknop, en kies Opslaan als.
Het plaatje staat dan op jouw computer. Vervolgens kun je via de uitleg die hierboven staat het plaatje op internet zetten. Gebruik het liefst altijd deze manier, want eigenaren van websites vinden het vaak niet prettig als plaatjes rechtstreeks van hun website ergens anders neer worden gezet. Dat is namelijk nadelig voor de snelheid van hun website, en kost geld.

Wil je toch weten wat de internetlink is van een plaatje? Klik er dan op met je rechtermuisknop, en kies eigenschappen. Je ziet dan een internetadres staan, dit is de directe link naar het plaatje. Je kunt de link kopieren uit het grijze scherm."

Marjo

ja maar op internet is het nogal makkelijk praten. Face to face hebben ze misschien echt door dat je het meent.

En anders ga je naar de rechter en span je een rechtzaak tegen ze aan.

Anoniem

Liezel1 schreef:

Wat betreft de auto's die in het spel worden aangeboden; inderdaad... als daar geen schriftelijke toestemming voor is verkegen is dat ook schending van de auteursrechten van de fotograaf van die betreffende auto- foto's.

Liezel1 schreef:

Tja, precies...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:33

Hypofocus schreef:
En als het schattige buurmeisje/nichtje/weetikveelwatje met een gestolen auto thuis komt, strijk jij dan wél over je hart?
Schending van auteursrechten is een misdrijf.
Geen kwajongensstreek.

Je bent nu een andere vergelijking aan het maken. Jouw buurmeisje/nichtje/weetikveelwatje VRAAGT aan jou een foto, ze komt niet thuis met een gejatte auto.

Daarnaast lijkt het mij enigzins moeilijker om een auto te jatten, daar hoort ook nog enige voorbereiding bij (en ja, dat maakt uit). Plus dat een auto wat duurder is, kinderen jatten eerder een snoepje of foto dan een auto, lijkt mij.

Als die onderhandelingen nergens op uitlopen, dan sleep je ze toch voor de rechter?! Je hebt meermaals aangegeven dat het lang duurt, de beheerders hebben ook aangegeven dat je al tig tijd aan het dreigen bent. Doe er dan wat mee, je moet niet de blaffende hond willen zijn, maar de bijtende hond. Want iedereen weet dat blaffende honden toch niet bijten.

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:33

Hypofocus, wat ik hier lees is dat het beheer van HT hier reageerd, en op dit moment bezig is om enkele aanpassingen en tegemoetkomingen te doen.

Waar zijn de andere spellen in dit verhaal? De beginpost gaat idd over paardenspellen in het algemeen. Nu is dit tijdens de discussie helemaal op HT verder gegaan.
Wat ook te begrijpen is, maar Michel reageert hier tenminste nog. Volgens mij heb ik van een ander paardenspel niemand hier zien reageren (correct me if i'm wrong).
Dat vind ik eigenlijk wel oneerlijk. Het zijn net zo goed de andere spellen die fout zijn, maar HT is gewoon zwaar de l*l hier.
Die is de enigste die gewoon keihard aangepakt wordt, terwijl ze nou wel dingen aan het veranderen zijn.

Of ben ik nou zo mis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:38

Dat had je er niet bij gezet... alleen dat het om een buurmeisje/nichtje/etc. ging, niet dat ze erom kwamen vragen.

En nee... IEDEREEN die een foto van me wil gebruiken moet ervoor betalen. Ik geef geen gratis foto's weg.
Helaas... Ik moet er van leven.
Ik kan niet de ene klant voortrekken boven de andere, dat is zakelijk gezien nogal onprofessioneel.

En omdat iets gemakkelijk te "stelen" of "gebruiken" is, betekend niet dat het minder strafbaar of minder erg is...
De wetgever heeft er niet voor niets het label "misdrijf" aan verbonden.

En nogmaals; ik schrijf nérgens dat ik er niets mee doe. En ik schrijf ook niet dat ik ze voor de rechter sleep, dus waar iedereen toch 't idee van 'dreigen' vandaan haalt snap ik niet.

Ja. Ik wijs ze wel op het feit dat ze de wet overtreden.
En dat de politie daar een strafrechtelijke zaak van kan maken.

Er is verschil tussen strafrecht en civiel recht ;)
Maar daarmee zal ik jullie niet lastig vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:40

@Nikolletje; ja er zijn inderdaad meerdere spellen die zich niet aan de regels houden. Dus vandaar mijn algemene openingspost.

Op dit moment valt het me op dat voornamelijk Horse Tycoon erg veel van mijn foto's gebruikt. Dus vandaar dat die ook als voorbeeld ter sprake kwam...
Op andere spellen heb ik nog niet in dergelijke mate onderzoek kunnen doen.

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:45

tja vind het wel jammer namelijk. HT erkent dat er iets niet goed gaat en neemt maatregelen.

Heb even 10 min rondgekeken op HN, zie meerdere fotos waarvan ik wel ongeer 100% zeker van kan zeggen dat deze van een fotograaf komen.
Dus daar gaat het zeker ook de verkeerde kant op. Misschien dat als er daar nou wat aan gedaan wordt dat het niet zo extreem wordt als HT?

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:51

Buiten de waarschuwing wanneer men foto's upload is er nog geen enkele maatregel genomen als ik me niet vergis, HF?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:59

nikolletje schreef:
HT erkent dat er iets niet goed gaat en neemt maatregelen.

Misschien lees ik er dan al zo'n 38 pagina's helemaal overheen hoor maar WELKE maatregelen nemen ze dan nu?
Buiten de melding bij "up loaden".

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:00

Hilda79 schreef:
nikolletje schreef:
HT erkent dat er iets niet goed gaat en neemt maatregelen.

Misschien lees ik er dan al zo'n 38 pagina's helemaal overheen hoor maar WELKE maatregelen nemen ze dan nu?
Buiten de melding bij "up loaden".

Die vraag heb ik ook al eerder gesteld... zie namelijk niks van WN staan bij foto's jatten etc...