Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Het probleem met die doek is, dat het meer is dan alleen maar een religieuze uiting, zoals bv een keppeltje. Of simpel een kledingkeuze.
De hoofddoek staat voor eerbaarheid en deugdzaamheid van de vrouw; kinderen in de moslimgemeenschap krijgen dat met de paplepel ingegoten. En een vrouw zonder hoofddoek wordt door een groot deel van de Islamitische mannen anders bekeken dan een vrouw met hoofddoek, hoe westers en geintegreerd deze mannen ook zijn. Hun wordt van jongs af aan geleerd dat ze naar een vrouw gesluierd en met hoofddoek niet mogen kijken. Maar vrouwen zonder hoofddoek zijn niet eerbaar en niet deugdzaam en mag je oneerbare voorstellen doen of erger. Zeker als de vrouw zelf niet uit de moslimgemeenschap komt. Het is dan niet raar dat een vrouw zich met hoofddoek veiliger voelt, maar is dat dan vrijheid of een vrije kledingkeuze?
prompter schreef:Ik zie ook dagelijks hoofddoeken, ik heb een paar collega's die ze dragen of eigenlijk "zie" ik ze niet meer, ik zie gewoon collega x en y. De dames dragen ze uit overtuiging, de zus van eentje draagt hem juist weer niet.
Babootje schreef:En een vrouw zonder hoofddoek wordt door een groot deel van de Islamitische mannen anders bekeken dan een vrouw met hoofddoek, hoe westers en geintegreerd deze mannen ook zijn. Hun wordt van jongs af aan geleerd dat ze naar een vrouw gesluierd en met hoofddoek niet mogen kijken. Maar vrouwen zonder hoofddoek zijn niet eerbaar en niet deugdzaam en mag je oneerbare voorstellen doen of erger. Zeker als de vrouw zelf niet uit de moslimgemeenschap komt. Het is dan niet raar dat een vrouw zich met hoofddoek veiliger voelt, maar is dat dan vrijheid of een vrije kledingkeuze?
irmaz schreef:Babootje schreef:En een vrouw zonder hoofddoek wordt door een groot deel van de Islamitische mannen anders bekeken dan een vrouw met hoofddoek, hoe westers en geintegreerd deze mannen ook zijn. Hun wordt van jongs af aan geleerd dat ze naar een vrouw gesluierd en met hoofddoek niet mogen kijken. Maar vrouwen zonder hoofddoek zijn niet eerbaar en niet deugdzaam en mag je oneerbare voorstellen doen of erger. Zeker als de vrouw zelf niet uit de moslimgemeenschap komt. Het is dan niet raar dat een vrouw zich met hoofddoek veiliger voelt, maar is dat dan vrijheid of een vrije kledingkeuze?
Babootje ik haal deze zin even uit jouw (uitgebreide) reactie op mijn post.
Deze redenatie is net zoiets als de minirok. Er schijnen (Nederlandse) mannen te zijn die dat een uitnodiging vinden voor verkeerde handelingen, tenminste dat was het argument een tijd geleden. Maar moeten we dan de minirok gaan verbieden?
Het kan best zijn dat er Islamitische stromingen zijn die dit soort betekenissen, zoals jij hierboven aangeeft, aan hoofddoeken hangen, maar we zijn in Nederland en daar geldt deze betekenis niet en is zelfs strafbaar met de grondwet.
Niet de vrouwen moeten een verbod krijgen maar deze mannen die allerlei zotte eigen betekenissen leggen in kleding.
prompter schreef:De hoofddoek veroorzaakt de problemen in Nederland niet. Het wordt tot een probleem gemáákt. Het lijkt wel een soort afleidingsmanoeuvre.
Vrouwen met hoofddoeken plegen geen plofkraken, leggen geen handgranaten voor huizen, en tóch worden ze als probleem gezien. Echt, ik begrijp het niet
koeke schreef:Loretta schreef:Weet niet welke peiling dat is, maar ik vind de peilingen van Ipsos het meest betrouwbaar. Daarin zie je volgens mij dat PVV fors inlevert en VVD en NSC winst boeken t.o.v. de vorige peiling https://www.ipsos.com/nl-nl/politieke-barometer#unread Overigens ook behoorlijke winst voor PvdA-GL.
Die staan nu mooi met de rug tegen de muur. In de laatste peilingen die ik gezien heb staan NSC en VVD op enorm verlies terwijl de PVV nog hoger staat.
Cer schreef:Is dat ook niet omdat er dan vaak gezegd wordt “ja maar het christendom…”, en dan wordt het weer een whataboutisme
Als je aangeeft “voor vrouwen kan een hoofddoek onderdrukking zijn” (lees de verhalen maar, ik heb er wat “mooie” boeken over gelezen), of meisjes die teruggehaald worden om met oude mannen te trouwen, of die besneden worden, eerwraak etc… het is soms alsof je dat niet mag bespreken..
Want dan is het “nou vlak het christendom niet uit”.
Ik vind het idee achter dat soort kledingvoorschriften waanzin, maar ja, omdat niet alle vrouwen zich onderdrukt voelen, is het verder prima. Ik heb er zelf ook geen last van, ik hoop alleen dat het echt eigen keus is van de dames en inderdaad niet omdat mannen weer eens een godsdienst gebruiken om hun eigen zin door te drijven..
En, vlak alle andere geloven niet uit. Of althans, de mensen (vnl mannen) die een willekeurig geloof voor eigen gewin inzetten .. maar goed, zolang ze mij niet lastig vallen moeten ze maar zien. Maar het is dus “makkelijke praat, want zichtbaar”
Ik snap trouwens wel dat men van raddraaiers met een dubbel paspoort zegt “dan ga je toch terug?” Tegen Nederlanders kan je alleen maar zeggen “dan ga je toch weg, als het je hier niet zint, ga maar in Spanje of Frankrijk wonen”..
Nb: ik snap dat ze het zeggen is iets anders dan “ik ben het ermee eens”
Als iemand echt ongelukkig wordt in een land, kan je gewoon vertrekken .. dat dan weer wel
Plofkraken .. wordt dat in verband gebracht met hoofddoeken? Dat lijkt mij meer het criminele circuit.. toch?
ruitje schreef:Dat is makkelijk, zeggen dat we het er over hebben omdat Wilders het er over heeft.
Daarmee stel je dat het niet zou spelen in de maatschappij als hij er niet zou zijn?
Karl66 schreef:ruitje schreef:Dat is makkelijk, zeggen dat we het er over hebben omdat Wilders het er over heeft.
Daarmee stel je dat het niet zou spelen in de maatschappij als hij er niet zou zijn?
Het speelt toch ook totaal niet in de maatschappij? Ik werk met mensen met en zonder hoofddoek, met soms best wel conservatieve mensen en ik hoor er nooit iemand over. Dat is echt geen issue waar mensen mee bezig zijn.