Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 20:07

Wilders die aangeeft op X dat hij trots is dat bij zich bij Orban mag aansluiten qua Europese partij.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 20:10

Ik heb daar ook over nagedacht, komt dat omdat het 'de identiteit' raakt?

En omdat iedereen 'het ziet' ?

Als je in een rijtjeshuis in Waddinxveen woont, spreek je misschien nooit iemand met aardbevingsschade, of 'last' van het stikstofprobleem.

Dus dat voelt niet als een probleem.

Terwijl je hoofddoeken dagelijks ziet?

Ofzo?

Geen idee, gooi ook maar wat er in :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 20:13

Ik zie ook dagelijks hoofddoeken, ik heb een paar collega's die ze dragen of eigenlijk "zie" ik ze niet meer, ik zie gewoon collega x en y. De dames dragen ze uit overtuiging, de zus van eentje draagt hem juist weer niet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 20:17

Het valt mij niet eens op. Al ruim 20 jaar niet meer.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 20:17

Citaat:
Het probleem met die doek is, dat het meer is dan alleen maar een religieuze uiting, zoals bv een keppeltje. Of simpel een kledingkeuze.
De hoofddoek staat voor eerbaarheid en deugdzaamheid van de vrouw; kinderen in de moslimgemeenschap krijgen dat met de paplepel ingegoten. En een vrouw zonder hoofddoek wordt door een groot deel van de Islamitische mannen anders bekeken dan een vrouw met hoofddoek, hoe westers en geintegreerd deze mannen ook zijn. Hun wordt van jongs af aan geleerd dat ze naar een vrouw gesluierd en met hoofddoek niet mogen kijken. Maar vrouwen zonder hoofddoek zijn niet eerbaar en niet deugdzaam en mag je oneerbare voorstellen doen of erger. Zeker als de vrouw zelf niet uit de moslimgemeenschap komt. Het is dan niet raar dat een vrouw zich met hoofddoek veiliger voelt, maar is dat dan vrijheid of een vrije kledingkeuze?

Oh, dear oh my.

Als calviniste voel ik mij nu gedreven om het even over "DE" islam te gaan hebben.

Ten eerste kunnen we kort zijn: 'de' islam bestaat niet.
Ten tweede: heel veel religies, het christendom nog harder dan de islam, zijn patriarchaal en sexistisch.

Het leuke van het calvinisme is, dat we zelf de bijbel lezen en zelf conclusies trekken.

...idem dito in de islam: ook meisjes en vrouwen (behalve in Afghanistan) lezen de Koran, liefst in het Arabisch.

En wat zo leuk is: "gozers" als Boeddha, Jezus en Mohammed (en zelfs Paulus) zijn misschien niet altijd uitgesproken feministen, maar er is voor vrouwen beslist veel meer ruimte en veel meer gelijkwaardigheid dan je zou verwachten op basis van een deel van de 'volgelingen'.

Het bovenstaande voorbeeld bestaat beslist. |(
Maar kom mij niet aan met het praatje dat het zo hoort in de islam.

Wat wel hoort in de islam is: dat zowel MAN ALS vrouw zich ingetogen kleden en zich bedekken tussen navel en knie.
De rest is cultuur. (En die is vaak patriarchaal en sexistisch.... Zucht.)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 20:18

prompter schreef:
Ik zie ook dagelijks hoofddoeken, ik heb een paar collega's die ze dragen of eigenlijk "zie" ik ze niet meer, ik zie gewoon collega x en y. De dames dragen ze uit overtuiging, de zus van eentje draagt hem juist weer niet.

Ik heb er ook geen last van, dat wil ik niet zeggen met mijn post. Ik probeer te zoeken naar waarom het zo'n issue is in onze maatschappij.

En ik kom denk ik het meeste uit op het voelen als een bedreiging voor de Nederlandse cultuur/identiteit ofzo? Dat mensen bang zijn dat het niet in lijn is met hun eigen waardes oid?

Ik weet niet. Ik vind dat iedereen een hoofddoek mag dragen en voel mij ook niet bedreigd in mijn waardes erdoor. Ik heb dat bijvoorbeeld meer met zwarte Piet, dat heeft ook echt 'gevolgen' /aanpassingen teweeg gebracht in de NL cultuur.

Wat maakt een hoofddoek nou uit denk ik dan :)

@Janneke, ik vind dat je heel vaak zucht of zinnen erbij zet zoals nu je eerste zin die ik belerend of denigrerend vind. Zonde van de verdere inhoud van je berichten i.m.o. :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 20:19

Natuurlijk zijn er ook in Nederland kringen waarin vrouwen en meisjes enorm onder druk gezet worden om een hoofddoekje te dragen. Waarbij je rustig van dwang kunt spreken. Daarin moet je ook niet naief zijn. Maar dat wil nog niet gelijk zeggen dat alle hoofddoekdraagsters gedwongen worden.

Er zijn trouwens ook zat uitwassen in orthodox Christelijke kringen. Het probleem is dat zodra het over Islam gaat elke discussie in een soort mijnenveld veranderd.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 20:21

Als kind had ik al moeite met Zwarte Piet, vond het heel raar. Maar vond Sinterklaas ook raar. En een beetje ranzig.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 20:24

Babootje schreef:
En een vrouw zonder hoofddoek wordt door een groot deel van de Islamitische mannen anders bekeken dan een vrouw met hoofddoek, hoe westers en geintegreerd deze mannen ook zijn. Hun wordt van jongs af aan geleerd dat ze naar een vrouw gesluierd en met hoofddoek niet mogen kijken. Maar vrouwen zonder hoofddoek zijn niet eerbaar en niet deugdzaam en mag je oneerbare voorstellen doen of erger. Zeker als de vrouw zelf niet uit de moslimgemeenschap komt. Het is dan niet raar dat een vrouw zich met hoofddoek veiliger voelt, maar is dat dan vrijheid of een vrije kledingkeuze?

Babootje ik haal deze zin even uit jouw (uitgebreide) reactie op mijn post.

Deze redenatie is net zoiets als de minirok. Er schijnen (Nederlandse) mannen te zijn die dat een uitnodiging vinden voor verkeerde handelingen, tenminste dat was het argument een tijd geleden. Maar moeten we dan de minirok gaan verbieden?

Het kan best zijn dat er Islamitische stromingen zijn die dit soort betekenissen, zoals jij hierboven aangeeft, aan hoofddoeken hangen, maar we zijn in Nederland en daar geldt deze betekenis niet en is zelfs strafbaar met de grondwet.
Niet de vrouwen moeten een verbod krijgen maar deze mannen die allerlei zotte eigen betekenissen leggen in kleding.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 20:24

De hoofddoek veroorzaakt de problemen in Nederland niet. Het wordt tot een probleem gemáákt. Het lijkt wel een soort afleidingsmanoeuvre.

Vrouwen met hoofddoeken plegen geen plofkraken, leggen geen handgranaten voor huizen, en tóch worden ze als probleem gezien. Echt, ik begrijp het niet

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 20:30

irmaz schreef:
Babootje schreef:
En een vrouw zonder hoofddoek wordt door een groot deel van de Islamitische mannen anders bekeken dan een vrouw met hoofddoek, hoe westers en geintegreerd deze mannen ook zijn. Hun wordt van jongs af aan geleerd dat ze naar een vrouw gesluierd en met hoofddoek niet mogen kijken. Maar vrouwen zonder hoofddoek zijn niet eerbaar en niet deugdzaam en mag je oneerbare voorstellen doen of erger. Zeker als de vrouw zelf niet uit de moslimgemeenschap komt. Het is dan niet raar dat een vrouw zich met hoofddoek veiliger voelt, maar is dat dan vrijheid of een vrije kledingkeuze?

Babootje ik haal deze zin even uit jouw (uitgebreide) reactie op mijn post.

Deze redenatie is net zoiets als de minirok. Er schijnen (Nederlandse) mannen te zijn die dat een uitnodiging vinden voor verkeerde handelingen, tenminste dat was het argument een tijd geleden. Maar moeten we dan de minirok gaan verbieden?

Het kan best zijn dat er Islamitische stromingen zijn die dit soort betekenissen, zoals jij hierboven aangeeft, aan hoofddoeken hangen, maar we zijn in Nederland en daar geldt deze betekenis niet en is zelfs strafbaar met de grondwet.
Niet de vrouwen moeten een verbod krijgen maar deze mannen die allerlei zotte eigen betekenissen leggen in kleding.

Maar dat is niet alleen inherent aan de islamitische mannen heb ik laatst nog gemerkt toen ik een vrij korte broek aan had. NL mannen denken ook dat het een uitnodiging is, nu niet meer trouwens, tenminste degene in mijn geval :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 20:34

Is dat ook niet omdat er dan vaak gezegd wordt “ja maar het christendom…”, en dan wordt het weer een whataboutisme

Als je aangeeft “voor vrouwen kan een hoofddoek onderdrukking zijn” (lees de verhalen maar, ik heb er wat “mooie” boeken over gelezen), of meisjes die teruggehaald worden om met oude mannen te trouwen, of die besneden worden, eerwraak etc… het is soms alsof je dat niet mag bespreken..
Want dan is het “nou vlak het christendom niet uit”.

Ik vind het idee achter dat soort kledingvoorschriften waanzin, maar ja, omdat niet alle vrouwen zich onderdrukt voelen, is het verder prima. Ik heb er zelf ook geen last van, ik hoop alleen dat het echt eigen keus is van de dames en inderdaad niet omdat mannen weer eens een godsdienst gebruiken om hun eigen zin door te drijven..

En, vlak alle andere geloven niet uit. Of althans, de mensen (vnl mannen) die een willekeurig geloof voor eigen gewin inzetten .. maar goed, zolang ze mij niet lastig vallen moeten ze maar zien. Maar het is dus “makkelijke praat, want zichtbaar”

Ik snap trouwens wel dat men van raddraaiers met een dubbel paspoort zegt “dan ga je toch terug?” Tegen Nederlanders kan je alleen maar zeggen “dan ga je toch weg, als het je hier niet zint, ga maar in Spanje of Frankrijk wonen”..

Nb: ik snap dat ze het zeggen is iets anders dan “ik ben het ermee eens” ;)
Als iemand echt ongelukkig wordt in een land, kan je gewoon vertrekken .. dat dan weer wel :)

Plofkraken .. wordt dat in verband gebracht met hoofddoeken? Dat lijkt mij meer het criminele circuit.. toch?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 20:34

prompter schreef:
De hoofddoek veroorzaakt de problemen in Nederland niet. Het wordt tot een probleem gemáákt. Het lijkt wel een soort afleidingsmanoeuvre.

Vrouwen met hoofddoeken plegen geen plofkraken, leggen geen handgranaten voor huizen, en tóch worden ze als probleem gezien. Echt, ik begrijp het niet

Van dingen die zichtbaar zijn kun je makkelijk een probleem maken natuurlijk. Die hetze tegen hoofddoekjes slaat helemaal nergens op.

Met een keppeltje op kun je trouwens ook niet veillig over straat. Voor die groep zet de PVV zich dan wel weer in.

Het zou mooi zijn als we gewoon eens weer konden leven en laten leven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 20:43

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 20:51

koeke schreef:
Loretta schreef:

Die staan nu mooi met de rug tegen de muur. In de laatste peilingen die ik gezien heb staan NSC en VVD op enorm verlies terwijl de PVV nog hoger staat.
Weet niet welke peiling dat is, maar ik vind de peilingen van Ipsos het meest betrouwbaar. Daarin zie je volgens mij dat PVV fors inlevert en VVD en NSC winst boeken t.o.v. de vorige peiling https://www.ipsos.com/nl-nl/politieke-barometer#unread Overigens ook behoorlijke winst voor PvdA-GL.

In die laatste peiling heeft de PVV meer zetels dan in de kamer. Ze staan daar op 44 Wel zijn ze iets gezakt ten opzichte van de laatste peiling.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 21:20

Het gaat er vooral om dat de PVV gewoon discrimineert.
Is het niet dat ze korans willen verbranden, moskeeën willen verbieden, hoofddoeken kopvodden noemen, Turkse hooligans (die hier gewoon geboren zijn) het land uit willen zetten enz.

Gewoon haat en verdeeldheid zaaien en VVD, NSC en BBB staan erbij en kijken er naar.

Ik begrijp wel dat PVV geen eigen fatsoenlijke kabinetsleden met goede bestuurlijke kwaliteiten kon leveren.
Wie wil er nu met zo'n partij geassocieerd worden?

Ik ben blij dat de oppositie zich sterk heeft uitgesproken tegen racisme en discriminatie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 21:32

Waarom we het over hoofddoekjes hebben? Omdat we wat asos in de regering hebben die er een halszaak van maken. Iets met kopvoddentax enzo 8)7

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 21:39

BigOne schreef:
Waarom we het over hoofddoekjes hebben? Omdat we wat asos in de regering hebben die er een halszaak van maken. Iets met kopvoddentax enzo 8)7

Zo moeilijk is dat niet.
Ieder mens neemt daar toch afstand van ?
Ik begrijp die discussie niet hierover ?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 21:44

Ik wel, neem sowieso afstand van radicaal extremisten, of dat nu links of rechts is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 21:47

Wilders is gewoon een grote pestkop.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 21:49

Dat is makkelijk, zeggen dat we het er over hebben omdat Wilders het er over heeft.

Daarmee stel je dat het niet zou spelen in de maatschappij als hij er niet zou zijn?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 21:51

Cer schreef:
Is dat ook niet omdat er dan vaak gezegd wordt “ja maar het christendom…”, en dan wordt het weer een whataboutisme

Als je aangeeft “voor vrouwen kan een hoofddoek onderdrukking zijn” (lees de verhalen maar, ik heb er wat “mooie” boeken over gelezen), of meisjes die teruggehaald worden om met oude mannen te trouwen, of die besneden worden, eerwraak etc… het is soms alsof je dat niet mag bespreken..
Want dan is het “nou vlak het christendom niet uit”.

Ik vind het idee achter dat soort kledingvoorschriften waanzin, maar ja, omdat niet alle vrouwen zich onderdrukt voelen, is het verder prima. Ik heb er zelf ook geen last van, ik hoop alleen dat het echt eigen keus is van de dames en inderdaad niet omdat mannen weer eens een godsdienst gebruiken om hun eigen zin door te drijven..

En, vlak alle andere geloven niet uit. Of althans, de mensen (vnl mannen) die een willekeurig geloof voor eigen gewin inzetten .. maar goed, zolang ze mij niet lastig vallen moeten ze maar zien. Maar het is dus “makkelijke praat, want zichtbaar”

Ik snap trouwens wel dat men van raddraaiers met een dubbel paspoort zegt “dan ga je toch terug?” Tegen Nederlanders kan je alleen maar zeggen “dan ga je toch weg, als het je hier niet zint, ga maar in Spanje of Frankrijk wonen”..

Nb: ik snap dat ze het zeggen is iets anders dan “ik ben het ermee eens” ;)
Als iemand echt ongelukkig wordt in een land, kan je gewoon vertrekken .. dat dan weer wel :)

Plofkraken .. wordt dat in verband gebracht met hoofddoeken? Dat lijkt mij meer het criminele circuit.. toch?

Ik denk dat je het niet als whataboutisme moet zien, maar dat het anders ligt. Het probleem zit hem ook niet in het hoofddoekje, het zit erin dat eraan gekoppeld wordt dat vrouwen gedwongen worden en dat ze daarom uit een achterlijke cultuur komen en dat onze autochtone Nederlandse cultuur veel beter is. Dat is gewoon racisme en onwaar, want in Nederland hebben we er net zo weinig problemen mee om vrouwen te onderdrukken door ze bijvoorbeeld te dwingen in een rok te lopen. Dus eigenlijk is onze cultuur net zo achterlijk. Daarom is het geen whataboutisme maar een uitleg waarom onze cultuur niet beter is.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor eerwraak, dat kennen we in Nederland niet, dus zal onze cultuur wel veel beter zijn. Terwijl het enige verschil is dat wat we bij andere culturen eerwraak noemen, we bij onszelf geweld in de relationele sfeer of de huiselijke kring noemen.

En zo kan je eigenlijk voor elke negatief verhaal bij groepen van een buitenlandse afkomst, vergelijkbaar gedrag van autochtone Nederlanders vinden. En dat maakt dat onze cultuur niet beter, alleen anders is. En als je het met die reden vergelijkt is het dus geen whataboutisme.

Daarom was het ook zo onzin om die rare vergelijking te maken dat het Turkse gerel na de verloren wedstrijd goed werd gepraat in tegenstelling tot andere rellen. Ik las dat veel meer als een spiegel die liet zien dat wij niet beter en ook niet slechter zijn. Maar dat wij gewoon gelijk zijn, hetzelfde gedrag vertonen en als je de ongelijkheid benadrukt, dat je dan aan het discrimineren bent.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 21:51

Ik kan “kopvoddentax” als laatste terugvinden in een bericht uit 2010…

Hebben ze het in de kamer nu nog over die hoofddoek-tweet of is het alleen de zijlijn die erover doorgaat? Ik volg het nieuws niet op de voet, ik dacht dat die tweet van vandeweek was?

Ah dank voor je post Karl..
Dat “onze” cultuur beter is, hoor ik er eigenlijk nooit achteraan.. maar dat zou wel kunnen, dat dat de insinuatie is.

Ik las veelal op “een hoofddoek ís onderdrukking” als reactie “dat is niet zo”, terwijl het eigenlijke antwoord is “dat is niet altijd zo, en laten we vrouwen vooral zelf de keus laten”
Laatst bijgewerkt door Cer op 08-07-24 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 21:53

ruitje schreef:
Dat is makkelijk, zeggen dat we het er over hebben omdat Wilders het er over heeft.

Daarmee stel je dat het niet zou spelen in de maatschappij als hij er niet zou zijn?

Het speelt toch ook totaal niet in de maatschappij? Ik werk met mensen met en zonder hoofddoek, met soms best wel conservatieve mensen en ik hoor er nooit iemand over. Dat is echt geen issue waar mensen mee bezig zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 22:04

Karl66 schreef:
ruitje schreef:

Het speelt toch ook totaal niet in de maatschappij? Ik werk met mensen met en zonder hoofddoek, met soms best wel conservatieve mensen en ik hoor er nooit iemand over. Dat is echt geen issue waar mensen mee bezig zijn.

Het ligt natuurlijk ook aan de branche en de regio waar je werkt.
Ik werk in de ggz in de randstad; wij hebben vrouwen met een hoofddoek van schoonmaakpersoneel tot aan directeur of psychiater.
Fijn als Agema een keer bij ons op bezoek komt als minister en ontvangen wordt door een directeur met hoofddoek. ;)