Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 20:13

Kinke schreef:
de verplichte datum van aardappels rooien is 2 weken opgeschoven. Wat heeft men hier van geleerd? Helemaal niks, blijkbaar groeien aardappels nog steeds volgens een kalender

Eigenlijk snap ik daar helemaal niets meer van. Deze regel is bedacht om de natuur te beschermen. Maar tegelijkertijd staat deze regel mijlenver van de natuur af. Je kunt de natuur toch niet gaan plannen? Hoe dan?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:40

Verhoging van het minimumloon en niet verhogen van accijnzen staat alweer op losse schroeven ..

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 07:53

Loretta schreef:
Kinke schreef:
de verplichte datum van aardappels rooien is 2 weken opgeschoven. Wat heeft men hier van geleerd? Helemaal niks, blijkbaar groeien aardappels nog steeds volgens een kalender

Eigenlijk snap ik daar helemaal niets meer van. Deze regel is bedacht om de natuur te beschermen. Maar tegelijkertijd staat deze regel mijlenver van de natuur af. Je kunt de natuur toch niet gaan plannen? Hoe dan?

twee of drie weken later poten -vanwege slechte weer - betekent ook later oogsten, dat snap het computermodel en de ambtenaar die het bedacht heeft niet.

Ze snappen nog altijd niet hoe de natuur werkt

Dat weet alleen de boer omdat deze dagelijks met de natuur werkt en van de natuur afhankelijk is, dat gaat/ging prima tot men van achter een bureau dacht dat de natuur anders moet, helaas die laat zich niet dwingen

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 08:14

Fukushima; een voorbeeld waarom je nooit voor kernenergie moet stemmen. Het gebied is sinds de ramp onbewoonbaar en dit zal nog minstens dertig jaar zo blijven.
Ook komen er veel stralingsziektes voor, en wat voor gevolgen zal het lozen van het afvalwater gaan hebben?
Begrijpelijk dat China not amused is (los van wat ze zelf voor ellende veroorzaken)

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1903015 ... gende-week

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 08:33

Loretta schreef:
Kinke schreef:

Opmerking van een biologische boer: als je minder bemest en minder of geen pesticiden gebruikt, sterft het loof eerder af en krijgen de knollen de kans om eerder te rijpen.

Het klinkt redelijk logisch. De moestuinaardappelen zijn bij iedereen hier allang geoogst.

anjali

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 08:53

De groei van gewassen heeft ook met maanstanden te maken en niet met precieze kalenderdata.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 09:08

ook die biologische boer komt in de problemen als de weergoden besluiten dat het een natte bende wordt terwijl er gepoot moet worden of wanneer er geoogst moet worden

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 09:32

Het is ook afhankelijk van het ras dat je gebruikt. Moestuinaardappelen zijn vrijwel altijd vroege tot hooguit middellate aardappelen, terwijl productieaardappelen over het algemeen late tot zeer late aardappelen zijn. Maar in mijn omgeving zijn de aardappelen gisteren het laatste stukje gerooid, maar zag ik ook op de volkstuin nog mensen druk aardappelen rooien en ook nog stukken die nog niet gerooid zijn.

Hier worden ook veel frietaardappelen geoogst, en dit soort aardappelen moeten groot zijn. Voor tafelgebruik wil men liever kleinere maar meer aardappels over het algemeen. Dat geeft ook een andere productie en groeitijd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:34

anjali schreef:
De groei van gewassen heeft ook met maanstanden te maken en niet met precieze kalenderdata.

Meer ook een stuk daglengte en dus hoeveel (zon)licht de gewassen krijgen. Het is niet alleen de kou waardoor er in de winter amper wat groeit.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:11

Kinke schreef:

Dit is gelukt dankzij een motie van BBB en SGP die is aangenomen. Deze 2 partijen hebben tenminste nog verstand van landbouw . Mijn opa verbouwde aardappelen en ik eet ze zelf ook heel graag.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:30

Het is een goede en terechte beslissing. Jammer wel dat de weersomstandigheden zo slecht waren dit jaar waardoor dit nodig was, want voor de natuur is het minder.

Waarom zijn de politieke partijen zo oorverdovend stil als het om het stikstof probleem gaat.
Verschillende mensen geven daar hun mening over in het artikel van RTL
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... r-stikstof

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 12:35

Nikass schreef:
Fukushima; een voorbeeld waarom je nooit voor kernenergie moet stemmen. Het gebied is sinds de ramp onbewoonbaar en dit zal nog minstens dertig jaar zo blijven.
Ook komen er veel stralingsziektes voor, en wat voor gevolgen zal het lozen van het afvalwater gaan hebben?
Begrijpelijk dat China not amused is (los van wat ze zelf voor ellende veroorzaken)

Zoals in het artikel staat is er nog maar zo weinig radioactief materiaal in aanwezig dat het veilig is om te lozen. Zolang je dat in relatief kleinere hoeveelheden doet zal dat geen noemenswaardige effecten hebben. China gaat er enkel tegenin omdat het Japan is, die twee liggen elkaar al heel lang niet.

Mensen worden dagelijks blootgesteld aan radioactieve straling, op de ene plek (bijvoorbeeld bij de noord- en zuidpool, of in een vliegtuig) meer dan de andere. Daar heeft Tsjernobyl ook een invloed op ja, maar die kernramp is goed voor 0,0065% van de jaarlijkse straling waaraan je bloodgesteld wordt. Voor Fukushima zal dat nog een heel stuk lager liggen.

Daar komt ook nog bij dat Fukushima voorkomen had kunnen worden, maar dat er bij de bouw en het onderhoud van de centrale verkeerde keuzes gemaakt zijn en dat er tijdens de ramp zelf ook grote fouten gemaakt zijn in de centrale zelf. Uiteindelijk is kernenergie één van de veiligste energiesoorten; energie uit steenkool, olie en gas is vele malen dodelijker. Als het mis gaat zijn de gevolgen in het getroffen gebied een stuk groter, maar het gaat zelden mis. Veel mensen komen niet verder dan Tsjernobyl en Fukushima, en dat terwijl kerncentrales al zo'n 70 jaar gebruikt worden om energie op te wekken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 12:39

Eens met Exitium. Wat eerder een probleem is, dat het radioactieve afval, plutonium, ongelooflijk lang nodig heeft om aftebreken. Ik vind dat ethisch onjuist om dit voor het nageslacht achter te laten, maar daarover denken mensen dus verschillend.
Maar alles heeft zijn nadeel en invloed op de natuur. Dat Vind ik meer en meer.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 12:58

zijn er eigenlijk wel veilige en niet vervuilende energie centrales?
kolencentrales? vanwege uitstoot: nee
Gaswinning? vanwege aardbevingen: nee
biomassacentrales met bomen uit Canada of Zweden...???? zeer twijfelachtig
Kerncentrales: problematisch met afval bewaren
Zonnepanelen: nieuwe asbest
Windmolens: worden begraven als ze zijn afgeschreven, ecologisch/volksgezondheid problematisch
Accu's voor opslag: problematische productie methodes
Stuwmeren/waterkracht, ook niet heel veilig bij doorbraak van dammen, zie Libië en Oekraïne recent.

wat is dan wel een goede optie?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 13:09

Please enlighten me: wat is het probleem als je de kunststof van een windmolen begraaft...?

(Ik snap dat 'kunststof' van alles kan zijn, maar dat geldt niet specifiek voor windmolens.)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 14:36

Aardappels. Halverwege de 19de eeuw mislukte de aardappeloogst in Ierland. Daardoor ontstond er grote hongersnood waardoor een miljoen Ieren stierven en een miljoen noodgedwongen emigreerden naar de U.S.A. Grote sociale en politieke onrust was ontstaan in Ierland waarvan de gevolgen nu nog steeds aanwezig zijn. Het is niet zomaar iets, de landbouw, en regeringsleiders die daar geen feeling mee hebben die kunnen grote schade veroorzaken. Het boerenbloed in mij van mijn voorouders komt geregeld in opstand tegenwoordig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 15:18

anjali schreef:
Aardappels. Halverwege de 19de eeuw mislukte de aardappeloogst in Ierland. Daardoor ontstond er grote hongersnood waardoor een miljoen Ieren stierven en een miljoen noodgedwongen emigreerden naar de U.S.A. Grote sociale en politieke onrust was ontstaan in Ierland waarvan de gevolgen nu nog steeds aanwezig zijn. Het is niet zomaar iets, de landbouw, en regeringsleiders die daar geen feeling mee hebben die kunnen grote schade veroorzaken. Het boerenbloed in mij van mijn voorouders komt geregeld in opstand tegenwoordig.

Die aardappelziekte die de oorzaak was van de misoogst(en) kon ook zo makkelijk huishouden omdat er eigenlijk maar 1 ras gekweekt werd. En dat was zover ik weet niet een overheidsregel, maar de voorkeur van de boeren zelf.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 15:23

tamary schreef:
anjali schreef:

Die aardappelziekte die de oorzaak was van de misoogst(en) kon ook zo makkelijk huishouden omdat er eigenlijk maar 1 ras gekweekt werd. En dat was zover ik weet niet een overheidsregel, maar de voorkeur van de boeren zelf.

Dat is zo, maar als iets veroorzaakt wordt door de natuur moet je het accepteren. Echter nu wil de overheid zich mengen overal in en dat vind ik niet acceptabel. Een hele aardappeloogst verpesten door verplicht te vroeg moeten oogsten??

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 15:29

Maar die is niet veroorzaakt door de natuur maar de boeren zelf.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 15:32

Vroeger dan de EU aangeeft is de overheid aan te rekenen, echter er worden ook aardappelrassen gekozen die een lang groeiseizoen vragen en daar zijn alternatieven voor. De gok nemen dat je groeiseizoen zo lang is, ligt bij de boer, niet bij de overheid. Dat er nu dan en risico gelopen wordt dat het weer niet meewerkt + nog eens een overheidsregel (die inderdaad niet zo streng hoeft), is dus niet geheel aan 1 partij toe te schrijven.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 15:44

Er bestaan verschillende aardappelrassen voor verschillende doeleinden. Dat weet iedereen toch wel. En verder is er ook nog verschil tussen zandaardappelen en kleiaardappelen. Voor verschillende grondsoorten dus.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 15:50

tamary schreef:
Vroeger dan de EU aangeeft is de overheid aan te rekenen, echter er worden ook aardappelrassen gekozen die een lang groeiseizoen vragen en daar zijn alternatieven voor. De gok nemen dat je groeiseizoen zo lang is, ligt bij de boer, niet bij de overheid. Dat er nu dan en risico gelopen wordt dat het weer niet meewerkt + nog eens een overheidsregel (die inderdaad niet zo streng hoeft), is dus niet geheel aan 1 partij toe te schrijven.

Was een reactie op anjali, niet op jou :) even voor de duidelijkheid.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 15:51

Maar waarom kan er niet gewoon gekeken worden naar de hoeveelheid stikstof per akker? Er zijn toch meerdere wegen die naar Rome leiden en de natuur is nu eenmaal elk jaar anders.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 15:54

Mizora schreef:
Het is ook afhankelijk van het ras dat je gebruikt. Moestuinaardappelen zijn vrijwel altijd vroege tot hooguit middellate aardappelen, terwijl productieaardappelen over het algemeen late tot zeer late aardappelen zijn. Maar in mijn omgeving zijn de aardappelen gisteren het laatste stukje gerooid, maar zag ik ook op de volkstuin nog mensen druk aardappelen rooien en ook nog stukken die nog niet gerooid zijn.

Hier worden ook veel frietaardappelen geoogst, en dit soort aardappelen moeten groot zijn. Voor tafelgebruik wil men liever kleinere maar meer aardappels over het algemeen. Dat geeft ook een andere productie en groeitijd.

Wat zijn "productie aardappelen"?
Doet me er aan denken dat in de supermarkt verschillende soorten aardappelen liggen, voor verschillende prijzen. Maar als je goed de verpakking leest, zijn het - op een enkele uitzondering na - allemaal dezelfden. :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 15:58

Exitium schreef:
Nikass schreef:

Zoals in het artikel staat is er nog maar zo weinig radioactief materiaal in aanwezig dat het veilig is om te lozen. Zolang je dat in relatief kleinere hoeveelheden doet zal dat geen noemenswaardige effecten hebben. China gaat er enkel tegenin omdat het Japan is, die twee liggen elkaar al heel lang niet.

Mensen worden dagelijks blootgesteld aan radioactieve straling, op de ene plek (bijvoorbeeld bij de noord- en zuidpool, of in een vliegtuig) meer dan de andere. Daar heeft Tsjernobyl ook een invloed op ja, maar die kernramp is goed voor 0,0065% van de jaarlijkse straling waaraan je bloodgesteld wordt. Voor Fukushima zal dat nog een heel stuk lager liggen.

Daar komt ook nog bij dat Fukushima voorkomen had kunnen worden, maar dat er bij de bouw en het onderhoud van de centrale verkeerde keuzes gemaakt zijn en dat er tijdens de ramp zelf ook grote fouten gemaakt zijn in de centrale zelf. Uiteindelijk is kernenergie één van de veiligste energiesoorten; energie uit steenkool, olie en gas is vele malen dodelijker. Als het mis gaat zijn de gevolgen in het getroffen gebied een stuk groter, maar het gaat zelden mis. Veel mensen komen niet verder dan Tsjernobyl en Fukushima, en dat terwijl kerncentrales al zo'n 70 jaar gebruikt worden om energie op te wekken.

Japan zegt dat de straling te verwaarlozen is ja.

De ramp was niet te voorkomen, tenzij de kerncentrale minder dichtbij de zee had gestaan misschien. Maar op een aardbeving kun je niet persé altijd anticiperen.