steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 18:38

Exitium schreef:
Dees schreef:
Het BEGINT bij de aanpak van 500/600 veehouderijen (snel uitkopen of volledig anders het bedrijf gaan voeren naar 0% stikstof) binnen een jaar (ik ben benieuwd of dat wordt gehaald - vast niet).

Zal niet gehaald worden. Voor bedrijven die akkoord gaan mogelijk wel, maar iemand die het er niet mee eens is kan het voor de rechter brengen en na een uitspraak kunnen zowel het bedrijf als de overheid in hoger beroep en in cassatie. Daar kan jaren overheen gaan.

Hmmm....

Volgens mij is dit NIET het voorstel van Remkes.
Zeker die 0% niet.

Je kunt het lezen als 'hakken in het zand'.
500 boeren uitkopen in 1 jaar - "Dat is op zijn zachtst gezegd ambitieus", sprak de voormalige minister van landbouw Schouten.
Maar ook dat is net niet het voorstel.

.... maar tempo maken is hard nodig. Dus laten we zeggen op twee-, drieduizend bedrijven een gesprek aangaan.
Verplaatsen, biologisch worden, een andere bedrijfstak erbij - er is een stevige hoeveelheid geld beschikbaar.

nikkel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 11:10

Wat vind jij een stevige hoeveelheid voor bedrijven, waar a families hun inkomen mee verdienen. B Pensioenen veiligstellen. C veelal generaties die op die plek zijn geboren en getogen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 11:54

Als het vastgoed niet verkocht hoeft te worden is daarmee het pensioen afgedekt. Ik ken enkele boerenbedrijven en ze zijn bepaald niet aangesloten bij een pensioenfonds. Het vastgoed is doorgaans de pensioenvoorziening.
En als het vastgoed niet verkocht hoeft te worden, is er ook geen breuk in de generaties die op die ene plek vertoeven, dat gaat dan gewoon door.

Gederfd inkomen is gewoon een rekensom en daarvoor komt er dus een uitbetaling. Het zal voor jongere boeren vast geen zak met geld zijn waarmee ze als miljonair hun AOW-leeftijd gaan halen, maar hee... als je in het bedrijfsleven uit je contract wordt gezet, krijg je ook een som met geld maar daarna moet je gewoon ergens anders aan de bak. Lijkt me ook vanuit humaan perspectief niet meer dan gezond. De 60+-ers zullen het met die uitkoopsom vast gaan redden tot AOW.

Laten we niet doen alsof uitkoop zo buitengewoon en zo ontzettend-vreselijk-eindevandewereld is. Het uitkopen van bedrijven (boer of niet) is een hele gewone zaak. Er worden zelfs wel eens particuliere huiseigenaren uitgekocht. Ieder jaar worden wel bedrijven opgekocht en uitgekocht om plaats te maken voor andere maatschappelijke doelen. In mijn regio ken ik meerdere boerenbedrijven die er door zo'n uitkoop echt aanzienlijk op vooruit zijn gegaan, met die bedrijven hoef je echt geen medelijden te hebben.
Tuurlijk is het gedwongen worden tot verandering (wat de aard van de verandering ook is) niet leuk en emotioneel, maar het is absoluut niet het einde van de wereld. Dat mag best even zo voelen, daarvoor alle begrip, maar daarna gaat het leven verder. Op een andere manier. Hoeft niet eens slechter te zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 12:27

nikkel schreef:
Wat vind jij een stevige hoeveelheid voor bedrijven, waar a families hun inkomen mee verdienen. B Pensioenen veiligstellen. C veelal generaties die op die plek zijn geboren en getogen.

Ik stel dat Remkes niet heeft gezegd dat men moet stoppen met boeren.

Er moet drastisch iets gedaan worden aan (een serie) probleem/problemen, waaronder stikstof.

Misschien is het zo dat men
... andere aanbeveling van Remkes : overheid moet zorgen dat biologisch boeren loont...
graag de overstap naar biologisch wil maken.
Dat kost geld, maar er is wel 'een zak met 25 miljard' beschikbaar.

Of omschakelen naar gemengd bedrijf, investeren in een camping, etc etc etc.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 13:13

Wat ik uit het hele verhaal begreep is verplaatsen naar een "rood" gebied waar intensieve agrarische praktijken mogen. Vooral voor de export meen ik gelezen te hebben. Pas als alle andere opties (verhuizen, veranderen naar minder uitstoot enz) niets oplevert is uitkoop de laatste stap.

Dat hele idee van rode gele en groene gebieden vind ik wel slim bedacht. Alle "vieze" vervuilende bedrijven op een kluitje bij elkaar in de rode gebieden. Liefst meteen de eventuele slacht ook ter plekke zodat er minder gesleept hoeft te worden. Enige risico is dan dierziektes die misschien sneller verspreidt worden

De gele minder intensieve landbouw en de groene alleen natuurinclusieve bedrijven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 15:05

goed plan, verplaatsen we Tata en meer van dat soort bedrijven naar een 'rood' gebied, misschien pal naast jouw huis? Of is het plan dan opeens minder goed?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 17:12

Tata moest maar hééél erg snel over op waterstof.

(Marjan Minnesma heeft vorig jaar Rutte verteld dat dit een 'Chefsache' is. Was nog niet tot hem doorgedrongen.)

Ik hoop dat Schiphol eindelijk eens doet wat de afspraak is - en dat Lelystad geen groot vliegveld wordt (maar of gewoon dichtgaat of voor hobbyisten in zweefvliegtuigjes blijft).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 18:00

Kinke schreef:
goed plan, verplaatsen we Tata en meer van dat soort bedrijven naar een 'rood' gebied, misschien pal naast jouw huis? Of is het plan dan opeens minder goed?

Kinke als ergens toch al veel viezigheid is kun je maar beter alle vieze dingen bij elkaar zetten zodat het een cluster wordt waardoor er een beperkt aantal mensen last van heeft ipv overal verspreid overlast veroorzakers neerzetten waardoor er veel meer mensen en natuur hinder van heeft. Naar voor diegenen die daar nu al wonen natuurlijk :(:) . Hopelijk worden die dan gecompenseerd op de een of andere acceptabele manier.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 18:28

Citaat:
Naar voor diegenen die daar nu al wonen natuurlijk

Over egoisme gesproken

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 18:39

Tata /Hoogovens en Schiphol staan midden in de Randstad, dus tja - daar wonen veel mensen omheen.

De rode gebieden van Remkes gaan over plekken relatief ver van kwetsbare natuur.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 20:28

De consumenten houden hun hand steeds meer op de knip. Producten die hier worden geproduceerd maar te duur worden/zijn blijven vanzelf in de schappen liggen, daar zorgt de consument wel voor.

Dan worden de industriële boerenbedrijven gewoon in andere landen gevestigd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 19:11

En wat een #&(=:":¢®®§°¶¿™~^¡>§°¶>] ®¥
rotopmerking van Klaver: 'dit moeten we uitvoeren voor de boeren door hebben wat er echt in staat'.

Hoezo, vertrouwen in de politiek?

Ik heb ook nog geen excuses gehoord - heel erg fout.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 10:37

In welke contact is die opmerking geplaatst, Janneke2?

Oja, speciaal voor Olejon, mocht die zich hier nog roeren:
Boerenbedrijven die wel op mijn steun kunnen rekenen: https://caringfarmers.nl/

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 11:05

... vlak na de presentatie van het rapport van Remkes.
Dat hij zei 'snel uitvoeren' vind ik niet erg - 'voordat ze doorhebben wat er in staat' vind ik beneden peil.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 11:09

Ik vond het al verbazend dat het rapport nog best wel goed werd ontvangen door de veehouders....
Maar goed, Klaver hoeft inderdaad geen zout in de wonden te strooien.

Ondertussen hoop ik wel dat er nu wel wordt doorgepakt. Al was het maar omdat het al jarenlang wordt uitgerekt en daar is vooralsnog niemand beter van geworden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:28

Op de feestboek pagina van 'Land van Ons' staat een (link naar een) verhaal over boeren in het veenweidegebied :
'Het groene hart, het begeerde land...?'

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 23:35

Janneke2 schreef:
... vlak na de presentatie van het rapport van Remkes.
Dat hij zei 'snel uitvoeren' vind ik niet erg - 'voordat ze doorhebben wat er in staat' vind ik beneden peil.

Ik vond het ook een beetje een aparte opmerking, maar heb niet het hele gesprek gehoord (alleen dit stukje werd uitgelicht) en Klaver sprak wel met een journalist, dus het was geen off the record opmerking.
Ik zou dus eerst de hele context willen horen. Hij heeft idd geen excuses aangeboden, omdat hij heeft aangegeven wat hij gezegd heeft en waarom.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 11:37

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 15:00

kamsel schreef:
https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~a0a183a2/
Er wordt de laatste 5 jaar veel meer recreatiewoningen en hotels gebouwd dichtbij maar ook in natura2000 gebieden.
Geweldige bescherming..

Pas op hoor, niet reppen over de intensieve menshouderij. Dat leidt af van waar het sommigen nu juist om gaat :D

Nikass schreef:
Ik vond het ook een beetje een aparte opmerking, maar heb niet het hele gesprek gehoord (alleen dit stukje werd uitgelicht) en Klaver sprak wel met een journalist, dus het was geen off the record opmerking.
Ik zou dus eerst de hele context willen horen. Hij heeft idd geen excuses aangeboden, omdat hij heeft aangegeven wat hij gezegd heeft en waarom.

Natuurlijk biedt hij, als imo een van de meest arrogante mensen in de TK, geen excuus aan. Hij is simpelweg oprecht van mening dat je ons als str*nt mag behandelen. Aanjager van polarisatie pur sang, als je het mij vraagt. Zijn empatisch vermogen lijkt er slechter aan toe te zijn dan de Nederlandse natuur, maar ach, over boeren mag je blijkbaar praten alsof ze nog minder dan derderangsburgers zijn.

Maar goed, dat jij een dergelijke uitspraak oké vindt, viel natuurlijk in de lijn der verwachtingen.

Janneke2 schreef:
Tata /Hoogovens en Schiphol staan midden in de Randstad, dus tja - daar wonen veel mensen omheen.

De rode gebieden van Remkes gaan over plekken relatief ver van kwetsbare natuur.

Amercentrale: op 200 meter afstand van N2000 Biesbosch, vergunning voor 50 ton NH3 (plus min 30 melkveebedrijven) en 1.3 kton NOx.

Ik gok maarzo dat die niet opgekocht wordt, wat jij?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 17:53

kamsel schreef:
https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~a0a183a2/
Er wordt de laatste 5 jaar veel meer recreatiewoningen en hotels gebouwd dichtbij maar ook in natura2000 gebieden.
Geweldige bescherming..

Grrrr....

De boswachters hier in de buurt hebben het liefst 'groene' boeren naast hun terreinen.

(De laatste jaren rukken de bloembollenvelden op in het Drentse land en van het bijbehorende spuiten word je niet vrolijk.
En ik weet nog uit mijn tijd in de Randstad wat dat gif doet.
Na de tweede begrafenis van een relatief jonge bollenboer doe ik niet meer aan meel in de mond - het is gif.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 08:38

Tim de boswachter ziet t liefst alle dieren opgesloten ..
Laura Bromet wil al het pluimvee weg (want vogelgriep). Ik las net een hartverscheurend stuk over de eco sister die al hun emoes kwijt zijn omdat er honderden wilde ganzen op hun terrein bleven komen en zo al hun emoes ziek gemaakt hebben ..

Oh, en het artikel dat de meeste opgepakte mensen rondom de boeren protesten helemaal geen boer blijken te zijn (maar gelukkig mag je boeren nog steeds prima allemaal overal van beschuldigen :+ )

Gezellig :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:10

Hmmm, ik denk dat het meevalt.

Een stukje gecopieërd van de eerste hit mbt Bromet en pluimvee.
Het gaat over kiloknallers weg - en let efkes op degene die de tekst schreef.

Bromet: „We zorgen in Nederland slecht voor onze natuur, slecht voor het milieu en slecht voor onze boeren. Dit voorstel zorgt er voor dat er minder CO2- en stikstofuitstoot komt, dat we beter voor onze dieren zorgen én dat boeren meer geld krijgen voor hun product. Het huidige systeem is onhoudbaar, ik reken op steun voor verandering”.

Volgende week wordt er door de Tweede Kamer gestemd over het voorstel van Bromet.

Foto van Caroline van der Plas
Tekst: Caroline van der Plas

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:21

Quote van Laura “pluimvee in waterrijke gebieden moet stoppen”.. (staat op Twitter)

Is Nederland wel of geen waterland? Het klinkt wel heel resoluut.

Argumenten dat de ganzen populatie de pan uit groeit lees ik ook hier en daar .. ik weet niet waar dat precies aan ligt trouwens

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 13:10

Pluimvee op stal loopt toch geen risico op besmetting via wilde vogels?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 13:36

Cer schreef:
Quote van Laura “pluimvee in waterrijke gebieden moet stoppen”.. (staat op Twitter)

Is Nederland wel of geen waterland? Het klinkt wel heel resoluut.

Er is al genoeg ellende in de wereld.
Waterland en waterrijk gebied zijn volgens mij twee verschillende zaken.

Mijn dochters paard staat 'ergens in de Randstad', vlakbij een waterrijk natuurgebied.
Het is ivm vogelgriep twee maal bingo geweest dat ze ivm vogelgriep een week niet bij haar paard mocht komen.
... want pal naast dit waterrijke natuurgebied staat een pluimveebedrijf dat helaas twee maal de klos is geweest met vogelgriep en het afmaken |( van alle kippen.
(Newspeak: 'ruimen'.)

Uiteraard kan ieder bedrijf besmet raken, maar pal naast zoveel (trek) vogels ben je wel heel erg kwetsbaar.

Barneveld ligt niet direct in waterrijk gebied.

Ganzenpopulatie groeit ivm monocultuur.