Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 12:17

Veronica2 schreef:
Prima geplakt en geknipt hoor, alles staat goed :).

Maar aan het eind van de dag is het wel echt de vraag of een aanzienlijke lastenverzwaring voor bedrijven, waar hier nogal eens voor gepleit wordt, iets verandert aan vermeende ongelijkheid tussen bedrijven en consumenten. De consument betaalt uiteindelijk de hogere prijs en waar is dan het einde?

Dat is wel heel hoogover. Lastenverwaring in specifieke sectoren kan het onaantrekkelijker maken voor sommige bedrijven, maar innovatie in andere sectoren weer aanjagen. Een voorbeeldje - ik luister belgische radio. Daar gaan ze serieus inzetten op eiwitarmer voedsel of andere bronnen - ofwel minder vlees. Dat stimuleert innovatie in andere bronnen van voedsel, die minder belastend zijn voor dier, mens en milieu. Zie bijv https://lv.vlaanderen.be/beleid/go4food ... tstrategie . Zoals ik eerder aangaf kan je prima beleid maken en toekomstbestendige, innovatieve bedrijfsactiviteit te stimuleren en meer ouderwetse, serieus vervuilende of schadelijk voor (arbeids)migranten aan de onderkant juist minder te stimuleren.

Dus wat je zegt klopt niet - sommige producten kunnen duurder worden (bijvoorbeeld met een hoge impact op milieu en resources), maar innovativiteit stimuleren en vervuiling kan ervoor zorgen dat andere producten juist weer goedkoper worden. Dat kan je als overheid heel gericht doen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 12:45

nps schreef:
Dus wat je zegt klopt niet - sommige producten kunnen duurder worden (bijvoorbeeld met een hoge impact op milieu en resources), maar innovativiteit stimuleren en vervuiling kan ervoor zorgen dat andere producten juist weer goedkoper worden. Dat kan je als overheid heel gericht doen.

Nou, het is wel wat streng om te beweren dat het niet klopt. Er wordt hier vaak gepropageerd dat bedrijven zwaarder belast moeten worden, maar dat zal altijd leiden tot hogere kosten.

Verder ben ik met je eens dat beleid erop gericht moet zijn innovatie te stimuleren in alle sectoren, maar ik zie dat niet succesvol zijn met een hogere belastingdruk. Innovatie kost geld en het is maar te hopen dat de structuren blijven bestaan die het mogelijk maken, de verschillende overheidsfondsen daarvoor bijvoorbeeld, en dat investeerders geïnteresseerd blijven. Veel grote bedrijven gebruiken hun tegoeden om te innoveren en ik denk dat dat gestimuleerd moet blijven worden.

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 12:56

nou, dat was de troonrede weer, mooi verhaal uiteraard. Nu maar zien wat ervan terecht komt.

Ik hou wel van alle ceremonie eromheen, de koetsen, paarden, uniformen etc.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 13:00

Ik zie al die paarden hier op Duindigt, ze zijn hier al vanaf donderdag, erg leuk om mee te maken, ook het oefenen wat ze hier doen op de baan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 14:04

Off topic maar de hele stoet komt nu het terrein weer op :)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 14:33

Veronica2 schreef:
nps schreef:

Nou, het is wel wat streng om te beweren dat het niet klopt. Er wordt hier vaak gepropageerd dat bedrijven zwaarder belast moeten worden, maar dat zal altijd leiden tot hogere kosten.

Sommige bedrijven. Zodat sommige dingen duurder worden. Je kan er als consument zelf wel of niet voor kiezen of die duurdere dingen nog steeds essentieel zijn of dat je overstapt naar een alternatief, wat misschien minder duur is. Wat je zegt klopt gewoon echt niet - bedrijven belasting verhogen leidt niet per definitie tot minder geld in de portemenee. Wel als je ervanuit gaat dat gedrag nooit veranderd en mensen hun (consumeer) patroon nooit gaan aanpassen. En laten financiele prikkels nou de beste manier zijn om consumeer patronen aan te passen.

Veronica2 schreef:
Verder ben ik met je eens dat beleid erop gericht moet zijn innovatie te stimuleren in alle sectoren, maar ik zie dat niet succesvol zijn met een hogere belastingdruk. Innovatie kost geld en het is maar te hopen dat de structuren blijven bestaan die het mogelijk maken, de verschillende overheidsfondsen daarvoor bijvoorbeeld, en dat investeerders geïnteresseerd blijven. Veel grote bedrijven gebruiken hun tegoeden om te innoveren en ik denk dat dat gestimuleerd moet blijven worden.

Ik zegt niet in alle sectoren. Ook hier kan overheid zelf sturen door subsidies uit te geven of investeren in bepaalde bedrijven aantrekkelijk te maken. Door bijvoorbeeld in te zetten op thema's die op de lange termijn veel brengen, of die we meer willen terugzien. Het is heel nadrukkelijk een beleidskeuze waarin je kiest te investeren. Maar daar is een langetermijnvisie voor nodig plus een duidelijk kader waar we heen willen in Nederland. Kiezen is een keuze.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 21:38

De eerste doorrekeningen zijn er. En verrassing -O- de laagste inkomens gaan er op achteruit door de nieuwe belastingregels. Hoe meer je verdient hoe groter het voordeel |o

Citaat:
Dit betekent een toename van 1,25 procent voor Nederlanders die modaal verdienen (3875 euro). Voor werkenden die twee keer modaal verdienen (7750 euro) ziet het er vanaf 1 januari 2026 nog mooier uit: zij krijgen 48,07 euro netto meer. Een stijging van 0,97 procent.

De lagere inkomens hebben het nakijken. Nederlanders die het minimumloon verdienen en 38 uur per week werken, verliezen 14,42 euro. Zij komen uit op een inkomen van 2028,15 euro netto per maand. Degenen die 36 uur werken, dalen ruim 13 euro in nettoloon. Verdien je het minimumloon en werk je 40 uur per week? Dan verlies je maar 0,25 euro op je netto maandsalaris en kom je uit op 2133,63 euro.

Hogere inkomens profiteren extra
Dat de midden- en hogere inkomens erop vooruitgaan, heeft te maken met de loonheffing en de arbeidskorting, zegt Stefan Op de Woerd, managing director bij Youforce. „De loonheffing over de eerste belastingschijf is iets omlaag gegaan, dat levert een positief effect op voor iedereen.’’

Blijf op de hoogte
Krijg een melding bij belangrijk nieuws over Algemeen.
Ook stijgt de arbeidskorting. Maar dat heeft niet voor iedereen hetzelfde effect. „De arbeidskorting bouwt langzaam op: als je in de eerste belastingschijf zit met je salaris, dan krijg je die korting minder snel. Hoe meer je verdient, hoe meer je ervan profiteert. Daardoor stijgen de midden- en hogere netto-inkomens en dalen de minimuminkomens.’’

Op de Woerd vindt het een zorgelijke ontwikkeling dat juist de mensen die onderaan de salarisladder zitten geld verliezen. „14 euro per maand minder verdienen is voor de een misschien niet veel, maar een hoop Nederlanders kunnen dit geld niet missen. Het kan zomaar een grote hap zijn uit je inkomen.’’

https://www.ad.nl/geld/bijna-40-euro-ex ... ~a921bb69/

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 22:27

Karuna,
Dat verbaast je toch niet met een (demissionaire) regering van VVD en BBB ?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 22:36

Ja en die lieve aardige Caroline had ook een leuk pro-Israël pakje aan. Om nog extra even de genocide aan te moedigen! Minder moslims = beter natuurlijk. :j

Ik kan het echt niet begrijpen dat mensen hier op stemmen. Zelfs de FvD staat niet meer achter Israël. Dan moet er bij de BBB toch een keer een lichtje gaan branden. Of ze zijn dol op genocide natuurlijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 23:30

MarlindeRooz schreef:
Ja en die lieve aardige Caroline had ook een leuk pro-Israël pakje aan. Om nog extra even de genocide aan te moedigen! Minder moslims = beter natuurlijk. :j

Ik kan het echt niet begrijpen dat mensen hier op stemmen. Zelfs de FvD staat niet meer achter Israël. Dan moet er bij de BBB toch een keer een lichtje gaan branden. Of ze zijn dol op genocide natuurlijk.

Ik vind het bizar dat zij geen enkel woord heeft voor de onschuldige slachtoffers, met name de kinderen. Of de gruwelijkheden door Kolonisten op de Westbank.

Tijdje terug heb ik een linkje geplaatst, waaruit blijkt, dat Israel stevig aan het lobbyen was bij VVD, SGP, PVV en BBB. En dat werkt goed, tot nu toe.

Netanyahu doet geen enkele moeite om de gijzelaars terug te brengen, dat is niet in zijn belang.

Ik zag net Mona Keijzer en het ging over het VN-rapport dat vindt dat er genocide plaatsvindt in Gaza, ze was (nog) niet overtuigd. Wanneer is zij en andere politici dan wel overtuigd?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 23:41

Wanneer er hardwerkende westerse witte mensen vermoord worden. Dan telt het pas!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 06:27

Ik denk wel eens dat met name de PVV veel financiële steun vanuit Israël ontvangt, maar wie weet bbb ook wel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 06:30

Daar durf ik mijn vingers niet aan te branden. Maar het zou mij niks verbazen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 06:37

Kan, maar dat heeft wel wat voeten in de aarde. Er is namelijk meldplicht, tegenwoordig moet iedere grotere gift zelfs meteen na ontvangst gemeld worden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 06:50

Dat kan makkelijk omzeild worden die meldplicht, door een heleboel kleinere giften te doen ipv één grote.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 06:58

Electra63 schreef:
Karuna,
Dat verbaast je toch niet met een (demissionaire) regering van VVD en BBB ?

VVD moet zich stil houden over hardwerkende Nederlamders. En ook het woord lastenverlichting klinkt uit hun mond gewoon lachwekkend.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 07:14

Volgens de koopkrachtplaatjes gaan de werkenden met een hoger salaris er het meest op vooruit, daar zitten toch veel vvd-stemmers tussen, die zullen ze wel bedoelen Loretta.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 07:33

Ja want de mensen met hoge salarissen werken standaard veel en veel harder! :j

Een beleidsambtenaar die op kantoor zit voor 4000 per maand werkt echt beduidend harder dan degene die in de afwas staat in hun bedrijfskantine voor 1995 euro per maand.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 08:16

Electra63 schreef:
Ik zag net Mona Keijzer en het ging over het VN-rapport dat vindt dat er genocide plaatsvindt in Gaza, ze was (nog) niet overtuigd. Wanneer is zij en andere politici dan wel overtuigd?

Ik werd gewoon oprecht kwaad en misselijk van wat ze daar allemaal zat te vertellen. Dat VN rapport had geen enkele waarde voor haar, en ze vond duidelijk dat de interviewer die haar er vragen over stelde zijn 'mening' maar weg moest stoppen.
Hoe kan je jezelf dan nog in de spiegel aankijken? Wat is er nodig om te geloven dat wat daar gaande is te veroordelen en benoemen voor wat het is?

Wat betreft de VVD en lagere inkomens kwam ik dit stuk tegen wat wel interessant is om te lezen: https://decorrespondent.nl/16360/he-har ... z8xL9ItANA

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 08:24

MarlindeRooz schreef:

Een beleidsambtenaar die op kantoor zit voor 4000 per maand werkt echt beduidend harder dan degene die in de afwas staat in hun bedrijfskantine voor 1995 euro per maand.

Dat kan inmiddels niet meer, het minimumloon is fors hoger dan 1995.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 08:26

Keizer was inderdaad misselijkmakend gisterenavond bij Pauw en de Wit. Snap oprecht niet dat je zo draait om onder een VN rapport uit te komen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 08:31

Ik vind dat lastig Marlinde. Ik heb ook een veel hoger salaris dan onze mensen die buiten werken. Fysiek werken zij inderdaad veel harder, maar ik ben verantwoordelijk voor hun veiligheid en als er een ongeval gebeurt word ik door de Arbeidsinspectie verantwoordelijk gehouden als vertegenwoordiger van het bedrijf. Kennelijk is dat qua salariëring hoger aangeslagen, al heb ik grote waardering voor mijn buiten collega's en ga ik graag en regelmatig met ze mee en met ze in gesprek.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 08:32

Keizer vond ik bij het cda al iemand die voor het eigen gewin gaat en niet voor wat beter voor het land is

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 08:34

MarlindeRooz schreef:

Ben ik ook mooi klaar mee, stem ik sociaal, krijg ik zelf meer geld ;). Veel geld verdienen heeft echt helemaal niks met hard werken te maken. Van mij mag er een component "maatschappelijke meerwaarde" in salarissen worden meegenomen.

Over Mona Keizer en het VN rapport - ik denk dat er inmiddels wel genoeg experts over eens zijn dat er keihard genocide wordt gepleegd door Israel. Maar prima hoor, als je je eigen (politieke) meninkje belangrijker vind dan het feit dat er onschuldige burgers worden afgemaakt en verhongeren. Weer een kwestietje de dingen niet benoemen zoals ze zijn.

MarlindeRooz - ik ben het met je eens. De oogst van dit kabinet is meer polarisatie, het laagste politiek vertrouwen ooit, en een land wat compleet op stilstand staat. En dan deze genocide ontkenning als kersje op de taart. Kunnen we alstje alstje alstje blieft op niet-populistische, polariserende of extermistische partijen stemmen? Links, rechts, midden - don't care...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 08:35

Benzz schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dat kan inmiddels niet meer, het minimumloon is fors hoger dan 1995.

Sorry ik ging uit van 32 uur. Dat was ik er vergeten bij te zetten. :P

Ik snap trouwens ook prima waarom sommige mensen meer verdienen. Maar er zijn zat onzin banen die enorm verdienen. In de sales etc. En dan in de thuiszorg weinig verdienen.

Terwijl je daar écht mensen helpt en levens kan verbeteren.