Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:17

Veronica2 schreef:
Prima geplakt en geknipt hoor, alles staat goed :).

Maar aan het eind van de dag is het wel echt de vraag of een aanzienlijke lastenverzwaring voor bedrijven, waar hier nogal eens voor gepleit wordt, iets verandert aan vermeende ongelijkheid tussen bedrijven en consumenten. De consument betaalt uiteindelijk de hogere prijs en waar is dan het einde?

Dat is wel heel hoogover. Lastenverwaring in specifieke sectoren kan het onaantrekkelijker maken voor sommige bedrijven, maar innovatie in andere sectoren weer aanjagen. Een voorbeeldje - ik luister belgische radio. Daar gaan ze serieus inzetten op eiwitarmer voedsel of andere bronnen - ofwel minder vlees. Dat stimuleert innovatie in andere bronnen van voedsel, die minder belastend zijn voor dier, mens en milieu. Zie bijv https://lv.vlaanderen.be/beleid/go4food ... tstrategie . Zoals ik eerder aangaf kan je prima beleid maken en toekomstbestendige, innovatieve bedrijfsactiviteit te stimuleren en meer ouderwetse, serieus vervuilende of schadelijk voor (arbeids)migranten aan de onderkant juist minder te stimuleren.

Dus wat je zegt klopt niet - sommige producten kunnen duurder worden (bijvoorbeeld met een hoge impact op milieu en resources), maar innovativiteit stimuleren en vervuiling kan ervoor zorgen dat andere producten juist weer goedkoper worden. Dat kan je als overheid heel gericht doen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:45

nps schreef:
Dus wat je zegt klopt niet - sommige producten kunnen duurder worden (bijvoorbeeld met een hoge impact op milieu en resources), maar innovativiteit stimuleren en vervuiling kan ervoor zorgen dat andere producten juist weer goedkoper worden. Dat kan je als overheid heel gericht doen.

Nou, het is wel wat streng om te beweren dat het niet klopt. Er wordt hier vaak gepropageerd dat bedrijven zwaarder belast moeten worden, maar dat zal altijd leiden tot hogere kosten.

Verder ben ik met je eens dat beleid erop gericht moet zijn innovatie te stimuleren in alle sectoren, maar ik zie dat niet succesvol zijn met een hogere belastingdruk. Innovatie kost geld en het is maar te hopen dat de structuren blijven bestaan die het mogelijk maken, de verschillende overheidsfondsen daarvoor bijvoorbeeld, en dat investeerders geïnteresseerd blijven. Veel grote bedrijven gebruiken hun tegoeden om te innoveren en ik denk dat dat gestimuleerd moet blijven worden.

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:56

nou, dat was de troonrede weer, mooi verhaal uiteraard. Nu maar zien wat ervan terecht komt.

Ik hou wel van alle ceremonie eromheen, de koetsen, paarden, uniformen etc.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:00

Ik zie al die paarden hier op Duindigt, ze zijn hier al vanaf donderdag, erg leuk om mee te maken, ook het oefenen wat ze hier doen op de baan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27 min geleden

Off topic maar de hele stoet komt nu het terrein weer op :)