Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 15:27

Citaat:
Nu de rechtbank de gemeenten op belangrijke punten in het gelijk heeft gesteld ligt de weg naar een schadevergoedingsprocedure open. De gemeenten willen de kosten die voortvloeien uit de verontreiniging op Chemours verhalen. Dan gaat het om bodem- en gezondheidsonderzoeken en financiële schade door de bodemverontreiniging.

Deze zaak staat in principe los van procedures die omwonenden hebben aangespannen, maar kan daarbij wel een rol gaan spelen.

Beetje flauw dat je alleen op mijn laatste blije voorbarig zinnetje reageert. Ik was iets te enthousiast.
Duidelijk schreef ik ervoor dat de procedure gestart kan worden in de eerste zin.

Tango1979

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 15:54

Alleen maar goed dat vervuilende bedrijven eindelijk verantwoordelijk worden gehouden. Het is net als de tabaksindustrie: jarenlang de (bij hun bekende) schadelijke gevolgen ontkennen. Alles voor de winst, waar vervolgens niet de arbeiders maar de aandeelhouders van profiteren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 16:03

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 16:05

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 16:11

Loretta schreef:
Hier ben ik om eerlijk te zijn als plattelandsbewoner niet blij mee.

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-econo ... ~bfe99617/

Nee, ik ook niet, maar verbazen doet het me nu ook niet.

Er zit achter ons huisweitje ook een akker, er zijn dagen dan ruik ik de zooi al als de boer aan het spuiten is als ik het perceel op loop, en ja, dan roep ik mijn honden meteen van de wei af eerlijk gezegd.

Wij wilden een soort muur maken tegen het water wat een keer zo onze tuin inliep bij de enorme hoosbuien twee jaar geleden, meteen tegen de erfafscheiding aan.
Dacht ik daar fruitstruiken te planten :')
Na nog een keer nadenken toch niet zo tof, de rest van mijn fruit staat gelukkig ver genoeg van de erfgrens af.

Dit jaar is er achter de tuinen van de mensen een hele strook ingezaaid met bloemen, dus minder last van.

@Purny, het gaat om gifstoffen in het haar van plattelandsbewoners en boeren, dat komt daar veel meer voor dan bij mensen die in stedelijke gebieden wonen, kan helaas ook niet het hele artikel lezen...
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 27-09-23 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 16:12

pien_2010 schreef:
Citaat:
Nu de rechtbank de gemeenten op belangrijke punten in het gelijk heeft gesteld ligt de weg naar een schadevergoedingsprocedure open. De gemeenten willen de kosten die voortvloeien uit de verontreiniging op Chemours verhalen. Dan gaat het om bodem- en gezondheidsonderzoeken en financiële schade door de bodemverontreiniging.

Deze zaak staat in principe los van procedures die omwonenden hebben aangespannen, maar kan daarbij wel een rol gaan spelen.

Beetje flauw dat je alleen op mijn laatste blije voorbarig zinnetje reageert. Ik was iets te enthousiast.
Duidelijk schreef ik ervoor dat de procedure gestart kan worden in de eerste zin.

Ik neem aan dat je het over mijn commentaar hebt? Was niet vervelend bedoeld. Sterker nog, het zou mooi en terecht zijn als dit nu snel afgehandeld zou worden. Maar ik ben bang dat Chemours dit oneindig gaat rekken en de complete juridische trukendoos open gooit om geen cent te hoeven betalen. Ik sluit zelfs vuil spel niet uit.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 17:51

purny schreef:
Loretta schreef:

Jammer dat het artikel achter een betaalmuur zit

Mist alleen een foto

Haarmonsters
Landbouwgif nestelt zich in het haar van de boer en zijn buren
Een boer spuit landbouwgif over de uien. Bij boeren zit vijf keer meer landbouwgif in het haar dan bij stedelingen. Beeld Sabine Joosten, Hollandse Hoogte
Een boer spuit landbouwgif over de uien. Bij boeren zit vijf keer meer landbouwgif in het haar dan bij stedelingen.Beeld Sabine Joosten, Hollandse Hoogte
Het haar van boeren en andere inwoners van het platteland bevat veel meer gifstoffen uit de landbouw dan het haar van stedelingen. Haar van mensen die biologisch eten bevat minder gifresten.

Onno Havermans19 oktober 2022, 12:31
Hoe dichter je bij een akker woont waarop met gewasbeschermingsmiddelen wordt gewerkt, hoe hoger het gehalte bestrijdingsmiddelen in je haar. Bij boeren zit vijf keer zo veel landbouwgif in het haar als bij stedelingen, andere bewoners van het platteland hebben vier keer zo veel pesticidenresten in hun haar. Dat is de conclusie van de Europese pesticiden check-up die actiegroepen tegen pesticidengebruik deze zomer hebben uitgevoerd en vandaag naar buiten brengen.

In de check-up zijn driehonderd haarmonsters uit vijftien landen, waarvan 32 uit Nederland, onderzocht. Bij een op de drie onderzochte personen zat landbouwgif in het haar. Het laboratorium keek naar 30 van de 455 bestrijdingsmiddelen die in de Europese landbouw zijn toegelaten. Daarvan zijn er 25 in de haarmonsters aangetroffen, gemiddeld twee middelen in het haar van boeren en gemiddeld 0,4 verschillende stoffen bij anderen. De aangetroffen gehaltes van de stoffen liggen bij boeren en plattelandbewoners tientallen tot honderden malen hoger dan bij stedelingen.

Eten van bespoten voedsel
Met slechts driehonderd deelnemers is de check-up is niet meer dan een signaal. Er is meer onderzoek nodig, zeggen Good Food Good Farming en Expozom, die de haarmonsters hebben laten onderzoeken, met medewerking van onder meer Pesticide Action Network Nederland (Pan NL). Wel stellen ze vast dat het risico op negatieve effecten van gewasbeschermingsmiddelen op de gezondheid groter is naarmate de afstand tot het gebruik ervan kleiner is.

Opvallend resultaat van het onderzoek is dat dit ook geldt voor het eten van bespoten voedsel. Het gehalte aan gif in het haar van mensen die biologisch eten bevat 2,6 keer minder gifstoffen en ook een veel lager gehalte daarvan dan het haar van mensen die gangbaar geteeld voedsel eten. Pan NL pleit daarom niet alleen voor een snelle reductie van het pesticidengebruik, met 80 procent in 2030 en volledige uitfasering in 2035, maar ook voor overheidsmaatregelen om de consumptie van biologisch voedsel te stimuleren.

Europa exporteert middelen die binnen de EU verboden zijn
De pesticidencheck-up komt naar buiten in een actieperiode voor gezond voedsel die samenvalt met Europese besluitvorming hierover in Brussel. Maandag presenteerden de Heinrich Böll Stichting, Friends of the Earth en Pan Europe de Pesticide Atlas, waaruit blijkt dat de hoeveelheid pesticiden die wereldwijd wordt gebruikt sinds 1990 met 80 procent is toegenomen.

In de bestrijdingsmiddelenindustrie gaat ruim 130 miljard euro om. Een kwart van de middelen wordt verkocht in Europa. Europa is ook de grootste exporteur van middelen die binnen de Europese Unie verboden zijn. Die worden elders alsnog gebruikt, soms op voedsel of grondstoffen die Europa weer importeert.

Lees ook:
Weg met steeds weer nieuwe vormen van landbouwgif
Hun ideaal is een wereld zonder landbouwgif, hun doel het gebruik van bestrijdingsmiddelen uitbannen. Wie zijn de mensen achter Pesticide Action Network Nederland (Pan-NL), de nummer 14 in de Duurzame 100?

Greenpeace: Europa exporteert tonnen aan illegaal landbouwgif, Nederland voorop
Nederland is een van de grootste Europese exporteurs van illegaal landbouwgif, zegt Greenpeace op basis van onderzoek door de eigen wetenschappelijke afdeling Unearthed en de Zwitserse ngo Public Eye. Maar Den Haag spreekt die conclusie tegen. Nederland kaart in Europees overleg juist een exportverbod op in Europa verboden gewasbeschermingsmiddelen aan.

Het vlooiengif voor kat en hond dringt door in het haar van het baasje
Gif dat in de landbouw is verboden, zit nog wel in hoge doses in vlooienbandjes, druppels en sprays voor huisdieren. Het bereikt zo ook de mens, blijkt uit haaronderzoek.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 18:31

Absoluut wil ik niet vervelend zijn. Maar dit is allang bekend.

https://nos.nl/artikel/2302396-landbouw ... n-verhogen

Citaat:
Nieuws
Sport

ANP
NOS Nieuws

Donderdag 19 september 2019, 11:28

Aangepast donderdag 19 september 2019, 12:03
'Landbouwgif kan kans op parkinson verhogen'
Landbouwgif dat in Nederland wordt gebruikt kan de ziekte parkinson veroorzaken. Boeren die met bepaalde pesticiden werken, hebben tot wel 60 procent meer kans op de ongeneeslijke hersenziekte, zegt epidemioloog Roel Vermeulen in het programma Zembla, dat vanavond wordt uitgezonden.

In Nederland lijden ongeveer 50.000 mensen aan parkinson, die de aansturing van spieren, fijne motoriek en spraak belemmert. In Frankrijk is parkinson inmiddels erkend als beroepsziekte onder landbouwers. Franse boeren met parkinson krijgen in sommige gevallen een uitkering. Maar in Nederland is het een onderbelicht probleem, zegt -journalist Ton van Ham in het NOS Radio 1 Journaal.

In Frankrijk is het zoals boven genoemd erkend als beroepsziekte waarbij ik denk dat we spreken van akkerbouw en niet de veeteelt.

Toen we in de ariège waren zagen we amper roofvogels, waarbij verklaring gezocht werd in de pecticides, bij ons Limousin, veeteelt, denk ik , dat weet ik dus niet zeker, dat het minder is.
https://vilt.be/nl/nieuws/frankrijk-erk ... bij-boeren

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 18:54

En een artikel over de meesterlijke zet van Esther Ouwehand, waar ik het volledig mee eens ben. Tevens in dit artikel een opsomming van mensen die allemaal dit soort beschuldigingen aan hun broek kregen en die geruisloos van het toneel verdwenen zijn, zonder dat er opheldering van zaken gegeven is.
Esther Ouwehand daarvan wordt gezegd in dit artikel dat de PVDD een politiek dier in hun gelederen heeft met de naam Esther van Ouwehand. Hahahaha...zo mee eens. Ik zou bijna op deze partij gaan stemmen.

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~ba2f980b/

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 18:56

Ik dacht dat ze al heel veel van dat spul verboden hadden..
als boer zijnde wil je toch ook jezelf en je familie niet vergiftigen…

Wel apart, dat korte stukje eronder over vlooienbanden.. daarvan denk ik weer dat je die veel minder ziet op t platteland

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 19:09

Ik zou verwachten dat BBB hier dus zelf onderzoek naar doet, die willen toch een gezonde landbouw en veeteelt ? Dan zit je niet te wachten op zieke boeren en hun familie.
Maar het frappante is dat ik ze hier niet over heb gehoord.
Als ik zelf boer was wist ik het wel, ik liet het haar van alle gezinsleden testen. Want lijkt me dat je gezin een grotere waarde is dan je bedrijf .

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 19:21

juval schreef:
het gaat om de opbrengst per hectare.

Dat geloof ik grif.
Citaat:
Doordat er minder mest en gewasbeschermingsmiddelen mogen worden gebruikt bij biologisch, is de opbrengst minder.

Praat met mij maar niet meer over 'gewasbeschermingsmiddelen'.
Ik heb in de bollenstreek gewoond en na de tweede begrafenis van een jonge bollenboer heet het bij mij gif.
Citaat:
Planten groeien minder hard, en er is meer uitval door schade door bijvoorbeeld ongedierte. Biologische koeien geven minder melk omdat deze anders gevoerd moeten (streep van mij, J2) worden.

Minder is één ding, maar er was sprake van een 'exponentieel' verschil
in de eerste tien hits van de zoekmachine kom ik 13% minder tegen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 19:23

Inspirerende boeren die het roer om hebben gegooid zijn vrijwel elke dag in binnenste buiten te zien. Ons favoriete programma. Er zijn echt veel boeren die het roer om hebben gegooid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:30

Even mbt de wat onduidelijke term 'exponentieel'.
(... dat voor dezelfde opbrengst dmv biologische landbouw er exponentieel meer land nodig zou zijn.)

De vriendelijkste exponent vind ik twee ofwel het kwadraat.

Stel: opbrengst A is gerealiseerd met 10 hectare.
Tien kwadraat = 10x10 = 100 hectare.

.... dan zou ivm biologische boeren dus voor dezelfde opbrengst honderd hectare grond nodig zijn.

(Uiteraard zou je ook drie als exponent kunnen nemen, dan beweert de spreker dat er duizend ha nodig zou zijn voor dezelfde opbrengst...)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 22:56

Cowboy55 schreef:
Ik snap dat iemand zich onder de vlag van WUR dient te houden aan de kaders van het onderzoek en de opdrachtgever. Logisch.

Maar ik kan me ook voorstellen dat iemand zich als prive-persoon (dus zonder aanwijsbare link naar de WUR anders dan zijn eigen naam) aan een lobby verbindt. Of zelfs aan een bedrijf: "Ik, Professor Doctor Ingenieur P. Akkermans heb vastgesteld dat de hamburgers van McDonalds de lekkerste ter wereld zijn."

Of mogen dat soort bijbanen dan niet? Is een gemeende vraag, ik heb geen idee hoe het werkt in het academische wereldje.

Hmm, in de meeste arbeidsovereenkomsten ben je verplicht om (ook onbezoldigde) nevenactiviteiten af te moeten stemmen. In andere woorden: Je mag niet zonder toestemming een (vrijwillige) bijbaan hebben.

Daarnaast heb je als onderzoeker een reputatie hoog te houden om serieus genomen te worden (en aan het werk te kunnen blijven). Als aan je werk wordt getwijfeld, breng je je eigen baan in gevaar en het is een klein wereldje dus je kunt niet zomaar elders dan aan de slag.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:36

Sansevieria schreef:
Loretta schreef:

Nee, ik ook niet, maar verbazen doet het me nu ook niet.

Er zit achter ons huisweitje ook een akker, er zijn dagen dan ruik ik de zooi al als de boer aan het spuiten is als ik het perceel op loop, en ja, dan roep ik mijn honden meteen van de wei af eerlijk gezegd.

Wij wilden een soort muur maken tegen het water wat een keer zo onze tuin inliep bij de enorme hoosbuien twee jaar geleden, meteen tegen de erfafscheiding aan.
Dacht ik daar fruitstruiken te planten :')
Na nog een keer nadenken toch niet zo tof, de rest van mijn fruit staat gelukkig ver genoeg van de erfgrens af.

Dit jaar is er achter de tuinen van de mensen een hele strook ingezaaid met bloemen, dus minder last van.

@Purny, het gaat om gifstoffen in het haar van plattelandsbewoners en boeren, dat komt daar veel meer voor dan bij mensen die in stedelijke gebieden wonen, kan helaas ook niet het hele artikel lezen...

Mijn Haflinger stond op een wei direct grenzend aan een perceel met mais. Dat werd geregeld bespoten met Roundup en zijn mooie lange manen gingen er vreselijk van stinken. Ik heb trouwens zelf al fietsend ook vaak de volle laag gekregen vooral als het flink waaide en de wind net mijn kant op stond.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:25

roundup op mais? waarom?
Zitten hier al jaren tussen de mais en werkelijk nog nooit gezien dat er roundup werd gespoten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:31

Kinke schreef:
roundup op mais? waarom?
Zitten hier al jaren tussen de mais en werkelijk nog nooit gezien dat er roundup werd gespoten

Na het inzaaien als de mais net opkomt wordt er roundup gespoten om alle andere planten ,"onkruid",weg te krijgen.Alleen de maisplanten kunnen daar kennelijk tegen. Het is een hele specifieke stank die dat spul heeft. Het schijnt verboden te zijn maar ik heb het toch nog vaak geroken. Of meen jij dat die lucht van een ander bestrijdingsmiddel komt? Ik zie toch dat ze spuiten en ruik het dan meteen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:37

en dan vraag je ook even wat voor spul ze spuiten of neem je gewoon aan dat het roundup is?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:54

Kinke schreef:
en dan vraag je ook even wat voor spul ze spuiten of neem je gewoon aan dat het roundup is?

Omdat dat een hele typische lucht is die ik goed herken na decennia tussen de maisvelden gezeten te hebben .Vroeger was dit middel toegestaan. Wat is het dan volgens jou wat direct na het opkomen van de mais gespoten wordt? Mogelijk hetzelfde middel maar met een andere naam? Mijn opa was boer, had aardappelen maar spoot niets. Boeren die mais verbouwen wonen hier maar ik ken ze niet persoonlijk en ben dus ook niet in de positie om vragen daarover te stellen. Anders had ik ze graag willen vragen om te waarschuwen als ze wilden gaan spuiten zodat ik mijn paard tijdig van zijn wei af kon halen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:45

voor zover ik weet is roundup (nog) niet verboden, dat zit er wel aan te komen denk ik.

Afgelopen voorjaar hebben wij flink last gehad van zieke koeien doordat de mais vervuild was met onkruid (waarschijnlijk zwarte nachtschade). Deze mais kwam van land wat niet bespoten mocht worden (uiterwaarden).
Ik begrijp dus wel dat er aan onkruidbestrijding gedaan moet worden bij de maisteelt. Helaas heeft het ons wel een aantal koeien gekost :(

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:30

Wouw wat verdrietig Juval! Heftig. Ik heb het eventjes gegoogeld en het spul blijkt inderdaad zeer giftig te zijn voor de koeien.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:31

Dat bedoel ik niet Anjali, je roept dat het roundup is maar weet je dat zeker. Je hoeft het niet aan de boer te vragen, maar als je ziet dat ze bezig zijn ff aan de loonwerker. Net als onze overburen, uit Amsterdam. Loonwerker kwam, dikke stress....vergif vergif!!! Hij ging ff praatje maken met loonwerker, bleek het een glansmiddel te zijn. Hij mocht een rondje mee op de spuitmachine, kreeg gelijk allerlei info en hij was ook nog stomverbaasd dat die loonwerker hogere landbouwschool had gedaan. Heeft het eerlijk toegegeven, had een heel ander beeld (domme boeren), maar nu heeft hij z'n mening herzien. Als de boeren druk zijn met gras binnenhalen noemt hij ze grasprofessoren :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:37

Precies. Onze buuf en vriend waarschuwde altijd als we beter naar binnen konden. Veeteelt boer, dus kwam zelden voor. Maar 1x heeft hij ook de Maîs gespoten en gezegd dat we beter even naar binnen konden.
Nu na de verhuizing hebben we alleen af en toe koeien en schapen als buuf en is het zeldzame spuiten helemaal klaar.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:38

anjali schreef:
Kinke schreef:

Omdat dat een hele typische lucht is die ik goed herken na decennia tussen de maisvelden gezeten te hebben .Vroeger was dit middel toegestaan. Wat is het dan volgens jou wat direct na het opkomen van de mais gespoten wordt? Mogelijk hetzelfde middel maar met een andere naam? Mijn opa was boer, had aardappelen maar spoot niets. Boeren die mais verbouwen wonen hier maar ik ken ze niet persoonlijk en ben dus ook niet in de positie om vragen daarover te stellen. Anders had ik ze graag willen vragen om te waarschuwen als ze wilden gaan spuiten zodat ik mijn paard tijdig van zijn wei af kon halen.

Round-up op de mais lijkt me onwaarschijnlijk, want roundup-ready mais, gmo-mais, is in Nederland verboden om te telen. En gewone mais kan niet tegen glyfosaat/roundup.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/glb/rand ... e-gewassen

Kijk je naar onkruidbestrijding door Bayer/Monsanto voor mais, dan worden daar 2 op oliebasis gebaseerde bestrijdingsmiddelen voor geadviseerd, waarbij Laudis het basisproduct is. De werkzame stof hiervan is tembotrione. Dit is sinds 2014 breed in gebruik. En het andere product is op basis van de werkzame stoffen foramsulfuron, cyprosulfamide en thiencarbazon-methyl. Ook deze stoffen zijn relatief nieuw (eerste aanmelding 2006).

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2021/ ... n-van-2020

Wat wel kan is dat de olie die gebruikt wordt een hele specifieke geur heeft, die kan namelijk al wel langer in gebruik zijn. Het kan ook zijn dat het uberhaupt geen Monsanto/Bayer-product is.