Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:26

nps schreef:
Boeren individueel hebben geen schuld, het is echt het beleid van de afgelopen decennia onder stevige invloed van de boerenlobby die moedwillig de al bestaande waarschuwingen rondom stikstof keihard hebben genegeerd. Lijkt althans.

Als individuele boer heb je toch ook geen idee van de complexe materie.
Je voldoet aan alle eisen die de overheid op dat moment stelt. Vult de formulieren netjes in om een vergunning te krijgen. En vervolgens opeens dit.

Je zou als burger moeten kunnen vertrouwen dat de regelingen van de overheid gewoon kloppen. Je kan simpelweg niet van een boer verwachten op de hoogte te zijn geweest van de hele complexe materie mbt. Stikstof.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:36

Cer schreef:
Toch vind ik de redenen waardoor 'we' achterblijven, best plausibel:"'Grond duur of niet beschikbaar'
"Daarnaast is in Nederland grond duur of niet beschikbaar", verklaart Logatcheva. "Voor biologische landbouw heb je over het algemeen exponentieel meer grond nodig. En we zijn bovendien te succesvol geworden in gangbare, dus reguliere landbouw, waardoor veel boeren niet overstappen naar biologische landbouw, waar je te maken krijgt met meer kosten."
Dan moet er meer goedkopere grond beschikbaar komen, als ze perse meer biologisch willen, lijkt mij?

... dit sprookje over de lage opbrengsten van biologisch boeren hoort volgens mij bij de lobby.

Ja, land dat 'uitgeput' is door kunstmest, verloren gaan van bodemleven, onevenwichtige mineralenhuishouding - logisch dat die opbrengst laag is.

Dat is een bewijs voor hoe beroerd de gangbare landbouw werkt,
geen bewijs dat biologisch boeren weinig opbrengst geeft.

Mijn zoekmachine geeft een paar grappige data in het eerste scherm.
CBS meldt dat qua financiën biologisch boeren meer opbrengt. (Ja, het spul is duurder.)
Een onderzoek uit 2012 dat wereldwijd 20% lagere opbrengst meldt met een serie kanttekeningen. (Omschakelen is moeilijk en de boeren in de derde wereld hebben sowieso giga problemen.)
En een artikel dat ik wegens adbanner niet kan lezen heeft het over 13% minder opbrengst.

Bepaald niet 'we hebben exponentieel meer land nodig'.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:48

zucht.. daar gaan we weer :)

biologisch is mooi, maar inderdaad heeft dat veeeeel meer grond nodig voor eenzelfde opbrengst. Die grond is schaars en duur.
Biologisch is (te) duur in de winkels, waardoor de vraag minder is. Het simpele vraag en aanbod is wat de supermarkten beweegt biologisch in de schappen te leggen. Mensen kijken, zeker in deze tijden, eerst naar de prijs, en dan naar het product.

Stikstof.. biologische koeien schijten net zo veel als gangbare koeien. Dat is de stikstofuitstoot waar het om gaat. NIet om meststoffen die in de grond worden gebracht om de gewassen te laten groeien.
Heel links was euforisch toen de derogatie aan banden werd gelegd, maar beseft niet dat dit betekent dat er juist veel meer kunstmest zal moeten worden gebruikt.
Natuurlijke mest is veel fijner voor de grond en het bodemleven, het liefst niet geïnjecteerd maar op de grond aangebracht.

---------------

De uitspraak over Chemours heb ik net ook gehoord, ben benieuwd hoe nu verder, of er flinke schadevergoedingen worden uitgekeerd (aan degenen die werkelijk schade hebben geleden). En of de fabriek nu moet stoppen met de uitstoot.. paar weken geleden hadden ze nog een 'ongelukje' .

Van de rechtzaak in Californië heb ik ook wel iets opgevangen, ben ik ook wel benieuwd naar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:53

juval schreef:
zucht.. daar gaan we weer :)

biologisch is mooi, maar inderdaad heeft dat veeeeel meer grond nodig voor eenzelfde opbrengst. Die grond is schaars en duur.
Biologisch is (te) duur in de winkels, waardoor de vraag minder is. Het simpele vraag en aanbod is wat de supermarkten beweegt biologisch in de schappen te leggen. Mensen kijken, zeker in deze tijden, eerst naar de prijs, en dan naar het product.

Stikstof.. biologische koeien schijten net zo veel als gangbare koeien. Dat is de stikstofuitstoot waar het om gaat. NIet om meststoffen die in de grond worden gebracht om de gewassen te laten groeien.
Heel links was euforisch toen de derogatie aan banden werd gelegd, maar beseft niet dat dit betekent dat er juist veel meer kunstmest zal moeten worden gebruikt.
Natuurlijke mest is veel fijner voor de grond en het bodemleven, het liefst niet geïnjecteerd maar op de grond aangebracht.

---------------

.

Citaat:
Voor biologische akkerbouw en veeteelt is meestal meer grond nodig. De opbrengst van teelten is soms wat lager, en dieren krijgen meer ruimte. Die grond kan dan niet meer gebruikt worden voor natuur of voor producten die het milieu minder belasten.

BigOne

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:08

Juval, zit het verschil er niet in dat koeien van een biologische boer biologisch voer krijgen waar geen overbemesting voor nodig is? En lopen ze niet veel meer buiten ? Juist die grote berg stront en plas bij elkaar in de mestgrup is één van de grote problemen en buiten schijten en plassen ze op verschillende plekken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:11

Janneke2 schreef:
... dit sprookje over de lage opbrengsten van biologisch boeren hoort volgens mij bij de lobby..

Ik haal de tekst uit het artikel van de NOS (een nieuwssite, main stream media ook wel) en die specifieke tekst is van Logatcheva, onderzoeker bij wageningen universiteit.. horen die bij de lobby?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:16

Zucht, daar gaan we weer.

juval schreef:

Mits we op dezelfde schaal willen blijven produceren. Nogmaals exporteert Nederland gigantisch veel. Als we minder produceren én exporteren kan er schaalverkleining plaats vinden wat de boeren maar ook de omgeving minder belast. Hier is állemaal beleid op te maken.

juval schreef:

Absoluut waar. Ook hier is weer beleid op te maken. Als biologisch produceren gesubsidieerd wordt en boeren er een eerlijke prijs voor krijgen hoeft er helemaal niet zo veel geproduceerd te worden - minder dieren, meer geld voor de boeren. Als niet-biologisch vlees extra belast wordt wordt dit vanzelf onaantrekkelijk. In het ergste geval wordt vlees duurder en gaan we het minder eten. Eerlijk is eerlijk, hoe erg is dat?

Dat de situatie nu is zoals hij is is een gegeven. Dat is zo blijft is ook een gegeven als je op een partij stemt die dat ondersteunt. Maar het kan wel degelijk anders. Míts er een partij in het kabinet komt die hier actief beleid op wil maken. En die lijkt er dus niet te gana komen.

Loretta schreef:
Als individuele boer heb je toch ook geen idee van de complexe materie.
Je voldoet aan alle eisen die de overheid op dat moment stelt. Vult de formulieren netjes in om een vergunning te krijgen. En vervolgens opeens dit.

Je zou als burger moeten kunnen vertrouwen dat de regelingen van de overheid gewoon kloppen. Je kan simpelweg niet van een boer verwachten op de hoogte te zijn geweest van de hele complexe materie mbt. Stikstof.

Zeker waar. Is ook geen taak van de burger. Overheid kan actief beleid maken op aanmoedigen van biologisch boeren en ontmoedigen van grootschaligheid en veel produceren voor export.

@Cer -er zit inderdaad een verschil tussen stemgedrag van partijen en van personen. Pieter Omtzicht heeft altijd vrij conservatief gestemd, heb ik in dit topic geleerd. Zo kun je dus herleiden dat zijn partij ook conservatief-rechts zal zijn. Hij is en blijft een CDA'er. Dat zegt niks over mensen die conservatief- of niet conservatief stemmen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:17

Cer schreef:
Janneke2 schreef:
... dit sprookje over de lage opbrengsten van biologisch boeren hoort volgens mij bij de lobby..

Ik haal de tekst uit het artikel van de NOS (een nieuwssite, main stream media ook wel) en die specifieke tekst is van Logatcheva, onderzoeker bij wageningen universiteit.. horen die bij de lobby?

Universiteiten horen niet bij lobbies. Ga je weer dit topic je persoonlijke vragenrondje maken?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:18

Je kunt natuurlijk niet alles in een klein landje als Nederland. En zowel voedselproducctie en natuur zijn beiden zeer belangrijke zaken. Je kunt niet zonder beide.

Wat ik wel heel erg jammer vindt is dat partijen die zich profileren als pro natuur hun oren volledig naar natuurclubs laten hangen die de afgelopen jaren een gigantissche puinhoop van onze natuur hebben gemaakt. Ik denk daarbij aan. Bossen kappen om plaats te maken voor heide, paden aanleggen met recyclingsgranulaat, gebieden bewust ophogen met vervuilde grond, de ellende in de Oostvaardersplassen en tot slot hun onredelijke en volledig onwerkbare standpunt mbt. De Wolf.

Kortom, het hele natuurbeleid van deze zogenoemde natuurorganisaties is een schoolvoorbeeld van de oude bestuurscultuur.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:23

nps schreef:
Cer schreef:

Universiteiten horen niet bij lobbies. Ga je weer dit topic je persoonlijke vragenrondje maken?

En individuele universitaire onderzoekers die wellicht meerdere funkties bij meerdere bedrijven hebben?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:43

Scherp Cowboy!!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:47

nps schreef:

Ga jij weer beginnen met persoonlijk negatieve aannames doen?

Janneke heeft het over dat die uitspraak van een lobby is, ik vraag (haar) waar ze dat op basseert. Of mag je tegenwoordig van alles als feit neer plempen zonder dat daar een vraag over gesteld mag worden.
Universiteit wageningen heeft volgens mij met landbouw te maken, dus het zou zomaar kunnen dat daar bepaalde onderzoeken uitgevoerd worden, die gefinancieerd worden door bepaalde partijen, waardoor de uitkomst een bepaalde richting op valt.

De suggestie die Cowboy55 plaatst had ik nog niet bedacht, DUS heeft mijn vraag wel degelijk nut, voor mij althans wel :Y)

Alstublieft

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:50

Exponentieel meer land nodig
versus 13% minder opbrengst (bron: www.agf.nl).

Wie deze twee uitspraken kan rijmen mag het zeggen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 13:01

het gaat om de opbrengst per hectare. Doordat er minder mest en gewasbeschermingsmiddelen mogen worden gebruikt bij biologisch, is de opbrengst minder. Planten groeien minder hard, en er is meer uitval door schade door bijvoorbeeld ongedierte. Biologische koeien geven minder melk omdat deze anders gevoerd moeten worden.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 13:12

Cer schreef:

Janneke heeft het over dat die uitspraak van een lobby is, ik vraag (haar) waar ze dat op basseert. Of mag je tegenwoordig van alles als feit neer plempen zonder dat daar een vraag over gesteld mag worden.
Universiteit wageningen heeft volgens mij met landbouw te maken, dus het zou zomaar kunnen dat daar bepaalde onderzoeken uitgevoerd worden, die gefinancieerd worden door bepaalde partijen, waardoor de uitkomst een bepaalde richting op valt.

De suggestie die Cowboy55 plaatst had ik nog niet bedacht, DUS heeft mijn vraag wel degelijk nut, voor mij althans wel :Y)

Alstublieft

Maar je kan dit zelf toch ook uitzoeken? Wat Avalanche ook al zei, het voelt een beetje alsof we je persoonlijke uitzoekvolk zijn. Maar vooruit.

Onderzoeksinstituten zijn altijd adviserend - ze onderzoeken bepaalde dingen. Vervolgens kan aan de hand van dat onderzoek beleid worden gemaakt. Dat eerste gebeurt door onderzoekers, dat tweede door de politiek. Voorbeeld - ik werk zelf nu veel voor onderzoekstituten die zich bezighouden met soorten in Nederland. Vogels, reptielen en amfibieen en zoogdieren. Zij houden zich bezig met onderzoek - ze tellen soorten, halen daar bepaalde trends uit, en maken onderzoeksrapporten. Op basis van een onderzoeksvraag wordt er een rapport gemaakt, en dat rapport kan de overheid weer gebruiken om beleid op te baseren.

Cowboy55 schreef:
En individuele universitaire onderzoekers die wellicht meerdere funkties bij meerdere bedrijven hebben?

Die zullen alsnog moeten handelen binnen kaders van het onderzoek en de opdrachtgever. De onderzoeksvraag per onderzoek staat volledig los van de andere functies die de onderzoeker heeft. Onderzoek en beleid / marketing staan écht los van elkaar.

WUR is inderdaad een universiteit die zich bezighoudt met de volgende thema's: Voeding, voedsel en biobased productie, Natuurlijke hulpbronnen en leefomgeving, Maatschappij en welzijn. Dat staat los van lobby organisaties, die komen vaak vanuit het zakenleven en door bedrijven. Denk de tabakslobby of de boerenlobby (ook goed Europees vertegenwoordigd), of in Amerika de wapenlobby.

juval schreef:
het gaat om de opbrengst per hectare. Doordat er minder mest en gewasbeschermingsmiddelen mogen worden gebruikt bij biologisch, is de opbrengst minder. Planten groeien minder hard, en er is meer uitval door schade door bijvoorbeeld ongedierte. Biologische koeien geven minder melk omdat deze anders gevoerd moeten worden.

Als de overheid betere prijzen afdwingt voor biologisch geproduceerd voedsel maakt het niet uit dat de productie per hectare minder is - je krijgt immers hetzelfde geld voor minder productie. Daarbij, als 70% van wat je produceert per hectare direct naar het buitenland vertrekt produceren we misschien wel een beetje te veel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 13:20

nps schreef:
Maar je kan dit zelf toch ook uitzoeken? Wat Avalanche ook al zei, het voelt een beetje alsof we je persoonlijke uitzoekvolk zijn. Maar vooruit.

Hoezo? Iemand anders plaatst een statement en dan moet ik gaan uitzoeken of dat klopt ja of nee.. dat is helemaal mooi. Ik vraag dat aan degene die het plaatst (of iemand anders die zo vriendelijk is om antwoord te geven).

maar ik begrijp steeds beter dan een discussieforum gewoon het plaatsen van meningen is, volgens sommigen .. :+

Citaat:
Die zullen alsnog moeten handelen binnen kaders van het onderzoek en de opdrachtgever. De onderzoeksvraag per onderzoek staat volledig los van de andere functies die de onderzoeker heeft. Onderzoek en beleid / marketing staan écht los van elkaar.

WUR is inderdaad een universiteit die zich bezighoudt met de volgende thema's: Voeding, voedsel en biobased productie, Natuurlijke hulpbronnen en leefomgeving, Maatschappij en welzijn. Dat staat los van lobby organisaties, die komen vaak vanuit het zakenleven en door bedrijven. Denk de tabakslobby of de boerenlobby (ook goed Europees vertegenwoordigd), of in Amerika de wapenlobby.

Dus als de antibioboerenlobby vraagt of er onderzoek gedaan kan worden naar hoe bio boeren niet haalbaar is, dan krijgen ze daar antwoord op. Dus dan is iemand van de UR wageningen onderdeel van de lobby, zoals eerder gesteld werd.
Ik vind dat vreemd want dan lijkt het dat als je de vraag maar juist stelt, dat je dan het wenselijke antwoord krijgt.
Ik vind je antwoord op zich wel fijn en uitgebreid, en ik steek er wel wat van op, maar door dat 'persoonlijke vragenrondje' wat weer uit de kast gehaald werd, ben k er verder niet meer in geinteresseerd eigenlijk. Jammer, want jij weet hier juist veel van. Lijkt mij ook leuk om over je vakgebied wat te kunnen vertellen..

En Pien, je ziet het .. domme vragen stellen bestaat wel degelijk :j

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 13:31

nps schreef:
Cer schreef:

Alstublieft

Onderzoeksinstituten zijn altijd adviserend - ze onderzoeken bepaalde dingen. Vervolgens kan aan de hand van dat onderzoek beleid worden gemaakt. Dat eerste gebeurt door onderzoekers, dat tweede door de politiek. Voorbeeld - ik werk zelf nu veel voor onderzoekstituten die zich bezighouden met soorten in Nederland. Vogels, reptielen en amfibieen en zoogdieren. Zij houden zich bezig met onderzoek - ze tellen soorten, halen daar bepaalde trends uit, en maken onderzoeksrapporten. Op basis van een onderzoeksvraag wordt er een rapport gemaakt, en dat rapport kan de overheid weer gebruiken om beleid op te baseren.

Cowboy55 schreef:

juval schreef:

Als de overheid betere prijzen afdwingt voor biologisch geproduceerd voedsel maakt het niet uit dat de productie per hectare minder is - je krijgt immers hetzelfde geld voor minder productie. Daarbij, als 70% van wat je produceert per hectare direct naar het buitenland vertrekt produceren we misschien wel een beetje te veel.

:) ja natuurlijk, ik denk ook wel dat de bevolking zit te wachten op duurder voedsel. Of dat boeren afhankelijk willen zijn van subsidies van een oh zo betrouwbare overheid.

Nee, dacht het niet. Het blijft gewoon een kwestie van vraag (ook uit het buitenland) en aanbod. Zo simpel

En een biologische koe of varken of kip produceert net zo veel mest als een gangbare. Ze eten ook net zo veel voer. Dit voer wordt dan wel biologisch geteeld, maar komt ook niet altijd uit NL.

Dat niet mogen exporteren vind ik ook best wel getuigen van egoïsme. Wij zijn in NL gezegend met een prachtige Landbouw sector waar we heel goede, veilige en mooie producten maken. Heel vruchtbare grond, wat lang niet overal in de wereld mogelijk is. Waarom zouden we dan alleen voor onszelf mogen houden? eigen volk eerst?? dat klinkt toch niet heel sociaal

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 13:38

nps schreef:
Cowboy55 schreef:

Ik snap dat iemand zich onder de vlag van WUR dient te houden aan de kaders van het onderzoek en de opdrachtgever. Logisch.

Maar ik kan me ook voorstellen dat iemand zich als prive-persoon (dus zonder aanwijsbare link naar de WUR anders dan zijn eigen naam) aan een lobby verbindt. Of zelfs aan een bedrijf: "Ik, Professor Doctor Ingenieur P. Akkermans heb vastgesteld dat de hamburgers van McDonalds de lekkerste ter wereld zijn."

Of mogen dat soort bijbanen dan niet? Is een gemeende vraag, ik heb geen idee hoe het werkt in het academische wereldje.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 13:46

Omdat we de grond uitputten en vervuilen zodat we er op de lange termijn helemaal niks meer aan hebben?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 13:49

juval schreef:

Op korte termijn is de opbrengst minder.

Op langere termijn neemt de biodiversiteit van de bodem toe, is het beter voor de gezondheid van de boer die minder met pecticide bezig is (ziekte van Parkinson blijkt hoog te scoren bij boeren en tuinders) , de stikstof vermindert dus beter voor de luchtkwaliteit en de gezondheid en voortbestaan van de aarde en haar bewoners (mens en dierenrijk, planten etc).

Zelfs als je niet gelooft dat het omkeerbaar is ,de opwarming van de aarde praat ik dan over, vind ik dat iedereen het verplicht is aan zich/haarzelf en de volgende generaties om er alles aan te doen om het proces te vertragen.
Nu al is het enorme leed zichtbaar dat orkanen, overstromingen, droogtes, wegzakken van eilanden veroorzaakt voor grote groepen mensen. De gevolgen zijn nu al zichtbaar.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 14:17

Chubby schreef:
Omdat we de grond uitputten en vervuilen zodat we er op de lange termijn helemaal niks meer aan hebben?

-O- gelukkig zijn we in NL heel goed in onze sector. De gevaren van bodemuitputting zijn bekend, en daar zijn ook al oplossingen voor. Onze universiteiten en hogescholen staan niet stil, die ontwikkelen wel door. Natuurlijk staan er gevaren op de loer, verzilting, erosie, vervuiling van grondwater etc. Er wordt hard aan gewerkt om de bodem in zo goed mogelijke conditie te brengen en houden.

De boeren hebben er namelijk ook niets aan als de grond onvruchtbaar wordt :7

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 14:52

Juval: het merendeel exporteren en daarmee extra ons land bevuilen (ik denk aan kalveren) waardoor de bouw op slot zit, dat vind ik juist het toppunt van egoïsme!

Iets soortgelijks kan ik ook zeggen van Tata En Schiphol trouwens.

Alle vervuilende sectoren mogen van mij hard aangepakt worden.

We moeten ons gewoon eens realiseren dat niet alles kan! En de boerensector zal er imo toch ook aan mogen geloven. Met de veeteelt voorop.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 15:07

Citaat:
Alle vervuilende sectoren mogen van mij hard aangepakt worden.

Zo mee eens. Maar wel eerlijk en dat gebeurt nu niet. Het kan niet zo Zijn dat fossiele industrieën subsidie krijgen en de boeren de zwarte Piet. Dat de ene sector ontzien wordt en de andere sector, veelal bestaande uit hardwerkende gezinnen en dat generaties lang, alleen aangepakt worden. Iedereen. Dat is eerlijk. En ook de consument mag meer in transitie (minder, minder, minder ipv meer, meer en meer).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 15:11

En politiek op gemeentelijk niveau

https://nos.nl/artikel/2492001-chemours ... lt-rechter

De 4 gemeentes kunnen nu de procedure starten om pfas aansprakelijk te gaan stellen daar pfas wezenlijke info achter heeft gehouden bij de vergunning aanvraag, waardoor ze gedeeltelijk aansprakelijk zijn voor de vervuiing, zo oordeelt de rechter. Goed gedaan.
Wie is de volgende die de vervuiling (mee) gaat betalen!!!!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 15:18

pien_2010 schreef:
En politiek op gemeentelijk niveau

https://nos.nl/artikel/2492001-chemours ... lt-rechter

De 4 gemeentes kunnen nu de procedure starten om pfas aansprakelijk te gaan stellen daar pfas wezenlijke info achter heeft gehouden bij de vergunning aanvraag, waardoor ze gedeeltelijk aansprakelijk zijn voor de vervuiing, zo oordeelt de rechter. Goed gedaan.
Wie is de volgende die de vervuiling (mee) gaat betalen!!!!

Nou, de gemeenten kunnen een procedure starten. Over betalen hebben we het nog lang niet. Dit wordt decennia procederen.......