Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 14:32

In de link die Journee zelf heeft geplaatst staat het haarfijn uitgelegd. En nu hou ik er over op want het gaat te veel off topic besef ik, maar met begrijpend lezen had ik op het vwo al geen moeite.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 16:05

Nou ja ik met m’n mavotje ook niet perse :)
Het staat zelfs letterlijk in het stuk wat ik quote :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 17:00

Er was trouwens een open dag van de Tweede Kamer. Ik heb een goed gesprek gehad met een kamerlid van BBB.
Dat was ook zo ongeveer de enige kamerlid wat aanwezig was, maar ik heb mijn zorgen geuit over de situatie waar ik in verkeer.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 17:35

purny schreef:
Er was trouwens een open dag van de Tweede Kamer. Ik heb een goed gesprek gehad met een kamerlid van BBB.
Dat was ook zo ongeveer de enige kamerlid wat aanwezig was, maar ik heb mijn zorgen geuit over de situatie waar ik in verkeer.

wat interessant, jammer wel dat er zo weinig kamerleden aanwezig waren. Goed dat je je verhaal hebt kunnen vertellen. Hopelijk wordt er iets mee gedaan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 18:17

juval schreef:
purny schreef:

wat interessant, jammer wel dat er zo weinig kamerleden aanwezig waren. Goed dat je je verhaal hebt kunnen vertellen. Hopelijk wordt er iets mee gedaan.

Ja altijd jammer.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 19:23

Wat goed Purny, dat je zo rechtstreeks iemand aan kan spreken!

Iemand vandaag Jimmy Dijk gehoord? Ik ben geen SP-fan, maar ik vond dat hij goed op dreef was en mooi dat de SP nu indien mogelijk bij een kabinet aan zou willen sluiten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 19:59

Cer schreef:
Ik heb ook even gekeken .. het boekje was er wel, en werd aanbevolen door de rutger stichting

. "In de 'Brochure seksuele opvoeding 6-9 jaar', die te verkrijgen is in de webshop van Rutgers, wordt het boekje aanbevolen op pagina 10."

Ik vind 6 tot 10 iets anders dan vanaf 14 eigenlijk.. we kunnen die hele discussie opnieuw doen , maar er werd ook beweerd dat journee het over lesmateriaal had, terwijl dat niet zo was..

Ik weet overigens niet wat de Rutgers stichting wel of niet heeft, ik heb ook geen kinderen.. het ging mij over wat er geschreven werd

Maar context is natuurlijk wel belangrijk.
Wordt het aanbevolen voor die leeftijd?
Of is het zo’n pagina van “joh we hebben ook voor andere leeftijden boekjes, bijv deze voor 14+”.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 20:16

prompter schreef:

Iemand vandaag Jimmy Dijk gehoord? Ik ben geen SP-fan, maar ik vond dat hij goed op dreef was en mooi dat de SP nu indien mogelijk bij een kabinet aan zou willen sluiten.

Ik heb het niet gehoord. Maar dat klinkt best goed. De SP die bereid is verantwoordelijkheid te nemen en dus ook water bij de wijn te doennom daadwerkelijk iets te kunnen betekenen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 20:21

Hij zei dat letterlijk, water bij de wijn moeten doen, al moest de wijn dan "nog wel te drinken zijn" :))

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 21:16

IMANDRA schreef:
Cer schreef:
Ik heb ook even gekeken .. het boekje was er wel, en werd aanbevolen door de rutger stichting

. "In de 'Brochure seksuele opvoeding 6-9 jaar', die te verkrijgen is in de webshop van Rutgers, wordt het boekje aanbevolen op pagina 10."

Ik vind 6 tot 10 iets anders dan vanaf 14 eigenlijk.. we kunnen die hele discussie opnieuw doen , maar er werd ook beweerd dat journee het over lesmateriaal had, terwijl dat niet zo was..

Ik weet overigens niet wat de Rutgers stichting wel of niet heeft, ik heb ook geen kinderen.. het ging mij over wat er geschreven werd

Maar context is natuurlijk wel belangrijk.
Wordt het aanbevolen voor die leeftijd?
Of is het zo’n pagina van “joh we hebben ook voor andere leeftijden boekjes, bijv deze voor 14+”.

In het linkje, zoals Prompter aangaf, is precies te lezen waar het over ging, namelijk 2 verschillende boeken. En Cer heeft de situatie mooi kort en bondig samengevat, zoals het verklaard werd door de rutgerstichting zelf, chapeau hiervoor! +:)+

Omdat het stuk niet door mij is geschreven, kan eventueel onbegrip van de situatie dus ook niet verweten worden aan mijn 'schrijfvaardigheid'. Het heeft ook niets te maken met een bepaalde context, maar puur met goed kunnen/ willen lezen. En daarmee is wat mij betreft ook de kous af.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 21:59

Loretta schreef:
prompter schreef:

Ik heb het niet gehoord. Maar dat klinkt best goed. De SP die bereid is verantwoordelijkheid te nemen en dus ook water bij de wijn te doennom daadwerkelijk iets te kunnen betekenen.

Absoluut. Stond ook een leuk interview met hem in NRC. Ik overweeg zeker om op hem te stemmen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 22:52

Sp zou voor mij een partij kunnen zijn alleen hun Oekraïne standpunt is/was totaal niet de mijne.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 09:11

Gisteren de twee podcasts van afgelopen week geluisterd, De Stemming van Vullings en de Rooij. Dat heeft me weer dichter bij D66 gebracht, zij willen in de wet verankeren dat er in de toekomst geen Amerikaanse toestanden ontstaan waarbij de politiek rechters kan benoemen of ontslaan, dat is momenteel niet goed geregeld hier.

Ook hebben zij arbeidsmigratie op de agenda staan, iets dat werkelijk voor de grote bevolkingsgroei zorgt hier in Nederland en druk op de voorzieningen, en niet de asielimmigratie. Bij de PVV staat arbeidsmigratie weer helemaal niet in het programma.

Ik vind het altijd goede podcasts die prima weergeven wat er speelt in onze politiek.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 09:19

Thanks prompter! Heb m toegevoegd aan m’n podcastlijstje. Hebben anderen nog leuke relevante podcasts? Ik luister StukRoodVlees (politiek en politieke trends geduid door politicologen), de Ongelofelijke (wat breder, soms filosofisch, maar ook over de de denkers achter de ideologie van Trump, oa met een theoloog), BOOS… en stuurloos, maar dat is meer over beleidsproblematiek

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-25 10:30

Ik luister naast de Ongelooflijke en De Stemming van ook naar Politiek Dichtbij en De Spindoctors. Soms gaat De Dag ook in op de politieke situatie in Nederland van dat moment.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 12:24

Shadow0 schreef:
juval schreef:
-Om de industrie te paaien heeft het kabinet een list bedacht voor de CO₂-heffing. Op papier blijft die bestaan, maar de industrie hoeft deze niet meer te betalen.

Een 'list' om vooral weer niet iets te doen, het probleem weer uit te stellen, het klimaat niet te helpen, en grote bedrijven te bevoordelen ten gunste van de maatschappij. Ik zie er niet echt iets positiefs in.

De CO2-heffing bestaat alleen in NL. Bovenop de EU-ETS. Het zorgt voor een ongelijk speelveld voor de NL-se bedrijven.
En energie is in NL al (veel) duurder dan in de omringende landen.
Daarbij, geld wat aan de heffing betaald moet worden kan niet worden geïnvesteerd in verduurzaming.
En veel maatregelen kunnen niet genomen worden door falen van de overheid. Elektrificatie, verzwaring van het net. Het duurt jaaaaren voor de aansluiting gelegd kan worden.
Dat is niet de schuld van de bedrijven maar ze moeten dan wel extra heffing betalen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 14:48

Veronica2 schreef:
mce schreef:
Dat zal nog wel wat teweegbrengen op 13 spetember a.s.
tekst op de foto is duidelijk lijkt me

https://nos.nl/artikel/2575259

lees het statement van Paradiso
https://www.paradiso.nl/nieuws/update-c ... so/2646634

Dat was the verwachten en ik vind het sterk dat Gogol Bordello de samenwerking heeft stopgezet. Ik hoop echt dat het geen herhaling wordt van Glastonbury en dat er bij een aanzet tot From the.... (vul maar in), of death to ... (vul maar in), de hele flikkerse boel naar buiten gesmeten wordt.

Wat in Utrecht gebeurde ging verder dan een demonstratie en het ging ook over die grens. Demonstreren mag, maar intimideren, vernielen, verstoren, geweld en bedreigen dus gewoon niet. Een tikkie vreedzamer demonstreren kan effectiever zijn dan geweld toe te passen. Het blijft trouwens een vraagteken waarom er in de gemeenteraad van Utrecht over dit onderwerp wordt gepraat, het is nogal ver buiten hun bestuurlijke reikwijdte, denk ik.

Gisteren was dat bewuste concert in Paradiso en dit is erover te lezen op nos.nl: https://nos.nl/artikel/2582406-tientall ... -amsterdam

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 16:11

Roodvos schreef:
En energie is in NL al (veel) duurder dan in de omringende landen.

Het zou kunnen,ik heb geen idee van de prijzen tussen bedrijven, maar de grootste en verstorendste ongelijkheid is tussen bedrijven en consumenten.

Citaat:
Daarbij, geld wat aan de heffing betaald moet worden kan niet worden geïnvesteerd in verduurzaming.

Da's natuurlijk een beetje lood om oud ijzer: het kan buiten het bedrijf juist wel worden geinvesteerd. Tegelijkertijd geeft zo' heffing wel een motivatie om uberhaupt iets te doen, dat is ook niet vanzelfsprekend. Maar goed, dat zou je kunnen opvangen met strengere vergunningen, gaan we dat nu doen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 17:03

Kuub gas kost ongeveer 50 ct, de rest is belasting en leveringskosten.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 17:55

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:26

nps schreef:
Thanks prompter! Heb m toegevoegd aan m’n podcastlijstje. Hebben anderen nog leuke relevante podcasts? Ik luister StukRoodVlees (politiek en politieke trends geduid door politicologen), de Ongelofelijke (wat breder, soms filosofisch, maar ook over de de denkers achter de ideologie van Trump, oa met een theoloog), BOOS… en stuurloos, maar dat is meer over beleidsproblematiek

De spindoctors, Achter de macht (Splinter Chabot Peter Kwint en Bas Erlings), Radio Vrij Nederland (Sander Heine en Henrik Noten), Wat nu? (Diederik Samson en Mathijs Bouwman).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:43

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:29

Ohhh dat is waar wel vaker om gevraagd werd, met de argumenten erbij waarom partijen soms voor of tegen gestemd hebben, of niet?

Ik kan m nog niet lezen, moet m eerst in archive plakken, werkt ie dan ook?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:06

Geen idee, kwam hem tegen en kwam wat mij betreft exact overeen met mijn voorkeur.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:49

in Archive werkt het in ieder geval niet, althans, bij mij

het lijkt er wel op dat er wat meer informatie staat bij de stellingen, enfin, de mensen die er eerder ook om gevraagd hebben zullen wellicht wel weten wat ik bedoel :j