Citaat:
het "doei natuur" icm boeren lees is ook best vaak, ik snap niet helemaal waar dat vandaan komt.
Biologische boeren als groep even terzijde geschoven.
De boeren weten al heel lang dat ze vele male teveel stikstof uitstoten (bron vriend die op de ministeries van landbouw heeft gewerkt en al lang met pensioen is). Dit probleem is niet iets van gisteren en eergisteren maar speelt al decennia lang.
Al van ousher willen de
boerenorganisaties daar niet echt aan en traineren, zijn in verzet etc.
Daar komt bij dat er boeren zijn die veel geïnvesteerd hebben in apparatuur die verplicht was om de stikstof te reduceren waarvan later blijkt dat het niet doet wat het moet doen. Dat is natuurlijk een groot individueel probleem van goedwillende en verantwoordelijkheid nemende boeren, want die leningen zijn nog niet afbetaald.
Het is complex. BBB daar verwacht ik weinig positiefsvan als het om werkelijke verandering gaat voor het milieu. Die gaan verder met traineren en uiteindelijk is de individuele boer daar het kind van de rekening van. Ik vind dat grote persoonlijke dramas.
Zelf denk ik, persoonlijke mening, dat de boeren nu zo aangepakt worden omdat het veelal om individuele mensen gaat, en dat is altijd gemakkelijker als bv machtige Shell aanpakken met hun aandeelhouders die tevens de achterban vormen van de VVD.
Volgen jullie trouwens de rechtzaak aangespannen tegen Shell, BP, Texaco en andere grote organisaties in California? Zoniet, ondanks dat het, denk ik, een gebed zonder end gaat woorden, vind ik het wel een interessante. Het blijkt namelijk dat er interne wetenschappelijke rapporten zijn gevonden waarin staat dat de milieu consequenties wel degelijk bewezen waren en waar ook in staat dat allerlei groene alternatieven willens en wetens geboycot zijn vanwege het grote verdienst model.
Nog nooit zijn deze bedrijven in zo'n grote zaak voor de rechter gedaagd. Dus tip, om dit in de gaten te houden. Het geeft mij en andere mensen wat hoop.