Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 21:54

Loretta schreef:
CharleyT schreef:
Je hebt Wilders zeker persoonlijk even gevraagd wat hij voor plannen heeft? Of zijn het toch jouw aannames? :o

Kijk maar naar zijn stemgedrag de afgelopen jaren.dat komt niet overeen met wat hij zegt.

Hij stemt (... de hele pvv stemt...) als de ex-vvd'er die Wilders is.
Rechts dus.
Maar voor zijn verkiezingsbeloften jat hij rustig hele paragrafen van de SP.
Wel beloven, keihard niet doen.
(Ik heb bezwaar tegen dat soort lui.)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 22:45

prompter schreef:
Interessante kandidatenlijst. En dus toch heel Nederland :). Ik vrees dat dit de bbb stemmen gaat kosten.

Hij zat dus bij mij in het dorp afgelopen weekend om kandidaten te spreken. Grappig, de geheime locatie!
Hij gaat vast de grootste worden, vermoed ik zo.

VuurVleugels

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 22:47

Ja en met zijn conservatieve sgp stemgedrag weet ik niet hoe vrolijk ik daarvan ga worden... Hopelijk kijken mensen verder dan alleen de toeslagenaffaire.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 22:59

Ik vind dat je de eerste kamer de schuld moet geven. Zij zijn tenslotte degene die wetten goed moeten keuren of af moeten keuren.

Ik ben benieuwd hoe NSC het uiteindelijk gaat doen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 23:33

In principe zou de eerste kamer niet inhoudelijk moeten kijken naar wetten (dat is aan de tweede kamer), maar moeten ze kijken of een wet conflicteert met andere wetten, of het uitvoerbaar is, etc. Het wordt in de praktijk wel als een veredelde tweede kamer gebruikt, maar zo zou het niet horen te zijn. (en ze hebben ook minder opties dan de tweede kamer heeft)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 00:17

VuurVleugels schreef:
Ja en met zijn conservatieve sgp stemgedrag weet ik niet hoe vrolijk ik daarvan ga worden... Hopelijk kijken mensen verder dan alleen de toeslagenaffaire.

Ik ben er bang voor….

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 07:02

ik was van de week aan het zoeken waarom de eerste kamer die thuiswerkwet heeft afgewezen.. maar ik kon het niet zo snel vinden..

Vwb Omzigt.. die is zo verschrikkelijk opgehemeld, die zal best stemmen gaan halen. ik ben echt benieuwd hoeveel nederlanders het stemgedrag en het verleden van verschillende partijen/personen bestuderen.. Dat is niet de meerderheid denk ik?
Wat dat betreft is dit topic waarin mensen zitten die echt geintereseerd zijn in politiek (ik schaar mij daar zeker niet onder, ja ik ben wel geintereseerd, maar ik heb er echt te weinig kennis over) niet een representatieve afspiegeling van de maatschappij, denk ik?
Maar Omzigt begint nog later aan zn 'formatie' dan bijv de BBB, dat kan hij toch nooit op tijd rondbreien allemaal?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 07:42

nou ja, zijn 'formatie' als in kieslijst heeft hij dus al gereed. Nu het programma nog.

Ik ben ook heel benieuwd hoe hij het gaat doen. En wie hij naar voren schuift voor de evt MP.
De kans dat hij in een evt. coalitie samenwerking gaat zoeken met BBB is best groot denk ik. We gaan het zien.

Ook al denk ik dat vanuit niets meteen in het kabinet niet heel zaligmakend is.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 07:48

IMANDRA schreef:
VuurVleugels schreef:

Ik ben er bang voor….

Ik ook :( de man had al weetikhoeveel zetels toen hij nog niet eens een programma had. Er wordt emotioneel en vanuit de onderbuik gestemd….

BBB en NSC samen in een coalitie klinkt voor mij als een conservatieve rechtse horrorcoalitie. Ik hoop dat ze niet om pvda/groenlinks heenkunnen zodat er nog een groen en sociaal geluid blijft.

En wat ik al helemaal niet snap is dat we allemaal zitten te zeuren hoe duur dingen worden en vervolgens heel rechts stemmen. De coalitie zou nóg rechtser én conservatiever worden zo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 07:56

Citaat:
En wat ik al helemaal niet snap is dat we allemaal zitten te zeuren hoe duur dingen worden en vervolgens heel rechts stemmen. De coalitie zou nóg rechtser én conservatiever worden zo.

dat is toch nog helemaal niet aan de hand?
Ik ben benieuwd of er nog campagnes komen en hoe die eruit gaan zien, en hoe de partijen de kiezer willen informeren over dit soort zaken..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 07:56

nps schreef:
IMANDRA schreef:

Ik ben er bang voor….

Ik ook :( de man had al weetikhoeveel zetels toen hij nog niet eens een programma had. Er wordt emotioneel en vanuit de onderbuik gestemd….

BBB en NSC samen in een coalitie klinkt voor mij als een conservatieve rechtse horrorcoalitie. Ik hoop dat ze niet om pvda/groenlinks heenkunnen zodat er nog een groen en sociaal geluid blijft.

haha.. nou GL/pvda klink dan voor mij weer als horror.

Nee, ik denk dat ze eerder aansluiting zullen zoeken met CU/SGP wat NSC betreft. En BBB wellicht toch PVV en CDA (als die uberhaupt stemmen krijgen)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 08:00

Exitium schreef:
In principe zou de eerste kamer niet inhoudelijk moeten kijken naar wetten (dat is aan de tweede kamer), maar moeten ze kijken of een wet conflicteert met andere wetten, of het uitvoerbaar is, etc. Het wordt in de praktijk wel als een veredelde tweede kamer gebruikt, maar zo zou het niet horen te zijn. (en ze hebben ook minder opties dan de tweede kamer heeft)

Precies en dat dit zo gebeurt is een van mijn grootste ergernis want de eerste Kamer is opgericht als controlerend orgaan Zoals hierboven is beschreven.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 08:12

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 08:47

Cer schreef:
Citaat:

dat is toch nog helemaal niet aan de hand?
Ik ben benieuwd of er nog campagnes komen en hoe die eruit gaan zien, en hoe de partijen de kiezer willen informeren over dit soort zaken..

Eh, jawel? Alle mogelijke coalities die ook Juval noemt zijn plausibel gaan grotendeels over rechts(conservatief)? BBB is op sommige thema's links, maar uiteindelijke een soort populistisch CDA, NSC weet niemand echt hoe en wat maar waarschijnlijk rechts-conservatief ivm stemgedrag Pieter Omtzicht, hun beiden samen is een soort rechts-populistisch superblok met nieuw bestuur (wat dat ook mag betekenen) en steun de boeren (met als gezonde tegenhanger - doei natuur) als belangrijkste thema's. Al deze partijen zijn op economische gebied niet links en mogelijk zelfs nog rechtser dan de coalitie die we hadden. Gelijkere inkomstenverdeling en reguleren van bedrijven - zowel economisch als op gebied van natuur en milieu - staat niet ál te hoog op de agenda.

@juval - maar ook PvdA / GroenLinks is een groot blok. Ik denk met een BBB of NSC samen met PvdA / GL in de coalitie je een mooi, gematigd midden krijgt. Maar dan moeten ze er wel uit kunnen komen op gebied van stikstof. Ik huil van binnen omdat thema's als abortus, euthanasie, scheiding kerk/staat mij ook aan het hart gaan en een rechts-conservatieve coalitie over het algemeen niet zo'n goed nieuws is voor deze thema's.

Ik vond hier: https://stukroodvlees.nl/waarom-is-links-zo-klein/ nog een mooi stuk over waarom links toch zo klein blijft, terwijl een aantal belangrijke economische thema's wel degelijk leven (beter zorg en onderwijs, inkomensongelijkheid, minder marktwerking in zorg). Wat blijkt - op economie is een groot gedeelte eigenlijk best links, zo'n tweederde is voor economisch een betere verdeling. Op culturele thema's (bijvoorbeeld immigratie en identiteit) zijn mensen juist weer "rechtser" - en die thema's zijn vaak leidend in verkiezingstijd. Het belangrijkste thema om nu links te stemmen is natuur - en dus niet die economie. Voor de liefhebbers is Stukroodvlees zoiezo een interessante site om te volgen of te kijken, ze koppelen politicologisch onderzoek aan actuele thema's.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 08:58

nps, ik blijf het jammer vinden dat je boeren steeds recht tegenover natuur zet.
Boeren zijn helemaal niet tegen natuur, ze werken juist samen in en met de natuur. Zonder natuur kan niemand leven. (zonder boeren ook niet overigens)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:05

juval schreef:
nps, ik blijf het jammer vinden dat je boeren steeds recht tegenover natuur zet.
Boeren zijn helemaal niet tegen natuur, ze werken juist samen in en met de natuur. Zonder natuur kan niemand leven. (zonder boeren ook niet overigens)

Heb je gelijk in, is iets te zwart-wit, sorry daarvoor. Maar feit is en blijft wel dat de intensieve veehouderij de grootste producent is van stikstof, hoe je het ook wend of keert. En ook bijvoorbeeld de achteruitgang van Europese vogels (https://www.vogelbescherming.nl/actueel ... ese-vogels). Dus laat ik het anders formuleren - een coalitie met bbb en wellicht NSC gaat daar - denk ik - niet veel aan veranderen en zet het beleid van de afgelope decennia gewoon door.

Neemt niet weg dat dat absoluut niet de schuld is van de boeren en dat initiatieven om te boeren met oog voor de natuur heel fijn zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:09

Maar het zijn toch de peilingen waar je het nu over hebt NPS? Er is toch niet gestemd nog?
Of heb je over het stemgedrag in het verleden?

het "doei natuur" icm boeren lees is ook best vaak, ik snap niet helemaal waar dat vandaan komt. Biologisch boeren is toch ook nog steeds een optie, zelfs bij BBB?

Voor de andere zaken (abortus, euthanasie) moet ik straks echt even goed gaan lezen.. maar goed, ik wil ook niet op 1 partij stemmen alleen omdat ze euthanasie goed geregeld hebben.. het zou wel een som van delen moeten zijn (of hoe zeg je dat)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 10:15

Biologisch boeren een optie voor BBB? Blijkbaar is BBB voor veel biologische natuur inclusieve boeren geen optie. Heb er al een aantal voorbeelden van gezien maar die lopen echt niet weg met BBB.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 10:19

Exitium schreef:

... dat was ooit de gegroeide traditie: de Eerste Kamer is 'la Chambre de refléxion'.
Van origine werden de leden door koning Willem I benoemd (een lekkere rem op de democratie).

Inmiddels kiezen we de Eerste Kamerleden zelf, maar indirect.

En het staat ieder Eerste Kamerlid vrij om te stemmen - laten we zeggen - naar eer en geweten.) 'Zonder last of ruggespraak' is inmiddels uit de eed verdwenen, want dat is een rare combinatie met partij- en verkiezingsprogramma's.)

Ze hebben idd niet 'het recht van amendement' - en dat is op zich maar goed ook.
Meaning: wetsvoorstel X komt door de Tweede Kamer,
'gaat naar de overkant' zei men vroeger, dwz de Eerste Kamer.
De Eerste Kamer kan alleen maar 'ja of nee' zeggen, wat in praktijk vaak betekent: 'ja of terug naar de Tweede Kamer'.
(Het zou me wat zijn als de Tweede Kamer wetsvoorstel X aanneemt, de Eerste Kamer de boel 'vertimmert/ amendeert', en het wetsvoorstel X plus a min b wet ging worden...)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 10:24

Citaat:
het "doei natuur" icm boeren lees is ook best vaak, ik snap niet helemaal waar dat vandaan komt.

Biologische boeren als groep even terzijde geschoven.

De boeren weten al heel lang dat ze vele male teveel stikstof uitstoten (bron vriend die op de ministeries van landbouw heeft gewerkt en al lang met pensioen is). Dit probleem is niet iets van gisteren en eergisteren maar speelt al decennia lang.
Al van ousher willen de boerenorganisaties daar niet echt aan en traineren, zijn in verzet etc.

Daar komt bij dat er boeren zijn die veel geïnvesteerd hebben in apparatuur die verplicht was om de stikstof te reduceren waarvan later blijkt dat het niet doet wat het moet doen. Dat is natuurlijk een groot individueel probleem van goedwillende en verantwoordelijkheid nemende boeren, want die leningen zijn nog niet afbetaald.
Het is complex. BBB daar verwacht ik weinig positiefsvan als het om werkelijke verandering gaat voor het milieu. Die gaan verder met traineren en uiteindelijk is de individuele boer daar het kind van de rekening van. Ik vind dat grote persoonlijke dramas.

Zelf denk ik, persoonlijke mening, dat de boeren nu zo aangepakt worden omdat het veelal om individuele mensen gaat, en dat is altijd gemakkelijker als bv machtige Shell aanpakken met hun aandeelhouders die tevens de achterban vormen van de VVD.

Volgen jullie trouwens de rechtzaak aangespannen tegen Shell, BP, Texaco en andere grote organisaties in California? Zoniet, ondanks dat het, denk ik, een gebed zonder end gaat woorden, vind ik het wel een interessante. Het blijkt namelijk dat er interne wetenschappelijke rapporten zijn gevonden waarin staat dat de milieu consequenties wel degelijk bewezen waren en waar ook in staat dat allerlei groene alternatieven willens en wetens geboycot zijn vanwege het grote verdienst model.
Nog nooit zijn deze bedrijven in zo'n grote zaak voor de rechter gedaagd. Dus tip, om dit in de gaten te houden. Het geeft mij en andere mensen wat hoop.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 10:41

pien_2010 schreef:
Citaat:
het "doei natuur" icm boeren lees is ook best vaak, ik snap niet helemaal waar dat vandaan komt.

De boeren weten al heel lang dat ze vele male teveel stikstof uitstoten (bron vriend die op de ministeries van landbouw heeft gewerkt en al lang met pensioen is). Dit probleem is niet iets van gisteren en eergisteren maar speelt al decennia lang.
Al van ousher willen de boerenorganisaties daar niet echt aan en traineren, zijn in verzet etc.

Daar komt bij dat er boeren zijn die veel geïnvesteerd hebben in apparatuur die verplicht was om de stikstof te reduceren waarvan later blijkt dat het niet doet wat het moet doen. Dat is natuurlijk een groot individueel probleem van goedwillende en verantwoordelijkheid nemende boeren, want die leningen zijn nog niet afbetaald.
Het is complex. BBB daar verwacht ik weinig positiefsvan als het om werkelijke verandering gaat voor het milieu. Die gaan verder met traineren en uiteindelijk is de individuele boer daar het kind van de rekening van. Ik vind dat grote persoonlijke dramas.

Zelf denk ik, persoonlijke mening, dat de boeren nu zo aangepakt worden omdat het veelal om individuele mensen gaat, en dat is altijd gemakkelijker als bv machtige Shell aanpakken met hun aandeelhouders die tevens de achterban vormen van de VVD.

Volgen jullie trouwens de rechtzaak aangespannen tegen Shell, BP, Texaco en andere grote organisaties in California? Zoniet, ondanks dat het, denk ik, een gebed zonder end gaat woorden, vind ik het wel een interessante. Het blijkt namelijk dat er interne wetenschappelijke rapporten zijn gevonden waarin staat dat de milieu consequenties wel degelijk bewezen waren en waar ook in staat dat allerlei groene alternatieven willens en wetens geboycot zijn vanwege het grote verdienst model.
Nog nooit zijn deze bedrijven in zo'n grote zaak voor de rechter gedaagd. Dus tip, om dit in de gaten te houden. Het geeft mij en andere mensen wat hoop.

Mee eens Pien, en ja ik zou graag meer volgen wat de rechtszaken aangaat, maar helaas te weinig tijd.

Vandaag in NL een spannende, uitspraak Chemours:
https://www.ad.nl/dordrecht/vol-spannin ... ~a31d375b/

Toen ik dat gisteren las van de natuurvergunning Schiphol dacht ik weer een keer de omgedraaide wereld.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 10:42

pien_2010 schreef:
Citaat:

Goede samenvatting Pien, dit inderdaad. Heb je wat meer info over die rechtszaak?

Boeren individueel hebben geen schuld, het is echt het beleid van de afgelopen decennia onder stevige invloed van de boerenlobby die moedwillig de al bestaande waarschuwingen rondom stikstof keihard hebben genegeerd. Lijkt althans.

En ja, er zijn boeren die iets doen met biologische landbouw, maar we blijven ver achter.
https://nos.nl/artikel/2449743-nederlan ... e-landbouw

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:01

Toch vind ik de redenen waardoor 'we' achterblijven, best plausibel:"'Grond duur of niet beschikbaar'
"Daarnaast is in Nederland grond duur of niet beschikbaar", verklaart Logatcheva. "Voor biologische landbouw heb je over het algemeen exponentieel meer grond nodig. En we zijn bovendien te succesvol geworden in gangbare, dus reguliere landbouw, waardoor veel boeren niet overstappen naar biologische landbouw, waar je te maken krijgt met meer kosten."
Dan moet er meer goedkopere grond beschikbaar komen, als ze perse meer biologisch willen, lijkt mij?

Vwb traineren door BBB, ik weet daar niet genoeg van. het enige wat ik begreep is dat ze bijvoorbeeld het doel van 2035 wil handhaven, in plaats van naar voren halen (!), wat europees blijkbaar niet perse nodig is.. Is dat dan traineren, of is dat langer de tijd nemen, wat europees gezien kan?
Blijkbaar heeft vd Plas dit erover gezegd:
Als je de wet erop naslaat, dan heeft het boegbeeld van BBB gelijk. ,,2035 is al een heel ambitieus jaartal. Dat moet minimaal behouden worden”, zei Van der Plas hierover nog in het debat.

Dit vond ik verhelderend:
https://pointer.kro-ncrv.nl/in-de-wet-s ... oe-zit-dat

dit vond ik ook een interessant artikel, toen ik zat te googlen kwam ik het tegen
https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimt ... e-niet-uit

En dan is de stikstof problematiek zeer lokaal, begreep ik.. voor het klimaat niet zo van belang, alleen voor de lokale natuur. Dus op wereldniveau zou ik eerder liever klimaatmaatregelen zien die echt zoden aan de dijk zetten.. en, oneerbiedig gezegd, het geneuzel van ons postzegeltje natuur wat omlaag schuiven.. Maar dat is persoonlijk

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:05

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:08

Wat betreft Chemours:

"Chemours is aansprakelijk voor de pfas-vervuiling die de chemische fabriek in Dordrecht van 1984 tot 1998 in de omgeving heeft veroorzaakt. Dat oordeelt de rechter woensdag. Het zou nog kunnen dat de aansprakelijkheid wordt uitgebreid, maar daar buigt de rechter zich nog over."

https://www.nu.nl/binnenland/6282751/fa ... recht.html