steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 19:36

Shadow..
Je maakt t nu zo ingewikkeld dat ik echt niet meer de behoefte heb om terug te lezen.. je hebt gelijk, ik vind t prima :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 20:02

Shadow0 schreef:
Dat is vrij normaal gedrag in een commerciële wereld, (en dat zegt vanalles over de commerciële wereld) maar laat de veehouders dan ophouden met dat gemiep over hoe ze 'nou eenmaal' niet anders kunnen omdat de consument erom zou vragen, en hoe betrokken ze wel niet zijn bij verandering. Dat zijn ze dus niet, anders doen ze niet zo'n moeite om de situatie via marketing precies zo te houden als die is.

Want individuele veehouders zijn verantwoordelijk voor de marketing voor vlees :+ ?

Net zoals de vegetariërs verantwoordelijk zijn voor de benaming van de kipstuckjes zeker :')

Gemiep is trouwens een niet zo'n constructief woord... maar wie ben ik :)

Mij boeit het geen reet hoe vegetarisch eten heet, het trekt mij niet,kweekvlees trekt mij niet, en insecten ook niet.

Die werden in 2015 ook met veel marketing in de AH geloodst maar dat wilde ook niemand eten, dus ik denk dat mensen, hoeveel reclame ze ook zien van iets, toch redelijke gewoonte dieren zijn :o . Alhoewel ik wel lees dat het een groeiende markt is, dus misschien zit hier nog wel een deel van de oplossing ook :) ?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 20:18

Met insecten zijn ze nog wel bezig dacht ik.. maar hoe dat met kweken gaat weet ik niet ..

Ik heb niks tegen vlees, ik eet t met mate, ik heb niks tegen insecten denk ik, ik weet niks van kweekvlees dus daar kan ik niks over zeggen en vegetarische producten krijg ik niet goed in mn eetschema gepast dus die sla ik over ..

Als ik zie wat China aan stallen aan t maken is (was dat China, dat varkens flat gebouw) denk ik dat er grotere spekjes te frituren zijn dan wat er wel of niet op een verpakking staat.. (dat artikel was toch in dit topic geplaatst.. is dat ondergesneeuwd?)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 20:53

ruitje schreef:
Want individuele veehouders zijn verantwoordelijk voor de marketing voor vlees :+ ?

Nee, het ging om de vee-industrie en de lobby daarvoor. Nergens worden individuele veehouders genoemd.

Citaat:
Gemiep is trouwens een niet zo'n constructief woord... maar wie ben ik :)

Ja, dat was ook de bedoeling, want dit gaat niet om iets constructiefs maar om het creeren van een nep-ophef om de marketing van een ander te ondermijnen (niet onlogisch hoor, maar wel een beetje kinderachtig) en omdat de veeindustrie zich zo laat kennen. Ze zijn niet machteloos, ze doen niet gewoon wat de consument wil, ze willen gewoon niet veranderen. Heel veel ingewikkelder dan dat is het niet.

Citaat:
Die werden in 2015 ook met veel marketing in de AH geloodst maar dat wilde ook niemand eten, dus ik denk dat mensen, hoeveel reclame ze ook zien van iets, toch redelijke gewoonte dieren zijn :o . Alhoewel ik wel lees dat het een groeiende markt is, dus misschien zit hier nog wel een deel van de oplossing ook :) ?

De lobby vond het blijkbaar belangrijk/bedreigend genoeg om er iets tegen te willen doen. En inmiddels vertrouwen ze blijkbaar nog steeds niet op het oordeel van de consument, want er is nu dus een campagne gestart. (Ik weet dat marketingbudgetten financieel niet zo enorm zijn... maar toch, dat geld had ook gespendeerd kunnen worden aan iets dat meer richting een oplossing beweegt, in plaats van vooral proberen om de oude situatie verder op de spits te drijven.)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 22:12

Jij noemt zelf dat veehouders niet moeten miepen. Nu noem je het vee-industrie?

Wie zijn dat dan 'de vee industrie' , want veehouders zijn gewoon individuele boeren toch?

Ik vind jouw posts nou net wel heel erg ingewikkeld. Jij weet blijkbaar dat 'ze' niet willen veranderen en als middel daarvoor nep-ophef creëren ' . Ik vind dat echt de grootst mogelijke onzin die er is :+ Ik lees dat en denk: wat bedoel je nou?
Ik snap helemaal niks van wie 'ze' zijn en waar jouw mening vandaan komt, maar misschien heb je nog wat feiten om die te onderbouwen?

Idem voor je laatste alinea, jij weet heel veel over wat 'ze' ( wie is ze? De vleeslobby? Wat is de vleeslobby? ) denkt en hoe zij over de consument denken?

Bijzonder wel, zoveel als jij invult voor wat anderen denken en dan zegt dat dat heel simpel is.

Ik vind het altijd maar moeilijk, denken wat een ander denkt. Ik ben het bijvoorbeeld ook niet altijd eens met Ninx of Dees, maar die vertellen in ieder geval nog vaak hun eigen visie, onderbouwd met artikelen. Vind ik boeiend, verbreed mijn horizon.

Van dit soort posts raak ik eigenlijk voornamelijk in de war omdat ik niet meer volg wat wie nou denkt en doet en vervolgens als ik dat vraag, dan heb ik het niet goed gelezen :o .

Volgens mij, wil de marketing vanuit 2 kanten gewoon zoveel mogelijk: verkopen.

Dat geld voor de vegetarische slager( die volgens mij ook aardig verweven zijn met PvdD en redacteuren die bij Zembla werken enzo) en voor degene die voor Vlees reclame maakt( en die zullen ook verbonden zijn met belangrijke mensen denk ik dan maar)

Het draait nou eenmaal om geld in onze wereld denk ik dan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 22:31

De essentie is nog steeds dit:
Shadow0 schreef:
Ik vind het vooral heel raar dat de veehouders reclame nodig hebben. Ze hebben echt vaak herhaald, ook tot een paar weken terug nog, dat vlees 'nou eenmaal' de wens van de consument is. Maar nu moet die wens van de consument ineens beïnvloed worden via reclame omdat ze het anders niet redden? Watjes :)

Als het duidelijker is als ik daar 'vee-industrie' neerzet dan prima. Het gaat er dus om dat het reclame en marketing is die niet gaat om een specifiek bedrijf ('Biefstuk van Bert bakt beter') maar om reclame voor de sector in het algemeen.

Dat zegt 2 dingen:
1. dat geld en die energie worden dus niet gestoken in 'hoe kunnen we het doen met een klein beetje minder veeteelt' terwijl dat echt echt echt onvermijdelijk is.
2. men vertrouwt dus niet op 'de consument' terwijl ze wel heel vaak zeggen dat ze best anders zouden willen maar dat het niet kan omdat de consument 'nou eenmaal' niet bereid is om iets anders te doen. Maar als dat zo zou zijn heb je geen marketingcampagnes nodig.

Citaat:

Het gaat dus niet om de marketing per se, maar vooral om de 2 tegenstrijdige verhalen die men vertelt. Soms overkomt het de veehouders omdat 'de consument' niets anders wil, maar als de consument misschien wel iets anders wil, dan wordt er een reclamecampagne tegenaan gegooid om te zorgen dat de consument niets anders wil.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 22:37

Reclame geld is geld voor reclame, dat gaat met potjes enzo.. net als bij andere sectoren.. waarom zou de bloemen sector wel reclame mogen maken voor bloemen en de vlees sector niet voor vlees (en de “sector” is meer dan alleen de veeboeren volgens mij)
Dat heeft ook te maken met statuten van productschappen enzo .. misschien dat ze dat kunnen aanpassen maar dat zal niet zomaar gaan (ja alles kan als mensen t willen, dat heb ik ook al vaak gelezen)

Geld voor defensie kan ook niet zomaar naar onderwijs .. (waarmee ik niks zeg over wat ik daarvan vind)

Het lijkt me trouwens heerlijk om zo zeker te weten dat je alles weet en overal een oplossing voor hebt (in t algemeen).. Ik heb van een aantal dingen een vaag idee hoe t werkt, maar zeker niet van alles en al helemaal niet tot in detail

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 22:39

En ik splits dit even af naar een tweede stuk, omdat het verband met de Vegetarische Kipstuckjes anders wat verwarrend vind, lees eerst mijn vorige reactie, dat is de kern.

De Vegetarische Kipstuckjes kwamen er uiteindelijk in omdat de discussie wat verwarrend verliep, maar het gaat om hetzelfde. De lobbygroep van veehouders (internationaal geloof ik) wilde regels zodat een naam als Vegetarische Kipstuckjes 'verwarrend' zou zijn. Maar die verwarring bestaat helemaal niet bij echte mensen. Mensen die in de winkel hun boodschappen doen voor de maaltijd raken niet massaal in verwarring van dat soort namen want er is niets verwarrends aan. Dat hele verhaal is verzonnen, dat is wat ik 'gemiep' noemde en dat dekt de lading wel, en het is verzonnen omdat een deel van de consumenten best bereid is de vegetarische alternatieven ook echt als alternatief te zien. Niet omdat ze in verwarring raken, maar omdat ze het wel eens willen proberen, als het niet te ingewikkeld is, en dan vinden dat het eigenlijk best ok is.

Het is ontstellend flauw als je dat dan probeert te ondermijnen (dat vind ik sowieso), en helemaal als je aan de andere kant steeds doet alsof je als sector heus wel anders zou willen, maar ja, het kan niet want 'de consument.'

Die tegenstrijdigheid, daar kan ik echt heel slecht tegen, dat is zo onoprecht.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 22:45

Prima , ik vind t weer een lang verhaal.
:)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 22:49

Cer schreef:
Reclame geld is geld voor reclame, dat gaat met potjes enzo.. net als bij andere sectoren.. waarom zou de bloemen sector wel reclame mogen maken voor bloemen en de vlees sector niet voor vlees (en de “sector” is meer dan alleen de veeboeren volgens mij)
Dat heeft ook te maken met statuten van productschappen enzo .. misschien dat ze dat kunnen aanpassen maar dat zal niet zomaar gaan (ja alles kan als mensen t willen, dat heb ik ook al vaak gelezen)

Geld voor defensie kan ook niet zomaar naar onderwijs .. (waarmee ik niks zeg over wat ik daarvan vind)

Het lijkt me trouwens heerlijk om zo zeker te weten dat je alles weet en overal een oplossing voor hebt (in t algemeen).. Ik heb van een aantal dingen een vaag idee hoe t werkt, maar zeker niet van alles en al helemaal niet tot in detail

Hoe meer je weet, hoe meer je beseft wat je niet weet…

Ik vind het echt een flauwekul discussie. Iedere (legale) sector en ieder merk heeft recht om reclame te maken. Wat de beweegreden ook zijn. Iedere sector heeft ook het recht om in protest te gaan als ze het gevoel hebben benadeeld te worden. Maar voor de vlees sector is dat ineens anders? Die mogen niks?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 22:50

Cer schreef:
Reclame geld is geld voor reclame, dat gaat met potjes enzo..

'Potjes' zijn geen natuurverschijnselen he? Weet je hoe dat in normale mensentaal heet? Keuzes. Het zijn keuzes die gemaakt worden over hoe nu verder te gaan. Men kan ervoor kiezen om te kijken wat er nodig is om te veranderen, maar in plaats daarvan kiest men ervoor om meer geld te besteden aan het in stand houden van de (doodlopende) situatie zoals die nu is.

Dat is niet logisch of natuurlijk, dat zijn gewoon keuzes.

Citaat:
net als bij andere sectoren.. waarom zou de bloemen sector wel reclame mogen maken voor bloemen en de vlees sector niet voor vlees

En bij deze opmerking denk ik: je wilt echt niet lezen he? Er is nu minimaal 8 keer gezegd dat het er niet om gaat dat ze geen reclame mogen maken. Toch negeer je dat en kom je nu voor de zoveelste keer met dat riedeltje aan. Dan ben je toch niet bezig om je op te stellen als een redelijke gesprekspartner? Ik vind het flauw gedrag.

Citaat:

Oh ja hoor. Dat kan gewoon worden afgesproken in de begroting. Er zit hooguit een jaar tussen, maar als het kabinet deze zomer bij het opstellen van de begroting had besloten om het budget van defensie naar het onderwijs te schuiven, dan kan dat gewoon. Dat zijn gewoon keuzes.

Citaat:

Vreemde opmerking, want ik heb het niet eens over oplossingen gehad. Ik benoem alleen maar dat ik de tegenstelling tussen het verhaal van 'wij zijn heel zielig als veeteeltsector want we kunnen niet anders vanwege de consument' en 'hee, de consument is best bereid om het anders te doen, daar moeten we snel een stokje voor steken' heel onoprecht vind.

Opnieuw probeer je hier een frame te plaatsen dat helemaal niet samenhangt met wat ik schrijf. Doe niet zo flauw.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 17-09-22 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 22:51

Cer schreef:

Dit is het geheim van overal de oplossing voor weten: meer lezen dan 2 zinnen. Kom op zeg, is dit het niveau dat je wilt?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 22:54

Cer schreef:

Vind je dit niet een beetje flauw? Shadow probeert haar punt volgens mij gewoon toe te lichten zodat anderen (waaronder jij) misschien het punt beter begrijpen (of je het er mee eens bent of niet).

Het afdoen als “weer een lang verhaal” is toch totaal niet constructief?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 23:00

Het is toch steeds t zelfde cirkeltje ? Ik vind dat voor mezelf niets toevoegen.. ik vind iets zeggen dan altijd nog beter dan t gewoon negeren (wat ook vaak gebeurt trouwens). Ik heb ook al gezegd dat ik de berichten verwarrend vind en wat hautain..

Dus de moeite hoeft voor mij niet gedaan te worden, ik ben geen lid van de vlees industrie of de vlees boeren en ik ben geen boer .. maar wellicht is t voor anderen wel interessant :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 23:01

Shadow0 schreef:
De essentie is nog steeds dit:
Shadow0 schreef:
Ik vind het vooral heel raar dat de veehouders reclame nodig hebben. Ze hebben echt vaak herhaald, ook tot een paar weken terug nog, dat vlees 'nou eenmaal' de wens van de consument is. Maar nu moet die wens van de consument ineens beïnvloed worden via reclame omdat ze het anders niet redden? Watjes :)

Als het duidelijker is als ik daar 'vee-industrie' neerzet dan prima. Het gaat er dus om dat het reclame en marketing is die niet gaat om een specifiek bedrijf ('Biefstuk van Bert bakt beter') maar om reclame voor de sector in het algemeen.

Dat zegt 2 dingen:
1. dat geld en die energie worden dus niet gestoken in 'hoe kunnen we het doen met een klein beetje minder veeteelt' terwijl dat echt echt echt onvermijdelijk is.
2. men vertrouwt dus niet op 'de consument' terwijl ze wel heel vaak zeggen dat ze best anders zouden willen maar dat het niet kan omdat de consument 'nou eenmaal' niet bereid is om iets anders te doen. Maar als dat zo zou zijn heb je geen marketingcampagnes nodig.

Citaat:

Het gaat dus niet om de marketing per se, maar vooral om de 2 tegenstrijdige verhalen die men vertelt. Soms overkomt het de veehouders omdat 'de consument' niets anders wil, maar als de consument misschien wel iets anders wil, dan wordt er een reclamecampagne tegenaan gegooid om te zorgen dat de consument niets anders wil.

Ik moet soms ook even twee keer lezen om echt te begrijpen wat Shadow wil zeggen, maar dit vind ik wel een heel duidelijk verhaal hoor. En ik onderschrijf het ook.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 23:07

@shadow
Fijn ook, dat je ook weet wat 'echte mensen' in de supermarkt weten? Ik weet dat niet. Maar jij weet echt super veel over hoe anderen denken. Ook dat de veeteeltsector (?) Zichzelf blijkbaar zielig vind?

Wat een hoop meningen die je presenteert als feiten....

@Imandra Dit gaat helemaal nergens over, Shadow beticht Cer van niet lezen, van flauw zijn, van een niet redelijke gesprekspartner zijn...

En dan is Cer niet constructief als ze in een post vol berichten op de man zegt: lang verhaal :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 23:18

Citaat:
Uit onderzoek van Greenpeace blijkt dat om de EU-doelstelling van netto-nul-uitstoot in 2050 te halen, de vleesconsumptie moet worden teruggebracht tot 24 kg per persoon per jaar, vergeleken met het huidige gemiddelde van 75,8 kg in Nederland

https://www.hln.be/buitenland/nederland ... ~a8ae8ad1/

Dat word een pittige opdracht denk ik...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 23:46

76 kilo ? Tjemig , ik vind 24 kilo omgerekend bijna een pond per persoon per week al redelijk wat. Daar komen wij nooit aan.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 00:13

BigOne schreef:
76 kilo ? Tjemig , ik vind 24 kilo omgerekend bijna een pond per persoon per week al redelijk wat. Daar komen wij nooit aan.

Als ik aan de helft kom is t veel. Nou woon ik al 27 jaar met een niet-vleeseter en ben ik lui. :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 08:03

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 08:33

Wat is een gemiddeld kipfiletje, 150 gram? Of een karbonaadje ?

Ik denk dat mensen die al weinig vlees eten er inderdaad niet aan komen.. het gaat dan denk ik ook niet om die mensen :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 08:44

Cer schreef:
Wat is een gemiddeld kipfiletje, 150 gram? Of een karbonaadje ?

Ik denk dat mensen die al weinig vlees eten er inderdaad niet aan komen.. het gaat dan denk ik ook niet om die mensen :)

Het is een gemiddelde. Daar zitten dus de mensen tussen die nooit vlees eten en de mensen die iedere week twee t-bones eten in een restaurant en thuis de BBQ vol vlees aanslingeren als het mooi weer is

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 08:55

Ik denk dat gemiddeld 52kg per jaar pp misschien wel klopt? Dus dat zou dan nog door de helft moeten ongeveer.. voor de mensen die dagelijks vlees eten zal dat wel een omslag zijn?

En inderdaad de mensen die dagelijks veel vlees eten, maar dat zijn er niet zoveel las ik laatst .. (bijv in de all you can eat restaurants makkelijk 5 rondes spare ribs halen ofzo :D )

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:04

Dit vond ik wel leuk om te lezen, gaat om het vleeseetgedrag van jong volwassenen, ik had eigenlijk verwacht dat die doelgroep minder vlees zou eten. Maar dat valt alles mee. Ik vraag mij dus af of 'de verandering' er vanuit de consument dus zo aankomt. Ook hier gaat het over 4% vegetariërs. Ik denk dat in dit topic procentueel gezien een groter deel 'minder vlees eters' zitten dan de realiteit is eigenlijk :)

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 5gUMiA0Y4L

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:21

Cer schreef:
Ik denk dat gemiddeld 52kg per jaar pp misschien wel klopt? Dus dat zou dan nog door de helft moeten ongeveer.. voor de mensen die dagelijks vlees eten zal dat wel een omslag zijn?

En inderdaad de mensen die dagelijks veel vlees eten, maar dat zijn er niet zoveel las ik laatst .. (bijv in de all you can eat restaurants makkelijk 5 rondes spare ribs halen ofzo :D )

“De gemiddelde Nederlander eet zo'n 76 kilo vlees per jaar. Daarbij gaat het om het verbruik op basis van karkasgewicht, dus vlees inclusief been, vet en zwoerd. Als vuistregel geldt dat daarvan ongeveer de helft feitelijk geconsumeerd wordt als vlees en vleeswaren.”

https://www.wur.nl/nl/dossiers/dossier/ ... umptie.htm

Dat maakt natuurlijk wel verschil, of je uit gaat van netto consumptie of het geheel