prompter schreef:Maar toen met de ophef over de lentekriebels spendeerde je daar ook veel tekst aan, met verwijzingen die niet geheel de waarheid weergaven. En een schooluniform is iets geheel anders, dat kan men in de vrije tijd uit doen. De verplichte rok/jurk beperkt zich niet tot de school maar is ook in het dagelijks leven verplicht, die vergelijking vind ik niet opgaan.
De reden waarom ik veel tekst aan de lentekriebels heb besteed, was omdat mijn tekst niet goed werd gelezen, uit zijn context werd gehaald en er allerlei aannames werden gedaan over mijn motieven en mening die totaal niet klopten. Ik heb de waarheid weergegeven zoals mij bekend en ondersteunt door linkjes, maar begrijpend lezen bleek voor sommigen betreft dat onderwerp inderdaad erg moeilijk.
In het dagelijks leven een rok 'moeten' dragen is voor jou misschien een issue, maar grote kans dat de meiden daar geen probleem mee hebben omdat ze niet anders gewend zijn. Veel islamitische vrouwen zijn gewend een hoofddoek te dragen, maar de meeste Nederlandse vrouwen moeten daar niet aan denken. In sommige culturen is het gewoon dat mannen rokken en jurken dragen, maar dat zie ik in Nederland niet direct een hit worden. Ik vermoed dat de meeste mannen zich daar niet prettig in zouden voelen, terwijl je in Nederland zowel als man of vrouw zijnde een jurk of broek zou moeten kunnen dragen, zijn we als Nederlandse vrouwen qua kleding betreft toch een stuk verder geëmancipeerd dan mannen.
Verder ben ik het eens met BigOne, laat iedereen in zijn waarde zolang ze hun overtuigingen niet op andersdenkende proberen op te dringen. Gij zult niet oordelen, zeg maar. Wat goed of fout is, is niet voor iedereen gelijk. En ook de reformatorisch gelovigen zijn niet allemaal gelijk, maar alles en iedereen lijkt snel over één kam geschoren te worden. De familie Jellies van de 'een huis vol' en 'grote gezinnen emigreren' zijn ook bij de reformatorische kerk. Maar persoonlijk heb ik niet echt de indruk dat die kinderen worden beperkt in hun ontwikkeling.