Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:19

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:33

irmaz schreef:
Quir schreef:
Ik kan nog geen NL artikel vinden, maar Turkije zou net hebben toegestemd voor toetreding van Zweden en Finland tot de NAVO.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/finl ... natobesked

super! **\O/**

Ik ben heel benieuwd wat Erdogan er voor in ruil heeft gekregen :=

Be afraid. Be very afraid.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:39

irmaz schreef:
Quir schreef:
Ik kan nog geen NL artikel vinden, maar Turkije zou net hebben toegestemd voor toetreding van Zweden en Finland tot de NAVO.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/finl ... natobesked

super! **\O/**

Ik ben heel benieuwd wat Erdogan er voor in ruil heeft gekregen :=

Dit?
https://twitter.com/Isa_Yusibov/status/ ... Q65ko-_O4g

Citaat:
Poetin zal erg boos worden op Erdogan vanwege het afgelopen 24 uur 1) Ankara gaat nieuwe projecten leiden vanuit Kazachstan en Azerbeidzjan richting de EU=Rusland buitenspel 2) Kyiv kondigt Turkse dronefabriek in Oekr aan 3) TR akkoord met NAVO uitbreiding aan de RU grens

Cowboy55

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:45

Dat is wat ie gaat doen. De vraag is wat ie ervoor terug krijgt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 23:03

Cowboy55 schreef:

Blijkbaar zijn dit de afspraken:

Citaat:
    om volledig samen te werken met Turkije in de strijd tegen de PKK en zijn filialen;

solidariteit tonen met Turkije bij de bestrijding van alle vormen van terrorisme;

om PYD, YPG en FETO niet te ondersteunen
.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 23:06

irmaz schreef:
Cowboy55 schreef:

Blijkbaar zijn dit de afspraken:

Citaat:
    om volledig samen te werken met Turkije in de strijd tegen de PKK en zijn filialen;

solidariteit tonen met Turkije bij de bestrijding van alle vormen van terrorisme;

om PYD, YPG en FETO niet te ondersteunen
.

Wie moet dat allemaal gaan doen? NATO? EU? Zweden en Finland? En in welke vorm? Wellicht weet jij het ook niet, ik vraag het me slechts af.

En wat zijn ‘alle vormen van terrorisme’? Volgens wiens definitie?
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 28-06-22 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 23:07

O en nog een andere set:
Citaat:
• Zweden/Finland heft het wapenembargo op
• Beide zullen Turkije steunen op PKK, stop de steun aan YPG
• Ze zullen hun wetten inzake terrorisme wijzigen
• Ze zullen Intel met elkaar delen
• Ze zullen terreurverdachten uitleveren

Er zijn wel overeenkomsten met de vorige set, waarschijnlijk iets anders opgesplitst.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 23:08

irmaz schreef:
O en nog een andere set:
Citaat:
• Zweden/Finland heft het wapenembargo op
• Beide zullen Turkije steunen op PKK, stop de steun aan YPG
• Ze zullen hun wetten inzake terrorisme wijzigen
• Ze zullen Intel met elkaar delen
• Ze zullen terreurverdachten uitleveren

Er zijn wel overeenkomsten met de vorige set, waarschijnlijk iets anders opgesplitst.

Dat is al wat duidelijker. Also: not gonna happen. Maar succes meneer Erdogan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 23:13

Klopt maar met deze “afspraken” kan Erdogan de goede sier in eigen land maken als een zogenaamde overwinning.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 23:15

bigone schreef:
Klopt maar met deze “afspraken” kan Erdogan de goede sier in eigen land maken als een zogenaamde overwinning.

Zekers. En hij heeft weer iets om zich druk over te maken de komende jaren als het tegen valt. En dan -omdat ie weer begint de dreigen- schuift het EU lidmaatschap gelukkig weer wat op in de tijd.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 23:20

Zweden, Finland en Turkije hebben nu vanavond al een overeenkomst getekend daar over. Dus dat het niet gaat gebeuren is niet zo, dat zijn ze overeen gekomen.

Zweedse live persconferentie net afgelopen, svt heeft ook een liveblog.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 23:22

Alleen over het wapenembargo kan ik hier niets over terug vinden, alleen dat er samenwerking met Turkije moet plaats vinden en verdeling van wapens (wat in de gehele NAVO zo zou moeten zijn, volgens persconferentie dan dus).

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 23:25

Quir schreef:
Alleen over het wapenembargo kan ik hier niets over terug vinden, alleen dat er samenwerking met Turkije moet plaats vinden en verdeling van wapens (wat in de gehele NAVO zo zou moeten zijn, volgens persconferentie dan dus).

Misschien is dat dan ook niet zo. Ik ben verschillende opsommingen tegen gekomen van diverse mensen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 23:25

Quir schreef:
Zweden, Finland en Turkije hebben nu vanavond al een overeenkomst getekend daar over. Dus dat het niet gaat gebeuren is niet zo, dat zijn ze overeen gekomen.

Zweedse live persconferentie net afgelopen, svt heeft ook een liveblog.

OK. Als ze het zo overeen gekomen zijn dan zullen ze het vast zo gaan doen. Want zo werkt t in de politiek, toch? Je zegt dat je iets gaat doen en dan doe je het.

Ik woon niet in Zweden en ken het rechtssysteem niet, maarre: levert Zweden terreurverdachten uit aan andere landen? Ook als het inmiddels Zweden zijn en de uitlevering plaats vindt naar landen met een niet geheel smetteloze reputatie als het gaat over de behandeling van (terreur-)verdachten?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 00:02

Er zijn afspraken binnen de Navo gemaakt en die zijn zo vaag mogelijk in een memorandum gezet. Dat betekent dat Erdogan het als winst kan verkopen, dat hij Zweden en Finland zonder gezichtsverlies lid kan laten worden en dat er verder niks verandert. Want door het in de vorm van een memorandum te doen, hebben de afspraken al niet zo heel veel waarde en door die afspraken ook nog eens vaag en algemeen te houden, kan elk land er ook nog zijn eigen interpretatie aan geven.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 00:03

Karl66 schreef:
Er zijn afspraken binnen de Navo gemaakt en die zijn zo vaag mogelijk in een memorandum gezet. Dat betekent dat Erdogan het als winst kan verkopen, dat hij Zweden en Finland zonder gezichtsverlies lid kan laten worden en dat er verder niks verandert. Want door het in de vorm van een memorandum te doen, hebben de afspraken al niet zo heel veel waarde en door die afspraken ook nog eens vaag en algemeen te houden, kan elk land er ook nog zijn eigen interpretatie aan geven.

Dat was mijn punt: “dat er verder niks verandert”.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 00:05

Zo had ik het ook begrepen, behalve dat Zweden en Finland het wapenembargo opgeheven hebben tegen Turkije, nou weet ik niets van de wapenindustrie van die twee landen dus of dat ook een papieren afspraak is, geen idee.
Het Turkse bedrijf dat de baktayar drone maakt heeft wederom ingezameld geld van de Oekraïne geweigerd en drones , 3 stuks gegeven .

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 00:13

bigone schreef:
Zo had ik het ook begrepen, behalve dat Zweden en Finland het wapenembargo opgeheven hebben tegen Turkije, nou weet ik niets van de wapenindustrie van die twee landen dus of dat ook een papieren afspraak is, geen idee.
Het Turkse bedrijf dat de baktayar drone maakt heeft wederom ingezameld geld van de Oekraïne geweigerd en drones , 3 stuks gegeven .

De Baktayar is militair gezien mooi spul. En het siert Turkeye dat ze de centen weigeren. Is toch 3*5.000.000 begrijp ik. Plus een boze Vlad.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 07:54

Karl66 schreef:

Erdogan kan er in ieder geval mee thuis komen. Wat ik toch wel heel bijzonder vind en ook historisch is dat nu in het NOorden (ZWeden en Finland) en ook in het zuiden Turkije en de ozo belangrijke zwarte zee opeens een front vormen.
HEt lijkt meer en meer dat Poetin de zaak totaal verkeerd heeft ingeschat. De NAVO gaat nu werkelijk tot aan de grenzen van Rusland , de EU is nog steeds een front en Oekraïne, Georgia zijn kandidaat leden geworden en waarschijnlijk komen er meer bij.
Dus het aanvallen door Rusland van Oekraïne verandert het wereldtoneel nogal op dit moment. Dit was denk ik niet de bedoeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:01

Niet de bedoeling, maar dit had ie toch van mijlenver kunnen zien aankomen? Of wacht.. nee in zijn sprookjeswereld waren we natuurlijk angstig in een hoekje gaan zitten bibberen..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:16

Daarom zegt men ook dat Poetin de oorlog strategisch verloren heeft. Hopelijk maakt deze kat in het nauw geen al te gekke sprongen. Ik ben er niet helemaal gerust op.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:26

idinn schreef:
Niet de bedoeling, maar dit had ie toch van mijlenver kunnen zien aankomen? Of wacht.. nee in zijn sprookjeswereld waren we natuurlijk angstig in een hoekje gaan zitten bibberen..

Dat denk ik niet idinn.
Ik verwacht dat Poetin een herhaling van 2014 had verwacht. Wat gemopper, wat sancties voor de bühne vanuit de westerse wereld, en hebbes de Krim is geannexeerd en de wereld gaat weer over tot de orde van de dag.
Tevens had Poetin met een blitzkrieg verwacht Oekraïne onder de voet te lopen en verder door te stoten om "terug te pakken dat van hem is" zoals hij dat verwoordde.

Het westen is rijk, gewend aan luxe en comfort en draait gemakkelijk om daar maar niets van te hoeven in te leveren. Dat is wat anders als in een hoekje zitten bibberen, ook al ziet Poetin de houding van 2014 als grote zwakte vh westen.
Oekraïne binnenvallen is een grote misvatting geweest van het Kremlin op alle fronten.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:32

mysa schreef:
Daarom zegt men ook dat Poetin de oorlog strategisch verloren heeft. Hopelijk maakt deze kat in het nauw geen al te gekke sprongen. Ik ben er niet helemaal gerust op.

Ik denk eigenlijk (en hoop uiteraard) niet dat dit soort bully's het 'alles of niets' spel willen spelen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:49

Citaat:
Poetin heeft een wet ondertekend die parallelimport naar Rusland legaliseert voor 2022 en hem vrijstelt van strafrechtelijke en administratieve aansprakelijkheid, melden Russische media.

https://twitter.com/Flash43191300/statu ... 3078674433

Als ik het goed begrijp maakt hij het legaal om namaak produkten te importeren in Rusland. Kan iemand uitleggen wat dit precies betekend?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:58

Dat er een McDonalds is in Rusland, zonder dat McDonalds erbij betrokken is?
En alle merkartikelen gewoon uit China laat importeren? Zoiets?