steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:05

IMANDRA schreef:
Cer schreef:
Soms trek je conclusies waar ik echt niks van begrijp :')
Het denigrerende ben ik ondertussen al aan gewend :+

Als iemand die meestal voor open en eerlijke communicatie is en helderheid en duidelijkheid, vooral vanuit de overheid, vind ik “dan kijk je op de verpakking, zo moeilijk is t niet” wel een beetje een makkelijke oplossing :Y)

Het is geen kip, noem t niet zo.
Hoe moeilijk kan t zijn… of is vega bang dat ze geen voet tussen de deur krijgen als t product zichzelf niet een beetje camoufleert :D

Maar er staat vrij duidelijk op de verpakking “vegetarische kipstuckjes”. Het is dus een vegetarisch alternatief voor álles wat je met kipstukjes kan doen (dus niet alleen nasi, om terug te komen op het voorbeeld). Wat is dan het gebrek aan duidelijkheid en helderheid?

En mensen zijn nu eenmaal gewoontedieren. Als je het gaat marketen als “tofustukjes die je in vanalles kan gebruiken” ten opzichte van “vegetarische kipstuckjes” dan is het tweede voor de gemiddelde Nederlander veel duidelijker. Het eerste is een product wat we niet kennen, en wat een boer nie kent vret ie nie. Heeft niks met camouflage te maken, maar meer met vergelijkingen trekken en middels de naam uitleg geven over waar het product voor bedoeld is (vervanger voor kip). Het is immers zó gemaakt dat ze zo goed als het kan de structuur en smaak van kip nabootsen. Ga je het als iets anders marketen, dan maak je het jezelf als producent heel lastig.

En gezien het vrij duidelijk is dat het een vegetarisch alternatief is (dus als je op voedingswaarde let zie je dat, als je de verpakking en naam ziet ook), waarom heeft de vleesindustrie er dan zo’n probleem mee?

Zijn ze bang dat mensen dit net zo lekker vinden en dus inzien dat vlees helemaal niet zo’n dagelijks ding hoeft te zijn, en je soms best duurzaam bezig kan zijn door een keer voor een alternatief te kiezen? En het dus snijdt in de marges en omzet van vleesproducenten?

Vegetarische kipstuckjes is gewoon een marketing naam. Eerlijker zou zijn vegetarische kip vervanger. En dan die C in stuCkjes, ook flauwekul uiteraard.
Vegetarische slager is ook zo'n vreemde naam. Een vegetarier slacht geen dieren ga ik vanuit, dus waarom dan slager noemen??
Benoem gewoon wat het produkt werkelijk is: een vegetarische vervanger van kip, koe, varken etc.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:06

Shadow0 schreef:
996981 schreef:
En dat geldt andersom niet voor vleesvervangers? :+ voor vleesvervangers wordt ook reclame gemaakt. Blijkbaar is dat ook niet wat de consument wil.

Nee, het punt is dat de veehouders leunen op twee tegenstrijdige ideeen, waarbij ze soms vinden dat het 'nou eenmaal' de markt is en dat ze daarom niet kunnen veranderen of hoeven te veranderen. Soms wekken ze zelfs de indruk dat ze heus wel zouden willen veranderen, maar ja, dat kan helaas niet want 'de markt' of 'de consument' wil het niet.
Maar dan vervolgens als het ze niet uitkomt willen ze de markt ineens toch veranderen.

De Vegetarische Slager heeft een heel ander uitgangspunt, namelijk het promoten van vleesvervangers. Dat is hun duidelijk uitgesproken doel en helemaal nergens doen ze alsof ze daar niks aan kunnen doen, ze zijn er echt heel duidelijk in wat ze willen. Er zit geen tegenstrijdigheid in.

Het is niet de reclame op zich die me stoort bij de beeldvorming over vlees, het is het leunen op tegenstrijdige beelden net hoe het uitkomt. Dat maakt het onoprecht. De reclame voor vlees komt neer op: "we willen doorgaan met de bioindustrie zoals die nu is. Niet omdat het niet anders kan want 'de markt', maar omdat we het niet anders willen en we de situatie graag in stand houden zoals die is en vlees nog graag extra promoten."

De consument wil het blijkbaar inderdaad niet. Immers is er reclame nodig voor vleesvervangers en dat is niet nodig als de consument een product graag wil. Toch?

Daarnaast vindt slechts 13% van de vleesverkoop plaats bij de slager. De meeste consumenten kopen het dus in de supermarkt. De kans dat die groep écht om dierenwelzijn geeft is niet zo groot. Dan maak je immers andere keuzes.

IMANDRA

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:09

@charley dat staat er ook op… namen zijn altijd wat creatiever.

@996981: verschil is dat die producenten dat niet denken en de vleesindustrie blijkbaar wel. We zien een trend dat mensen meer vegetarisch en veganistisch eten. En klimaatbewuster zijn. De reclames en marketingtermen (want ja natuurlijk zijn ze dat) zijn bedoeld om consumenten kennis te leren maken met het product zoals ik al eerder schreef. Dat is een compleet andere situatie dan de vleesindustrie waar iedereen mee bekend is en de producten van kent.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:14

IMANDRA schreef:
@charley dat staat er ook op… namen zijn altijd wat creatiever.

@996981: verschil is dat die producenten dat niet denken en de vleesindustrie blijkbaar wel. We zien een trend dat mensen meer vegetarisch en veganistisch eten. En klimaatbewuster zijn. De reclames en marketingtermen (want ja natuurlijk zijn ze dat) zijn bedoeld om consumenten kennis te leren maken met het product zoals ik al eerder schreef. Dat is een compleet andere situatie dan de vleesindustrie waar iedereen mee bekend is en de producten van kent.

Coca Cola, MacDonalds, Apple, Nike. Allemaal merken die iedereen kent. Toch maken ze reclame. Dat is toch logisch? Ik snap het probleem echt niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 16:24

Als er geen kip in zit, waarom wil men het dan kip noemen? Noem t dan vlees alternatief oid?

Ik heb helemaal geen probleem met geen vlees eten of met vegetarische alternatieven (ja, ik eet ze niet maar dat is iets anders), maar geef t gewoon de juiste naam..?

En reclame is verder gewoon handel.. idd bijv voor Coca Cola met hun kerst reclames ..

Een vegetarische slager slacht planten? Heten ze daarom zo? :D
Laatst bijgewerkt door Cer op 17-09-22 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 16:24

Cer schreef:
Als iemand die meestal voor open en eerlijke communicatie is en helderheid en duidelijkheid, vooral vanuit de overheid, vind ik “dan kijk je op de verpakking, zo moeilijk is t niet” wel een beetje een makkelijke oplossing :Y)

Omdat er hier dus geen verwarring is. Het zijn geen daadwerkelijke klanten die 'verward' of 'misleid' zijn. Het is de lobby van de vee-industrie die hier een probleem van probeerde te maken. Dat soort nep-ophef, daar heb ik echt niks mee.

996981 schreef:
Coca Cola, MacDonalds, Apple, Nike. Allemaal merken die iedereen kent. Toch maken ze reclame. Dat is toch logisch? Ik snap het probleem echt niet.

Nee, het lijkt er inderdaad op dat je het niet snapt nee. Wat er speelt is nu een keer of 5 uitgelegd, en dat gaat niet om de reclame op zich.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 16:26

Ik las dat t over worst ging? Die lobby?

En, als iemand iets niet lijkt te snappen kan t ook aan de uitleg liggen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 16:33

Shadow0 schreef:
Omdat er hier dus geen verwarring is. Het zijn geen daadwerkelijke klanten die 'verward' of 'misleid' zijn. Het is de lobby van de vee-industrie die hier een probleem van probeerde te maken. Dat soort nep-ophef, daar heb ik echt niks mee.

Maar er is wel verwarring want als het niet op de verpakkking staat dan weten mensen niet dat ze t als alternatief ergens voor kunnen gebruiken.. dus er moet wel op staan dat t kip vervanger is, want anders laten mensen t liggen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:22

Shadow0 schreef:
Cer schreef:

996981 schreef:

Nee, het lijkt er inderdaad op dat je het niet snapt nee. Wat er speelt is nu een keer of 5 uitgelegd, en dat gaat niet om de reclame op zich.

Een van ons twee snapt het inderdaad niet. Dat kan jij of ik zijn

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:40

Cer schreef:
Shadow0 schreef:

Maar er is wel verwarring want als het niet op de verpakkking staat dan weten mensen niet dat ze t als alternatief ergens voor kunnen gebruiken.. dus er moet wel op staan dat t kip vervanger is, want anders laten mensen t liggen?

Ja, want anders is het een onbekend voedingsmiddel en laten mensen het liggen. Want het is anders dan wat ze kennen.

Terwijl als er opstaat “vegetarische kipstukjes” weet men meteen wat ze eraan hebben en waar het voor bedoeld is.

Er is geen verwarring over wat het is (dat staat erop: vegetarische en dus nep“kip”), wel mogelijk wat je ermee kan doen. Twee verschillende dingen.

De reclame an sich doet er niet toe, alleen dat de vleesindustrie beweert dat “mensen gewoon vlees willen” en dus is reclame maken (“hey ga eens vlees eten”) een beetje gek. Terwijl de vega opties júist mensen willen overhalen (“hey wist je dat je ook een alternatief voor vlees kan proberen zonder dat het afdoet in smaak?”) en dus minder tegenstrijdig/hypocriet is?

Men noemt het kip alternatief omdat het bedoeld is als alternatief voor kip, obv de smaak en structuur. Ga je het “alternatief voor vlees” noemen dan snapt toch niemand wat de smaak is?

Snap ook niet waarom je steeds opbrengt waarom de wetgeving over worst (of kotelet, of burger) gaat ipv kip. Maakt voor de discussie hier toch niet uit? Of mis ik iets?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:49

Dat haal ik uit jouw bericht Imandra..
dat er iets was tegen de benaming van worst.. dat de vlees industrie daar problemen mee had..ik kan op mn telefoon niet heel makkelijk oudere berichten erbij halen, maar ik begon niet over worst in ieder geval :) ..

Verder komen we er niet uit en voordat ik straks ineens lid ben van de pro vlees lobby geloof ik t allemaal wel :+

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:50

Blijkbaar is reclame maken toch effectief om mensen te blijven indoctrineren hun product te verkiezen boven andere producten anders zouden merken als Coca Cola nooit meer hoeven te adverteren. Dus waarom zou de vleesindustrie dat niet doen? Ik ben nog uit de tijd van de reclames 'kip, het meest veelzijdige stukje vlees'. En échte Unox worsten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:55

Cer schreef:
Als er geen kip in zit, waarom wil men het dan kip noemen? Noem t dan vlees alternatief oid?

Ik heb helemaal geen probleem met geen vlees eten of met vegetarische alternatieven (ja, ik eet ze niet maar dat is iets anders), maar geef t gewoon de juiste naam..?

En reclame is verder gewoon handel.. idd bijv voor Coca Cola met hun kerst reclames ..

Een vegetarische slager slacht planten? Heten ze daarom zo? :D

Je hebt wel een punt vind ik. Mij staat de benaming juist tegen omdat ik liever niet iets eet wat op kip lijkt. Maar ik ben dan ook niet de doelgroep.
Ik snap wel dat deze benaming juist het meest duidelijk is. Hoe wil je het anders noemen?
"plantaardig product dat in smaak en uiterlijk op kippenvlees lijkt, maar het dus niet is"? Beetje lang ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:58

Ik heb geen idee hoe je t moet noemen.. als ik dat had geweten had ik wel geld verdiend met marketing :')

Tofu kan je ook heel goed op smaak maken, gebruiken ook veel mensen als alternatief, meen ik (ik niet want ik kan niet koken :+ ) ik eet dan dus gewoon “zonder vlees”, ipv een vervanger ..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 18:07

Cer schreef:
Dat haal ik uit jouw bericht Imandra..
dat er iets was tegen de benaming van worst.. dat de vlees industrie daar problemen mee had..ik kan op mn telefoon niet heel makkelijk oudere berichten erbij halen, maar ik begon niet over worst in ieder geval :) ..

Verder komen we er niet uit en voordat ik straks ineens lid ben van de pro vlees lobby geloof ik t allemaal wel :+

Ja dat was aanleiding van de voorgestelde EU wetgeving maar maakt voor de discussie hier niet uit of het over kip of worst gaat :). Maar dan begrepen we elkaar verkeerd, sorry.

elnienjo schreef:
Blijkbaar is reclame maken toch effectief om mensen te blijven indoctrineren hun product te verkiezen boven andere producten anders zouden merken als Coca Cola nooit meer hoeven te adverteren. Dus waarom zou de vleesindustrie dat niet doen? Ik ben nog uit de tijd van de reclames 'kip, het meest veelzijdige stukje vlees'. En échte Unox worsten.

Sinds wanneer staat reclame maken voor een product gelijk aan indoctrineren? Men biedt het aan als optie, en brengt die optie aan de man. Niets meer niets minder. En nogmaals: de reclame an sich is het probleem niet.

Cer schreef:
Ik heb geen idee hoe je t moet noemen.. als ik dat had geweten had ik wel geld verdiend met marketing :')

Tofu kan je ook heel goed op smaak maken, gebruiken ook veel mensen als alternatief, meen ik (ik niet want ik kan niet koken :+ ) ik eet dan dus gewoon “zonder vlees”, ipv een vervanger ..

Tofu moet je toch weten hoe je het moet bereiden om het als kip alternatief te maken. Zelf kruiden, zelf bakken.. bij die kipstuckjes hoef je je daar geen zorgen om te maken en je weet precies wat je krijgt qua smaak en structuur (althans, iets zo dicht mogelijk bij).

En niemand zegt dat je per se vleesvervangers hoeft te eten hè.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 18:25

IMANDRA schreef:

Dat schrijf ik toch ook helemaal niet????

Waar probeer je me van te overtuigen precies? Ik heb t idee dat jij denkt dat ik iets vind wat ik helemaal niet vind :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 18:26

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 18:55

Cer schreef:
IMANDRA schreef:

Dat schrijf ik toch ook helemaal niet????

Waar probeer je me van te overtuigen precies? Ik heb t idee dat jij denkt dat ik iets vind wat ik helemaal niet vind :')

Geen idee hoor; jij begon over dat je geen vleesvervangers eet maar alleen “geen vlees” :)).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 19:03

Ja maar ik bedoel daar verder niks bijzonders mee.. ik zeg ook niet dat ik me gedwongen voel om wel te eten :?

Je haalt een gewone anekdote nogal uit z’n verband hoor :D

“..bla bla .. ik hou niet zo van koriander.. bla bla” - “ja maar niemand zegt dat je t perse móet eten hè” - “..eh oké..?”

En vervolgens zitten mensen elkaar te overtuigen van dingen waar dat heel niet nodig is :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 19:11

Cer schreef:

Huh nee, waar haal je dit vandaan?
Er moet helemaal niet op staan dat het een kipvervanger is. Er is een bedrijf dat ervoor gekozen heeft om erop te zetten dat het een kipvervanger kan zijn, door het Vegetarische Kipstuckjes te noemen. Maar dat moet niet hoor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 19:19

Shadow0 schreef:
Huh nee, waar haal je dit vandaan?
Er moet helemaal niet op staan dat het een kipvervanger is. Er is een bedrijf dat ervoor gekozen heeft om erop te zetten dat het een kipvervanger kan zijn, door het Vegetarische Kipstuckjes te noemen. Maar dat moet niet hoor.

Nou ik las in onderstaand bericht dat t er wel op moet anders weten mensen niet wat het is.

Citaat:
Ja, want anders is het een onbekend voedingsmiddel en laten mensen het liggen. Want het is anders dan wat ze kennen.

Terwijl als er opstaat “vegetarische kipstukjes” weet men meteen wat ze eraan hebben en waar het voor bedoeld is.

Ik heb hiervan geleerd dat ik niks meer zeg over vegetarische producten.. ik koop t niet (nee, niemand zegt ook dat dat moet, ik koop t vanuit mezelf niet) en mij maakt t verder niet uit wat er op de voorkant staat.. ze zien maar :Y)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 19:24

Niet moeten van regelgeving nee, wel handig qua marketing en het product aan de man krijgen, dus het bedrijf kiest ervoor ja.

En sorry voor uit het verband halen, dan begreep ik de intentie van die toevoeging fout :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 19:26

Ik had t niet over regelgeving maar laat maar..

Verder, No prob.. +:)+
Ik klets ook teveel, dat houdt t niet overzichtelijk :')

Maar t is soms wel vervelend om aangesproken te worden op iets wat je niet vind.. vooral in de huidige tijd .. :)
Laatst bijgewerkt door Cer op 17-09-22 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 19:28

Cer schreef:
No prob.. +:)+
Ik klets ook teveel, dat houdt t niet overzichtelijk :')

Maar t is soms wel vervelend om aangesproken te worden op iets wat je niet vind.. vooral in de huidige tijd .. :)

Geen probeem, in dat geval vooral aangeven zoals je deed :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 19:31

Cer schreef:
Nou ik las in onderstaand bericht dat t er wel op moet anders weten mensen niet wat het is.

Ik lees dat stuk en ik zie daar precies 0x het woord 'moeten'? Oh wacht, ik lees de context even verder terug, daar staat dat inderdaad wel. Dat kwam in reactie op dit:

Citaat:

Even terugkijken wie dat schrijft... Oh, jijzelf. Jijzelf framet het zo dat het op de verpakking 'moet' staan, en gebruikt vervolgens een reactie op je eigen woorden om daarmee te doen alsof je het verkeerd begreep dat het zou 'moeten'.

Doe niet zo ontzettend flauw zeg.