Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 22:41

verootjoo schreef:
fokfanaat schreef:
De school hier in het dorp ontslaat een leraar als op basis van het feit dat hij homo is, kan me slecht voorstellen dat ze hier een reeel beeld geven.

Dat is idd hier ook gebeurd :)

Ze nemen ook geen kinderen aan die thuis een tv hebben, of meiden die broeken dragen.
Mag ook allemaal niet, maar het gebeurt.

Het is prima als jullie het niet geloven. Ik hoef niet per se te overtuigen.
Maar het is zo.
En nee, ik ga zelf natuurlijk niet op zo’n school lesgeven. En stuur er mijn eigen kinderen ook niet heen, dus ik ga niet in een ouderraad of MR van een school waar ik totaal niet achter sta, juist om dit soort redenen.
Ik mag daar ook niet binnenkomen met mijn broek aan, mijn tv in huis en wat vrijere christelijke moraal.

Ze hebben zelfs ook een eigen PABO waar je niet op komt als je je niet in hun wereld begeeft. Dus nee, kansloze missie.
Deze scholen staan zover van de echte wereld af, dat ik me nog afvraag waarom ze bestaan.

Reformatorisch Onderwijs !

MarlindeRooz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 22:55

In mijn refo biblebelt dorp is niet eens een openbare school. Daar moet ik denk ik 20 minuten voor fietsen? Met kind zeker 25.

En de helft van de scholen in dit dorp is Reformatorisch. Meisjes en juffen mogen geen broek aan etc. :)

Ik zou never nooit hier een kind laten opgroeien. Al geef je thuis wel andere opvoeding. Een kind krijgt het altijd mee. Daarbij ben ik een groot tegenstander van geloof in het onderwijs. Dus dat zal ik nooit steunen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 05:46

Is hier ook nog een punt geweest, vele scholen zijn van oudsher katholiek of protestant. Er is 1 openbare basisschool in de buurt (wat vanuit de polder gezien altijd relatief is). Uiteindelijk toch voor een andere gegaan maar we hebben wel gevraagd wat nog gedaan wordt met de gelovige achtergrond. Vooral rondom kerst en Pasen is het even opletten hier :').

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 07:18

Electra63 schreef:
verootjoo schreef:
Ze nemen ook geen kinderen aan die thuis een tv hebben, of meiden die broeken dragen.
Mag ook allemaal niet, maar het gebeurt.

Het is prima als jullie het niet geloven. Ik hoef niet per se te overtuigen.
Maar het is zo.
En nee, ik ga zelf natuurlijk niet op zo’n school lesgeven. En stuur er mijn eigen kinderen ook niet heen, dus ik ga niet in een ouderraad of MR van een school waar ik totaal niet achter sta, juist om dit soort redenen.
Ik mag daar ook niet binnenkomen met mijn broek aan, mijn tv in huis en wat vrijere christelijke moraal.

Ze hebben zelfs ook een eigen PABO waar je niet op komt als je je niet in hun wereld begeeft. Dus nee, kansloze missie.
Deze scholen staan zover van de echte wereld af, dat ik me nog afvraag waarom ze bestaan.

Reformatorisch Onderwijs !

Klopt, dat schreef ik al toch :)

Dit gaat niet over gereformeerde scholen wat Journee schreef, maar idd reformatorisch onderwijs.
Met hun eigen basis-voortgezet- en beroepsonderwijs.
MarlindeRooz schreef:
In mijn refo biblebelt dorp is niet eens een openbare school. Daar moet ik denk ik 20 minuten voor fietsen? Met kind zeker 25.

En de helft van de scholen in dit dorp is Reformatorisch. Meisjes en juffen mogen geen broek aan etc. :)

Ik zou never nooit hier een kind laten opgroeien. Al geef je thuis wel andere opvoeding. Een kind krijgt het altijd mee. Daarbij ben ik een groot tegenstander van geloof in het onderwijs. Dus dat zal ik nooit steunen.

Hier ook niet idd. Maar wel ‘gewone’ christelijke scholen. Daar vind ik niks mis mee, alleen met de reformatorische.

Maar wees niet bang, ze nemen je toch niet aan op de school, als je zelf geen reformatorische opvoeding geeft.
Ze mogen tegenwoordig officieel geen mensen meer weigeren, maar ze hebben wel een ontmoedigingsbeleid voor mensen die niet passen. Je wordt bv sterk ontmoedigd als je de schoolgids leest. En als je je kind wilt inschrijven krijg je een ‘identiteitsformulier’ waarop je kan aankruisen hoe het er bij je thuis aan toe gaat.
Man, man, wat een drama.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 07:49

in ons dorp is de keuze Katholiek of Christelijk. Mijn kinderen zijn naar de Christelijke school gegaan, ondanks dat we zelf niet gelovig zijn. Ze zijn er niet slechter van geworden, beetje algemene kennis over bijbelverhalen is niet zo erg vind ik. Het bidden vind ik wat minder, daar hoeven ze van mij ook niet aan mee te doen, gewoon even stil zijn. Verder zijn er niet veel beperkingen, ik denk dat maar een klein deel van de kinderen op onze school echt naar de kerk gaan.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 09:58

Ik zou ook geen moeite hebben als mijn kindje zo naar een christelijke school gaat. Reformatorisch wel. Hier in ons dorp had ik ook verwacht dat de school best gelovig zou zijn, maar het is gelukkig een openbare school. Als het christelijk was geweest had voor mij het hebben van vriendjes en vriendinnetjes in de directe omgeving zwaarder gewogen dan het zijn van christelijk.

Over het invullen van seksuele voorlichting op christelijke of streng gelovige scholen.. zoals wordt aangegeven is het inderdaad verplicht voor ook basisscholen seksuele voorlichting te geven. Maar (middelbare) scholen zijn inderdaad vrij om dit zelf in te vullen, en als ze het niet doen hangen er ook niet direct zware gevolgen aan. Een aantal reformatorische scholen schijnen het niet te doen, en een aantal geven aantoonbaar schadelijke dingen mee. Zoals dat seksuele opwinding verschilt met gender (niet waar), en de plakbandtheorie - ze vergelijken veel seks hebben het het plakken van een plakbandje. Hoe vaker je plakt, hoe minder goed het plakbandje plakt. En in sommige gevallen wordt aangestuurd op onthouding. Zo leren ze dat je (seksuele) gevoelens volgen fout is en iets waar je je voor moet schamen. En - laten we eerlijk zijn - gelovigen hebben niet een al te best track record op het gebied van seksuele schandalen. En wat bij mij dan wringt - waar is de ophef hierover? Lentekriebels wordt compleet verguisd, maar dit soort bagger is prima om aan de kinderen te leren? Ik heb echt heel veel moeite met die scheve ophef.

Dus ja, seksuele voorlichting is verplicht, maar nee - de invulling is niet altijd goed voor kinderen.

Zie oa dit: https://pointer.kro-ncrv.nl/ook-in-nede ... %20herzien. artikel

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 11:11

juval schreef:
in ons dorp is de keuze Katholiek of Christelijk. Mijn kinderen zijn naar de Christelijke school gegaan, ondanks dat we zelf niet gelovig zijn. Ze zijn er niet slechter van geworden, beetje algemene kennis over bijbelverhalen is niet zo erg vind ik. Het bidden vind ik wat minder, daar hoeven ze van mij ook niet aan mee te doen, gewoon even stil zijn. Verder zijn er niet veel beperkingen, ik denk dat maar een klein deel van de kinderen op onze school echt naar de kerk gaan.

Wat ik niet begrijp: volgens je profiel woon je in Culemborg en daar zijn echt meerdere openbaar onderwijs scholen.
Welk dorp woon je dan werkelijk??

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 11:29

stil aan neemt geweld toe, resultaat van jaren weg kijken en gedogen, wie had ooit gedacht dat de media dit - mede- zou kunnen veroorzaken!!

Geweld tussen jongeren escaleert, alle middelbare scholen in Beverwijk en Heemskerk dicht: bizarre video’s circuleren
Een still uit een van de vele video’s die op social media circuleren. De groep schreeuwt in koor ’hoerenkinderen’ en loopt op de camera af terwijl ze schietbewegingen maken.
Een still uit een van de vele video’s die op social media circuleren. De groep schreeuwt in koor ’hoerenkinderen’ en loopt op de camera af terwijl ze schietbewegingen maken.

https://www.telegraaf.nl/binnenland/gew ... 98852.html

evenzo is het frapant dat je ook maar een kant van het verhaal mag benoemen

School Heerenveen neemt maatregelen tegen leraar vanwege online-uitingen over Charlie Kirk

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... een-social

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 13:14

Nja, dat zie ik op het lokale nieuws ook, bepaalde wijken in Den Haag hebben iedere dag zoiets aan de hand..
Amsterdam heeft nu toch ook een preventief fouilleren zone?

Maar hoe veroorzakt de media dit?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 13:24

Cer schreef:
Nja, dat zie ik op het lokale nieuws ook, bepaalde wijken in Den Haag hebben iedere dag zoiets aan de hand..
Amsterdam heeft nu toch ook een preventief fouilleren zone?

Maar hoe veroorzakt de media dit?

versturen van beelden, oproepen tot...........genoeg van bekent, via de telefoon kun je veel meer dan alleen bellen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 13:25

Ohhh bedoel je social media?

(ik vind dat sommige media (nieuws etc) ook wel stookt hoor, dus ik dacht mischien bedoel je dat?)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 13:32

Cer schreef:
Ohhh bedoel je social media?

(ik vind dat sommige media (nieuws etc) ook wel stookt hoor, dus ik dacht mischien bedoel je dat?)

media in de breedste zin, sociaal en nieuws radio tv, krant, blogs ect.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 13:37

SToken levert views, leden en op, dus geef ze eens ongelijk.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 13:43

nps schreef:
Ik zou ook geen moeite hebben als mijn kindje zo naar een christelijke school gaat. Reformatorisch wel. Hier in ons dorp had ik ook verwacht dat de school best gelovig zou zijn, maar het is gelukkig een openbare school. Als het christelijk was geweest had voor mij het hebben van vriendjes en vriendinnetjes in de directe omgeving zwaarder gewogen dan het zijn van christelijk.

Over het invullen van seksuele voorlichting op christelijke of streng gelovige scholen.. zoals wordt aangegeven is het inderdaad verplicht voor ook basisscholen seksuele voorlichting te geven. Maar (middelbare) scholen zijn inderdaad vrij om dit zelf in te vullen, en als ze het niet doen hangen er ook niet direct zware gevolgen aan. Een aantal reformatorische scholen schijnen het niet te doen, en een aantal geven aantoonbaar schadelijke dingen mee. Zoals dat seksuele opwinding verschilt met gender (niet waar), en de plakbandtheorie - ze vergelijken veel seks hebben het het plakken van een plakbandje. Hoe vaker je plakt, hoe minder goed het plakbandje plakt. En in sommige gevallen wordt aangestuurd op onthouding. Zo leren ze dat je (seksuele) gevoelens volgen fout is en iets waar je je voor moet schamen. En - laten we eerlijk zijn - gelovigen hebben niet een al te best track record op het gebied van seksuele schandalen. En wat bij mij dan wringt - waar is de ophef hierover? Lentekriebels wordt compleet verguisd, maar dit soort bagger is prima om aan de kinderen te leren? Ik heb echt heel veel moeite met die scheve ophef.

Dus ja, seksuele voorlichting is verplicht, maar nee - de invulling is niet altijd goed voor kinderen.

Mij gaat het vooral om de misvatting en en vooroordelen van mensen die dingen alleen uit de 2e hand horen of denken te weten.

Sexuele ontwikkeling op school is gewoon wettelijk verplichte op zowel basis als voorgezet onderwijs en dit wordt door de school inspectie gecontroleerd. Dit is gewoon een feit. Als er signalen zijn dat scholen buiten hun boekje gaan wordt dit echt onderzocht en zonodig word hier ook op ingegrepen.

Dat op reformatorische onderwijs niet wordt voldaan aan de kerndoelen lijkt mij onzin. Hier een linkje naar reformatorische basisonderwijs in Staphorst. Ook seksuele ontwikkeling wordt besproken en de methode 'wonderlijk gemaakt' die hiervoor wordt gebruikt. Ook worden ouders hierover geïnformeerd. De inspectiedienst heeft deze methode blijkbaar goedgekeurd, dus zal deze voldoen aan de kerndoelen die behaald moeten worden, ondanks dat deze gebaseerd is op bijbelse grondslag.

https://www.hdstaphorst.nl/over-de-school/schoolgids/3-de-organisatie-van-het-onderwijs/

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 14:16

nps schreef:
SToken levert views, leden en op, dus geef ze eens ongelijk.

En het publiek 'eet het op' .. we smullen ervan, we hebben het erover.. en slecht nieuws en gedoe verkoopt beter dan goed nieuws.
En als mensen onderling meer gaan rommelen heb je nóg meer nieuws.. en meer geld

precies wat je zegt inderdaad

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 14:25

journee schreef:
nps schreef:

Mij gaat het vooral om de misvatting en en vooroordelen van mensen die dingen alleen uit de 2e hand horen of denken te weten.

Sexuele ontwikkeling op school is gewoon wettelijk verplichte op zowel basis als voorgezet onderwijs en dit wordt door de school inspectie gecontroleerd. Dit is gewoon een feit. Als er signalen zijn dat scholen buiten hun boekje gaan wordt dit echt onderzocht en zonodig word hier ook op ingegrepen.

Dat op reformatorische onderwijs niet wordt voldaan aan de kerndoelen lijkt mij onzin. Hier een linkje naar reformatorische basisonderwijs in Staphorst. Ook seksuele ontwikkeling wordt besproken en de methode 'wonderlijk gemaakt' die hiervoor wordt gebruikt. Ook worden ouders hierover geïnformeerd. De inspectiedienst heeft deze methode blijkbaar goedgekeurd, dus zal deze voldoen aan de kerndoelen die behaald moeten worden, ondanks dat deze gebaseerd is op bijbelse grondslag.

https://www.hdstaphorst.nl/over-de-school/schoolgids/3-de-organisatie-van-het-onderwijs/

Heb toch twijfel als ik dit lees:Bij de visie op seksualiteit nemen we Gods Woord als uitgangspunt.
Dat geeft weinig tot geen ruimte voor begrip voor homoseksualiteit.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 14:25

Wat maakt dat jij je zo hebt vastgebeten in sexuele voorlichting op scholen Journee ? :)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 15:52

prompter schreef:
Wat maakt dat jij je zo hebt vastgebeten in sexuele voorlichting op scholen Journee ? :)

Ik heb gewoon iets tegen vooroordelen en misinformatie. Heeft niets speciaal met het onderwerp te maken. San87 vroeg om feiten betreft sexuele vorming op scholen en daar heb ik op gereageerd, die zijn online namelijk gewoon terug te vinden. Daaruit blijkt dat ook een reformatorisch school het onderwerp gewoon in de schoolgids heeft staan.

En als je niets met de bijbel hebt, dan kan de visie van die school niet bij je passen, maar dat zegt niets over de kwaliteit van het onderwijs. Dat meiden daar met een rok lopen kun je wat van vinden, maar in het buitenland moeten kinderen vaak volledig in uniform naar school. Dat zijn wij in Nederland niet gewend en mensen hebben vaak een vooroordeel over dingen waar men niet bekend mee is. Dat betekent echter niet dat dingen perse verkeerd zijn, alleen omdat het niet bij je eigen visie past.

Als je met Engelse optoming de westernles in stapt of andersom, wordt je ook even raar aangekeken. Twee manieren om een paard te berijden, allebei anders, maar ook beide prima. Maar de ene manier kan iemand gewoon beter liggen dan de andere manier en daar is niets mis mee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 16:21

Ach, 55 jaar geleden zag ik de meiden al een broek aantrekken en de rok in de tas, vlakbij school werd weer gewisseld.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 18:14

Het is nou niet zo dat Verootjoo niets met de Bijbel heeft :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 18:29

Dat maakt niets uit, iedereen moet maar geloven wat ze denken wat goed voor hun is, pas wanneer het opgedrongen wordt aan anderen heb ik er een mening over.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 18:46

Blue_Eyes schreef:
Het is nou niet zo dat Verootjoo niets met de Bijbel heeft :=

Idd :D
En ook niet dat ik niet bekend ben met reformatorisch onderwijs :=
De aversie komt ergens vandaan zeg maar.
En de ervaring ook niet uit de tweede hand.

Maar het is goed te geloven dat het in NL geweldig gaat met seksuele vorming en diversiteit :)
Ik zou dat ook graag doen :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 19:20

journee schreef:
prompter schreef:

Ik heb gewoon iets tegen vooroordelen en misinformatie. Heeft niets speciaal met het onderwerp te maken. San87 vroeg om feiten betreft sexuele vorming op scholen en daar heb ik op gereageerd, die zijn online namelijk gewoon terug te vinden. Daaruit blijkt dat ook een reformatorisch school het onderwerp gewoon in de schoolgids heeft staan.

En als je niets met de bijbel hebt, dan kan de visie van die school niet bij je passen, maar dat zegt niets over de kwaliteit van het onderwijs. Dat meiden daar met een rok lopen kun je wat van vinden, maar in het buitenland moeten kinderen vaak volledig in uniform naar school. Dat zijn wij in Nederland niet gewend en mensen hebben vaak een vooroordeel over dingen waar men niet bekend mee is. Dat betekent echter niet dat dingen perse verkeerd zijn, alleen omdat het niet bij je eigen visie past.

Als je met Engelse optoming de westernles in stapt of andersom, wordt je ook even raar aangekeken. Twee manieren om een paard te berijden, allebei anders, maar ook beide prima. Maar de ene manier kan iemand gewoon beter liggen dan de andere manier en daar is niets mis mee.

Maar toen met de ophef over de lentekriebels spendeerde je daar ook veel tekst aan, met verwijzingen die niet geheel de waarheid weergaven. En een schooluniform is iets geheel anders, dat kan men in de vrije tijd uit doen. De verplichte rok/jurk beperkt zich niet tot de school maar is ook in het dagelijks leven verplicht, die vergelijking vind ik niet opgaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 19:33

Ach, als al het onderwijs zo goed wordt gecontroleerd, zal dit ook wel op Islamitische scholen het geval zijn.

Wat misinformatie betreft, dat was er zeker m.b.t. Lentekriebels, vooral in rechts-conservatieve kringen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 19:49

journee schreef:
En als je niets met de bijbel hebt, dan kan de visie van die school niet bij je passen, maar dat zegt niets over de kwaliteit van het onderwijs.

Nee, maar wel iets over het wereldbeeld dat je ze meegeeft.

Citaat:
Dat meiden daar met een rok lopen kun je wat van vinden, maar in het buitenland moeten kinderen vaak volledig in uniform naar school.

In een rok lopen omdat je dat wilt is natuurlijk geen probleem. In een rok lopen omdat dat moet omdat je vrouwelijk moet zijn, en anders dan de jongens moet zijn, en niet geacht wordt om te rennen zoals jongens dat mogen... daar vind ik wel iets van ja. Dan ben je kinderen aan het beperken in hun ontwikkeling.

En soms hebben we dingen niet in Nederland, zoals het schooluniform, omdat er eigenlijk veel meer aanwijzingen zijn dat het nadelen heeft dan dat het voordelen heeft voor wat wij zien als een doel in ons onderwijs: kinderen de ruimte geven om zichzelf te ontwikkelen. Het schooluniform hangt bijvoorbeeld wel samen met autoritaire en totalitaire regimes, of met een standpunt over het verminderen van een eigen identiteit binnen een systeem. (Denk aan voormalige kolonieen, waarbij de uniformen nadrukkelijk samenhangen met de grens tussen iemands familieomgeving en de 'beoogde' Britse structuur.)

Het sluit in Nederland niet aan bij de uitgangspunten voor onderwijs hier. Niet omdat we zomaar willekeurige vooroordelen hebben, maar omdat er echt allang over na is gedacht en niet past bij de uitgangspunten die we hebben.

En dat is meteen waarom het bij bv reformatorische richtingen veel meer als wenselijk gezien wordt: daar wordt het verminderen van individuele identiteit en het conformeren aan onbevraagde autoriteit meer als doel dan als risico gezien. Maar dat is dus niet gewoon een neutraal verschil van mening over of maan-roos-vis nou echt beter is dan boom-roos-vis: het past bij hun visie op de maatschappij als geheel.