Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:03

Ik lees net in het AD dat een Russisch parlementslid op de Russische staatstelevisie de Rotterdamse haven heeft gesuggereerd als mogelijk doelwit bij (kern-)aanvallen.

Voor wat het waard is; hij is "maar" een parlementslid. Maar ik denk dat je in Rusland niet zo maar van alles kunt roepen op de door Poetin gecontroleerde staatstelevisie. Men speelt het spel.

Maar we schuiven wel al maanden telkens een stukje op naar de verkeerde kant lijkt het.

Rare zin, alsof de verkeerde kant met al die ellende voor zovele mensen niet allang is bereikt. Maar jullie begrijpen vast wel wat ik ongeveer bedoel :)

Bron: https://www.ad.nl/binnenland/russisch-p ... ~a626aece/

Edit: bron toegevoegd (hoewel niet voor iedereen toegankelijk, ook niet voor mij)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:46

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:50

Klopt, twee weken geleden had ik haar naam al geplaatst, die van den Ende is nogal gek van dictators.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:51

pien_2010 schreef:
Babootje schreef:
Ik heb trouwens de NLse journaliste gevonden die Dinopino volgens mij bedoelde (een aantal pagina's geleden)
Sonja van den Ende.
https://pointer.kro-ncrv.nl/nederlands- ... n-oekraine

Tja, wat moet je er van zeggen........

Dat ze voor verkeerde types valt misschien?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:55

Dit gaat wel vele male verder. Ze ontkent zelfs de MH17 .......bizar en natuurlijk springen alle wappies en Pro Rusland propaganda mensen, er boven op van kijk eens.....ook heel kwalijk wat ze allemaal over Syrië beweert. De mensen hebben daar zo geleden.
Bedankt voor het plaatsen. De naam zal ik nooit meer vergeten (hopelijk).

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 12:19

pien_2010 schreef:
Babootje schreef:
Ik heb trouwens de NLse journaliste gevonden die Dinopino volgens mij bedoelde (een aantal pagina's geleden)
Sonja van den Ende.
https://pointer.kro-ncrv.nl/nederlands- ... n-oekraine

Tja, wat moet je er van zeggen........

Wat bezielt zo iemand om gewoon flagrante leugens over te nemen en als waarheid te verkondigen. Soms worden wel eens zaken zo gesponnen dat het moeilijk is om te zien of iets wel helemaal klopt maar die Sonja herhaalt gewoon de verhalen van het Kremlin nadat al door heel veel mensen van allerlei pluimage het tegendeel in beeldmateriaal is getoond :oo

Nu kun je beweren dat al die andere mensen staan te liegen en beeldmateriaal in elkaar hebben geknutseld maar dat komt op mij toch over als een spookrijder die tegen zijn medepassagier roept.
"Wat stom alle auto's rijden aan de verkeerde kant van de weg" 8)7

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 12:52

Boras schreef:
Ik lees net in het AD dat een Russisch parlementslid op de Russische staatstelevisie de Rotterdamse haven heeft gesuggereerd als mogelijk doelwit bij (kern-)aanvallen.

Voor wat het waard is; hij is "maar" een parlementslid. Maar ik denk dat je in Rusland niet zo maar van alles kunt roepen op de door Poetin gecontroleerde staatstelevisie. Men speelt het spel.

Maar we schuiven wel al maanden telkens een stukje op naar de verkeerde kant lijkt het.

Rare zin, alsof de verkeerde kant met al die ellende voor zovele mensen niet allang is bereikt. Maar jullie begrijpen vast wel wat ik ongeveer bedoel :)

Bron: https://www.ad.nl/binnenland/russisch-p ... ~a626aece/

Edit: bron toegevoegd (hoewel niet voor iedereen toegankelijk, ook niet voor mij)

Verbaast me niet. Het is welbekend dat de Rotterdamse Haven/Pernis een target is en ook Schiphol als belangrijke knooppunten. Ook voor Russische cyberaanvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:16

Biden officials privately doubt that Ukraine can win back all of its territory

(CNN)White House officials are losing confidence that Ukraine will ever be able to take back all of the land it has lost to Russia over the past four months of war, US officials told CNN, even with the heavier and more sophisticated weaponry the US and its allies plan to send.

Advisers to President Joe Biden have begun debating internally how and whether Ukrainian President Volodymyr Zelensky should shift his definition of a Ukrainian "victory" -- adjusting for the possibility that his country has shrunk irreversibly.

https://edition.cnn.com/2022/06/28/poli ... index.html

Het is een lang stuk dus lees het helemaal door als je interesse hebt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 16:00

Yep de onderhandelingsfase is ingegaan.

Rusland heeft vandaag een statement gegeven dat als NATO aan de Krim komt ze dat beschouwen als een aanval op Rusland en dus genoodzaakt zijn te handelen (oid).

Beter nieuws is dat de lange afstandswapens van "ons" goed werk leveren. Er zijn inmiddels een aantal Russische munitiedepots ver achter de frontlinie ontploft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 16:02

Gelezen en het is allemaal speculatie welke kant het op kan gaan. Volgens de “ sources familiar to” .
Ik hoop dat het lukt maar dat hangt inderdaad compleet af van hoeveel wapens en welke wapens ze krijgen en in hoeverre Rusland er officieel een oorlog van maakt om zo alle mannen op te kunnen roepen. Voorlopig zijn ze een derde van hun ingezette grondtroepen kwijt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 16:34

Hoe meer Russische munitie depots de lucht in gaan, hoe minder het tegen de Oekraïners ingezet kan worden. Dus goed nieuws.

De Nato komt niet aan de Krim, wellicht.ooit Oekraïne, dus oorlogsretoriek.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 19:13

Voor de NRC lezers er staat een wel interessant interview met Velina Tchakarova in , misschien ook online te vinden? Korte samenvatting Poetin is bezig met een lange termijn Geopolitiek conform koude oorlog en Europa/EU loopt weer eens achter de feiten aan

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 19:16

Martichr, dat zegt mij te weinig met name het zinnetje " en Europa loopt weer eens achter de feiten aan". NRC mag ik nooit lezen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 19:46

martichr schreef:
Voor de NRC lezers er staat een wel interessant interview met Velina Tchakarova in , misschien ook online te vinden? Korte samenvatting Poetin is bezig met een lange termijn Geopolitiek conform koude oorlog en Europa/EU loopt weer eens achter de feiten aan

Heb je een link?

edit: gevonden https://www.nrc.nl/nieuws/2022/06/27/po ... 2-a4134812

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 19:56

oomens schreef:
irmaz schreef:
Oké maar dat is dus eigenlijk gewoon het recht van de sterkste, dat heeft niks te maken met historische grootmachten of met macht die een andere grootmacht over je buurlandje heeft.
De filosofie is dan: je ziet iets dat je wilt hebben, kijkt in je wapenkast, je weegt de risico's tegen elkaar af en trekt een land binnen om het op te eisen.
En als je dan betrapt wordt ga je als een klein kind allerlei smoezen en leugentjes bedenken waarom je in de provisiekast, euh het verkeerde land zit.
"Ik was het niet, hij deed het, dat kwam omdat de wind verkeerd stond, ja maar hij deed het ook, ik moest wel, ik had geen keus want ik werd gedwongen, ....."

Klopt helemaal, en in dat laatste geval is "ja maar het was (vroeger ooit) al van ons" of "maar onze mensen wonen er" een erg goede smoes om het mee goed te praten. Naar zich ermee bemoeiende buitenlanden, maar ook intern, naar de mensen die zich als militair moeten melden, die de kosten moeten ophoesten, of die de gevolgen voelen van internationale reacties.

Zoiets dus:
Afbeelding

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:02

De cycle is herkenbaar. We spelen dit spel thuis ook al als het over Rusland gaat: “Wat gaan ze roepen?!”

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:29

irmaz schreef:
martichr schreef:

Heb je een link?

Is wel een interessant stuk waar ik me in kan vinden thx voor het attenderen mrtichr +:)+ .

Rusland wil de wereldorde wijzigen en doet dit door eea te destabiliseren zonder zich iets aan te trekken van eerder samen beplaade regels en verbonden. Dit is het spel zoals zij het willen spelen en waar zij het beste in zijn. Het doel is een machtsblok vormen tussen de VS en China. Dat ze Ukraïne binnen zijn gevallen heeft meerdere oorzaken maar de uitbreiding van de NAVO is er daar niet 1 van.

Waar ze voor waarschuwt is dat Europa niet in de gaten heeft gehad dat Rusland bezig was om de wereld aan te passen aan zijn beeld en ook niet in de gaten heeft dat Europa niet de verwachting moet hebben dat er altijd een VS zal zijn die Europa te hulp zal komen, dus dat Europa zelf, gezamelijk, aan de bak moet als we onze manier van (samen)leven willen behouden. Putin probeert actief Europa uit elkaar te drijven. China doet niet mee aan het spel omdat China ook vast wil houden aan de huidige wereldorde. Ze verwacht geen WOIII maar verwacht wel een langdurende oorlog in Ukraïne nu de blitzkrieg is mislukt. Rusland heeft daar belang bij: Chaos en instabiliteit. Overleg met Rusland heeft geen zin.

Er staat nog meer in het interview, ik hoop dat jullie het kunnen lezen. Ik denk dat dit interview is opgenomen voordat Scholz en Macron de "grote draai" van afgelopen week hebben gemaakt.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:32

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:34

Fijn Irmaz. Van NRC mag ik NOOIT iets lezen. Waarschijnlijk omdat ik geen abonnement heb en in het buitenland woon.
Ik kan me vinden in de analyse.
Wel heb ik het idee dat Europa (EU) middels de één lijn die nu getrokken wordt, meer één is als ooit van te voren. De vraag isbof ik dit goed zie en zo ja of dit blijft.
Dat zou dan het enige positieve zijn. Want als inderdaad de hele EU mitair ook gaat.uitbreiden (misschien één EU leger) dan pakt het toch anders uit als Poetin had bedacht.
MAAR het is nog niet zeker dat het echt die kant op kantelt.

Quir, dat is fantastisch nieuws!!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 20:35

My two cents?

Dat uit elkaar drijven via vluchtelingen probeerde hij eerder al met Polen, dat is al bijna geescaleerd.
Nu zitten er 1,3 miljoen !!!!!! vluchtelingen in Polen en geen ander EU land die nou eens echt kordaat het toch al arme land ondersteund.
Mijn poolse vrienden zeggen dat hun ouders niet willen dat ze langs komen omdat er voor hun ook gevoeld oorlog heerst met tanks door de straten. Sterker nog, ze zijn al aan het kijken hoe ze hun ouders langdurig uit Polen krijgen.

In andere landen begint de vluchtelingenhaat al behoorlijk te escaleren want: „die krijgen alles gratis en voor ons wordt het steeds duurder“.

Poetin krijgt dit jaar precies wat hij vorig jaar al van plan was: onrust onder EU bevolking.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:45

irmaz schreef:
martichr schreef:

Heb je een link?

Dank je, ik ben van de generatie die de papieren versie leest en had er nog niet naar gezocht

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 20:48

Uhm, dan ben ik toch moderner dan ik dacht :D

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:49

pien_2010 schreef:
Martichr, dat zegt mij te weinig met name het zinnetje " en Europa loopt weer eens achter de feiten aan". NRC mag ik nooit lezen.

Irmaz had de link geplaatst inmiddels, ik zat wat krap in de tijd om te zoeken maar vond het wel interessant en als ik het niet meteen plaats ben ik het een uur later weer vergeten.. :o

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:51

Sizzle schreef:
Uhm, dan ben ik toch moderner dan ik dacht :D

Ik lees wel veel nieuws online, maar een krant heb ik liever op papier.. net als boeken overigens.. verder compleet off-topic..

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:55