steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 07:21

Welnee… dat is gewoon t werk van t promotie gedeelte van die sector..
Onderdeel van T productschap, daar zitten marketing mensen die daarvoor betaald krijgen .. productschap Groenten en Fruit (waar de zomerfruit campagnes en de Floriade (samen met Bloemen) vandaan komt bijv) en zo heb je ook Vee en Vlees (productschap Vis, productschap Zuivel) niet omdat t nodig is, maar omdat t kan, er wordt lidmaatschap voor betaald enzo (tenminste , vroeger wel)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 08:19

Shadow0 schreef:
elnienjo schreef:
Waarom moeten andere producten reclame maken? We hebben ook allemaal wasmiddel nodig dus ook complete onzin toch?

Huh ja, ik vind wasmiddelreclames wel tamelijk onzin.

Maar het ging niet om het nut van reclames, maar vooral hoe de motivatie verandert. Eerst is het 'we doen alleen wat de markt wil, en mensen willen nou eenmaal vlees' - en dan blijken er her en der mensen te zijn die geen vlees eet, en dan moeten er campagnes gestart worden omdat mensen het blijkbaar niet 'nou eenmaal' willen en best bereid zijn om daarin te veranderen.

Nou ja, hetzelfde bij dat gezeur om de namen van vleesvervangers. Als je bang bent dat je markt bedreigd wordt als er 'vegetarische hamburgers' worden aangeboden, heb je misschien eigenlijk wel door dat een deel van de mensen best willen overstappen. En dan is dat hele verhaal over 'de mensen willen nou eenmaal vlees' nogal onoprecht.

Ik heb het dan over bijv kipstuckjes of visloze tonijn terwijl er geen kip of tonijn in zit. Halvarine mag toch ook geen boter heten?
En tussen al die veganindoctrinatie vind ik het positief dat vlees ook weer met reclame komt en zich niet in het verdomhoekje laat plaatsen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:16

elnienjo schreef:
Ik heb het dan over bijv kipstuckjes of visloze tonijn terwijl er geen kip of tonijn in zit. Halvarine mag toch ook geen boter heten?
En tussen al die veganindoctrinatie vind ik het positief dat vlees ook weer met reclame komt en zich niet in het verdomhoekje laat plaatsen.

Maar waarom zou dat niet zo mogen heten? Er staat gewoon op de verpakking dat het vlees/visloos is. Ik snap het probleem van de industrie niet zo.

Veganindoctrinatie? Ik weet niet waar jij winkelt of reclames ziet maar ik zie die toch echt niet. Ik zie dat mensen meer keuze krijgen, maar is geen indoctrineren bij hoor.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:47

IMANDRA schreef:
elnienjo schreef:

Maar waarom zou dat niet zo mogen heten? Er staat gewoon op de verpakking dat het vlees/visloos is. Ik snap het probleem van de industrie niet zo.

Veganindoctrinatie? Ik weet niet waar jij winkelt of reclames ziet maar ik zie die toch echt niet. Ik zie dat mensen meer keuze krijgen, maar is geen indoctrineren bij hoor.

Waarom zou je iets kip willen noemen als er geen kip in zit?
Met schnitzel of hamburger heb ik geen probleem trouwens want dat is een bereidingswijze.

Cer

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:54

Ik dacht dat daar al eens een keer een uitspraak over gedaan was?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:08

elnienjo schreef:
Ik heb het dan over bijv kipstuckjes of visloze tonijn terwijl er geen kip of tonijn in zit.

De kipstuckjes heten vegetarische kipstuckjes. Dus dat er geen kip in zit is wel een beetje uit de naam te halen. (De reden lijkt me duidelijk trouwens - dit is specifiek gericht op mensen die gewend zijn met vlees te koken, en ze uit te nodigen om het eens met een vegetarisch product te proberen op de manier die ze al kennen. Geen andere gerechten, gewoon vlees vervangen door een vleesvervanger.)

Cer schreef:
Welnee… dat is gewoon t werk van t promotie gedeelte van die sector..
Onderdeel van T productschap, daar zitten marketing mensen die daarvoor betaald krijgen ..

En dan is het automatisch logisch?

Mij gaat het er niet eens om dat ze het doen, maar dat de veeindustrie zo graag leunt op het imago dat ze alleen maar doen wat de klant wil (zodat ze een deel van de verantwoordelijkheid kunnen afschuiven op de maatschappij. Niet de vleesindustrie wil zoveel vlees produceren, maar wij als maatschappij zouden dat willen. Dat klopt natuurlijk sowieso al niet vanwege de export, maar dat terzijde.)

Maar als je alleen maar doet wat de klant wil, heb je geen promotiebureau nodig. Als je alleen maar doet wat de klant wil, dan ga je je bedrijf aanpassen als blijkt dat ze open staan voor vleesvervangers en minder vlees en meer vlees van biologische oorsprong / betere leefomstandigheden, in plaats van proberen de vraag weer op te porren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:26

En dat geldt andersom niet voor vleesvervangers? :+ voor vleesvervangers wordt ook reclame gemaakt. Blijkbaar is dat ook niet wat de consument wil.

Oh wacht. Dé consument bestaat niet. Wellicht is dat het punt :)*
Laatst bijgewerkt door 996981 op 17-09-22 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:43

Ik zeg niet dat t logisch is.. is reclame überhaupt logisch?

Maar het is ook geen rare conspiracy .. het is handel .. net als meer dingen .. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 11:16

996981 schreef:
En dat geldt andersom niet voor vleesvervangers? :+ voor vleesvervangers wordt ook reclame gemaakt. Blijkbaar is dat ook niet wat de consument wil.

Nee, het punt is dat de veehouders leunen op twee tegenstrijdige ideeen, waarbij ze soms vinden dat het 'nou eenmaal' de markt is en dat ze daarom niet kunnen veranderen of hoeven te veranderen. Soms wekken ze zelfs de indruk dat ze heus wel zouden willen veranderen, maar ja, dat kan helaas niet want 'de markt' of 'de consument' wil het niet.
Maar dan vervolgens als het ze niet uitkomt willen ze de markt ineens toch veranderen.

De Vegetarische Slager heeft een heel ander uitgangspunt, namelijk het promoten van vleesvervangers. Dat is hun duidelijk uitgesproken doel en helemaal nergens doen ze alsof ze daar niks aan kunnen doen, ze zijn er echt heel duidelijk in wat ze willen. Er zit geen tegenstrijdigheid in.

Het is niet de reclame op zich die me stoort bij de beeldvorming over vlees, het is het leunen op tegenstrijdige beelden net hoe het uitkomt. Dat maakt het onoprecht. De reclame voor vlees komt neer op: "we willen doorgaan met de bioindustrie zoals die nu is. Niet omdat het niet anders kan want 'de markt', maar omdat we het niet anders willen en we de situatie graag in stand houden zoals die is en vlees nog graag extra promoten."

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 11:21

elnienjo schreef:
IMANDRA schreef:

Waarom zou je iets kip willen noemen als er geen kip in zit?
Met schnitzel of hamburger heb ik geen probleem trouwens want dat is een bereidingswijze.

Om mensen te vertellen waarvoor het gebruikt kan worden. Dat je ‘echt’ vlees kan vervangen door vegetarisch “vlees”. Zoals shadow zegt staat het er vrij duidelijk op. Als ik bijv tofustukjes in de winkel zie liggen zou ik niet weten wat ik er mee moet koken. Kipstuckjes daarentegen zijn vrij duidelijk: alles waar ik kip in doe zou ik ook deze vegetarische optie in kunnen doen.

Je wordt nergens gedwongen, maar je leert wel wat je opties zijn. En met die reden wordt er ook reclame voor gemaakt: mensen bijbrengen wat de mogelijkheden zijn en dat je bijv niet per se vlees in je nasi hoeft te doen, maar je ook voor een alternatieve versie kan gaan.

@Cer: klopt. Maakt niet dat iedereen het met de uitspraak eens is, en ging me even om het idee achter de naam en niet de letter van de wet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 11:27

Reclame wordt gemaakt om je te beïnvloeden.
Wat ze ook van je willen.

Net zoals die pakken hooi langs de route van een internationale wielerronde. Ook dat was bedoeld om te beïnvloeden.

Zo. Met bruggetje weer terug on topic :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 12:15

Ik snap wat je zegt …

Ik heb zelf niks met “vervangen”, het is gewoon iets anders .. en je zou kunnen denken dat kipstuckjes dezelfde voedingswaarde hebben als kipstukjes.. volgens mij is dat niet helemaal
zo..
ik denk dat het voor sommige mensen handiger is dat ze weten wat de voedingswaarde is.. ?

Maar goed, ik vind sowieso dat als het het niet is, dat je t niet zo moet noemen.. dat is imo verwarrend (en soms misleidend). Ongeacht in welk schap t ligt.
Zet er dan op “lekker voor in de nasi” ofzo..? Dat kan toch ook?
En mensen die vegetarisch willen eten kunnen toch zelf ook recepten opzoeken? Die hangen volgens mij zelfs in de supermarkt bij de schappen?

(Maar ik eet geen “vervangers” dus ik weet dat niet helemaal zeker hoor)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 12:48

https://www.susonline.de/markt/china-26 ... qaqkIxky1Y

Wanneer er in Nederland zoals de overheid graag wil de boeren verdwijnen dan komt ons vlees misschien wel hier vandaan.
Zet je toch aan het denken toch?
Willen we dit?
Of toch liever vlees van eigen boeren in Nederland?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 12:59

Hoe regelen ze dat daar qua uitstoot? Mijn Duits is niet echt heel goed…

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:04

Cer schreef:
Hoe regelen ze dat daar qua uitstoot? Mijn Duits is niet echt heel goed…

Is volgens mij in China,doen ze daar wel aan uitstoot verminderen?
Volgens mij niet en dierenwelzijn is ook niet prioriteit daar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:11

loriene schreef:
Wanneer er in Nederland zoals de overheid graag wil de boeren verdwijnen

Dat wil zelfs dit kabinet niet.
Dat de boeren verdwijnen.

(Ja, sinds 1987 heeft het cda de aanpak van de mestproblematiek getraineerd.
En LTO komt niet echt op voor de boeren : vorige week: de emissie arme vloeren die een fortuin kostten 'doen het niet'. Geen werkgroep van LTO die advocaten inhuurt: 'geld terug wegens wanprestatie'.
Zeg maar: ze komen echt niet op voor de boeren.
Gesprekken met Remkes : het zijn de natuurorganisaties die Remkes vroegen WAT de rabobank ging doen aan zijn aandeel in de gedwongen schaalvergroting.
Let op, ze vroegen niet 'of' dat misschien kon.
LTO zei niets hier over. 'De natuur' komt op voor de boeren.)

Maar ik snap wel dat de sector zo beroerd in elkaar steekt dat wie niet op eigen kracht uit de ratrace kon stappen het nu echt niet meer weet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:22

Cer schreef:
Ik heb zelf niks met “vervangen”, het is gewoon iets anders .. en je zou kunnen denken dat kipstuckjes dezelfde voedingswaarde hebben als kipstukjes.. volgens mij is dat niet helemaal
zo..
ik denk dat het voor sommige mensen handiger is dat ze weten wat de voedingswaarde is.. ?

Dan kijk je onder het kopje 'voedingswaarde' dat op elk etiket staat. Het is echt niet zo moeilijk.

Citaat:
Maar goed, ik vind sowieso dat als het het niet is, dat je t niet zo moet noemen.. dat is imo verwarrend (en soms misleidend). Ongeacht in welk schap t ligt.

Er wordt helemaal niemand verward of misleid, dit was gewoon een strategie van de vleesindustrie om hun relevantie te proberen te behouden. Niet uit bezorgdheid voor de consument, maar uit bezorgdheid voor hun eigen, vervuilende, businessmodel. Je hoeft niet alles te geloven wat marketeers voor verhalen vertellen.

Meer illusies doorbroken: je wordt niet cool van Axe Deo, en je wordt niet 's avonds ingestopt door een pluizig beertje als je met Robijn wast.
Dat verhaal over 'verwarring' is een verhaal, bedoeld om vegetarische producten dwars te zitten en vlees in stand te houden. Dat is vrij normaal gedrag in een commerciële wereld, (en dat zegt vanalles over de commerciële wereld) maar laat de veehouders dan ophouden met dat gemiep over hoe ze 'nou eenmaal' niet anders kunnen omdat de consument erom zou vragen, en hoe betrokken ze wel niet zijn bij verandering. Dat zijn ze dus niet, anders doen ze niet zo'n moeite om de situatie via marketing precies zo te houden als die is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:25

Soms trek je conclusies waar ik echt niks van begrijp :')
Het denigrerende ben ik ondertussen al aan gewend :+

Als iemand die meestal voor open en eerlijke communicatie is en helderheid en duidelijkheid, vooral vanuit de overheid, vind ik “dan kijk je op de verpakking, zo moeilijk is t niet” wel een beetje een makkelijke oplossing :Y)

Het is geen kip, noem t niet zo.
Hoe moeilijk kan t zijn… of is vega bang dat ze geen voet tussen de deur krijgen als t product zichzelf niet een beetje camoufleert :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:35

Cer schreef:
Soms trek je conclusies waar ik echt niks van begrijp :')
Het denigrerende ben ik ondertussen al aan gewend :+

Als iemand die meestal voor open en eerlijke communicatie is en helderheid en duidelijkheid, vooral vanuit de overheid, vind ik “dan kijk je op de verpakking, zo moeilijk is t niet” wel een beetje een makkelijke oplossing :Y)

Het is geen kip, noem t niet zo.
Hoe moeilijk kan t zijn… of is vega bang dat ze geen voet tussen de deur krijgen als t product zichzelf niet een beetje camoufleert :D

Maar er staat vrij duidelijk op de verpakking “vegetarische kipstuckjes”. Het is dus een vegetarisch alternatief voor álles wat je met kipstukjes kan doen (dus niet alleen nasi, om terug te komen op het voorbeeld). Wat is dan het gebrek aan duidelijkheid en helderheid?

En mensen zijn nu eenmaal gewoontedieren. Als je het gaat marketen als “tofustukjes die je in vanalles kan gebruiken” ten opzichte van “vegetarische kipstuckjes” dan is het tweede voor de gemiddelde Nederlander veel duidelijker. Het eerste is een product wat we niet kennen, en wat een boer nie kent vret ie nie. Heeft niks met camouflage te maken, maar meer met vergelijkingen trekken en middels de naam uitleg geven over waar het product voor bedoeld is (vervanger voor kip). Het is immers zó gemaakt dat ze zo goed als het kan de structuur en smaak van kip nabootsen. Ga je het als iets anders marketen, dan maak je het jezelf als producent heel lastig.

En gezien het vrij duidelijk is dat het een vegetarisch alternatief is (dus als je op voedingswaarde let zie je dat, als je de verpakking en naam ziet ook), waarom heeft de vleesindustrie er dan zo’n probleem mee?

Zijn ze bang dat mensen dit net zo lekker vinden en dus inzien dat vlees helemaal niet zo’n dagelijks ding hoeft te zijn, en je soms best duurzaam bezig kan zijn door een keer voor een alternatief te kiezen? En het dus snijdt in de marges en omzet van vleesproducenten?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:41

Heeft de vlees industrie er een probleem mee?

(Ik kijk geen tv/reclame dus ik heb geen idee, ik weet alleen dat in den beginne er een ding was omdat toen niet duidelijk was dat het een vegetarisch product betrof.

Het vermelden van voedingswaarden op producten kan altijd beter, gezien het gestegen bmi denk ik.. niet alle mensen zijn even goed in verstandig kiezen, lijkt het. Maar dat geldt voor alle producten, vind ik)

(Nb, de vegetarische kipstukjes hebben meer kcal dan kipfilet.. dat kan voor sommige mensen handig zijn om te weten.. de structuur / smaak is wellicht t zelfde, de kcal waarde niet perse)

Maar goed, dit is geen voedings topic :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 14:45

Ah blijkbaar is die regelgeving er niet door:
https://www.ad.nl/koken-en-eten/kipstuc ... ~a1fd104a/

Cer schreef:
Heeft de vlees industrie er een probleem mee?

Citaat:
Het voorstel dat op tafel lag, werd gezien als het resultaat van een sterke campagne van de landbouwlobby. Woorden als ‘worst’, ‘burger’ en ‘kotelet’ zouden alleen gebruikt mogen worden voor producten die vlees bevatten, en niet voor de plantaardige versies daarvan. Het officiële argument: de consument wordt anders om de tuin geleid. Natuurlijk speelt ook de concurrentie een grote rol.

De lobby had succes in de parlementaire commissie Landbouw, waar de invloed van de sector traditioneel groot is, maar dus niet in het parlement zelf.

Cer schreef:
Het vermelden van voedingswaarden op producten kan altijd beter, gezien het gestegen bmi denk ik.. niet alle mensen zijn even goed in verstandig kiezen, lijkt het. Maar dat geldt voor alle producten, vind ik)

(Nb, de vegetarische kipstukjes hebben meer kcal dan kipfilet.. dat kan voor sommige mensen handig zijn om te weten.. de structuur / smaak is wellicht t zelfde, de kcal waarde niet perse)

Natuurlijk, maar dat heeft imo weinig van doen met de naam. Zeker als daar heel groot “Vegetarische slager” boven staat.

En kcal staat ook niet heel groot op de verpakking, of het nu kip of nep-kip is. Dan zal je toch al het lijstje voedingswaarden moeten lezen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 14:49

Als je gewend bent dat kip mager is, zou iemand kunnen denken dat vegetarische… nou ja je snapt denk ik wel wat ik bedoel :)

Daarnaast schreef ik dat voedingswaarden op álle producten duidelijker zouden moeten ..

Overigens.. worst is een verzamelnaam, maar kip of koe is een eigen naam.. denk ik?
Het ging over kip, niet over worst, toch?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 14:58

Cer schreef:
Als je gewend bent dat kip mager is, zou iemand kunnen denken dat vegetarische… nou ja je snapt denk ik wel wat ik bedoel :)

Daarnaast schreef ik dat voedingswaarden op álle producten duidelijker zouden moeten ..

Overigens.. worst is een verzamelnaam, maar kip of koe is een eigen naam.. denk ik?
Het ging over kip, niet over worst, toch?

Zo te zien valt dat best mee:

“Echte” Kipfilet stukjes:
Afbeelding

AH vegetarische kipstukjes:
Afbeelding

Vegetarische Slager Kipstuckjes:
Afbeelding

En ik schreef ook dat ik het daarmee eens ben? Voedingswaarden mogen duidelijker ja. Maar das wat anders dan de benaming, imo. En daar gaat het nu om.

Worst/hamburger is een manier van bereiden. Kip en varken etc is eerder een typenaam. Ging volgens mij over beide, maar specifiek de benamingen kip en varken denk ik. En de vegetarische optie is een variant op dat type vlees. Echt, ik zie de verwarring of het probleem echt niet. Zo lang er gewoon wordt benoemd dat het vegetarisch is? Het is niet alsof ze het verkopen als zijnde kip, waarbij ze verbergen dat het niet echte kip is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:00

Grappig dat in dit topic zo los wordt gedaan over definities, waar dat in andere topics een ding is. Als je het hebt over vegetarische producten is dat in combinatie met de term slager heel raar

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:05

Leuke knipoog eerder.

Want denkt serieus iemand een echt stukje vlees te kopen van een merk wat “de Vegetarische Slager” heet? Waar nota bene de tekst “veganistische stukjes” en “vegan” als beschrijvingen bij staan, met koeienletters erop?

Ik snap de angst van de landbouwlobby hierin niet. Hooguit dat het inderdaad bedreigend is, schijnbaar, voor de omzet. Maar dan kom je gelijk bij de tegenstrijdigheid van “de mensen willen nu eenmaal vlees” en de ogenschijnlijke kans van het verlies aan winst door dit soort concurrerende producten.