Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 17:29

Eens. Bikker deed het goed.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 17:49

Irmaz, mag ik vragen wat precies je probleem is met de punten uit het akkoord mbt de landbouw die je aandraagt?

robotisering in bijvoorbeeld de glas en tuinbouw scheelt heel veel arbeidsmigranten, dat lijkt me toch wenselijk?
En dat de stallen niet van vandaag op morgen aangepast kunnen worden lijkt me ook vrij logisch, ik begrijp het probleem niet.

Benzz, staat er ook bij hoeveel uitstoot die festivals geven? ook zonder vlees heeft het heel veel uitstoot en dus impact op het milieu/klimaat/rust in de natuur etc. Daar weegt dat beetje vlees echt niet tegenop.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 18:08

En vleesloos is vaak soja eten en dat is meest ook niet de meest impactloze teelt.

Ik kwam vandaag een franse verkiezingsposter tegen die een beetje bewerkt was zeg maar. De front national mensen waren voorzien van een hitler snorretje en een van de termen was vervangen door een minder fraaie term.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 18:27

Nou? Vleesloos eten meestal soja ? Dat kan echt alleen een carnivoor zeggen, dat dacht ik vroeger ook tot ik een aantal dagen bij een vriendin was. Al heel wat jaren vegetarisch etend dus ik pas me dan gewoon aan .
Vier dagen lang de lekkerste maaltijden gehad, zat geen stukkie soya bij. Ik kook zelf ook minimaal drie dagen vleesloos , zonder soya.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 18:39

Niks doen helpt Juval. Alle kleine beetjes helpen. Ik heb er niet eens een waardeoordeel aangegeven alleen dat het op het nieuws was.

Hier ook met regelmaat vegetarisch en ook nooit met soja producten. Ik eet nog 1 a 2 dagen per week vlees. En dan alleen biologisch.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 18:56

Benzz schreef:
Niks doen helpt Juval. Alle kleine beetjes helpen. Ik heb er niet eens een waardeoordeel aangegeven alleen dat het op het nieuws was.

Hier ook met regelmaat vegetarisch en ook nooit met soja producten. Ik eet nog 1 a 2 dagen per week vlees. En dan alleen biologisch.

je mag zelf weten wat je eet uiteraard. Maar wat ik wil zeggen dat er meer dan 1000 festivals per jaar zijn in Nederland, en dat de impact hiervan ook heel erg groot is.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:09

juval schreef:
je mag zelf weten wat je eet uiteraard. Maar wat ik wil zeggen dat er meer dan 1000 festivals per jaar zijn in Nederland, en dat de impact hiervan ook heel erg groot is.

Daarom moeten Festivals ook een AERIUS-berekening maken en bij teveel uitstoot krijgen ze geen vergunning.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-24 19:15

Benzz schreef:
juval schreef:

Daarom moeten Festivals ook een AERIUS-berekening maken en bij teveel uitstoot krijgen ze geen vergunning.

Dat is per gemeente verschillend, niet elk festival doet/moet dat.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:21

ruitje schreef:
[

Als je zoveel km van een Natura 2000 gebied zit is het verplicht en ook als je een omgevingsvergunning nodig hebt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:25

Vreemd ik had dacht ik een reactie getypt.

Maar als je altijd vleesloos eet moet je toch zorgen voor voldoende vitamines en mineralen om geen tekorten op te lopen. Geen vlees en dan ook geen zuivel ga ik vanuit (zelfde uitstoot) dan moet je flink aanpassen met peulvruchten, noten zaden eventueel soja en vitamines en mineralen om gezond te blijven. Af en toe geen vlees dan mis je niet zo veel aan vitamines.

De keuze hebben zou wel fijn zijn, maar vlees of geen vlees zal denk ik voor een festival niet zoveel schelen kwa impact

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:25

Citaat:
Benzz, staat er ook bij hoeveel uitstoot die festivals geven? ook zonder vlees heeft het heel veel uitstoot en dus impact op het milieu/klimaat/rust in de natuur etc. Daar weegt dat beetje vlees echt niet tegenop.

... hoe ging het ook al weer?
Drie stappen waarin ideeën gemeengoed worden.
De eerste is negeren,
dit is belachelijk maken
daarna komt acceptatie.

@ Karuna: er zijn idd moderne hotemetoten die ""vleesvervangers"" eten.
Ik ben van de oude stempel: noten, peulvruchten, zuivel en inmiddels graag locale zeegroenten.

(Om over vegetarisch eten te vallen 'omdat het gegeten wordt op een festival en dat een festival niet zuiver op de graat is - dat is belachelijk maken.)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:27

Ik maak het niet belachelijk maar het zal ook niet veel uitmaken denk ik met uitstoot impact en vervuiling :n

Ik ben zeker geen allround carnivoor en eet vaker vleesloos dan met vlees.

Vlees vervangen door zuivel dan maakt het kwa impact weinig uit. Daar zijn dezelfde dieren deels voor nodig.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-24 19:31

Benzz schreef:
ruitje schreef:
[

Als je zoveel km van een Natura 2000 gebied zit is het verplicht en ook als je een omgevingsvergunning nodig hebt.

Zoals ik het hier lees kan dat, maar hoeft het niet? Nouja, je eerste stelling was in ieder geval niet juist, want het hoeft sowieso niet altijd.

https://www.khn.nl/nieuws/stikstof-en-e ... oe-zit-dat

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:33

karuna schreef:
Vreemd ik had dacht ik een reactie getypt.

Maar als je altijd vleesloos eet moet je toch zorgen voor voldoende vitamines en mineralen om geen tekorten op te lopen. Geen vlees en dan ook geen zuivel ga ik vanuit (zelfde uitstoot) dan moet je flink aanpassen met peulvruchten, noten zaden eventueel soja en vitamines en mineralen om gezond te blijven. Af en toe geen vlees dan mis je niet zo veel aan vitamines.

De keuze hebben zou wel fijn zijn, maar vlees of geen vlees zal denk ik voor een festival niet zoveel schelen kwa impact

Daarom eten veel mensen 1x per week vlees en 1x per week vis. Met boten en eieren loop je dan niet zo gauw een tekort op. Alleen als mijn vegetarische schoondochter komt, dan koop ik tahoe, want daar zijn heerlijke oosterse balletjes van te maken. Dat vind ze zoooo lekker.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:34

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:39

Benzz schreef:
juval schreef:

En dat gaat dan weer vooral ten koste van de kleine organisaties met leuke kleinere activiteiten.

De grote organisaties lukt het wel zo'n berekening aan te leveren. Maar de kaalslag vindt bij alle leuke kleinere activiteiten plaats

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-24 19:40

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:
De Biologische landbouw zal vrees ik weinig of geen subsidie krijgen. Zo zonde.

Nee, ik geloof niet dat daar ook maar iets over in staat. Alles is zo opgeschreven dat dit niet eens een kans krijgt.

Maar 1 troost, het kabinet is 3 dagen oud en er zijn nu al heel veel punten van het akkoord van tafel gevallen :=
Zo gaan ze ook het minimumloon verhogen volgens het akkoord en het toeslagensysteem vereenvoudigen, beide punten zijn al van tafel en gisteren moest de oppositie expliciet vragen naar deze beloftes.

Misschien moeten we een bingokaart maken met alle punten en iedere keer een punt afvinken wanneer deze niet door gaat.

-Agrarisch natuurbeheer en ecosysteemdiensten worden beloond met langjarige
marktconforme financiële zekerheid.
-Nieuwe verdienmodellen worden ontwikkeld en de voedselketen, inclusief industrie en
banken, draagt bij aan het verdienmodel.
-We willen niet importeren wat we in Nederland niet mogen produceren.
-Samenwerking tussen akkerbouwers en veebedrijven wordt gestimuleerd. Verschillen in
mestbeleid voor grasland en akkerland worden waar mogelijk opgeheven
-r wordt perspectief geboden, waarbij het verdienmodel verbetert en rekening wordt
gehouden met het ‘trappetje van Remkes’ (innoveren, extensiveren, verplaatsen en stoppen).
-Eventuele uitkoop wordt gericht op verouderde bedrijven met de minst gunstige
omstandigheden voor klimaat en/of milieu en dierenwelzijn.
-Er worden concrete stappen gezet naar een toekomstbestendige, nog meer dierwaardige
veehouderij.
- Daartoe wordt per diersoort vastgelegd waar stallen aan moeten voldoen op lange termijn.
Dit geeft veehouders een realistisch tijdpad om stallen, in een natuurlijk afschrijvingsritme,
aan te passen. De overheid maak het mogelijk te starten met concrete pilots.
-Aanvullend wordt bezien hoe het vervoer van dieren over lange afstanden beëindigd moet
worden, als dit niet volgens de geldende, Europese dierenwelzijnseisen kan, en niet kan
worden gehandhaaf
-In Europa wordt door Nederland alles op alles gezet om de pulsvisserij weer toe te staan.

Ik dacht, ik deel ook even de dingen die er in staan die wel positief zijn. Het is natuurlijk makkelijk om alleen het negatieve eruit te halen maar omdat alleen het woord Biologisch mist wil niet zeggen dat er geen goede dingen in staan :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 20:17

Ik kwam deze tegen op X :
Past wel in de tactiek van een populistische partij.

Afbeelding

Al vind ik dat niet alleen de boeren bijdragen aan de slechte waterkwaliteit.
Ook consumenten (medicijn- en drugsafval) en de industrie zijn vervuilers.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 20:23

juval schreef:
Irmaz, mag ik vragen wat precies je probleem is met de punten uit het akkoord mbt de landbouw die je aandraagt?

robotisering in bijvoorbeeld de glas en tuinbouw scheelt heel veel arbeidsmigranten, dat lijkt me toch wenselijk?
En dat de stallen niet van vandaag op morgen aangepast kunnen worden lijkt me ook vrij logisch, ik begrijp het probleem niet.

Ik moet zeggen dat ik bij robotisering niet meteen aan de kassen heb gedacht maar aan melk- en voerrobots :')

Het probleem met het akkoord op landbouw vind ik dat het vooral voortborduurt op de landbouw die eigenlijk zo'n 30 jaar geleden al verlaten had moeten worden. Nieuwe stalsystemen worden er iedere 5 jaar bedacht, wat een dierwaardig bestaan is weten we al heel lang en daar wil men niet aan voldoen want; niet rendabel.
Nieuwe innovaties in de landbouw zoals het akkoord noemt betekend altijd hele grote investeringen voor de individuele boer, investeringen die de meeste bedrijven niet meer kunnen doen.
Dus wordt er hier gewoon een koude sanering ingezet, niet van dieren en stront maar wel van boeren en arbeiders.
Er wordt duidelijk ingezet om de kiloknallers goedkoper te maken en niet om het product werkelijk beter te maken en mijn mening is dat je dan de verkeerde tak van sport wilt beoefenen voor een klein, koud land als Nederland. Nederland kan veel meer verdienen door in te zetten op kwaliteit in plaats van kwantiteit en dan kunnen de huidige boeren wel een goed bestaan opbouwen.
Als analogie, er zijn in Nederland nu nog maar een fraktie van het aantal varkenshouders van 30 jaar geleden (ik geloof dat er nu iets van 1500 zijn en 30 jaar geleden zo'n 40.000), dat is precies zo gegaan als dit akkoord nu wil gaan doen. Het is mi dus een kwestie van (weinig) tijd totdat de melkveehouder en de akkerbouwer hetzelfde lot treft, met het beleid van dit kabinet.
Met dat verschil dat de opkoopregelingenpot al weggegeven is aan iets anders.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 20:29

ruitje schreef:
irmaz schreef:
Nee, ik geloof niet dat daar ook maar iets over in staat. Alles is zo opgeschreven dat dit niet eens een kans krijgt.

Maar 1 troost, het kabinet is 3 dagen oud en er zijn nu al heel veel punten van het akkoord van tafel gevallen :=
Zo gaan ze ook het minimumloon verhogen volgens het akkoord en het toeslagensysteem vereenvoudigen, beide punten zijn al van tafel en gisteren moest de oppositie expliciet vragen naar deze beloftes.

Misschien moeten we een bingokaart maken met alle punten en iedere keer een punt afvinken wanneer deze niet door gaat.

-Agrarisch natuurbeheer en ecosysteemdiensten worden beloond met langjarige
marktconforme financiële zekerheid.
-Nieuwe verdienmodellen worden ontwikkeld en de voedselketen, inclusief industrie en
banken, draagt bij aan het verdienmodel.
-We willen niet importeren wat we in Nederland niet mogen produceren.
-Samenwerking tussen akkerbouwers en veebedrijven wordt gestimuleerd. Verschillen in
mestbeleid voor grasland en akkerland worden waar mogelijk opgeheven
-r wordt perspectief geboden, waarbij het verdienmodel verbetert en rekening wordt
gehouden met het ‘trappetje van Remkes’ (innoveren, extensiveren, verplaatsen en stoppen).
-Eventuele uitkoop wordt gericht op verouderde bedrijven met de minst gunstige
omstandigheden voor klimaat en/of milieu en dierenwelzijn.
-Er worden concrete stappen gezet naar een toekomstbestendige, nog meer dierwaardige
veehouderij.
- Daartoe wordt per diersoort vastgelegd waar stallen aan moeten voldoen op lange termijn.
Dit geeft veehouders een realistisch tijdpad om stallen, in een natuurlijk afschrijvingsritme,
aan te passen. De overheid maak het mogelijk te starten met concrete pilots.
-Aanvullend wordt bezien hoe het vervoer van dieren over lange afstanden beëindigd moet
worden, als dit niet volgens de geldende, Europese dierenwelzijnseisen kan, en niet kan
worden gehandhaaf
-In Europa wordt door Nederland alles op alles gezet om de pulsvisserij weer toe te staan.

Ik dacht, ik deel ook even de dingen die er in staan die wel positief zijn. Het is natuurlijk makkelijk om alleen het negatieve eruit te halen maar omdat alleen het woord Biologisch mist wil niet zeggen dat er geen goede dingen in staan :)

Zijn dit dan punten die er eerder niet waren? Volgens mij zijn de meeste al ingevoerd?
Heb je ook het geld erbij wat er voor de diverse punten is uitgetrokken?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 20:43

karuna schreef:
Ik maak het niet belachelijk maar het zal ook niet veel uitmaken denk ik met uitstoot impact en vervuiling

Nee hoor, weet ik!

Citaat:
Vlees vervangen door zuivel dan maakt het kwa impact weinig uit. Daar zijn dezelfde dieren deels voor nodig.

Varkens niet, maar schapen en runderen wel - maar de impact is lager.
Er zijn natuurlijk verschillen tussen stierkalfjes van 1 dag oud, schapen die op grasland staan, etc etc etc.

Het dier slachten en (deels, zo gaat het in Nederland) opeten is eenmalig.
Een dier dat dagelijks melk geeft in ruil voor een portie graan 'die we ook zelf hadden kunnen eten' is doorgaans zuiniger.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 21:34

PVV sluit zich in de EU aan bij de extreem rechtse groep, opgericht door Orban , hij wou toch niet extreem rechts genoemd worden?
Aanhangers van de PVV hebben nu duidelijkheid dat ze wel degelijk bij een extreem rechtse partij horen. Ook de protest stemmers weten nu zeker waar ze op gestemd hebben. Ben benieuwd wat die protest stemmers hier van gaan vinden bij de eerstvolgende verkiezingen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 21:36

BigOne schreef:
PVV sluit zich in de EU aan bij de extreem rechtse groep, opgericht door Orban , hij wou toch niet extreem rechts genoemd worden?
Aanhangers van de PVV hebben nu duidelijkheid dat ze wel degelijk bij een extreem rechtse partij horen. Ook de protest stemmers weten nu zeker waar ze op gestemd hebben. Ben benieuwd wat die protest stemmers hier van gaan vinden bij de eerstvolgende verkiezingen.

Ik heb het idee dat de groep die actief op de PVV stemt, de politiek verder niet volgt. En zeker niet op Europees niveau.

Wel denk ik dat het NSC enorm gaat zakken in de peilingen, maar ik verwacht niet, dat die groep richting d PVV gaat.

Maar dat zijn slechts mijn onderbuik gevoelens :D

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 21:49

PVV heeft wel een aardig deel van het VVD electoraat weten te bemachtigen nadat Yeşilgöz de deur wagenwijd open zette.
Ik vraag me af of die weer terug gaan naar de VVD.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 21:49

De PVV stemmers die ik ken, volgen Europa helemaal niet. Die houden zich bezig met hun eigen dagelijkse problemen.