Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 21:31

Wat een knappe zet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 19:40

Die stroomstoring in Berlijn: deskundigen hebben de tekst waarin de daad wordt opgeëist, bekeken en vermoeden dat die uit het Russisch is vertaald. Als dat zo is, is het alweer een stommiteit, dan hadden ze die tekst door een tweetalige, of in elk geval near-native, moeten laten schrijven, direct in het Duits. Of misschien boeit het ook niet, past mooi in het plaatje angst zaaien en vast speldenprikken uitdelen. Ondertussen is het daar in dat deel van Berlijn niet bepaald gezellig, zeg maar tamelijk afzien.

Stroomvoorzieningen zijn sterk geclusterd in het westen, naar het schijnt. Gemakkelijk doelwit om een grote regio af te snijden. Oekraïne heeft dat niet, dus is het de Russen nog niet gelukt het grootste deel van het land van stroom af te snijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 12:38

https://x.com/dtek_en/status/2011472394301460959
Oekraïne beleeft de koudste winter in jaren. Terwijl de temperaturen dalen tot -15°C, gebruikt Rusland de vrieskou als wapen door elektriciteitsnetten en -centrales aan te vallen om miljoenen mensen van warmte en licht te beroven.
De recente stakingen op 8, 9 en 13 januari hebben de elektriciteitsnetten in Kiev, Odessa en Dnipro ernstig beschadigd. Honderdduizenden mensen zaten midden in de winter zonder stroom.
Ons antwoord: 629 reparatieploegen die dag en nacht werken in temperaturen onder het vriespunt, onder de constante dreiging van nieuwe aanvallen.
Dit is hoe veerkracht eruitziet.

Nu de berichtgeving over Groenland de media domineert is er minder nieuws over Oekraine.
Toch wist Trump nog even te vermelden dat Oekraine de vredesonderhandelingen blokkeert.
Zelensky heeft daarop gereageerd:

https://x.com/ZelenskyyUa/status/2011883193985880217
Oekraïne is nooit een obstakel voor de vrede geweest en zal dat ook nooit zijn. Wanneer Oekraïners 20 tot 30 uur zonder stroom zitten door toedoen van Rusland, en wanneer Russische aanvallen erop gericht zijn ons energiesysteem en onze bevolking te ontwrichten, dan is het Rusland dat onder druk gezet moet worden.

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/20 ... 1213924725
Brussel werkt aan voorstellen om het sinds de Koude Oorlog gebruikte toetredingssysteem tot de EU af te schaffen en te vervangen door een controversieel tweeledig model. Dit model zou de toetreding van Oekraïne kunnen versnellen in het kader van een vredesakkoord dat een einde moet maken aan de Russische invasie. - FT
In de concepten van een door de VS geleid vredesplan van twintig punten, waarover momenteel onderhandelingen gaande zijn, wordt verwezen naar de toetreding van Kiev tot de EU in 2027. Dit ondanks het feit dat EU-functionarissen schatten dat het land mogelijk tien jaar aan hervormingen nodig heeft om aan de strenge toetredingscriteria van de EU te voldoen.
Het voorlopige plan dat momenteel wordt besproken, zou Oekraïne weliswaar toegang geven tot het blok, maar met aanzienlijk minder beslissingsbevoegdheid. Zo zou Oekraïne aanvankelijk bijvoorbeeld geen stemrecht hebben bij topontmoetingen en ministeriële bijeenkomsten.
Volgens de voorstellen die nog in ontwikkeling zijn, zou Kiev geleidelijk toegang krijgen tot delen van de interne markt van het blok, de landbouwsubsidies en de interne ontwikkelingsfinanciering, naarmate er mijlpalen na het lidmaatschap worden bereikt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 12:41

Vreselijk dat het weer daar nu ook nog zo tegenwerkt, is echt afzien...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 17:28

Nu nog -15 maar volgende week misschien wel -25, er komt een zeer koude oostelijke stroming aan. Wij gaan dat ook wel merken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 17:40

BigOne schreef:
Nu nog -15 maar volgende week misschien wel -25, er komt een zeer koude oostelijke stroming aan. Wij gaan dat ook wel merken.

O bah, ik vind het nu net zo lekker...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 15:19

Van de Franse nieuwszender LCI: (Geen idee in hoeverre dit is geverifieerd maar het Franse LCI = like de Britse BBC, dus geen roddelkrantje.
----
De Oekraïense inlichtingendiensten hebben opzettelijk valse strategische informatie naar de Amerikaanse inlichtingendiensten gestuurd, waarna ze ontdekten dat het materiaal aan Rusland was doorgegeven en vervolgens door Russische strijdkrachten werd gebruikt.https://x.com/P_Kallioniemi/status/2012837674705461721

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 16:15

Het zal me niet verbazen, wat usa betreft verbaast me helemaal niets meer!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 16:48

Trump werkt samen met der russen. Daar ben ik al zo lang van overtuigd. Daar heeft Oekraïne niets van te verwachten. We gaan zien of dit bericht inderdaad is doorgespeeld naar Rusland.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:29

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 10:46

Pien, ik ben er ook al lang van overtuigd dat T samenwerkt met P.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 15:26

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 17:09

pien_2010 schreef:
Trump werkt samen met der russen. Daar ben ik al zo lang van overtuigd. Daar heeft Oekraïne niets van te verwachten. We gaan zien of dit bericht inderdaad is doorgespeeld naar Rusland.

Volgens mij werkt Trump met niemand samen. Zeker niet langdurig en/of trouw. Hij haakt gewoon in op de actie van het moment, en draait 180 graden als een andere actie hem beter lijkt. Opportunist.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 17:59

Trump wordt naar alle waarschijnlijkheid gechanteerd door en Putin en Netanyahu. Daarom is het vrijgeven van de epstein files ook belangrijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 18:20

BigOne schreef:
Trump wordt naar alle waarschijnlijkheid gechanteerd door en Putin en Netanyahu. Daarom is het vrijgeven van de epstein files ook belangrijk.

Precies zoiets is het.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 19:07

BigOne schreef:

Dat denk ik ook, en/of heeft voorkennis over wat de bredere plannen zijn van de huidige machthebbers, getuige de opmerking dat Groenland verdedigen ineens heel belangrijk is ivm een wereldvrede die op het spel staat.

Ik heb ook gewoon erg het idee dat van alle kanten geld ‘geschraapt’ wordt door en tbv enkele heel rijke partijen.. al die mensen die beleggen in Amerikaanse bedrijven. Straks over 20 (or so) jaar zien die er wellicht niks meer van terug, dan is het dank je wel en doei gepeupel. Ipv een pensioen uitgekeerd te krijgen bijv.

Waar ik me erg aan stoor is allerlei media die steeds zeggen dat ‘we’ nu Oekraïne vergeten. Want de kwestie Groenland vraagt nu alle aandacht. Dat wordt ons dus (vind ik) maar wat aangepraat, ik vergeet dat helemaal niet en volg alles gewoon nog steeds.
Het moet daar wel een enorme puinhoop zijn zo langzamerhand, met heel veel milieuvervuiling en dat alleen al baart me grote zorgen. En al die mijnen, het is toch ronduit verschrikkelijk. Was er maar geen haat en geen leed in de wereld ;(

Van de week heb ik een documentaire gezien: The White house effect.
Echt een aanrader, gaat over hoe kapitalisme won van de wetenschap bij de opwarming van de aarde door de industriële revolutie. En momenteel leven we in wat daar werd aangegeven een ongeveer verticaal stijgende lijn, zegmaar in de zonvloed fase van degenen die handelden vanuit de gedachte ‘na mij de zondvloed’.
Dus ik denk dat er veel spanningen zijn in de hoge kringen. En een kat in het nauw maakt rare sprongen..

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 19:34

BigOne schreef:

Ik geloof daar niks van. Zijn achterban gelooft alles wat hij zegt. Dus Trump kan alles gewoon ontkennen en zou daar mee weg komen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 21:14

Trump heeft teveel macht en alle kaarten in handen.
Hij wil Groenland.
Hij wil niet investeren in de Navo of Oekraine.
Hij vind Eu een lachertje.

Hij dreigt met heffingen.
Hij dreigt met Groenland overnemen.

Dus wat doet de Navo;
Hem linksom of rechtsom zijn zin geven.

Eu/Navo hebben Trump nodig.
Dus hij krijgt Groenland(deal) in ruil voor steun aan Navo/Oekraine.
En als dat niet gebeurt, dan stopt Trump alle steun, valt hij Groenland aan, heeft Navo niet genoeg defensie om Rusland te weerstaan zonder Amerika (en ze moeten Groenland verdedigen) en verliest de Navo/Oekraine de oorlog tegen Rusland.
Is ie daar evengoed mooi van af.
En Rusland zal hem dankbaar zijn en vast wel belonen.

Die man speelt het slim en smerig.
Dreigt,laat zn kont kussen door Rutte,draait daarna "zogenaamd" bij, om vervolgens wel in afgezwakte of mildere versie te krijgen wat hij wil.

Rammstein maakte er al eens een nummer over:
"We're all living in Amerika.
Amerika ist wunderbar.
We're all living in Amerika,
Amerika, Amerika."

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 21:30

Over amerika wordt al decennia gezegd : "You can trust them to do the right thing after all the wrong ones have failed". Eigenlijk is dit niks nieuws of onverwachts, het is nu enkel meer open.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 21:54

Veneri, wij zeggen wel eens “domme donder” en dat is trump , een overeenkomst uit 1951 wordt opgepoetst met 1 toevoeging, dat wanneer Groenland ooit zelfstandig wordt de Amerikaanse basissen er kunnen blijven. Alle andere verhalen die Trump uitbraakt zijn verzinsels.
Hij heeft het met beide handen aangegrepen, wetende dat hij anders het echt verbruide bij z’n republikeinen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 17:33

BigOne schreef:
Veneri, wij zeggen wel eens “domme donder” en dat is trump , een overeenkomst uit 1951 wordt opgepoetst met 1 toevoeging, dat wanneer Groenland ooit zelfstandig wordt de Amerikaanse basissen er kunnen blijven. Alle andere verhalen die Trump uitbraakt zijn verzinsels.
Hij heeft het met beide handen aangegrepen, wetende dat hij anders het echt verbruide bij z’n republikeinen.

Nou dat inderdaad, Want Trump's aspiraties met Groenland gaan echt veel te ver.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 08:55

De Verenigde Staten zouden Oekraïne onder druk zetten om de rest van de oblast Donetsk aan Rusland af te staan ​​in ruil voor Amerikaanse veiligheidsgaranties. ISW blijft van mening dat Oekraïense concessies van grondgebied dat Rusland waarschijnlijk niet snel of gemakkelijk militair kan innemen, een strategische fout zouden zijn.

Het Russische militaire commando blijft aantoonbare leugens en overdrijvingen verspreiden over Russische militaire successen om Oekraïne en het Westen ertoe te bewegen toe te geven aan eisen die Rusland militair gezien nog steeds niet kan inwilligen.

Het Russische Ministerie van Defensie liegt al maanden over de omvang van de Russische opmars, wat herhaaldelijk kritiek heeft uitgelokt, zelfs van pro-oorlogse Russische milibloggers.

Het Russische militaire commando schept op over de verovering van kleine, landelijke dorpen en presenteert deze veroveringen als vermeend bewijs van de militaire macht van Rusland om het valse verhaal te versterken dat een Russische overwinning in Oekraïne onvermijdelijk is. De verovering van kleine, landelijke dorpen van slechts enkele vierkante kilometers groot voorspelt niet dat Rusland in de nabije toekomst ook de veel grotere en zwaar versterkte steden in de Oekraïense vestinggordel in de oblast Donetsk zal kunnen innemen.

Russische functionarissen blijven aangeven dat de eisen van Rusland verder gaan dan de controle over grondgebied in Oost-Oekraïne, ondanks de pogingen van het Kremlin om het westerse publiek ervan te overtuigen dat de Donbas het belangrijkste punt is in de lopende vredesbesprekingen. Rusland zal geen genoegen nemen met een vredesregeling die niet aan al haar eisen voldoet en gebruikt daarom informatie om Oekraïne aan te sporen tot een voortijdige capitulatie.

Op 27 januari voerden Russische troepen een Shahed-droneaanval uit op een passagierstrein in de oblast Charkiv, waarbij minstens vijf mensen om het leven kwamen.

Russische troepen blijven oorlogsmisdaden begaan op het slagveld, ook in gebieden waar ze recentelijk hun offensieve operaties hebben geïntensiveerd.
https://x.com/TheStudyofWar/status/2016341127515746444

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 10:26

Het is te triest voor woorden en Europa trapt daar echt niet in. Althans dat mag ik hopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 10:56

pien_2010 schreef:
Het is te triest voor woorden en Europa trapt daar echt niet in. Althans dat mag ik hopen.

Ik denk ook de reden waarom Budanov is toegevoegd aan het onderhandelingsteam.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 11:02

In Abu Dhabi stelden de Amerikanen een ontmoeting voor tussen Poetin en Zelensky. De Oekraïense delegatie, onder leiding van Kyrylo Budanov, accepteerde dit onmiddellijk, terwijl de Russen stotterden en probeerden af ​​te leiden door te zeggen dat er eerst documenten moesten worden voorbereid.
https://x.com/NAFORaccoon/status/2016332227139772583