steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:24

loriene schreef:
Dees schreef:
Joh, elnienjo, er wordt ook reclame gemaakt voor zonwering, wasmiddelen en telefoonabonnementjes...
Waar maak je je druk om?

Eigenlijk zou je je er helemaal niet druk om moeten maken.....Maar....
Dat nepvlees en insekten eten wordt je haast door de strot geduwd door die groep die tegen vlees eten is.
En ze krijgen ook nog eens een podium daarvoor.
Dus wat tegengas vindt ik top.

Ik denk dat je gewoon wat overgevoelig bent voor de prikkels waar je allergie op toont.
Ik ervaar helemaal niet dat nepvlees en insecten eten me 'haast door de strot geduwd' worden. Maar ja, ik heb daar ook geen allergie op. Net zo min raak ik onder de indruk van een pro-vlees-eet campagne. Het is domweg reclame en niet meer dan dat. Het is gemaakt om te negeren :D

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:26

loriene schreef:
Dees schreef:
Joh, elnienjo, er wordt ook reclame gemaakt voor zonwering, wasmiddelen en telefoonabonnementjes...
Waar maak je je druk om?

Eigenlijk zou je je er helemaal niet druk om moeten maken.....Maar....
Dat nepvlees en insekten eten wordt je haast door de strot geduwd door die groep die tegen vlees eten is.
En ze krijgen ook nog eens een podium daarvoor.
Dus wat tegengas vindt ik top.

Eens!
Je moet in de supermarkt tegenwoordig ook uitkijken niet per ongeluk een vegavariant te pakken. Daar zou een consumenten commissie van mij best wat aan mogen doen qua naamgeving.

Dees

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:29

Gut, zielig....
20 meter vlees in het schap en 1-2 meter vegetarisch schap en dan grijp je nog mis. Waar gaat het toch heen met de wereld....?!

https://www.mycustomer.com/marketing/st ... -effective
Verdiep je eens in bovenstaande link en Cognitive Bias.
Wat jullie ervaren is een bekend psycologisch fenomeen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:41

996981 schreef:
Arabesk schreef:
Voor sommige mensen is het beeld van een Veluwe vol gras, bramen en vlieren kennelijk geen probleem....

Want de vegetatie op Veluwe is in de historie niet verandert? Al dan niet door menselijk toedoen?
Veluwe was ooit niks meer dan enkel een zandverstuiving..

Als we de natuur zn gang laten gaan zal onkruid de overhand hebben. Wel of geen stikstof.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:46

Laatst was er in Ierland een eeuwen oude menselijke gemummificeerde romp gevonden. Ze hebben de maag inhoud bekeken en kwamen tot de conclusie diegeen er een vleesrijk dieet op na hield.

Enkel op planten eten konden ze in die tijd (ook) niet van leven.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 14:45

Gelukkig kan dat tegenwoordig wel, het is zelfs mogelijk om als vegan één van de grootste tenniswedstrijden ter wereld te winnen zonder vlees te eten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:03

Sakura789 schreef:
Gelukkig kan dat tegenwoordig wel, het is zelfs mogelijk om als vegan één van de grootste tenniswedstrijden ter wereld te winnen zonder vlees te eten.

Denk dat deze tennis ster ook de beste koks, supplementen en begeleiding daar in tot zijn beschikking heeft.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 21:16

Ik heb in de afgelopen maanden al meermaals nieuwsberichten gelezen waarin ouders zijn aangeklaagd omdat ze hun kind alleen vegan te eten gaven waardoor het ondervoed raakte. Ik geloof best dat topsporters zodanig medisch begeleid worden met allerlei supplementen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 23:04

Maar als je dan toch perse vlees meent te moeten eten... mag het dan aub onder dierenleed?

Ga eens een dagje zitten in zo'n betonnen hok waar varkens het mee moeten doen. Of een dagje mee met pluimveevangers om te zien hoe "respectvol" dat er aan toe gaat.

Er komt een hele goede oplssing voor vlees eten zonder dierenleed: kweekvlees.

lorieneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 23:11

Dees schreef:
Maar als je dan toch perse vlees meent te moeten eten... mag het dan aub onder dierenleed?

Ga eens een dagje zitten in zo'n betonnen hok waar varkens het mee moeten doen. Of een dagje mee met pluimveevangers om te zien hoe "respectvol" dat er aan toe gaat.

Er komt een hele goede oplssing voor vlees eten zonder dierenleed: kweekvlees.

Wij halen vlees bij een goede slager weg.
Koeien en kalfjes lopen dus ook bijelkaar.
Voor mij nooit geen kweekvlees!!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 23:47

Waarom niet?

Er zit tussen kweekvlees en geslachte dieren echt nul komma nul verschil in biologisch opzicht.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:12

Dees schreef:
Waarom niet?

Er zit tussen kweekvlees en geslachte dieren echt nul komma nul verschil in biologisch opzicht.

Is dat zo? Ik meen gelezen te hebben dat voor kweekvlees slechts een deel vlees is en een groot deel iets anders.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:09

Zolang kweekvlees nog niet goedgekeurd is voor de Europese markt en zo duur is zoals het nu is om te produceren is het het zoveelste onrealistische idee wat in dit topic geopperd word.

We mogen dit op dit moment nog helemaal niet eten, het is dus geen keuze die je kan maken als consument.

Dus 'komt eraan' is rekbaar.

En het grootste deel van de consument lijkt blijkbaar ook de leefomstandigheden van dieren in NL wel prima te vinden, gezien hun koopgedrag :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 12:28

Kweekvlees komt eraan hoor. Zo onrealistisch is het idee helemaal niet. Sterker nog - het is dé manier om de wereldpopulatie te kunnen voorzien van dierlijke proteïne. Met de huidige werkwijze gaat dit niet, want dan hebben we een paar wereldbollen extra nodig om veevoer te verbouwen.

Dit gaat er komen, in Singapore is het er al. De grote adaptatie zal wel eerst in Azië en in de VS geschieden, daar NL/EU doorgaans erg conservatief is en de inwoners van NL doorgaans eerder de kont in de krib gooien dan zich open opstellen tav verandering.
Maar voor zij die er gewoon nuchter in blijven en er meer over willen weten:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... vvd-en-d66

https://www.eoswetenschap.eu/voeding/wa ... 7HEALw_wcB

https://kweekvleesinfo.nl/2022/09/15/bi ... QxdB5kzQSw

https://kweekvleesinfo.nl/2022/09/06/iv ... SDPly0I_DM

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 12:40

Ik vind het vooral heel raar dat de veehouders reclame nodig hebben. Ze hebben echt vaak herhaald, ook tot een paar weken terug nog, dat vlees 'nou eenmaal' de wens van de consument is. Maar nu moet die wens van de consument ineens beïnvloed worden via reclame omdat ze het anders niet redden? Watjes :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 12:43

Alle productgroepen hebben toch reclame?
Snoep, planten etc?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 12:48

Shadow0 schreef:
Ik vind het vooral heel raar dat de veehouders reclame nodig hebben. Ze hebben echt vaak herhaald, ook tot een paar weken terug nog, dat vlees 'nou eenmaal' de wens van de consument is. Maar nu moet die wens van de consument ineens beïnvloed worden via reclame omdat ze het anders niet redden? Watjes :)

Waarom moeten andere producten reclame maken? We hebben ook allemaal wasmiddel nodig dus ook complete onzin toch?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:26

ruitje schreef:
Zolang kweekvlees nog niet goedgekeurd is voor de Europese markt en zo duur is zoals het nu is om te produceren is het het zoveelste onrealistische idee wat in dit topic geopperd word.

Is het niet beter toe te juichen dat mensen met ideeën komen ipv tegen beter weten in alles te willen behouden?
Het is zo jammer dat in dit topic vaak niet gepraat wordt over HOE we gaan veranderen, maar voornamelijk over WEL of NIET veranderen.
Dat is toch een zinloze discussie? Er is geen ontkomen aan, wat je er ook van vindt.
Verandering zal moeten plaatsvinden wil je hier eind van de eeuw ook nog kunnen leven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:29

Wel, niet om ideeen af te schieten, want het lijkt mij ook dat de aarde al veel te lang verpest wordt (en zeker niet alleen hier op deze postzegel), maar ik denk toch echt dat er geen redden meer aan is..
Als je leest wat de initiatieven zijn, op welke schaal en wat de omvang van het daadwerkelijke probleem is... ik denk zelf dat het m niet meer gaat worden hoor...

Bedrijven en overheden overal op de wereld zijn echt te laat...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:58

Te laat, te traag en niet drastisch genoeg. Dat ben ik met je eens.
Het KAN wel, maar men WIL niet echt..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 16:48

Ik ben blijkbaar niet nuchter en gooi mijn kont tegen de krib.

Of ik heb gewoon niet zoveel geld over voor een hamburger, dat kan ook :')

Citaat:
Eén van de grootste uitdagingen in de productie van kweekvlees is het omlaag brengen van de productiekosten. De eerste hamburger van Mark Post kostte € 250.000. Uit een berekening van onderzoeksbureau CE Delft blijkt dat de huidige productiekosten 100 tot 10.000 keer hoger liggen dan de kosten voor vergelijkbare vleesproducten. De exacte productiekosten zijn afhankelijk van de samenstelling van het groeimedium en de prijs daarvan. Het groeimedium waarin de cellen zich delen is namelijk de grootste kostenpost. Volgens schattingen van het Good Food Institute maakt het medium voor 55 tot 95% uit van de totale kosten.

https://www.foodagribusiness.nl/kweekvl ... gKtwPD_BwE

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 18:15

De eerste LED televisie was ook onbetaalbaar, ruitje.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 18:43

Ik sta wel open een keer kweekvlees te willen proberen. Waarom niet!?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 19:05

Als het veilig is, en zonder dierenleed ben ik prima voor kweekvlees.. het klinkt alleen nog heel erg “space” zeg maar …

Maar ik ben ook voor insecten, als ik ze niet herken :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 21:38

elnienjo schreef:
Waarom moeten andere producten reclame maken? We hebben ook allemaal wasmiddel nodig dus ook complete onzin toch?

Huh ja, ik vind wasmiddelreclames wel tamelijk onzin.

Maar het ging niet om het nut van reclames, maar vooral hoe de motivatie verandert. Eerst is het 'we doen alleen wat de markt wil, en mensen willen nou eenmaal vlees' - en dan blijken er her en der mensen te zijn die geen vlees eet, en dan moeten er campagnes gestart worden omdat mensen het blijkbaar niet 'nou eenmaal' willen en best bereid zijn om daarin te veranderen.

Nou ja, hetzelfde bij dat gezeur om de namen van vleesvervangers. Als je bang bent dat je markt bedreigd wordt als er 'vegetarische hamburgers' worden aangeboden, heb je misschien eigenlijk wel door dat een deel van de mensen best willen overstappen. En dan is dat hele verhaal over 'de mensen willen nou eenmaal vlees' nogal onoprecht.