Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:53

996981 schreef:
_San87_ schreef:

Ik denk vooral een algemene ontevredenheid; het leven wordt duurder en duurder, verzekeringen gaan omhoog en je krijgt er minder voor terug, huizenmarkt zit vast met verstrekkende gevolgen, daar moet een zondebok voor gekozen worden en dat is de asielzoeker geworden.

Imo ligt er een taak op links om oorzaak-gevolg duidelijker uit te leggen. Meer ingaan op de problematiek en begrijpelijke taal.

Ja, vind ik ook. Ik vind dat ze daarin nog wel te veel opties laten liggen. De grote meerderheid is denk ik genuanceerder, en die moet je te pakken zien te krijgen. Rechts doet dat goed.

996981

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:56

Ik denk dat ze echt veel stemmen hebben laten liggen de laatste verkiezingen… ben benieuwd hoe ze de verkiezingen deze keer gaan aanvliegen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:00

Als ik de peilingen zo zie, staat PVV bovenaan, en gaan CDA en GL/PvdA redelijk gelijk op. Een kabinet zonder PVV zou prima mogelijk moeten zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:13

https://home.noties.nl/peil/

Het zal sowieso een heel lastige en ingewikkelde formatie worden vrees ik. Als PVV weer de grootste wordt zal die het initiatief nemen. Dan zal het heel veel tijd gaan kosten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:17

Ik denk eerlijk gezegd dat aan de PVV voorbijgegaan wordt, dat is al eerder gebeurd. En met zowel een GL/PvdA, een CDA en een VVD (de drie grootste partijen na de PVV) die niet met de PVV willen samenwerken, zie ik het niet gebeuren dat er een kabinet met de PVV komt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:20

ik ook niet. Maar ik dacht dat de regel was dat de grootste partij initiatief neemt (en de premier levert).

Ik ben heel benieuwd wat de uitslag gaat worden. Mijn partij zit in ieder geval volgens de peiling weer een beetje in de lift :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:22

Kennelijk niet, want Geert is geen premier geworden van het afgelopen kabinet.

Ik ben ook benieuwd. Ik hoop oprecht dat het een meerderheidscoalitie met GL/PvdA en CDA wordt, en daar begint het wel op te lijken. Een minderheidskabinet moet je imo niet willen. De situatie in het land is er gewoon niet naar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:32

Was Geert maar premier geworden, was het kabinet nog veel eerder gevallen en had Geert in een zeer ongemakkelijke positie gezeten aangezien hij dan antwoord moet geven op vragen van de pers ( die hij tuig van de richel noemde)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:36

Precies. Laat hem maar regeren, verantwoording afleggen en alles waar hij zo'n kritiek op heeft, beter doen.
In 3, 2, 1 Poef. Door de mand gevallen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:31

Ik denk dat veel aan de talkshows ligt en SM.
Er worden door journalisten weinig kritische vragen gesteld.
Er wordt van alles beweerd door zogenaamde "duiders".
En op SM en X worden filmpjes uit discussies of debatten geplaatst, totaal uit de context.

Daar kan je dus weinig aan doen als fatsoenlijke bestuurderspartij.

Hapklare brokken en oneliners willen de meeste mensen. Aan waarheidsbevinding wordt weinig gedaan. Zie de leugen van Yesilgoz bijvoorbeeld over het aantal nareizigers.
Ook wordt racisme of discriminatie door politici en "duiders" gewoon geaccepteerd.
Voorbeelden genoeg te vinden.
Een deel van de mensen vindt dat niet erg, omdat het hun niet treft, denk ik.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:13

Electra63 schreef:
Waar ik woon zijn (nog) geen wolven, dus dat standpunt is voor mij daarom niet een heel belangrijk punt.
Maar als je in een wolvengebied woont, snap ik dat wel.
Maar zoals al aangegeven, Europese wetgeving.

Daarom moet bij mooie beloftes worden gekeken of het haalbaar is.

Er wordt momenteel in bepaalde talkshows veel gesproken over islamitische scholen.
Maar juist wordt dat in stand gehouden door de christelijke partijen.
Wat mij betreft: openbaar onderwijs.

Natuurlijk zorgen Islamitische scholen niet voor verbeterde integratie in de Nederlandse maatschappij. Want je houdt die groep dan apart. Christelijke partijen zullen waarschijnlijk deze scholen willen toestaan omdat zij zelf ook Christelijke scholen hebben of willen. Je kunt moeilijk de ene soort verbieden en de andere niet. Bij Katholiek-Christelijke scholen stelt die term "Katholiek" trouwens (helaas vind ik) tegenwoordig absoluut niets meer voor en er zitten ook heel veel kinderen van atheistische of Islamitische achtergrond op. Het moet ook een beetje praktisch zijn, de school moet zo veel mogelijk in je eigen buurt staan. Ik vraag me af of op die Islamitische scholen ook kinderen van andere achtergronden zitten? Ik vermoed amper want ze zijn erg specifiek.Maar daar heb ik geen gegevens over.Iemand anders hier misschien wel?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:22

juval schreef:
ik ook niet. Maar ik dacht dat de regel was dat de grootste partij initiatief neemt (en de premier levert).

Ik ben heel benieuwd wat de uitslag gaat worden. Mijn partij zit in ieder geval volgens de peiling weer een beetje in de lift :)

Volgens mij geen regel, wel precedent/zo is het altijd gegaan.
Maar als meerdere partijen bij voorbaat PVV al sterk uitsluiten, kan ik me prima voorstellen dat die eer naar de 2e grootste partij gaat :j
(wat vast veel roeptoeters in de social media comments als gevolg heeft haha)

anjali schreef:
Electra63 schreef:
Waar ik woon zijn (nog) geen wolven, dus dat standpunt is voor mij daarom niet een heel belangrijk punt.
Maar als je in een wolvengebied woont, snap ik dat wel.
Maar zoals al aangegeven, Europese wetgeving.

Daarom moet bij mooie beloftes worden gekeken of het haalbaar is.

Er wordt momenteel in bepaalde talkshows veel gesproken over islamitische scholen.
Maar juist wordt dat in stand gehouden door de christelijke partijen.
Wat mij betreft: openbaar onderwijs.

Natuurlijk zorgen Islamitische scholen niet voor verbeterde integratie in de Nederlandse maatschappij. Want je houdt die groep dan apart. Christelijke partijen zullen waarschijnlijk deze scholen willen toestaan omdat zij zelf ook Christelijke scholen hebben of willen. Je kunt moeilijk de ene soort verbieden en de andere niet. Bij Katholiek-Christelijke scholen stelt die term "Katholiek" trouwens (helaas vind ik) tegenwoordig absoluut niets meer voor en er zitten ook heel veel kinderen van atheistische of Islamitische achtergrond op. Het moet ook een beetje praktisch zijn, de school moet zo veel mogelijk in je eigen buurt staan. Ik vraag me af of op die Islamitische scholen ook kinderen van andere achtergronden zitten? Ik vermoed amper want ze zijn erg specifiek.Maar daar heb ik geen gegevens over.Iemand anders hier misschien wel?

Wat houdt zo'n school volgens jou in dan?

Ik heb ook op een Rooms-katholieke basisschool gezeten. Alle christenlijke geloofsdingen werden gewoon behandeld (communie, vormsel, etc, en we moetsen 's ochtends bidden, maar wie niet mee wilde doen hoefde niet mee te doen), maar er was ook ruimte om te leren over andere geloven. Dat is toch ook belangrijk?

Maakt het dan uit dat er ook kinderen met een atheistische of islamitische achtergrond op zaten? Moet scholing niet breed en rond zijn, zodat je kinderen opleid als brede en ronde mensen, in plaats van puur en alleen gefocust op de katholieke leer?

Begrijp me niet verkeerd, bij mijn basisschool zat er ook wel een focus op de christenlijke leer, maar dat deed geen afbreuk aan die brede en ronde scholing.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:24

rien10 schreef:
Bijvoorbeeld bij Volt. "Er moet ruimte zijn voor de wolf" Dat vind ik dus totaal niet. Het programma spreekt mij aan, zou een reden zijn om me er echt in te gaan verdiepen, tot ik het standpunt betreffende de wolf las. Ik ben voor een 0 stand in NL. Volt vind dat er ruimte is voor wolven.
Tja.... wat nu?

Ik denk zelf dat er prima ruimte is voor de wolf die zijn eigen natuurlijk gedrag vertoont.
Wilde dieren zijn het gevaarlijkst als ze niet bang zijn voor mensen en zich laten zien en dichtbij komen tot zelfs bijten.
Daar mag wat mij betreft veel meer actie op ondernomen worden. Waar ik woon is dat enorm uit de hand gelopen en mogen we nu het bos niet meer in en is dat beest nog steeds niet afgeschoten omdat er zoveel gedimdamd wordt :')
Terwijl je normaal gesproken geen last hebt van wolven.

Als je naar landen kijkt die wel samenleven met de wolf, worden ze direct afgeschoten als ze te joviaal met mensen worden :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:46

Ik denk eerlijk gezegd dat het de integratie enorm helpt wanneer geloofsspecifieke scholen niet meer toegestaan zijn.

Sowieso lijkt het mij voor iedereen goed geloof en onderwijs te scheiden. Alleen al zodat ieder kind kan leren over evolutie, voortplanting, geslachten geaardheid en anticonceptie e.d.. Ik heb het idee dat dit op Christelijk/Katholieke/Islamitische scholen achterblijft (dit is niet gestoeld op feiten, dus als iemand die heeft, graag).

Ik bedoel, hoe lang heeft het wel niet geduurd voordat dit eindelijk eens een soort van doorgang lijkt te vinden: https://nos.nl/artikel/2580959-toch-kam ... mogenezing

Al voelt het nog een beetje als een druppel op een hete plaat.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:59

Oh volledig eens hoor. Als men dan per se een religieuze leer erbij wil pakken, zouden er dan niet iets als optionele middag/avond lessen gegeven kunnen worden die dat behandelen? Als aanvulling op de basis van de openbare school?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:01

Er zijn inderdaad islamitische weekendscholen, die worden wel goed in de gaten gehouden, misschien op de gereformeerde zondagsschool ook doen ?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:02

_San87_ schreef:
Sowieso lijkt het mij voor iedereen goed geloof en onderwijs te scheiden. Alleen al zodat ieder kind kan leren over evolutie, voortplanting, geslachten geaardheid en anticonceptie e.d.. Ik heb het idee dat dit op Christelijk/Katholieke/Islamitische scholen achterblijft (dit is niet gestoeld op feiten, dus als iemand die heeft, graag).

nou een van de grootste partijen wil al dat er niets verteld wordt over voortplanting, geaardheid en klimaat

Geen klimaat- of woke-indoctrinatie op school
De Week van de Lentekriebels afschaffen in het basisonderwijs

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:07

fokfanaat schreef:
_San87_ schreef:

nou een van de grootste partijen wil al dat er niets verteld wordt over voortplanting, geaardheid en klimaat

Dat is dan ook een partij waar ik niet op stem, want die heeft, naar mijn mening, het belang van het volk niet voor ogen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:08

Ik moet zeggen, dat mijn kleindochter van 6 de afgelopen 2 jaar aardig bewerkt is door haar zeer christelijke juf op de Christelijke school in ons dorp.i
Kind is er van overtuigd dat de Heere God alles in de hand heeft, wil voor of over alles bidden, wil gedoopt worden en graag naar de kerk.

Er zijn hier 6 kleuterklassen en zij had de juf in de strengste leer.
Het is bijna zielig, er werd gewoon angst aangepraat.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:12

ik ben er ook helemaal voor, maar als ik dit zo zie, heb ik er weinig vertrouwen in, kom in dat programma nog wel meer tenenkrommende zaken tegen, je vraagt je toch af hoe zulke mensen kunnen kijken naar de beelden van al die arme verhongerende kinderen in gaza.

Israël is de enige echte democratie in het Midden-Oosten. Israël, omringd door islamitische terreur,
voert een existentiële strijd en verdient al onze steun – zeker gezien het toenemende antisemitisme,
zelfs in onze eigen Tweede Kamer. Wapenleveranties aan Israël moeten onverminderd door kunnen
gaan. Israël heeft de vrije hand bij het totaal vernietigen van Hamas en het bevrijden van de gijzelaars.
Nederland betaalt geen cent aan de wederopbouw van Gaza; de rekening kan worden doorgestuurd
naar landen die Hamas steunen. Palestijnse vluchtelingen zijn hier niet welkom; zij kunnen zich in
Arabische landen hervestigen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:15

fokfanaat schreef:
ik ben er ook helemaal voor, maar als ik dit zo zie, heb ik er weinig vertrouwen in, kom in dat programma nog wel meer tenenkrommende zaken tegen, je vraagt je toch af hoe zulke mensen kunnen kijken naar de beelden van al die arme verhongerende kinderen in gaza.

Israël is de enige echte democratie in het Midden-Oosten. Israël, omringd door islamitische terreur,
voert een existentiële strijd en verdient al onze steun – zeker gezien het toenemende antisemitisme,
zelfs in onze eigen Tweede Kamer. Wapenleveranties aan Israël moeten onverminderd door kunnen
gaan. Israël heeft de vrije hand bij het totaal vernietigen van Hamas en het bevrijden van de gijzelaars.
Nederland betaalt geen cent aan de wederopbouw van Gaza; de rekening kan worden doorgestuurd
naar landen die Hamas steunen. Palestijnse vluchtelingen zijn hier niet welkom; zij kunnen zich in
Arabische landen hervestigen

Het 10 puntenplan zegt ook helemaal NIKS over woningnood, stikstofcrisis en klimaat.

En klopt wat er in hun programma staat ook gewoon niet:
Citaat:
Levenslange gevangenisstraf weer echt levenslang

Dit IS al zo.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:36

fokfanaat schreef:
_San87_ schreef:

Het probleem met de lentekriebels heb ik nooit begrepen :=
Maar veel ouders op onze school vinden het verschrikkelijk.
Gelukkig is er nu een Christelijk versie, wonderlijk gemaakt heet het, en daar heb ik nog geen gezeur over gehoord, terwijl die volgens mij hetzelfde doet.

Niks mis mee om kinderen van jongs af aan te leren over grenzen, respect voor elkaar en de ontluikende seksualiteit.