Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 10:50

Babootje schreef:
Of de sancties effect hebben of niet, Rusland betaalt voor het eerst sinds 1918 een uitstaande schuld niet.
Rusland zegt niet te willen betalen, maar dat kun je natuurlijk ook wel met een korrel zout nemen.
Of je nu niet wil betalen of niet kan is niet zo belangrijk. Rusland komt wel als wanbetaler te boek te staan.
Dit lijkt toch wel in de richting te wijzen dat de sancties effect sorteren.

Bron Ad.nl

Rusland is voor het eerst sinds 1918 niet in staat een deel van zijn buitenlandse schulden af te lossen. Dit is het gevolg van de steeds strengere westerse economische sancties tegen het land.

Zondag aan het eind van de dag verstreek de deadline voor een bedrag van ongeveer 100 miljoen dollar aan rentebetalingen, die Rusland sinds 27 mei aan buitenlandse investeerders verschuldigd was.

Door het verstrijken van die termijn kan Rusland nu als wanbetaler worden beschouwd. Al is de wanbetaling in de praktijk, door alle economische schade die Rusland de afgelopen maanden al heeft opgelopen, voorlopig vooral symbolisch. Zij zal weinig effect hebben op het dagelijks leven van de Russen, die sowieso al kampen met torenhoge inflatie en de ernstigste economische krimp in lange tijd.

Rusland zelf ontkent dat het zijn rekeningen niet meer kan betalen. De Russische regering zegt daartoe nog altijd best de middelen te hebben, maar tot niet-betalen te worden gedwongen door het Westen.

Tijdens de Russische financiële crisis en de ineenstorting van de Russische munt in 1998 lukte het de regering van toenmalig president Boris Jeltsin al eens niet om 40 miljard dollar aan binnenlandse schulden af te betalen. Maar de laatste keer dat het land in gebreke bleef ten opzichte van zijn buitenlandse schuldeisers was meer dan een eeuw geleden.

Ik heb weinig verstand van financiele zaken, maar wat is het verschil met landen als Italie die ook bergen schuld hebben die ze niet kunnen betalen (tenzij de EU die schulden afkoopt)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:19

Citaat:
hoe kan Oekraïne dan precies namens hen nu oorlog voeren?
schreef Enzino.

Nogmaals, Oekraïne verdedigt zich zelf tegen het oorlog voerende Rusland die 22 februari Oekraïne binnenviel. Daarbij wordt het geholpen door het westen waar Oekraïne zelf om gevraagd heeft.

Anoniem

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:21

Quote je mij daar?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:24

enzino schreef:
Quote je mij daar?

Als je leest zie je achter de quote staan: " schreef Enzino ". Dat ben jij toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:35

Ja, maar de quote functie werkt iets anders binnen bokt.
Bovendien pak je een halve zin, dus wil ik wel eerst zeker weten dat het mij quote voor ik de rest van de zin erbij ga zoeken voor het onderwerp en de context.

Je reageert dus op deze vraag van mij:
Citaat:
Als andere landen er niet eerder betrokken erbij waren, hoe kan Oekraïne dan precies namens hen nu oorlog voeren?

Ik zie alleen niet helemaal in hoe wat je schrijft daar een antwoord op is. Probeer je nu aan te tonen dat er geen sprake van een proxy war is, of juist wel?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:44

enzino schreef:
Bovendien pak je een halve zin, dus wil ik wel eerst zeker weten dat het mij quote voor ik de rest van de zin erbij ga zoeken voor het onderwerp en de context.

Citaat:
Als andere landen er niet eerder betrokken erbij waren, hoe kan Oekraïne dan precies namens hen nu oorlog voeren?

Ik zie alleen niet helemaal in hoe wat je schrijft daar een antwoord op is. Probeer je nu aan te tonen dat er geen sprake van een proxy war is, of juist wel?

Wat jij voordturend doet Enzino, daar dit jouw idee is en we hier van mening verschillen, is dat je voortdurend er een agressieve daad van maakt van de USA tegen over Rusland, CQ het westen tegenover Rusland.
En dat klopt gewoon niet want het is Rusland die de agressor is, en het is Oekraïne die zich verdedigt, en het is Oekraïne die bij het westen wil horen, en het is Oekraïne die SMEEKT om wapens etc van het westen en is om dat te krijgen daar de hele dag mee bezig.

Dus je kunt het 100x opschrijven, maar het is gewoon niet waar wat je schrijft. Dat Rusland dat zegt , dat kun je gezien de geschiedenis van dat land verwachten. Maar dat in het westen mensen zijn die dit als spreekbuis van het Kremlin herhalen en ventileren, dat vind ik persoonlijk een hele kwalijke zaak, want dat is gewoon de feiten verdraaien.

Proxy war betekent https://nl.wikipedia.org/wiki/Oorlog_bij_volmacht
Citaat:
Een oorlog bij volmacht (Engels: proxy war) is een conflict waarbij één partij (meestal een grootmacht) een andere partij, de gevolmachtigde, een oorlog laat voeren, en daarbij als achterman optreedt. De grootmacht levert economische, ideologische, logistieke en/of militaire steun. De gevolmachtigde is meestal een kleiner land. Echter, de gevolmachtigde draait meestal voor de negatieve consequenties van zo'n oorlog op. De grootmacht, die bang is voor gezichtsverlies, trekt zijn handen principieel van de zaak af.

Dus draai het eens om. Stel dat de UK en de USA en andere westerse landen het laten gaan, alle verzoeken negeren, dan was Oekraïne allang onder de voet gelopen. Dus wat ik geen proxy vindt is dat het niet de USA is die dit begonnen zijn en daarvoor Oekraïne gebruikt, dat het niet de UK is die dit begonnen is en hiervoor Oekraïne gebruikt, maar dat het Rusland is die deze agressieve inval deed en doet en voorlopig niet lijkt op te houden met als gevolg een vernietiging, en ontwrichting zelfs in Africa die zijn wiede weerga niet kent.
Ik zie daar maar één verantwoordelijke voor en dat is het Kremlin met zijn kliek.
Dus ik vind dat jij de boel omdraait.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:47

enzino schreef:
Dat neemt de laatste twijfels weg dat de NATO bezig is een proxy-war met Rusland te voeren.

Proxy-oorlog
Proxyoorlog is een vertaling uit het Engels, waarin proxy war al langer wordt gebruikt ter aanduiding van een oorlog die aangesticht is (=veroorzaakt) door een partij die er slechts op de achtergrond bij betrokken is, bijvoorbeeld door financiële steun te geven of via wapenleveranties.
Een andere vertaling: Een oorlog bij volmacht (Engels: proxy war) is een conflict waarbij één partij (meestal een grootmacht) een andere partij, de gevolmachtigde, een oorlog laat voeren, en daarbij als achterman optreedt. De grootmacht levert economische, ideologische, logistieke en/of militaire steun. De gevolmachtigde is meestal een kleiner land. Echter, de gevolmachtigde draait meestal voor de negatieve consequenties van zo'n oorlog op. De grootmacht, die bang is voor gezichtsverlies, trekt zijn handen principieel van de zaak af.

Nadat Rusland de Krim heeft geannexeerd in 2014 toen Oekraine nog nauwelijks in staat was zichzelf te verdedigen heeft Oekraine - inderdaad met behulp van de US en andere landen in of buiten de EU - zichzelf v.w.b. defensie op een hoger niveau gebracht. Dat heeft niets te maken met "aanstichten tot" een oorlog, of een oorlog veroorzaken, en zelfs niet tot 'het laten voeren van een oorlog' want als Rusland niet begonnen wat met zijn speciale militaire operatie dan was er geen oorlog geweest. Verdediging of binnenlandse strijd valt niet onder een proxy-oorlog.

De steun van Rusland aan de separatisten in de Donbas komt dichterbij een proxy-oorlog, zij het dat dit geen land op zich is (wel de aanvallende partij), maar dit gewoon een binnenlandse strijd betrof. Met de oneigenlijke inval van Oekraine is Rusland een oorlog gestart, die ze nog steeds niet zo wil noemen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:22

enzino schreef:

Citaat:

Ukraïne voert niet namens andere landen oorlog.
Ukraïne verdedigt zich tegen een agressief Pusland dat met veel wapens en manschappen het soevereine land Ukraïne is binnen getrokken met als doel het te vernietigen, zowel de infrastructuur als economie als het volk.
Ukraïne vraagt (en in het begin van de "speciale operatie" schreeuwt) om hulp bij iedereen op de hele wereld. Dat landen als China, India en een aantal andere landen door doof voor zijn en de EU en de NATO ze wel te hulp komen maakt niet dat Ukraïne namens hen zou vechten.
Afbeelding
(Ik kreeg de melding van een mod dat ik te onvriendelijk was, dus bij deze eeb goedmakertje *pum* )

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:36

Irmaz die andere landen die de EU en de NATO niet ondersteunen, zijn toevallig wel die landen met in totaal meer mensen dan in europa en de NATO bij elkaar. Dat wil toch ook wat zeggen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:38

Wat we hier voor het gemak even vergeten, is dat er twee nogal verschillende visies op de wereld tegenover elkaar staan.

'Wij' vinden dat ieder land voor zichzelf het recht heeft om zijn koers te kiezen, dat alle soevereine landen in principe zelfstandig mogen besluiten met wie ze welke betrekkingen hebben.
In Rusland wordt veel meer vanuit invloedssferen gedacht. De grote supermachten verdelen de wereld onderling, en kleinere landjes zijn in principe voor hun bescherming afhankelijk van de supermacht bij wie ze horen. Uiteraard voor een prijs, want ze horen 'hun' supermacht dan wel netjes te steunen en te volgen.

Wij, NAVO en EU, 'horen bij de VS', de voormalige Sovjetunie 'is van Rusland', en China 'heeft' Zuidoost-Azië.
Volgens die visie is het steeds verder opschuiven naar het oosten, zoals de NAVO, de EU, en ook Westerse, democratische denkbeelden hebben gedaan, een directe bedreiging van en aanval op dat wat Rusland als het hunne beschouwt.

Wij 'pakken landen af' die van Moskou zouden zijn. Dat wij vinden dat die landen daar zelf over zouden moeten gaan, komt vooral door onze visie op hoe democratie, bestuur en zelfbeschikking zouden moeten werken.
In Rusland heerst daarop een andere kijk, al eeuwen. Er is een krachtig gecentraliseerd leiderschap dat bepaalt, en de bevolking hoort te volgen en zich daar niet mee te bemoeien. De tsaar (of secretaris-generaal) bepaalt de koers, en de gewone Rus (of overwonnen Kazak, Tataar, Pool, Kozak, Kalmoek, Georgiër, Litouwer, Tsjetsjeen, etc.) houdt zich op de vlakte en doet wat er van hem verwacht wordt. De mening van de gewone burger of lijfeigene doet/deed er niet toe, en de mening van de kleinere buurlanden evenmin.
Pas als een buurland of vazalstaat zich onder bescherming van een andere grootmacht stelde, dan deed hun mening er even toe, maar dat resulteerde eigenlijk altijd in (grote) gewapende conflicten. Denk aan de Baltische staten onder Zweden, Oekraïne onder het Pools-Litouwse gemenebest, Polen onder Napoleons Frankrijk, of de Krim onder het Ottomaanse rijk.

Dat al die kleine landjes zelfbeschikking hebben en eigen keuzes mogen maken, dat is een visie op de wereld die nogal op democratische vrijheden gestoeld is, en die alleen al daarom botst met hoe er in Rusland naar 'hun' wereld wordt gekeken.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:43

Oomens wat vind je het voordeel dan van onze democratie? Heb jij echt nog steeds het idee dat deze zo voortreffelijk werkt. In Oost-Duitsland weten ze wat het is onder een dictator te leven en ze zien nu heel veel overeenkomsten. Wanneer Nederland zo vrij en democratisch is, waarom staat het dan toe dat nu.nl facebook, censeert en dat you tube wordt gecensureerd.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:51

oomens schreef:
Wat we hier voor het gemak even vergeten, is dat er twee nogal verschillende visies op de wereld tegenover elkaar staan.

'Wij' vinden dat ieder land voor zichzelf het recht heeft om zijn koers te kiezen, dat alle soevereine landen in principe zelfstandig mogen besluiten met wie ze welke betrekkingen hebben.
In Rusland wordt veel meer vanuit invloedssferen gedacht. De grote supermachten verdelen de wereld onderling, en kleinere landjes zijn in principe voor hun bescherming afhankelijk van de supermacht bij wie ze horen. Uiteraard voor een prijs, want ze horen 'hun' supermacht dan wel netjes te steunen en te volgen.

Wij, NAVO en EU, 'horen bij de VS', de voormalige Sovjetunie 'is van Rusland', en China 'heeft' Zuidoost-Azië.
Volgens die visie is het steeds verder opschuiven naar het oosten, zoals de NAVO, de EU, en ook Westerse, democratische denkbeelden hebben gedaan, een directe bedreiging van en aanval op dat wat Rusland als het hunne beschouwt.

Wij 'pakken landen af' die van Moskou zouden zijn. Dat wij vinden dat die landen daar zelf over zouden moeten gaan, komt vooral door onze visie op hoe democratie, bestuur en zelfbeschikking zouden moeten werken.
In Rusland heerst daarop een andere kijk, al eeuwen. Er is een krachtig gecentraliseerd leiderschap dat bepaalt, en de bevolking hoort te volgen en zich daar niet mee te bemoeien. De tsaar (of secretaris-generaal) bepaalt de koers, en de gewone Rus (of overwonnen Kazak, Tataar, Pool, Kozak, Kalmoek, Georgiër, Litouwer, Tsjetsjeen, etc.) houdt zich op de vlakte en doet wat er van hem verwacht wordt. De mening van de gewone burger of lijfeigene doet/deed er niet toe, en de mening van de kleinere buurlanden evenmin.
Pas als een buurland of vazalstaat zich onder bescherming van een andere grootmacht stelde, dan deed hun mening er even toe, maar dat resulteerde eigenlijk altijd in (grote) gewapende conflicten. Denk aan de Baltische staten onder Zweden, Oekraïne onder het Pools-Litouwse gemenebest, Polen onder Napoleons Frankrijk, of de Krim onder het Ottomaanse rijk.

Dat al die kleine landjes zelfbeschikking hebben en eigen keuzes mogen maken, dat is een visie op de wereld die nogal op democratische vrijheden gestoeld is, en die alleen al daarom botst met hoe er in Rusland naar 'hun' wereld wordt gekeken.

Dit soort posts vind ik altijd wel interessant, bijzonder hoe anderen er zo anders over kunnen denken. Dus eigenlijk ontkennen ze (heel kort door de bocht) dat er naast Rusland, de VS, Europa en Azie nog 'landen' bestaan? Dan kan ik ook wel snappen dat ze het geen oorlog noemen in Oekraine, dan zou het voor hun dus oprecht kunnen voelen als een intern conflict dat daar mensen wonen die ze daar niet willen hebben...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:53

Dat klopt oomens en als Rusland wat vriendelijker voor zijn inwoners zou zijn en de landen onder zijn invloedsfeer, dan zouden die landen totaal niet overstappen naar het westen.
Maar dat is iets dat het Kremlin alsmaar niet begrijpt.
Is het zelfde met kinderen, als je als ouders ze blijft slaan, uitbuiten etc, vertrekken ze ooit en verbreken alle banden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:55

irmaz schreef:
Ukraïne verdedigt zich tegen een agressief Pusland dat met veel wapens en manschappen het soevereine land Ukraïne is binnen getrokken met als doel het te vernietigen, zowel de infrastructuur als economie als het volk.

Die twee dingen sluiten elkaar toch niet uit?
Je kan je verdedigen tegen een agressief Rusland en daarbij, tegelijkertijd, ook namens een ander land oorlog voeren. Zo kan de US bijvoorbeeld als doel hebben om Rusland te verzwakken (de letterlijke woorden van Lloyd Austin) en dat doen door de oorlog tussen Oekraïne en Rusland te verlengen. In plaats dat ze zelf troepen sturen die meevechten, doen ze alles achter de schermen inclusief geld geven, wapens sturen, soldaten trainen en inlichtingen delen. Dat maakt het dan een proxy war.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:00

oomens schreef:

Ahum, alleen als ze "onze" kant kiezen natuurlijk, als ze zich bij China, Rusland, Noord Korea, Iran, of een ander land dat wij niet zien zitten aansluiten dan is dat opeens verontrustend en zijn "wij" er niet vies van om wat verdere, al dan niet politieke, stappen te ondernemen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:17

Dinopino schreef:
Blablabla

Vooruit, omdat je mij direct aanspreekt: *negeer!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:18

enzino schreef:
irmaz schreef:

Je kan je verdedigen tegen een agressief Rusland en daarbij, tegelijkertijd, ook namens een ander land oorlog voeren. Zo kan de US bijvoorbeeld als doel hebben om Rusland te verzwakken (de letterlijke woorden van Lloyd Austin) en dat doen door de oorlog tussen Oekraïne en Rusland te verlengen. In plaats dat ze zelf troepen sturen die meevechten, doen ze alles achter de schermen inclusief geld geven, wapens sturen, soldaten trainen en inlichtingen delen. Dat maakt het dan een proxy war.

Je hebt het over enerzijds "het bewijs" dat de NATO een proxy oorlog tegen Rusland voert en als we je dan voorhouden dat Oekraine niet aanvalt, maar verdedigt en daar hulp bij krijgt, kom je met het argument dat het zou kunnen dat de US als doel heeft, etc.
Maar een "zou kunnen" staat heel erg ver af van "bewijs"

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:22

Telpeva schreef:
oomens schreef:

Dit soort posts vind ik altijd wel interessant, bijzonder hoe anderen er zo anders over kunnen denken. Dus eigenlijk ontkennen ze (heel kort door de bocht) dat er naast Rusland, de VS, Europa en Azie nog 'landen' bestaan? Dan kan ik ook wel snappen dat ze het geen oorlog noemen in Oekraine, dan zou het voor hun dus oprecht kunnen voelen als een intern conflict dat daar mensen wonen die ze daar niet willen hebben...

Ze ontkennen niet zozeer dat er andere landen zijn, ze doen alleen niet alsof de kleintjes evenveel rechten zouden hebben als 'de grote jongens'.
'Allemaal gelijk' is niet hoe iedereen erin staat, en degene met 'de langste', plast op het wereldtoneel ook echt verder.
In zekere zin hebben ze ook wel een punt, want een militair zwakker Rusland was hoogstwaarschijnlijk ook geografisch een heel stuk kleiner geweest, en had dan tal van economisch interessante gebieden aan de diverse buren verloren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:27

oomens schreef:

Dat is de spijker op zn kop.
De "angst" van Poetin is daarom al jaren dat deze democatie "overwaait" naar Rusland en daar is Oekraine een voorbeeld van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:33

Babootje schreef:
Je hebt het over enerzijds "het bewijs" dat de NATO een proxy oorlog tegen Rusland voert en als we je dan voorhouden dat Oekraine niet aanvalt, maar verdedigt en daar hulp bij krijgt, kom je met het argument dat het zou kunnen dat de US als doel heeft, etc.
Maar een "zou kunnen" staat heel erg ver af van "bewijs"

Je geeft zelf 2 definities van een proxy war waarbij er eentje helemaal geen onderscheid maakt wie er aanvalt en wie er verdedigd. Waarom is dat voor jou dan wel zo belangrijk?

Amerika heeft geholpen met de voorbereidingen van deze oorlog (CIA agenten die het leger trainen) en ze zijn momenteel ACTIEF bezig met de oorlog (zie de gegeven link). Vervolgens heeft Lloyd Austin zelf aangegeven dat ze (Amerika) het doel hebben om Rusland te verzwakken, wat behoorlijk afwijkt van het doel van Oekraïne wat Rusland slechts uit haar land wil hebben. Ik vind het moeilijk dat niet als een proxy war te zien, in tegenstelling hoe andere landen betrokken zijn bij het conflict (leveren wapens, sturen geld, doen mee met een embargo, laten Oekraïne zelf beslissen welke doelen ze stellen, hebben geen soldaten die daar ter plekke helpen, hebben niet meegeholpen aan de voorbereidingen).

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:36

oomens schreef:

Dat klopt wel, zie ook een eerdere post van mij waarin de inval in Ukraïne verklaard werd aan de hand van het boek van de filosoof Solovyev (https://archive.org/details/warchristia ... 6/mode/2up)
Dat verklaart ook waarom Putin alleen met Biden wil praten en niet met Zelensky.
Er zijn alleen wel wat vraagtekens bij te zetten:
- Waarom niet eerder?
- Hoe ver in de geschiedenis mag je teruggaan om jezelf grootmacht te noemen? maw is Rusland inderdaad nog wel een grootmacht?
- Mag Nederland op basis van deze gedachte dan ook de koloniën terug gaan halen?
- Als Mongolië Rusland binnen trekt moet Rusland zich dan ook onderwerpen? Rusland is immers 300 jaar van Mongoliën geweest.
- Heeft Kiev eigenlijk geen oudere rechten dan Moskou?
- Heeft Kazachstan, als laatste officiele land van de USSR daarmee niet automatisch de meeste (erf)-rechten op dat conglomeraat?

Maar als jouw opgegeven filosofie inderdaad de redenatie is van het huidige Rusland dan houdt dit in dat Ukraïne simpelweg moet winnen, waarmee Rusland dan ook alle rechten (die ze menen te hebben) in de toekomst zal verliezen.

Overigens erkent Rusland (USSR) ook het recht op zelfstandigheid na een referendum. Het is niet voor niets dat ze proberen (fake)referenda te organiseren in de bezette gebieden en als bijne 1 van de eerste dingen ze ze organiseerden in de Krim.

Ik ben nog even in de geschiedenis van Rusland gedoken en lijfeigenschap kent Rusland pas vanaf dat het een tsarendom (1547) is geworden. Rusland heeft di afgekeken van Westelijk Europa (o.a. Duistland) waar dit normaal was in die tijd.

Citaat:

Ik haal deze zin er even uit omdat ik niet helemaal begrijp wat je hiermee wil zeggen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:43

enzino schreef:
irmaz schreef:

Ja theoretisch wel maar de VS of de NATO heeft geen interesse in het veroveren van Rusland. Dat is precies de reden waarom de wapens die aan Ukraïne geleverd worden erg licht, laat en weinig zijn (en we hopen dat het niet te licht, te laat en te weinig is).
Je zou bijna willen dat Ukraïne een proxy-oorlog uitvocht voor de NATO.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:51

Noam Chomsky over de oorzaak van dit conflict:
Citaat:
Chomsky told us that it "should be clear that the (Russian) invasion of Ukraine has no (moral) justification." He compared it to the US invasion of Iraq, seeing it as an example of "supreme international crime." With this moral question settled, Chomsky believes that the main 'background' of this war, a factor that is missing in mainstream media coverage, is "NATO expansion."

"This is not just my opinion," said Chomsky, "it is the opinion of every high-level US official in the diplomatic services who has any familiarity with Russia and Eastern Europe. This goes back to George Kennan and, in the 1990s, Reagan's ambassador Jack Matlock, including the current director of the CIA; in fact, just everybody who knows anything has been warning Washington that it is reckless and provocative to ignore Russia's very clear and explicit red lines. That goes way before (Vladimir) Putin, it has nothing to do with him; (Mikhail) Gorbachev, all said the same thing. Ukraine and Georgia cannot join NATO, this is the geostrategic heartland of Russia."

Citaat:
Chomsky continued, "Of course, it was provoked. Otherwise, they wouldn't refer to it all the time as an unprovoked invasion. By now, censorship in the United States has reached such a level beyond anything in my lifetime. Such a level that you are not permitted to read the Russian position. Literally. Americans are not allowed to know what the Russians are saying. Except, selected things. So, if Putin makes a speech to Russians with all kinds of outlandish claims about Peter the Great and so on, then, you see it on the front pages. If the Russians make an offer for a negotiation, you can't find it. That's suppressed. You're not allowed to know what they are saying. I have never seen a level of censorship like this."

En over hoe het gaat eindigen:
Citaat:
Regarding his views of the possible future scenarios, Chomsky said that "the war will end, either through diplomacy or not. That's just logic. Well, if diplomacy has a meaning, it means both sides can tolerate it. They don't like it, but they can tolerate it. They don't get anything they want, they get something. That's diplomacy. If you reject diplomacy, you are saying: 'Let the war go on with all of its horrors, with all the destruction of Ukraine, and let's let it go on until we get what we want.'"

By 'we,' Chomsky was referring to Washington, which simply wants to "harm Russia so severely that it will never be able to undertake actions like this again. Well, what does that mean? It's impossible to achieve. So, it means, let's continue the war until Ukraine is devastated. That's US policy."

Most of this is not obvious to western audiences simply because rational voices are "not allowed to talk" and because "rationality is not permitted. This is a level of hysteria that I have never seen, even during the Second World War, which I am old enough to remember very well."

Volledig interview

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:00

Dus wederom een oproep om te onderhandelen? En Oekraïne moet wel wat opgeven en Rusland krijgt niet de hele Oekraïne maar alleen het beste , vruchtbaarste gedeelte en de belangrijkste havens aan de zwarte zee?
Er wordt mooi gepraat maar volgens mij vergeten al die zogenaamde kenners dat de Oekraïners dit vertikken en liever sterven dan nogmaals onder het juk van Rusland of wel land dan ook te leven. Er wordt veel te veel over hun hoofden heen geluld , het is een zelfstandig land dat al sinds 2014 in strijd is met Rusland en ja, de usa had daar vanaf 2014 trainers voor de militairen. Niet om deze oorlog voor te bereiden maar om de vorige te beëindigen .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 27-06-22 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:03

Ik haal even een stukje uit de tekst van het interview met Chomski. Voor de rest ga ik nog eens zitten maar nu geen tijd.
Citaat:
the war will end, either through diplomacy or not

Really :D