Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 12:23

Babsiej schreef:
BBB had enorm commentaar op het wachtgeld van de heer Timmermans, en dat hij met wachtgeld campagne gaat voeren.
Nummer 2 van de lijst van BBB, Mona Keijzer , doet exact hetzelfde. Ook zoiets …

Ook zoiets wat?

Het volledige bericht:
Wat Caroline zegt is: hij heeft ontslag genómen uit een baan om dit te gaan doen", vertelde oud-CDA'er Keijzer. Zij werd twee jaar geleden ontslagen als staatssecretaris vanwege haar kritiek in de media op het coronabeleid van het kabinet.
Ook campagne voeren
Ze benadrukte wel dat ze de afgelopen tijd ook heeft gewerkt. Haar inkomen wordt dan van het wachtgeld afgetrokken. Maar ze erkent dat het meten met twee maten is van partijleider Van der Plas. Ook Keijzer gaat immers campagne voeren voor de Tweede Kamerverkiezingen over twee maanden.

Ze erkent toch ook dat het meten met twee maten is, En dat er een verschil zit in ontslag nemen en ontslagen worden. Is dat dan exact hetzelfde? Ik vind van niet eigenlijk..
En ik vind het erkennen dat het meten met twee maten is (ook al is dat niet helemaal zo) alweer een plus

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 12:27

Ik vind dat wel hetzelfde eigenlijk.
En ja dat toegeven van fouten en excuses ken ik inmiddels wel.

Nee ik vind het een bijzondere uitspraak…

juval

ze doen er toch niet geheimzinnig over verder.

Ik hou sowieso niet van de persoonlijke aanvallen op de man/vrouw. Laat ze zich op de inhoud focussen. Dat geldt voor alle partijen

Over de wachtgeldregeling valt best te discussiëren. Ik ben voorstander.

juval

Babsiej schreef:

is de partij waar jij op gaat stemmen foutloos?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 12:32

juval schreef:
Babsiej schreef:

is de partij waar jij op gaat stemmen foutloos?

Geen idee, want ik heb dus nog geen flauw idee waarop ik ga stemmen. Foutloos hoeft overigens niet, zulke obvious dingen, daar vind ik wat van.

Het wachtgeld an sich vind ik ook wat van ja, dat in zeker wat minder en zelfde regels als de “normale” werkende mens, als je zelf ontslag neemt geen uitkering / wachtgeld.

Cer

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 12:37

Nou ja, je kan dan ook zeggen dat ze kritiek heeft op het systeem, en ook op wat ze zelf ontvangt. Dat kan dan natuurlijk ook. (de wittenboordenveelgeldverdien-mentaliteit)
Ik vind overigens ontslag nemen en ontslag krijgen wel verschillend :j

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 12:39

voor zover ik weet is de wachtgeldregeling 70% van het laatstverdiende loon voor maximaal 36 maanden (afhankelijk van het aantal jaar in de kamer). En het tussentijds eventueel verdiende geld wordt daar op in mindering gebracht.

Veelal hebben de mensen die in de kamer komen een andere baan hiervoor moeten opzeggen. Het is niet een baantje dat je er even 'bij' kan doen. Je kamerzetel is niet zeker. Door verkiezingen of andere redenen kan deze ineens wegvallen. Dan sta je dus op straat. Tijdelijk of permanent.

Ik ben het wel met je eens dat er verschil in mag zitten of het verliezen van je zetel 'eigen keus' is of gedwongen.

Ik weet eigenlijk niet of de wachtgeldregeling voor de 'afsplitsers' hetzelfde is als voor de rest van de kamer.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 12:40

Dat mag, ik vind het feit dat er met wachtgeld campagne wordt gevoerd exact t zelfde.

Ik ben erg benieuwd naar komende verkiezingsdebatten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 13:11

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 13:49

Babsiej schreef:
Dat mag, ik vind het feit dat er met wachtgeld campagne wordt gevoerd exact t zelfde.

Aan de andere kant zou je zeggen dat wachtgeld er is om naar een nieuwe baan te kunnen zoeken zonder meteen in de schulden te zitten. En dan is weer solliciteren binnen je vakgebied niet zo raar. Nu is inderdaad daarvoor je baan in hetzelfde vakgebied eerst opzeggen vreemd, maar hier eigenlijk ook wel een zo gaat dat nu eenmaal iets aangezien je met derden (nl kiezers) te maken hebt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 14:05

Ik denk dat er amper nog capabele mensen te vinden zijn zonder die wachtgeldregeling :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 14:14

juval schreef:
ze doen er toch niet geheimzinnig over verder.

Ik hou sowieso niet van de persoonlijke aanvallen op de man/vrouw. Laat ze zich op de inhoud focussen. Dat geldt voor alle partijen

Over de wachtgeldregeling valt best te discussiëren. Ik ben voorstander.

Dat ben ik met je eens juval. Die persoonlijke aanvallen is gewoon om iemand onder uit te halen. Bah. Hou het op de inhoud. Gebeurt op dit moment teveel dat onderuit halen..
Ik weet te weinig van de wachtgeldregeling om een algemeen standpunt te hebben over de totaal regeling, maar in het geval van Timmermans en Keyzer vind ik dat ok.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 22-09-23 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 14:18

tamary schreef:
Babsiej schreef:

Aan de andere kant zou je zeggen dat wachtgeld er is om naar een nieuwe baan te kunnen zoeken zonder meteen in de schulden te zitten. En dan is weer solliciteren binnen je vakgebied niet zo raar. Nu is inderdaad daarvoor je baan in hetzelfde vakgebied eerst opzeggen vreemd, maar hier eigenlijk ook wel een zo gaat dat nu eenmaal iets aangezien je met derden (nl kiezers) te maken hebt.

zonder meteen in de schulden te zitten?? die gasten krijgen per maand soms een modaal jaarsalaris, gaan ze zelf maar voor sparen, wachtgeld is totaal niet nodig als je ziet wat ze betaald krijgen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 14:42

daar ging het gister ook nog even over. Een kamerlid krijgt gemiddeld iets van 124 k per jaar. Een groot deel van de kamer vond het geen probleem om een derde deel in te leveren voor armoedebestrijding. Weet niet of dat ook werkelijk gaat gebeuren.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 14:49

Janneke2 schreef:
Voor heel veel mensen is de accijnsverhoging die niet doorgaat GEEN meevaller.

Niet iedereen gaat per auwto naar het werk.
Ik forens al zo'n 15 jaar met de e-bike, en het aantal snelle fietsen groeit. (Gelukkig maar!)

Op zeker dat het voor veel meer mensen WEL een meevaller is, aangezien er meer is dan alleen forenzen verkeer. Veel bedrijfsmatig verkeer per auto heeft er voordeel van.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 14:52

juval schreef:
daar ging het gister ook nog even over. Een kamerlid krijgt gemiddeld iets van 124 k per jaar. Een groot deel van de kamer vond het geen probleem om een derde deel in te leveren voor armoedebestrijding. Weet niet of dat ook werkelijk gaat gebeuren.

Symboolpolitiek: als (ALS, eerst zien dan geloven) 150 mensen elk 40k inleveren is dat goed voor 6 miljoen.
Ik heb geen 6 miljoen op de bank staan maar in een nationale begroting stelt het niks voor.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 15:00

juval schreef:
Was volgens mij geen meerderheid voor, dus verworpen.
Laatst bijgewerkt door koeke op 22-09-23 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 15:01

Even omdat ik erdoor getriggerd ben.. en geen verstand heb van getallen, voor de beeldvorming
Als je 6 miljoen op jaarbasis deelt door 610.000 mensen, hoeveel is dat pp op jaarbasis?
(die 610.000 zijn medewerkers thuiszorg en gehandicaptenzorg)
(of 243.100, het aantal mensen met een Wajong uitkering)
NB: De getallen komen van google..

Is dat dan wel of niet iets waar ze wat aan zouden hebben?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 15:03

10 euro per persoon per jaar bij 610.000 medewerkers.
25 euro per persoon per jaar bij 243.100 Wajong-uitkeringen.

Waarmee direct de kern van het probleem bij de zorg aangeraakt wordt. Iedere wijziging kost enorm veel geld omdat er zo veel mensen mee gemoeid zijn.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 22-09-23 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 15:06

Oh.. dat houdt inderdaad niet over (en ik had heel verkeerd gerekend, maar dat verwacht ik ook wel van mezelf :') )
Kunnen ze niet iets anders nuttigs doen met dat geld?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 15:10

Cer schreef:
Oh.. dat houdt inderdaad niet over (en ik had heel verkeerd gerekend, maar dat verwacht ik ook wel van mezelf :') )
Kunnen ze niet iets anders nuttigs doen met dat geld?

Of gewoon vaststellen: in vergelijking met het bedrijfsleven stelt het niks voor.

En daarnaast werken 2e Kamerleden absurde uren en mogen ze zich ook nog laten afze*ken en bedreigen door elke Jan Doedel (m/v) met een genetische en/of opvoedkundige weeffout. Ben blij dat 2e Kamerleden nog willen komen voor dat geld.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 15:14

Nja ik vind 10.000 pm best wel veel geld :=
maar idd, als je ziet wat ze moeten ondergaan..
aan de andere kant, als dat is wat Thierry verdient, dan zitten er weeffouten aan alle kanten..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 15:21

Cer schreef:
aan de andere kant, als dat is wat Thierry verdient, dan zitten er weeffouten aan alle kanten..

Met dat laatste ben ik het helemaal eens. Het bewijst ook dat je eigenlijk wel wat meer moet kunnen dan mensen beroepsmatig shockeren. Dat is het nadeel van groteske clowns als Thierry. Ze halen de integriteit van de volksvertegenwoordiging naar beneden.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 15:22

Cer schreef:

de kiezer heeft gekozen, dus zitten er aan alle kanten weeffouten
Laatst bijgewerkt door mce op 22-09-23 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 15:23

Cer schreef:

Het is een beetje minder dan dat, omdat het inclusief vakantiegeld en 13e maand is, waardoor het rond de 9.200 euro bruto per maand zit, wat neerkomt op ruim 5.400 euro netto per maand. Wat ja, een hoop geld is, maar ook weer niet zo extreem.

Met het huidige minimumloon van 1995 euro per maand kom je op netto 1894 euro per maand uit. Een tweedekamerlid verdient dus netto gemiddeld 3x zoveel als iemand op fulltime minimumloon.