Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 20:22

Da’s besf dichtbij. Fijn dat je hond zo beschermend is.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 20:35

Wow, die foto in Wolvega! Het leek me eerst een motor toerenteller plus koplamp. Maar hoe dan ook, de fotograaf was er wel erg dichtbij! Zo’n duidelijke foto komt niet zo vaak voorbij.

Lijkt erop dat best veel wolven een eigen stukje territorium aan het zoeken zijn. Ook wel logisch als je zo globaal uitdenkt hoe de polulatie uitdijdt.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 22:01

Marigold schreef:
Wow, die foto in Wolvega! Het leek me eerst een motor toerenteller plus koplamp. Maar hoe dan ook, de fotograaf was er wel erg dichtbij! Zo’n duidelijke foto komt niet zo vaak voorbij.

Lijkt erop dat best veel wolven een eigen stukje territorium aan het zoeken zijn. Ook wel logisch als je zo globaal uitdenkt hoe de polulatie uitdijdt.

Ter hoogte van van de valk zijn al vaak wolven gezien.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 23:07

Zichtmelding Marum Gr
Citaat:
Marum Groningen
10-04-2025
22.20 uur

Zicht melding

Wolf gezien, rende over de Potdijk voor de auto langs in Marum. Ging richting Frieschepalen.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18Zvh8 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 23:24

Wildgirl schreef:
Vanmiddag om 17.15 kwam ik de wolf opnieuw tegen in Roden, Mensinghebos(buitenrand). Mijn hond sloeg aan en daarop vluchtte hij voordat ik een foto kon maken helaas.

Citaat:
Roden Drenthe
10-04-2025
17.15 uur

Zicht melding

Wolf tegen gekomen in Mensinghebos (buitenrand). Hond sloeg aan waarop de wolf vluchtte.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1ALumb ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 08:21

Zichtmelding Boijl Frl
Citaat:
Boijl Friesland
11-04-2025
Tijd 07:55

Zichtmelding.

Wolf gezien liep in de weilanden aan de veurmansweg.
liep in de richting van het dorp.

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf, fimpje
https://www.facebook.com/share/v/163dkc ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 08:23

Zichtmelding Ees Dr
Citaat:
zichtmelding Ees Dr, 11-4-25
4.19 uur, vanuit trekker gezien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Via app meldingen in Westerveld.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 09:20

Wolf (gewond?) geraakt na tik van auto, Westerbork Dr
Citaat:
Westerbork, Midden-Drenthe
11-04-2025
5:50

Wolf geraakt door auto, melder was aan het optrekken en reedt nog geen 50.
De wolf is daarna de bosjes in gerend.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1Mgzre ... tid=wwXIfr

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:07

tienus63 schreef:
Zichtmelding Boijl Frl
Citaat:
Boijl Friesland
11-04-2025
Tijd 07:55

Zichtmelding.

Wolf gezien liep in de weilanden aan de veurmansweg.
liep in de richting van het dorp.

#geenwolf

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf, fimpje
https://www.facebook.com/share/v/163dkc ... tid=wwXIfr

Bah, dat is bij mijn buurvrouw.. Daar zijn een maand of twee geleden twee schapen doodgebeten, komen ze geheid kijken of er weer nieuwe staan -O- (staan er gelukkig niet)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 12:22

Zichtmelding Bakkeveen Frl
Citaat:
Bakkeveen, friesland
11-04-2025
07:00

Zichtmelding

Vanmorgen een wolf gezien in een weiland aan de Nije Drintse wei.
De wolf liep daarna de bosjes in wat een drukke wandelroute is.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf

Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1ZHdn6 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 14:10

Dood schaap langs A32 tussen Wolvega en Peperga Frl
Citaat:
Rond half 1 zagen we op A32 bij Wolvega hect. 31.8 ( vlak voor meer bij afslag) een (dood) schaap liggen. De rest van kudde liep een stuk verder. Misschien zit eigenaar in onze groep, vandaar melding.

Afbeelding
Via app meldingen in Westerveld

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 14:36

tienus63 schreef:
Een meter op het dashboard?
Er lijkt een oliekannetje op te staan.

zoeklamp

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 15:02

Citaat:
EZELS EN WOLVEN

In Nederland wordt regelmatig beweerd dat een ezel je kudde schapen zou beschermen tegen aanvallen van wolven. Omdat dat in het buitenland bewezen zou zijn. Maar hoe zit dat nu echt? In dit artikel uit Het Schaap komt iemand aan het woord die het onderzocht heeft en aangeeft dat ezels net zo goed prooi zijn voor wolven.
Wij willen dit verhaal nog aanvullen met informatie die wij van nomadische herders uit Turkije en Irak kregen. Die nomadische herders trekken met hun kudde schapen en/of Nubische geiten van plek naar plek. Zij hebben ezels bij zich om hun bagage te dragen, zoals tenten en kookgerei. Deze herders hebben vrijwel altijd geweren bij zich, om zichzelf en hun dieren te beschermen tegen grote roofdieren.
‘s Nachts maken ze een nachtkraal waar de ezels en de schapen en/of geiten samen in gaan. Zelf slapen ze in tenten net buiten de kraal. De ezels zijn dan de hoeders van de kudde. Maar niet op de manier zoals men ons in Nederland wil doen geloven. Zodra er onraad door wolven is balken de ezels luid en waarschuwen daarmee de slapende herders, die vervolgens hun geweer grijpen en in de lucht schieten en daarmee de roofdieren in de eerste instantie verjagen. En als dat niet helpt worden de wolven dood geschoten.
In die landen gelden andere normen en waarden, daar zal niemand de herders in de boeien slaan omdat ze een wolf gedood hebben. Integendeel, daar vindt men deze gang van zaken logisch, omdat men op deze manier er voor zorgt dat wolven schuw blijven. De brutalere wolven worden zo immers verwijderd, waardoor zij dat gedrag ook niet meer doorgeven aan hun jongen, hetzij via de genen, hetzij via voorbeeldgedrag.

Bron Stichting Wijs met Wolven
https://www.facebook.com/share/164eJczP ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 15:57

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 16:54

Ga al jaren elk jaar naar Epe met de paarden. Paar jaar overgeslagen. Afgelopen week weer gegaan. Maar dit is het eerste jaar dat ik echt zero reeen of edelherten heb gezien. Echt bizar. Eerder was t raar als je niks tegenkwam. Denk dat het nu bijzonder is als je ze wel ziet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 17:17

Zichtmelding Emst Gld
Citaat:
Emst, Gelderland
04:55
11-04-2025

Vannacht een wolf gesignaleerd op de vaassensebinneweg ter hoogte van de voetbalvereniging.
De liep richting Emst.

Zekerheid : laag

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 17:40

tienus63 schreef:
Zichtmelding Ees Dr
Citaat:
zichtmelding Ees Dr, 11-4-25
4.19 uur, vanuit trekker gezien.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Via app meldingen in Westerveld.

De afbeelding van Google maps past niet bij de genoemde locatie. Ees ligt in de buurt van Borger en dit is volgens het pijltje in Groningen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 17:54

Dank voor je oplettendheid.
Ga er maar vanuit dat de tekst leidend is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 17:57

MyChoice schreef:
Ga al jaren elk jaar naar Epe met de paarden. Paar jaar overgeslagen. Afgelopen week weer gegaan. Maar dit is het eerste jaar dat ik echt zero reeen of edelherten heb gezien. Echt bizar. Eerder was t raar als je niks tegenkwam. Denk dat het nu bijzonder is als je ze wel ziet.

Denk dat je gelijk hebt hoor op de Veluwe tref ik ook nog amper wild. Ik hoor om me heen dat wild zich anders is gaan gedragen maar ik denk ook dat er minder wild is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 18:09

Enquete van de Gelderlander.
Citaat:
Hoe denk jij over de wolf in Nederland? Doe hier mee aan ons onderzoek
De aanwezigheid van de wolf in Nederland heeft een toenemende impact op de samenleving. Soms lijkt het dier ons land compleet te verdelen. Klopt dat wel? Doe hier mee aan ons onderzoek.

We vragen je onder meer of je positief of negatief staat tegenover de aanwezigheid van de wolf in ons land, welke emoties je ervaart bij de wolf en wanneer je vindt wanneer dat het nodig is om maatregelen te nemen.

De enquête is hier in te vullen.

Half mei publiceert de Gelderlander zowel de resultaten van het representatieve onderzoek door Panel Inzicht als de mening van de lezers van deze site.
Bron de Gelderlander.nl

https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~a5bb89a6/

https://survey.alchemer.eu/s3/90822564/ ... 19?imid=dg

https://www.facebook.com/share/1AEcR916 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 18:50

Zichtmelding Nieuwehorne Frl
Citaat:
Nieuwehorne friesland
11-04-2025
Tijd 16:00 uur.

Zichtmelding

Wolf gezien achter hoog elten in het bosje.
Behoorlijk grote wolf.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1HQezp ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 18:52

Citaat:
11 april 2025/SURHUIZUM/Friesland
Surhuizum: “It is gewoan in slachting”

SURHUIZUM – Op een weiland aan de Miedwei bij Surhuizum zijn afgelopen week meerdere dode schapen aangetroffen. Volgens schapenhouder Sikke van Dekken is de kans groot dat een wolf verantwoordelijk is voor de aanval. De dieren graasden op het land van zijn oom, waar ze normaal gesproken veilig zijn.

“Ik waard belle troch myn omke. Grutte kâns dat de wolf west hat, sei er”, zo vertelt Van Dekken. “Doe tocht ik: myn skiep rinne net sa fier derôf, ik moat der efkes hinne. Dêr trof ik twa deade skiep oan, dúdlik oanfreten.”
Verwachte komst

De boer zag het al aankomen. In de afgelopen weken zijn er vaker meldingen gedaan van een wolf in de regio. “It wie gewoan in kwestje fan tiid. Hy siet earst mear rjochting Bakkefean, doe tochtst: moai, dan ha wy him hjir net. Mar no is it safier.” Hoewel Van Dekken zegt dat hij gewend is dat er wel eens een schaap doodgaat, maakt dit een andere indruk. “Do bist wol wat wend, mar dit is oars. Der sit in spanning yn. De wolf is ek yn Opeinde sjoen, twa dagen efter elkoar. Do witst net oft er moarn wer komt. It bliuwt spannend.”
Ook kwamen er zichtmeldingen binnen bij Surhuizum, Gerkesklooster en Augustinusga en werd bij Opende aan de Kaleweg opnieuw een schaap aangevallen net als de nacht ervoor toen er twee schapen omkwamen en er een gewond raakte.

“It is net sa dat ik tsjin de wolf bin” – boer Sikke van Dekken

Van Dekken benadrukt dat hij niet per definitie tegen de aanwezigheid van de wolf is, maar wel tegen de manier waarop. “It is net sa dat ik wat tsjin de wolf ha. As er ien yn ’e wike komt, ien skiep meinaam en dy opyt – dan hearst my net. Mar it is it slachfjild dat se achterlitte, dêr bin ik op tsjin.”
Onvrede onder boeren

De onderlinge gesprekken tussen boeren zijn dan ook verre van positief. “It is in lijdenswei fan hjir oant Tokio. Gatten yn it lichem. Dat winskje ik nimmen ta. De einbestimming fan it fee is de dea, mar net op dizze manier.” In de regio zijn ook gevallen bekend waarbij tientallen schapen tegelijk zijn gedood of moesten worden afgemaakt. “It binne gewoan slachtings. In soad geane fuortendaliks dea, mar oaren moatte ôfmakke wurde. In sinleaze dea mei in protte pine.”
Oplossingen bieden weinig zekerheid

Het overheidsadvies om wolfwerende rasters te plaatsen, ziet Van Dekken met weinig vertrouwen tegemoet. “It jout gjin garânsje. Se krûpe derûnder troch of springe deroerhinne. Ja, der is ien garânsje, dat is it jachtgewear.”

Volgens de boer ligt de verantwoordelijkheid nu volledig bij de veehouders, terwijl ook de overheid haar rol zou moeten nemen. “Wa is de eigener fan dy wolf? Ik tink de oerheid of de provinsje. Lit harren der dan ek wat oan dwaan.”
Schadevergoeding geen medicijn

Vergoeding van schade is voor hem niet het belangrijkste. “It jild kin my neat skele. Ik ha folle leaver dat se sizze: pak op mei dy wolf, klear.”
https://www.rtvnof.nl/video-vermoedelij ... glVGo9orwg

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/194VBi ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 19:52

Zichtmelding Maarsbergen U
Citaat:
Maarsbergen Utrecht
11-04-2025
16.55 uur

Zicht melding

Op het weilandje/ Hondenveldje Haarweg een wolf gezien, liep richting Rottegatsteeg.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 22:12

Zichtmelding Diever Dr
Citaat:
Diever Drenthe
11-04-2025
20.42 uur

Zicht melding

Aan de Noordes een wolf gezien, ging richting de Ten Darperweg.
Is door 2 mensen gezien.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/15PK2L ... tid=wwXIfr

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 22:32

tienus63 schreef:
Dood schaap langs A32 tussen Wolvega en Peperga Frl
Citaat:
Rond half 1 zagen we op A32 bij Wolvega hect. 31.8 ( vlak voor meer bij afslag) een (dood) schaap liggen. De rest van kudde liep een stuk verder. Misschien zit eigenaar in onze groep, vandaar melding.

[ Afbeelding ]
Via app meldingen in Westerveld

Die schapen staan gewoon aan de verkeerde kant van de omheining. Gelukkig staat er ook gaas tussen de snelweg en de sloot, anders liepen ze de snelweg op.