Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 09:16

Dat antwoord is totaal niet belangrijk. Kinderen zorgen in de toekomst voor Nederland. Ze kunnen goed leren als ze een volle maag hebben. Vandaar dat ik al heel lang (allang voordat het op de landelijke agenda stond) voorstander ben van scholen waar alle kinderen zich kunnen ontwikkelen zodat je een stuk kansen ongelijkheid wegneemt als het gaat om zoiets basaals en ook normaal als een maaltijd per dag krijgen.
Mij verbaast het dat dit zo vreselijk lang duurt voordat dit goed geregeld wordt. Nederland is een enorm rijk land. Komt op zeg.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 09:20

Echwel, ongetwijfeld zijn er mensen die hun beschikbare geld verkeerd besteden. Maar ik volg op Twitter een account waar mensen in armoede anoniem hun verhaal kunnen doen en er is veel meer verborgen armoede dan wij denken. Mensen zijn door scheiding, overheid, ernstige ziekte of eigen onkunde zwaar in de problemen gekomen en de meesten zorgen inderdaad dat hun kinderen nog met iets in hun maag naar school gaan. Dan eten ze bvb zelf helemaal niets tot het avondeten dat ook zeer karig is. Zonder bvb voedselbank redden ze het niet.
Ik heb regelmatig een pakket met spullen naar iemand van deze lijst gestuurd, voorbeeld: Iemand spaarde zoveel mogelijk energie kosten uit en douchte samen met haar kind eens per week. Ze wilde graag wat handdoeken en washandjes om zich bij de wastafel te kunnen wassen, wat ze had was tot de draad versleten. Die heb ik een doos met voldoende opgestuurd.
Voor mij een schijntje, voor haar een grote uitkomst. We hebben nog steeds contact , leuk mens.
En zo zijn er nog veel meer.
Niet iedereen zit in armoede door eigen schuld en deze mevrouw vond het ontbijt op school( of de bon die ze kreeg ) ontzettend fijn. Het gaf net iets minder zorgen en zo kon ze de avondmaaltijd net wat beter en voedzamer maken.
Dus laten we niet te snel oordelen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 09:24

juval schreef:
Benzz schreef:
Ik heb wel echt medelijden met de boeren, die zijn zo vreselijk genaaid door de BBB. 4 tot 6 duizend melkveehouders die dit jaar het hoofd al niet meer boven water kunnen houden en er is geen geld meer voor uitkopen. Koude sanering.

Gewoonweg genant.

sorry, ik vind je niet geloofwaardig. Ik denk dat je echt geen medelijden met ons hebt. }:0

Waarom denk jij dat dat niet zo is?
Jij had liever gehad dat het mestdebat over het reces heen was getild en pas in het najaar plaats zou vinden, zoals vd Plas wilde?

Zou het niet kunnen dat een aantal mensen hier zich druk maken om de BBB omdat ze niet vertrouwen dat de BBB echt het beste met de boeren voor heeft?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 09:28

Wat een ellende. De Romeinse keizer Caligula heeft zijn paard Incitatus tot consul benoemd om zo een teken aan de senaat te geven dat dat paard beter was dan zij. Het was toen nl. ook al een bende.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 09:31

Echwel schreef:
Kinderen met honger naar school vind ik echt onzin
Een brood kost een euro een pot pindakaas ook
Bijstand plus alle toeslagen zit je rond de 1800 euro.
Pakje sigaretten is vaak belangrijker dan dat brood..

En ja ik zie het gebeuren en daar heb ik een mening over.
Wij hadden het vroeger echt heel arm, maar ik ben mooit zonder ontbijt de deur uitgegaan, moeder zorgde daarvoor.

Dat ik het niet altijd lekker vond soit.

Maar het is vaak een kwestie van keuzes maken..
Je doet er beter aan de ouders te begeleiden en daar geld voor vrij te maken

Elektra even voor jou
Harde botsing tussen Yesilgöz en Wilders - https://nos.nl/l/2527422

Het armoedeprobleem ontkennen is net zoiets als het stikstofprobleem of klimaatprobleem te ontkennen.
Kosten voor levensonderhoud en vaste lasten zijn de laatste jaren enorm gestegen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 09:32

pien_2010 schreef:
Dat antwoord is totaal niet belangrijk. Kinderen zorgen in de toekomst voor Nederland. Ze kunnen goed leren als ze een volle maag hebben. Vandaar dat ik al heel lang (allang voordat het op de landelijke agenda stond) voorstander ben van scholen waar alle kinderen zich kunnen ontwikkelen zodat je een stuk kansen ongelijkheid wegneemt als het gaat om zoiets basaals en ook normaal als een maaltijd per dag krijgen.
Mij verbaast het dat dit zo vreselijk lang duurt voordat dit goed geregeld wordt. Nederland is een enorm rijk land. Komt op zeg.

Ik begrijp ook niet waarom mensen er een genoegen in lijken te scheppen om kinderen een ontbijt te ontzeggen. Zoals Pien zegt, het maakt toch helemaal niet uit waarom de kinderen dit thuis niet krijgen. Als ze nu leren dat een volle maag belangrijk is dan gaan zij dat in de toekomst hun kinderen vast weer wel geven. Ik vind het absurd dat een rijk land als Nederland hier moeilijk over gaat lopen doen en schandalig dat het nieuwe kabinet dit initiatief niet gewoon doorzet. En geld kan echt niet de issue zijn, er was dekking voor.
edit: even wat gekuisd :o
Laatst bijgewerkt door irmaz op 05-07-24 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 09:32

anjali schreef:
Wat een ellende. De Romeinse keizer Caligula heeft zijn paard Incitatus tot consul benoemd om zo een teken aan de senaat te geven dat dat paard beter was dan zij. Het was toen nl. ook al een bende.

Nou stond Caligula niet bekend als een empatisch leider die het beste met zijn volk voor had meen ik me te herinneren :7

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 09:41

irmaz schreef:
Jij had liever gehad dat het mestdebat over het reces heen was getild en pas in het najaar plaats zou vinden, zoals vd Plas wilde?

Zou het niet kunnen dat een aantal mensen hier zich druk maken om de BBB omdat ze niet vertrouwen dat de BBB echt het beste met de boeren voor heeft?

Laat Juval eens uitleggen waarom ze nog in BBB gelooft. En waarom het een goed idee geweest zou zijn het mest debat over het zomerreces heen te tillen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 09:44

irmaz schreef:
Ik begrijp ook niet waarom mensen er een genoegen in lijken te scheppen om kinderen een ontbijt te ontzeggen. Zoals Pien zegt, het maakt toch helemaal niet uit waarom de kinderen dit thuis niet krijgen. Als ze nu leren dat een volle maag belangrijk is dan gaan zij dat in de toekomst hun kinderen vast weer wel geven. Ik vind het absurd dat een rijk land als Nederland hier moeilijk over gaat lopen doen en schandalig dat het nieuwe kabinet dit initiatief niet gewoon doorzet. En geld kan echt niet de issue zijn, er was dekking voor.
En plat gezegd, voor alle integratie-fetisjisten hier is toch je kans om mensen met een migratie achtergrond het hollandse broodje kaas door de strot te duwen?

Het kost geld. En het kabinet geeft liever nog wat extra belastingkorting aan vermogenden met absurd veel geld. DAT GELD GAAT NIET NAAR DE MIDDENKLASSE DIE MASSAAL RECHTS GESTEMD HEEFT. Maar aan de grootst vermogenden en groot aandeelhouders.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 05-07-24 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 09:46

irmaz schreef:
En plat gezegd, voor alle integratie-fetisjisten hier is toch je kans om mensen met een migratie achtergrond het hollandse broodje kaas door de strot te duwen?

Wat nog veel leuker is. Dat is kinderen die lactose intolerant zijn schoolmelk door de strot heen duwen. Zodat ze met buikpijn in de klas zitten.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 09:56

Loretta schreef:
irmaz schreef:

Wat nog veel leuker is. Dat is kinderen die lactose intolerant zijn schoolmelk door de strot heen duwen. Zodat ze met buikpijn in de klas zitten.

Ik heb die zin weggehaald

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 10:09

Echwel schreef:
Kinderen met honger naar school vind ik echt onzin
Een brood kost een euro een pot pindakaas ook
Bijstand plus alle toeslagen zit je rond de 1800 euro.
Pakje sigaretten is vaak belangrijker dan dat brood..

En ja ik zie het gebeuren en daar heb ik een mening over.
Wij hadden het vroeger echt heel arm, maar ik ben mooit zonder ontbijt de deur uitgegaan, moeder zorgde daarvoor.

Dat ik het niet altijd lekker vond soit.

Maar het is vaak een kwestie van keuzes maken..
Je doet er beter aan de ouders te begeleiden en daar geld voor vrij te maken

Even voor de beeldvorming, een artikel van eergisteren:
https://www.rtvnoord.nl/economie/1182634/energiecoach-ziet-schrijnende-gevallen-in-oost-groningen-mensen-slapen-in-hun-auto
Eens met je laatse alinea, maar ook uit dit artikel:
Citaat:
‘Het is vervelend om te vertellen dat je arm bent. Mensen hebben toch vaak het gevoel dat het hun eigen schuld is, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.’ [..] De groep is moeilijk te bereiken.

Dus ouders begeleiden klinkt simpel maar de praktijk is helaas een heel stuk weerbarstiger.

En ondanks de armoede had jij wel het geluk een moeder te hebben die in staat was het (financiële) overzicht te houden en naar beste kunnen te organiseren. Maar dat geluk heeft ook niet iedereen. In dezelfde regio als bovenstaande artikel komt generatiearmoede relatief vaak voor.
https://armoedegroningen.nl/armoede/generatiearmoede/

Het is echt te gemakkelijk om dan te denken: "ze kunnen toch ook brood kopen ipv sigaretten?" Hoe bizar ook voor jou en mij, maar nee, dat kunnen ze niet zelf verzinnen. Omdat ze dat voorbeeld niet gekregen hebben van hun ouders. En die weer niet van hun ouders. En die kinderen krijgen het dus ook niet mee van hun ouders enz.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 10:16

Loretta schreef:
irmaz schreef:

Laat Juval eens uitleggen waarom ze nog in BBB gelooft. En waarom het een goed idee geweest zou zijn het mest debat over het zomerreces heen te tillen?

het gaat mij om de opmerking van Benzz dat ze medelijden met de boeren heeft, dat geloof ik niet. Benzz heeft vaak genoeg gekat op de boeren dat ik mij niet kan voorstellen dat ze enige empathie met ons heeft.

Ik heb nog vertrouwen in BBB en denk dat minister Wiersma, omdat ze uit de praktijk komt, begrijpt waar de pijn zit, en realistische oplossingen kan doorvoeren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 10:24

juval schreef:
het gaat mij om de opmerking van Benzz dat ze medelijden met de boeren heeft, dat geloof ik niet. Benzz heeft vaak genoeg gekat op de boeren dat ik mij niet kan voorstellen dat ze enige empathie met ons heeft.

Ik heb nog vertrouwen in BBB en denk dat minister Wiersma, omdat ze uit de praktijk komt, begrijpt waar de pijn zit, en realistische oplossingen kan doorvoeren.

Maar hoe zie je het dan met het nijpende probleem van mestkelders die vollopen? Dat zijn toch geen zaken waar de boeren nog veel langer mee kunnen wachten.

En ik snap heel goed dat je als boer niet uitgekocht wilt worden. maar als er geen geld meer is voor een uitkoopregeling dan draait het uit op een koude sanering. Verwacht maar niet dat Johan Vollenbroek geduldig gaat wachten totdat er een regeling is. Wanneer Brussel niet in actie komt dan komt MOB wel in actie. Het boeit hun niets wat er met de boerenbedrijven gebeurt.

Dan zie ik het er toch langzaamaan op uit draaien dat de gezinsbedrijven verdwijnen en vervangen worden door grote megabedrijven en voor de gezinsbedrijven die de koude saneringsslag in eerste instantie overleven dreigt vervolgens ook faillisement omdat je het nooit meer rendabel kunt krijgen met iets van 100 tot 200 koeien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 10:32

Cowboy55 schreef:
pien_2010 schreef:

Dat ouders niet altijd de beste keuzes maken en hun geld vergokken,cq verdrinken etc mag nooit op de kinderen worden afgewenteld want dan ontneem je die kinderen ook een toekomst. Vandaar dat een maaltijd per dag op school zo enorm belangrijk is. De Fransen doen dit al jaren met overtuiging en dan wordt er zelfs warm gegeten!

Dan is alleen de vraag Pien: wie wentelt primair iets af op die kinderen? De ouders of de samenleving?

De primaire vraag is niet wie verantwoordelijk is voor de afwenteling op die kinderen. Of wie de oorzaak van het probleem is.

De primaire vraag is of wij als samenleving het probleem kunnen en moeten oplossen, en dat antwoord is ja.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 10:35

...ik help het Juval hopen, maar ik heb er een hard hoofd in.
"De" boeren bestaan voor mij ook niet.

Wiersma had het gisteren al over proefballonnetjes die mij in de oren klinken als wéér geitepaadjes zoeken.(Andere berekeningen, minder beschermde watergebieden - klinkt naar "we willen doorgaan op oude voet".)(Het moge waar zijn dat relatief veel stikstof verdampt.Ik ben getrouwd met een chemicus: bij de eerste de beste regenbui komt het spul alsnog naar beneden...)

In de commissie vergadering heeft de vvd ingebracht "dat er alleen dingen in Brussel 'gehaald' kunnen worden als er ook dingen worden 'gebracht', bijvoorbeeld betere waterkwaliteit."

Misschien kan minister Wiersma in recordtempo een paar deponies openen? Mestvergisters bouwen?
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 05-07-24 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 10:37

Juval ? Femke Wiersma uit de praktijk? Mis ik iets? Ze heeft via boer zoekt vrouw haar ex-man ontmoet, jaar of acht op een boerderij gewoond, in die tijd vier kinderen gekregen.
Of je moet haar theetuin later meerekenen maar echt boerenverstand van oudsher, niet echt.
Mijn opa en schoonpa waren ook boer , kleintjes maar wel boer, dan zou ik in theorie ook minister van landbouw kunnen worden of jij .

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 10:39

Loretta schreef:
juval schreef:

Maar hoe zie je het dan met het nijpende probleem van mestkelders die vollopen? Dat zijn toch geen zaken waar de boeren nog veel langer mee kunnen wachten.

En ik snap heel goed dat je als boer niet uitgekocht wilt worden. maar als er geen geld meer is voor een uitkoopregeling dan draait het uit op een koude sanering. Verwacht maar niet dat Johan Vollenbroek geduldig gaat wachten totdat er een regeling is. Wanneer Brussel niet in actie komt dan komt MOB wel in actie. Het boeit hun niets wat er met de boerenbedrijven gebeurt.

Dan zie ik het er toch langzaamaan op uit draaien dat de gezinsbedrijven verdwijnen en vervangen worden door grote megabedrijven en voor de gezinsbedrijven die de koude saneringsslag in eerste instantie overleven dreigt vervolgens ook faillisement omdat je het nooit meer rendabel kunt krijgen met iets van 100 tot 200 koeien.

als in Nederland de excretienormen verlagen (in het buitenland is de norm ongeveer 85 in Nederland 110)
Dat is een administratieve handeling. dan zouden al heel veel problemen opgelost kunnen worden. Er zit namelijk niet zo veel stikstof in de mest als de berekeningen die worden gebruikt voor de normen.

Op dit moment lopen de mestkelders nog niet vol, er kan namelijk nog worden uitgereden op het land. tot 1 september in ieder geval, maar door de weersomstandigheden is dat dit jaar ook een moeilijke zaak. Als er teveel mest in de kelders zit zal er afgevoerd moeten worden, en dat kost veel geld (maar niet onmogelijk). Het is niet zo dat de kelders nu overstromen.

Loretta

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 10:42

Welk belang kan de BBB er dan volgens jou mee hebben om het debat te willen uitstellen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 10:44

BigOne schreef:
Juval ? Femke Wiersma uit de praktijk? Mis ik iets? Ze heeft via boer zoekt vrouw haar ex-man ontmoet, jaar of acht op een boerderij gewoond, in die tijd vier kinderen gekregen.
Of je moet haar theetuin later meerekenen maar echt boerenverstand van oudsher, niet echt.
Mijn opa en schoonpa waren ook boer , kleintjes maar wel boer, dan zou ik in theorie ook minister van landbouw kunnen worden of jij .

oud verstand of nieuw verstand?? Ze weet in ieder geval hoe het reilt en zeilt op de boerderij. Al die studenten op de HAS leren het nu ook anders dan hun voorouders, voortschrijdend inzicht is er zeker. Boeren is een dynamisch vak en boeren zijn flexibel om zich aan te passen aan steeds weer nieuwe regels en veranderende inzichten.

Over hoeveel kinderen iemand krijgt, neventakken en bijdragen aan televisieprogramma's gaat het helemaal niet. Zij zit nu op deze zware ministerspost, en ik heb er vertrouwen in dat ze deze taak aankan.

Als dat niet zo blijkt te zijn zullen we het wel merken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 10:45

Loretta schreef:
Welk belang kan de BBB er dan volgens jou mee hebben om het debat te willen uitstellen?

Omdat Wiersma dus pas 2 dagen op haar post zit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 10:56

Citaat:
maar als er geen geld meer is voor een uitkoopregeling dan draait het uit op een koude sanering. Verwacht maar niet dat Johan Vollenbroek geduldig gaat wachten totdat er een regeling is. Wanneer Brussel niet in actie komt dan komt MOB wel in actie. Het boeit hun niets wat er met de boerenbedrijven gebeurt.

Johan Vollenbroek boeit dat wel degelijk.
Al is zijn standpunt dat we niet op "oude" voet door kunnen gaan, maar terug moeten naar het gezonde boerenverstand van goed water en goed bodemleven.

Hoeveel het ministerie, de Rabobank en noem ze maar op het precies kan schelen is voor mij de vraag.
(Accoord, de Rabobank heeft inmiddels beterschap beloofd.)

Citaat:

|(
Als Wiersma geitepaadjes blijft zoeken krijgen we dat...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 11:15

Janneke2 schreef:
Citaat:

Johan Vollenbroek boeit dat wel degelijk.
Al is zijn standpunt dat we niet op "oude" voet door kunnen gaan, maar terug moeten naar het gezonde boerenverstand van goed water en goed bodemleven.

Hoeveel het ministerie, de Rabobank en noem ze maar op het precies kan schelen is voor mij de vraag.
(Accoord, de Rabobank heeft inmiddels beterschap beloofd.)

Ik hoop maar dat het Johan Vollewnbreok echt iets interreseert wat er met de gezinsbedrijven gebeurt. Maar er is nu wel een patstelling ontstaan waar hij waarschijnlijk toch wel van vindt dat hij er iets mee moet. De politiek is gewoon weer eens aan het uitstellen.
En er moet ook iets gebeuren. Hoe idioot is het wel niet dat een waterrijk lans als Nederland nu problemen begint te krijgen met de drinkwatervoorziening omdat het grondwater vervuild is.

Maar Janneke, zeg eens eerlijk. Geloof jij de Rabobank nog na alles? Ik ben wel heel erg skeptisch geworden richting de Rabobank moet ik zeggen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 11:34

Citaat:
Hoe idioot is het wel niet dat een waterrijk lans als Nederland nu problemen begint te krijgen met de drinkwatervoorziening omdat het grondwater vervuild is.

https://www.drinkwaterplatform.nl/thema ... and-zaken/

Daarin valt te lezen
Citaat:
Samenwerking als oplossing
De drinkwaterbedrijven geloven in samenwerking met de industrie en de landbouwsector om die dreiging weg te nemen. Kramer: “Neem overbemesting als voorbeeld. Er zijn al een heel aantal grondwaterwinningen stilgelegd of zelfs helemaal opgegeven, omdat ze vervuild waren geraakt door nitraatuitspoeling uit mest. Maar de landbouw kan ook een deel van de oplossing aandragen door bijvoorbeeld de bodemvruchtbaarheid te verbeteren. Zo maak je het mogelijk dat gewassen meer stikstof opnemen wat goed is voor de boer omdat ze dan hogere opbrengsten hebben. Maar het is ook goed voor de drinkwaterbedrijven omdat we zo uitspoeling van nitraat verminderen.”

Belangrijk is om te vermelden dat het niet alleen de landbouw is die voor bedreiging van schoon drinkwater zorgt. Maar het geldt ook voor oude industrieën, bodem vervuiling door medicijngebruik en drugslab die illegaal lozen in de natuur etc.

Neemt niet weg dat "de mens" ook op deze bedreiging te laconiek reageert. Naast het laconieke gedrag van mensen als het gaat om opwarming van de aarde, zie je meer en meer dat de beeldspraak van Midas Dekker waarin hij schreef dat de mens met zijn vingers in het stopcontact zit als het op de klimaat verandering gaat, ook voor ons drinkwater en natuurlijk luchtkwaliteit op gaat.

Maar de meeste mensen doen een plas, pakken hun jas en geloven het wel allemaal. En dat is heel zorgelijk die houding want dat zie je overal terug.

Zowel bij de individuele mensen, als bij de politici die onder leiding van de BBB en PVV het milieu bij het grof vuil hebben gezet als het gaat om hun politieke ambities.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:36

juval schreef:
Loretta schreef:

Omdat Wiersma dus pas 2 dagen op haar post zit.

Nee, de BBB heeft het al uitgesteld met Adema en ik heb (een deel van) het debat gezien gisteren Wiersma is uitstekend in staat om de handschoen op te pakken. De reden dat Wiesma nog maar net in fuctie was heeft vd Plas er later bij verzonnen. Ze wist al dat dat het geval zou zijn toen ze de eerste datum van het debat verschoof. Zie de filmpjes die ik eerder postte.

Overigens maakte Wiersma op mij een goede en verstandige indruk, ik kan me voorstellen dat je daar (voor nu ;) ) vertrouwen in hebt.