Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
juval schreef:Benzz schreef:Ik heb wel echt medelijden met de boeren, die zijn zo vreselijk genaaid door de BBB. 4 tot 6 duizend melkveehouders die dit jaar het hoofd al niet meer boven water kunnen houden en er is geen geld meer voor uitkopen. Koude sanering.
Gewoonweg genant.
sorry, ik vind je niet geloofwaardig. Ik denk dat je echt geen medelijden met ons hebt.![]()
Echwel schreef:Kinderen met honger naar school vind ik echt onzin
Een brood kost een euro een pot pindakaas ook
Bijstand plus alle toeslagen zit je rond de 1800 euro.
Pakje sigaretten is vaak belangrijker dan dat brood..
En ja ik zie het gebeuren en daar heb ik een mening over.
Wij hadden het vroeger echt heel arm, maar ik ben mooit zonder ontbijt de deur uitgegaan, moeder zorgde daarvoor.
Dat ik het niet altijd lekker vond soit.
Maar het is vaak een kwestie van keuzes maken..
Je doet er beter aan de ouders te begeleiden en daar geld voor vrij te maken
Elektra even voor jou
Harde botsing tussen Yesilgöz en Wilders - https://nos.nl/l/2527422
pien_2010 schreef:Dat antwoord is totaal niet belangrijk. Kinderen zorgen in de toekomst voor Nederland. Ze kunnen goed leren als ze een volle maag hebben. Vandaar dat ik al heel lang (allang voordat het op de landelijke agenda stond) voorstander ben van scholen waar alle kinderen zich kunnen ontwikkelen zodat je een stuk kansen ongelijkheid wegneemt als het gaat om zoiets basaals en ook normaal als een maaltijd per dag krijgen.
Mij verbaast het dat dit zo vreselijk lang duurt voordat dit goed geregeld wordt. Nederland is een enorm rijk land. Komt op zeg.
anjali schreef:Wat een ellende. De Romeinse keizer Caligula heeft zijn paard Incitatus tot consul benoemd om zo een teken aan de senaat te geven dat dat paard beter was dan zij. Het was toen nl. ook al een bende.
irmaz schreef:Waarom denk jij dat dat niet zo is?
Jij had liever gehad dat het mestdebat over het reces heen was getild en pas in het najaar plaats zou vinden, zoals vd Plas wilde?
Zou het niet kunnen dat een aantal mensen hier zich druk maken om de BBB omdat ze niet vertrouwen dat de BBB echt het beste met de boeren voor heeft?
irmaz schreef:Ik begrijp ook niet waarom mensen er een genoegen in lijken te scheppen om kinderen een ontbijt te ontzeggen. Zoals Pien zegt, het maakt toch helemaal niet uit waarom de kinderen dit thuis niet krijgen. Als ze nu leren dat een volle maag belangrijk is dan gaan zij dat in de toekomst hun kinderen vast weer wel geven. Ik vind het absurd dat een rijk land als Nederland hier moeilijk over gaat lopen doen en schandalig dat het nieuwe kabinet dit initiatief niet gewoon doorzet. En geld kan echt niet de issue zijn, er was dekking voor.
En plat gezegd, voor alle integratie-fetisjisten hier is toch je kans om mensen met een migratie achtergrond het hollandse broodje kaas door de strot te duwen?
irmaz schreef:En plat gezegd, voor alle integratie-fetisjisten hier is toch je kans om mensen met een migratie achtergrond het hollandse broodje kaas door de strot te duwen?
Loretta schreef:irmaz schreef:En plat gezegd, voor alle integratie-fetisjisten hier is toch je kans om mensen met een migratie achtergrond het hollandse broodje kaas door de strot te duwen?
Wat nog veel leuker is. Dat is kinderen die lactose intolerant zijn schoolmelk door de strot heen duwen. Zodat ze met buikpijn in de klas zitten.
Echwel schreef:Kinderen met honger naar school vind ik echt onzin
Een brood kost een euro een pot pindakaas ook
Bijstand plus alle toeslagen zit je rond de 1800 euro.
Pakje sigaretten is vaak belangrijker dan dat brood..
En ja ik zie het gebeuren en daar heb ik een mening over.
Wij hadden het vroeger echt heel arm, maar ik ben mooit zonder ontbijt de deur uitgegaan, moeder zorgde daarvoor.
Dat ik het niet altijd lekker vond soit.
Maar het is vaak een kwestie van keuzes maken..
Je doet er beter aan de ouders te begeleiden en daar geld voor vrij te maken
Citaat:‘Het is vervelend om te vertellen dat je arm bent. Mensen hebben toch vaak het gevoel dat het hun eigen schuld is, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.’ [..] De groep is moeilijk te bereiken.
Loretta schreef:irmaz schreef:Waarom denk jij dat dat niet zo is?
Jij had liever gehad dat het mestdebat over het reces heen was getild en pas in het najaar plaats zou vinden, zoals vd Plas wilde?
Zou het niet kunnen dat een aantal mensen hier zich druk maken om de BBB omdat ze niet vertrouwen dat de BBB echt het beste met de boeren voor heeft?
Laat Juval eens uitleggen waarom ze nog in BBB gelooft. En waarom het een goed idee geweest zou zijn het mest debat over het zomerreces heen te tillen?
juval schreef:het gaat mij om de opmerking van Benzz dat ze medelijden met de boeren heeft, dat geloof ik niet. Benzz heeft vaak genoeg gekat op de boeren dat ik mij niet kan voorstellen dat ze enige empathie met ons heeft.
Ik heb nog vertrouwen in BBB en denk dat minister Wiersma, omdat ze uit de praktijk komt, begrijpt waar de pijn zit, en realistische oplossingen kan doorvoeren.
Cowboy55 schreef:pien_2010 schreef:
Dat ouders niet altijd de beste keuzes maken en hun geld vergokken,cq verdrinken etc mag nooit op de kinderen worden afgewenteld want dan ontneem je die kinderen ook een toekomst. Vandaar dat een maaltijd per dag op school zo enorm belangrijk is. De Fransen doen dit al jaren met overtuiging en dan wordt er zelfs warm gegeten!
Dan is alleen de vraag Pien: wie wentelt primair iets af op die kinderen? De ouders of de samenleving?
Loretta schreef:juval schreef:het gaat mij om de opmerking van Benzz dat ze medelijden met de boeren heeft, dat geloof ik niet. Benzz heeft vaak genoeg gekat op de boeren dat ik mij niet kan voorstellen dat ze enige empathie met ons heeft.
Ik heb nog vertrouwen in BBB en denk dat minister Wiersma, omdat ze uit de praktijk komt, begrijpt waar de pijn zit, en realistische oplossingen kan doorvoeren.
Maar hoe zie je het dan met het nijpende probleem van mestkelders die vollopen? Dat zijn toch geen zaken waar de boeren nog veel langer mee kunnen wachten.
En ik snap heel goed dat je als boer niet uitgekocht wilt worden. maar als er geen geld meer is voor een uitkoopregeling dan draait het uit op een koude sanering. Verwacht maar niet dat Johan Vollenbroek geduldig gaat wachten totdat er een regeling is. Wanneer Brussel niet in actie komt dan komt MOB wel in actie. Het boeit hun niets wat er met de boerenbedrijven gebeurt.
Dan zie ik het er toch langzaamaan op uit draaien dat de gezinsbedrijven verdwijnen en vervangen worden door grote megabedrijven en voor de gezinsbedrijven die de koude saneringsslag in eerste instantie overleven dreigt vervolgens ook faillisement omdat je het nooit meer rendabel kunt krijgen met iets van 100 tot 200 koeien.
BigOne schreef:Juval ? Femke Wiersma uit de praktijk? Mis ik iets? Ze heeft via boer zoekt vrouw haar ex-man ontmoet, jaar of acht op een boerderij gewoond, in die tijd vier kinderen gekregen.
Of je moet haar theetuin later meerekenen maar echt boerenverstand van oudsher, niet echt.
Mijn opa en schoonpa waren ook boer , kleintjes maar wel boer, dan zou ik in theorie ook minister van landbouw kunnen worden of jij .
Citaat:maar als er geen geld meer is voor een uitkoopregeling dan draait het uit op een koude sanering. Verwacht maar niet dat Johan Vollenbroek geduldig gaat wachten totdat er een regeling is. Wanneer Brussel niet in actie komt dan komt MOB wel in actie. Het boeit hun niets wat er met de boerenbedrijven gebeurt.
Citaat:Dan zie ik het er toch langzaamaan op uit draaien dat de gezinsbedrijven verdwijnen en vervangen worden door grote megabedrijven en voor de gezinsbedrijven die de koude saneringsslag in eerste instantie overleven dreigt vervolgens ook faillisement omdat je het nooit meer rendabel kunt krijgen met iets van 100 tot 200 koeien.
Janneke2 schreef:Citaat:
Johan Vollenbroek boeit dat wel degelijk.
Al is zijn standpunt dat we niet op "oude" voet door kunnen gaan, maar terug moeten naar het gezonde boerenverstand van goed water en goed bodemleven.
Hoeveel het ministerie, de Rabobank en noem ze maar op het precies kan schelen is voor mij de vraag.
(Accoord, de Rabobank heeft inmiddels beterschap beloofd.)
Citaat:Hoe idioot is het wel niet dat een waterrijk lans als Nederland nu problemen begint te krijgen met de drinkwatervoorziening omdat het grondwater vervuild is.
Citaat:Samenwerking als oplossing
De drinkwaterbedrijven geloven in samenwerking met de industrie en de landbouwsector om die dreiging weg te nemen. Kramer: “Neem overbemesting als voorbeeld. Er zijn al een heel aantal grondwaterwinningen stilgelegd of zelfs helemaal opgegeven, omdat ze vervuild waren geraakt door nitraatuitspoeling uit mest. Maar de landbouw kan ook een deel van de oplossing aandragen door bijvoorbeeld de bodemvruchtbaarheid te verbeteren. Zo maak je het mogelijk dat gewassen meer stikstof opnemen wat goed is voor de boer omdat ze dan hogere opbrengsten hebben. Maar het is ook goed voor de drinkwaterbedrijven omdat we zo uitspoeling van nitraat verminderen.”
juval schreef:Loretta schreef:Welk belang kan de BBB er dan volgens jou mee hebben om het debat te willen uitstellen?
Omdat Wiersma dus pas 2 dagen op haar post zit.