Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 08:52

Voor heel veel mensen is de accijnsverhoging die niet doorgaat GEEN meevaller.

Niet iedereen gaat per auwto naar het werk.
Ik forens al zo'n 15 jaar met de e-bike, en het aantal snelle fietsen groeit. (Gelukkig maar!)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 08:54

Berdien schreef:
Veel van de vragen die je stelt kun je zelf beantwoorden als je weet waar het over gaat, en dus de beelden kijkt. Ze zijn overal te vinden.
Vooruit: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/video/v ... r-plas-bbb

Ik zal in het vervolg erachter zetten 'op mij komt het zo over, wat vinden jullie ervan?' Is het dan wel goed?

Citaat:
Overigens gaf ik in mijn reactie gewoon antwoord op de vraag: nee het is niet omdat ze vrouw is, of omdat ze Caroline is. Ze kreeg deze reactie omdat ze kwam met een motie die op zijn best bijzonder slecht voorbereid was, en op zijn slechtst gewoon een afgang.

Klopt, dat zag ik later ook. Ik was even blijven hangen in het achterdochtige.. omdat dat mij triggerde :)

Citaat:
Wat Omzigt betreft weet ik niet wat ik er van moet vinden. Een motie indienen van een verhoging van '1 tot 2 procent' klinkt niet als zijn manier van werken. Is dit een motie die er tussendoor is geglipt, of is het een heel doortrapt iets dat hij nu Caroline voor de leeuwen werpt om er vervolgens zelf beter uit te kunnen komen? Hetzelfde als met de woordvoerder-van-een-uur, je maakt mij echt niet wijs dat het beruchte Twitterbericht een verrassing was.

Ik vind dat ook lastig, vooral omdat ik politiek nog niet zo lang en niet superintensief volg. Eerst dacht ik 'oh Omzigt is the man!' maar daarna waren de berichten over dat hij toch ook steken had laten vallen, en toch ook al langer meedraaid dus dan pas je ergens toch wel in het gekonkel (on eerbiedig gezegd).
Het is dan ook zo dat er een aantal politici meer wind vangen, en daar lees ik dan meer berichten over, terwijl politici die minder in het nieuws zijn omdat ze hun werk gewoon degelijk doen, echt opgezocht moeten worden (daarom zit ik ook in dit topic, om er wijzer van te worden. Maar ik ga wel op mn vraagstelling letten, ik probeer dat trouwens al veel minder te doen)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 08:54

VuurVleugels schreef:
Hebben jullie het stukje van Lubach gezien over de afgewendde accijnsverhoging? Scheelt in de portemonnee, maar onder de streep is het blijkbaar wel duidelijk waarom juist de VVD hiermee kwam:

https://youtu.be/vpad-U7-6dc?si=MrEe9aZIXB8dv1EY

Pomp-populisme, het woord van 2024?
Nadat eerst het OV afgebroken is op het platteland ;(

Sophie Hermans zit nu net in WNL, ook weer van die van te voren ingestudeerde antwoorden, op vragen die haar gesteld worden geen echt antwoord.
Campagne voeren, ander woord kan ik daar niet voor bedenken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 08:57

Ja dan komt het al heel anders over! Dat is wel het lastige met geschreven tekst, hoe is een vraag bedoeld?

Hoge bomen vangen veel wind, dat is zonder meer waar. En ik probeer voor mezelf ook echt wel zo objectief mogelijk te blijven kijken naar politici, al is dat met alle berichtgeving etc niet altijd even makkelijk. In het geval van Caroline en haar motie keek ik naar de beschouwingen, en heb ik het dus live zien gebeuren :)) Dus dan weet je dat er niet is geknipt en geplakt, of dat zaken zo zijn weergegeven ten gunste van degene die het deelt.

Daar tegenover staat de zo goed als heilig verklaarde Omzigt, die de afgelopen dagen nauwelijks iets wilde zeggen over zijn mening dan wel plannen. Voor iemand die zo voor openheid is, ik vind het een beetje een poppenkast worden. Hij moet oppassen dat hij geen karikatuur van zichzelf wordt, dat zou echt zonde zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 08:57

pien_2010 schreef:
Heb je het programma gezien?

Dat denk ik niet namelijk. Hij liet een vrouw die in de zorg werkte en een man die op de vrachtwagen zit aan het woord. De belasting op hun arbeid werd blootgelegd en dit tegenover de belasting betalen van mensen die in de effecten zitten of andere hoog betaalde banen hebben. Het verschil in hoogte betaling uitgelegd en berekend in percentage was schokkend en schrijnend.
Tevens liet hij zien hoeveel zijn vrienden aan geld impulsen kregen voor het starten van bv hun bedrijven etc. Idem met het krijgen van een huis van je ouders. Dat is allemaal amper belast terwijl die kinderen van die ouders dat gewoon in de schoot geworpen kregen. Dat normaal vonden, want ze hadden zo hard gewerkt.
Het gevolg is, en ook dat liet hij met cijfers onderbouwing zien, dat via de erfelijkheid de rijken steeds rijker worden en de mensen die werken zonder al die hulp, die ook nog onevenredig zwaar belast worden met belasting op arbeid steeds minder overhouden. Dit speelt ook in Frankrijk. In mijn jeugd kon iemand die fulltime werkte zonder toeslagen leven en was er een stevige middenklasse. Nu werken veel gezinnen beiden full time (Frankrijk hé) en kunnen amper de energie rekening betalen. Dat is ook zichtbaar in Nederland. Dat klopt gewoon niet.
Dus je ziet in Frankrijk al regelmatig de pleuris uitbreken. Het zal niet verbazingwekkend zijn als dat in Nederland ook gaat gebeuren. Dat is pas echt slecht voor het land.
Dat was dus ongeveer de strekking van het programma. Alles was goed doorgerekend door bureau voor statistieken en andere en ik vond het een schokkend programma.

Nee ik heb het niet gezien, dank voor deze toelichting :j Stuk helderder zo :)
(ik denk dat het ook dingen zijn waar ik zo weinig mee heb, zoals een huis krijgen van je ouders :') dat ik er echt te weinig over weet)

Citaat:

Dat is ook zo, maar voor mensen die een auto nodig hebben, weer wel. Er is altijd zo'n tweedeling, die blijft.

Edit: vraagtekens weggehaald :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 09:08

Citaat:
Ik vind dat ook lastig, vooral omdat ik politiek nog niet zo lang en niet superintensief volg. Eerst dacht ik 'oh Omzigt is the man!'

... ik zal niet zeggen 'dat je dat nooit moet denken', maar wees wel kritisch op de gedachte.
Citaat:
maar daarna waren de berichten over dat hij toch ook steken had laten vallen

Tja, hij is mens.
Ooit eas hij voor streng aanpakken van fraudeurs, en "het systeem" is over de kop gegaan.
Daar heeft hij zich kranig geweerd.
Citaat:
en toch ook al langer meedraaid dus dan pas je ergens toch wel in het gekonkel (on eerbiedig gezegd).

Nee, niet oneerbiedig, maar fout.
Politiek is nu eenmaal koehandel.
En hij is een akelige partij uitgestapt (ik heb een hekel aan het cda) omdat hij het na tien pogingen tot vernieuwing van binnenuit zat was.
Mensen die voelen voor christen democratie als politieke stroming hebben nu meer keuzes.
Citaat:
Het is dan ook zo dat er een aantal politici meer wind vangen, en daar lees ik dan meer berichten over, terwijl politici die minder in het nieuws zijn omdat ze hun werk gewoon degelijk doen, echt opgezocht moeten worden (daarom zit ik ook in dit topic, om er wijzer van te worden. Maar ik ga wel op mn vraagstelling letten, ik probeer dat trouwens al veel minder te doen)

... ja, 'zucht' de televisie democratie die draait om soundbites, 'hoe komt de lijsttrekker over' en meer van dat soort "onzin".

Ik heb al jaaaren heimwee naar de persconferentie van premier Den Uyl: na de wekelijkse ministerraad kwam hij NIET vertellen 'dit hebben we besloten en wel hierom',
maar de vóór- en tegenpunten werden belicht, de argumenten en hoe er uiteindelijk gewogen was. En dat kabinet deed ook uitgebreid aan creatieve compromissen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 09:18

pien_2010 schreef:
Citaat:
ik vind dat mijn familie teveel geld heeft".. Hij heeft er ook gebruik van gemaakt denk.
Als je in een rijke familie geboren wordt en je hebt door ziekte of iets, geen kans op de arbeidsmarkt, dan ga je ook niet zeggen 'nou, doe mijn geld maar weg, ik ga ook wel de bijstand in'. Het is denk ik maar net vanuit welke positie je het bekijkt.

Heb je het programma gezien?

Dat denk ik niet namelijk. Hij liet een vrouw die in de zorg werkte en een man die op de vrachtwagen zit aan het woord. De belasting op hun arbeid werd blootgelegd en dit tegenover de belasting betalen van mensen die in de effecten zitten of andere hoog betaalde banen hebben. Het verschil in hoogte betaling uitgelegd en berekend in percentage was schokkend en schrijnend.
Even over televisieprogramma's: niets is wat het lijkt Afgelopen week zat er in Op1 een gozer die ik via via ken en die zat daar de hele boel aan elkaar te liegen. Hij zogenaamd alleenstaande vader van 2 kinderen die moeilijk rond kan komen. Niets aan dat verhaal is waar, de kinderen zijn eens in de 2 weken een paar dagen bij hem, hij woont in een appartement dat van zijn ex schoonouders is en dat is geen huurhut en hij betaalt niet het volle pond aan de eigenaren en als hij wat vaker een lamp uit zou doen zouden zijn energiekosten beheersbaar zijn rond de 100-130 euro per maand. Dus geloof gewoon niet alles wat je hoort en ziet op tv, ookal lijkt het allemaal heel objectief en eerlijk.
Het programma van Sander S heb ik niet gezien, maar ik heb wel een en ander van hem gezien en gelezen en ik denk dat 'we' in het algemeen te vaak voorbij gaan aan de rol die je zelf hebt in het leven. Wat net zo goed als rijkdom je niet zomaar overkomt, is armoede soms ook het resultaat van een keten aan keuzes.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 09:22

Janneke2 schreef:

Ik forens al zo'n 15 jaar met de e-bike, en het aantal snelle fietsen groeit. (Gelukkig maar!)

Dat is heel mooi natuurlijk. Maar wat betreft de accijnsverhoging is het wel weer een sigaar uit eigen doos, want het grootste deel van de accijnskorting is al teruggehaald per 1 juli jl. Het idee was nu om de accijnzen mee te laten stijgen met de inflatie, maar dan loop je al snel vast omdat de oliemaatschappijen dat al hebben gedaan. Bovendien inflatiecorrectie op belasting is ehm, tja.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 09:25

}:0 De benzine in Nederland is al jaren schrikbarend hoog vergeleken met andere landen. Waarom? Dat begrijp ik gewoon niet.
In ons dorp betalen we voor een liter benzine (95) €1,89. Soms wat minder en soms wat meer.
De mensen die niets willen laten vanwege de klimaatopwarming, die zullen altijd doorrijden. De mensen die nu al de benzine duur vinden en bewust zijn rijden zo min mogelijk. De mensen die vrachtwagen rijden voelen dit zeer en dus gaat alle prijzen vanwege duurdere vervoerskosten weer omhoog dus uiteindelijk betalen wij dat.
Ik zou wel voorstander zijn van een prijs in Europa, dat is fijn voor de Nederlanders die zich al jaren blauw betalen.

Het geboren worden met de zilveren lepel is mij wel degelijk overkomen, net zo geldt dat voor mijn man die zonder lepel geboren is.

Armoede kan vele factoren hebben. Eens.
Maar ontken jij Veronica, dat de gele hesjes ongelijk hebben met hun protesten indertijd waarbij vooral de tweeverdieners zo boos waren daar ze onevenredig zwaar belast werden en amper rond konden komen?
Ontken je dat dit ook in Nederland speelt?
In mijn jeugd was er een stevige middenklasse. Dat is nu echt wel anders. Ik vind het raar dat tweeverdieners allerlei toeslagen nodig hebben om rond te komen. Ik vind dat heel sneu want toeslagen krijgen kan ook heel veel gezeur geven en zou gewoon niet nodig moeten zijn als je zoveel werkt!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 09:32

Janneke2 schreef:

Als je al 15 jaar accijnsverhogingen op brandstof 'misloopt' dan heb je volgens mij al 15 jaar ENORME meevallers.....

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 09:35

pien_2010 schreef:
}:0 De benzine in Nederland is al jaren schrikbarend hoog vergeleken met andere landen. Waarom? Dat begrijp ik gewoon niet.
In ons dorp betalen we voor een liter benzine (95) €1,89. Soms wat minder en soms wat meer.
De mensen die niets willen laten vanwege de klimaatopwarming, die zullen altijd doorrijden. De mensen die nu al de benzine duur vinden en bewust zijn rijden zo min mogelijk. De mensen die vrachtwagen rijden voelen dit zeer en dus gaat alle prijzen vanwege duurdere vervoerskosten weer omhoog dus uiteindelijk betalen wij dat.
Ik zou wel voorstander zijn van een prijs in Europa, dat is fijn voor de Nederlanders die zich al jaren blauw betalen.

Het geboren worden met de zilveren lepel is mij wel degelijk overkomen, net zo geldt dat voor mijn man die zonder lepel geboren is.

Armoede kan vele factoren hebben. Eens.
Maar ontken jij Veronica, dat de gele hesjes ongelijk hebben met hun protesten indertijd waarbij vooral de tweeverdieners zo boos waren daar ze onevenredig zwaar belast werden en amper rond konden komen?
Ontken je dat dit ook in Nederland speelt?
In mijn jeugd was er een stevige middenklasse. Dat is nu echt wel anders. Ik vind het raar dat tweeverdieners allerlei toeslagen nodig hebben om rond te komen. Ik vind dat heel sneu want toeslagen krijgen kan ook heel veel gezeur geven en zou gewoon niet nodig moeten zijn als je zoveel werkt!
Nou nou nou, ik ontken helemaal niets, maar ik weet wel dat niets is wat het lijkt.
Gele hesjes zijn in Frankrijk heel anders dan in NL en Frankrijk is politiek en maatschappelijk slecht te vergelijken met NL. Het is dus vrij zinloos om het daarover te hebben.
Wanneer word je eigenlijk onevenredig zwaar belast? Het is niks nieuws dat er altijd een groep is voor wie de regels vervelend uit vallen, maar die regels zijn niet om die reden zo gemaakt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 09:41

Berdien schreef:
Ja dan komt het al heel anders over! Dat is wel het lastige met geschreven tekst, hoe is een vraag bedoeld?

Nou ja wat ik er dan wel lastig aan vind is dat mensen toch tussen de regels gaan lezen, en daar is gewoon niks, ook als ik dat zelf schrijf.
Ik schrijf "nou, ik bedoel dit" en dan komt er 'ja maar ik denk toch dat je wat anders bedoelt hoor!' en dat is gewoon een hele lastige manier van communiceren.
En dat komt zeker door geschreven tekst. Maar ik word er ondertussen ook een beetje moe van om dingen te moeten verdedigen die ik niet zo bedoel, die ik niet schrijf en die er niet staan. Wat iemand in zn hoofd heeft, daar heb ik echt geen invloed op.
Dus dan schrijf ik minder :)

Citaat:
en heb ik het dus live zien gebeuren :)) Dus dan weet je dat er niet is geknipt en geplakt, of dat zaken zo zijn weergegeven ten gunste van degene die het deelt.

En daarom vroeg ik een paar pagina's terug ook om iemand die het had gezien, omdat de samenvatting van NU.nl misschien niet de juiste weergave was.
Vervolgens komt iemand met de letterlijk geschreven tekst van nu.nl....

Citaat:
Daar tegenover staat de zo goed als heilig verklaarde Omzigt, die de afgelopen dagen nauwelijks iets wilde zeggen over zijn mening dan wel plannen. Voor iemand die zo voor openheid is, ik vind het een beetje een poppenkast worden. Hij moet oppassen dat hij geen karikatuur van zichzelf wordt, dat zou echt zonde zijn.

Ja eens :j
Maar ik denk dat ik het zelf te weinig volg dat het mij echt op zou vallen.

Citaat:
In mijn jeugd was er een stevige middenklasse. Dat is nu echt wel anders. Ik vind het raar dat tweeverdieners allerlei toeslagen nodig hebben om rond te komen

In mijn jeugd waren tweeverdieners zonder kinderen echt hele rijke mensen, met een mooi huis met 1 of 2 paarden (in de randstad) ..
In tegenstelling tot mijn familie (zie hierboven), dus ik dacht 'later wordt ik onderdeel van een 2verdiener en dan heb ik het echt mega goed!'.. Nou, heb je daar ten eerste altijd nog iemand anders bij nodig, en, dan nog houdt het nu eigenlijk niet over... :+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 09:45

Ik hoorde gister dat als ze een klein percentage van al die fossiele subsidies (waaronder accijnzen) zouden stopzetten, ze het budget zouden hebben om OV gratis te maken.

Gratis OV zou 4 miljard per jaar kosten -en om dat te bekostigen zouden ze nog geen 10 procent van de subsidies moeten stopzetten.

Ik vraag me af -is dit al verder onderzocht als realistische optie? Gratis OV zou zo veel uitmaken. Denk dat mensen het dan ook minder erg vinden om wat langer te reizen, meer mensen pakken het OV, dus beter voor het klimaat... Geen idee wat verdere consequenties zijn, weet iemand hier toevallig meer van?

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/o ... -subsidies

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 09:46

De wajong groep is een grote vergeten groep in de samenleving terwijl de meeste nog harder werken dan de normale groep.
Zij zijn volgens mij gewoon heel erg bang om hun baan kwijt te raken en worden vaak onderbetaald.
Doordat zij bang zijn om hun baan kwijt te raken laten ze over zich heen lopen en kunnen vaak niet eens in verdediging gaan.
Tot 2018 kregen ze 75% van het WML.
Vanaf 2018 kregen ze omdat ze kunnen werken maar 70% van het WML, wat vaak zelfs in een grotere achteruitgang ging dan de 5%.
(En het was de PVDA die deze maatregel had ingevoerd, 5% korting omdat je kunt werken en je handje niet volledig op wil houden bij de overheid).
Nog steeds zijn er veel wajongers die moeite hebben om rond te komen, puur omdat ze gekort zijn op de uitkering.

Deze groep mag niet vergeten worden, maar wordt het wel...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 10:17

Cer schreef:
Maar is dan de kritiek van de SP wel of niet terecht?

"SP-lijsttrekker Lilian Marijnissen heeft kritiek op de rekensommen. De menselijke maat wordt volgens haar bij de berekeningen over het hoofd gezien. De plannen voor de zorg van de SP komen bijvoorbeeld niet goed uit de verf in de rekensommen, meent de lijsttrekker. "Wij willen een ander zorgsysteem zonder concurrentie en besparen daardoor een hoop geld door onder andere minder bureaucratie. Maar dit past niet in het CPB-model."
De CPB-doorrekening levert inderdaad niet altijd een eerlijk beeld op, stelden ook Rabo-economen Hugo Erken en Frank van Es eerder al. "Partijen die inzetten op investeringen in onderwijs, onderzoek en innovatie komen er onterecht bekaaid vanaf in de modellen van het CPB."

Want als ik dit dan zo lees (en nogmaals, ik heb er geen verstand van, maar anderen hier wel) heb je er op sommige vlakken niet zoveel aan?
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... et-meedoen

Overigens, ik kan ook mensen vinden (artikelen) die dit dan weer weerleggen.. dus ook hier is voor beide kanten wat te zeggen, blijkbaar. Maar ik kan dat moeilijk op waarde schatten eigenlijk.

Wat de SP zegt gaat over het doorberekenen van een programma, bij de BBB gaat het over het doorberekenen van de begroting. Dat is een wereld van verschil.

Stel je woont te klein en je hebt besloten dat je een nieuw huis wilt laten bouwen, dat is waar het bij een programma om gaat. Dan kan je heel precies een kostenplaatje van je huis maken, zodat je weet wat het gaat kosten. En in heel veel situaties werkt dat, maar stel dat je een kavel kan kopen en daar moet geheid worden en er is een welstandscommissie die vindt je dat je twee ramen in de voorgevel moet hebben in plaats van één en dan komt er ook nog een milieueis langs, waardoor je niet een CV-ketel mag plaatsen maar per se een warmtepomp. Dan klopt er niet zo veel meer van je financiële plaatje. Dat is waar Marijnissen het over heeft.

En stel je hebt dat huis gebouwd en nu moet er een keuken geplaatst worden. Dus stuur je je partner naar de plaatselijke keukenboer om er eentje te bestellen. Maar je hebt geen flauw idee wat een keuken kost, je hebt geen flauw idee wat er op je bankrekening staat en je hebt geen flauw idee hoe je die keuken moet gaan betalen en dus zeg je regel maar wat. Dat is wat er bij van der Plas gebeurde en dan praat je over een begroting.

Niet te vergelijken dus.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 10:19

IMANDRA schreef:
Berdien schreef:
Je stelt de vraag niet voor niets lijkt me. Behoorlijk suggestief. Misschien goed als je kijkt waar het over gaat voor je zulke vragen stelt.

Omzigt heeft er dan wel aan meegeschreven, Caroline stond er en deed de… onderbouwing en het beantwoorden van de vragen. Als je dan op een dergelijke manier reageert dan kun je wel rekenen op de hoon van de kamer (en daarbuiten). Hetzelfde als Thierry overkwam. Als je daar onzin staat te verkondigen word je daar op aangesproken.

En in het nieuwsartikel wordt hij er ook op aangesproken. Maar inderdaad: Caroline stond dat de verkondigen dus dan krijgt zij de volle lading als het ware. Is niet omdat ze vrouw is -had Omtzigt daar hetzelfde gezegd stond hij nu zo in de media.

Wel slim van Omtzigt om het haar te laten doen (ik neem toch aan dat hij als ervaren kamerlid wel kon voorspellen wat er zou gebeuren bij een niet onderbouwde motie) want nu is Caroline negatief in de media en hij niet.

Maar was dit een gezamenlijke motie of een motie van de BBB, die hij mede ondertekend heeft? Daar zit nog wel verschil tussen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 10:35

Karl66 schreef:
Wat de SP zegt gaat over het doorberekenen van een programma, bij de BBB gaat het over het doorberekenen van de begroting. Dat is een wereld van verschil.

Stel je woont te klein en je hebt besloten dat je een nieuw huis wilt laten bouwen, dat is waar het bij een programma om gaat. Dan kan je heel precies een kostenplaatje van je huis maken, zodat je weet wat het gaat kosten. En in heel veel situaties werkt dat, maar stel dat je een kavel kan kopen en daar moet geheid worden en er is een welstandscommissie die vindt je dat je twee ramen in de voorgevel moet hebben in plaats van één en dan komt er ook nog een milieueis langs, waardoor je niet een CV-ketel mag plaatsen maar per se een warmtepomp. Dan klopt er niet zo veel meer van je financiële plaatje. Dat is waar Marijnissen het over heeft.

En stel je hebt dat huis gebouwd en nu moet er een keuken geplaatst worden. Dus stuur je je partner naar de plaatselijke keukenboer om er eentje te bestellen. Maar je hebt geen flauw idee wat een keuken kost, je hebt geen flauw idee wat er op je bankrekening staat en je hebt geen flauw idee hoe je die keuken moet gaan betalen en dus zeg je regel maar wat. Dat is wat er bij van der Plas gebeurde en dan praat je over een begroting.

Niet te vergelijken dus.

Ohhhh :)*
Dank voor de toelichting :j ! (zie, mn domme vragen leiden voor mij wel ergens toe)

Citaat:
Maar was dit een gezamenlijke motie of een motie van de BBB, die hij mede ondertekend heeft? Daar zit nog wel verschil tussen.

ah dat weet ik eigenlijk niet..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 10:43

Domme vragen bestaan niet, Leerde mijn vader ons al als kind toen ik als kleuter van 5 jaar heel parmantig vroeg en dus een lachsalvo kreeg van mijn broers en zussen, omdat ik als jongste van 8 kinderen vroeg of ik dan het zakje en de zaadjes mocht zien die hij aan mama moest geven zodat er een baby kon komen. _O-

Citaat:
In mijn jeugd waren tweeverdieners zonder kinderen echt hele rijke mensen, met een mooi huis met 1 of 2 paarden (in de randstad) ..
In tegenstelling tot mijn familie (zie hierboven), dus ik dacht 'later wordt ik onderdeel van een 2verdiener en dan heb ik het echt mega goed!'.. Nou, heb je daar ten eerste altijd nog iemand anders bij nodig, en, dan nog houdt het nu eigenlijk niet over...

Precies dit dus! Dat is echt een hele grote verandering.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 10:43

IMANDRA schreef:
Ik hoorde gister dat als ze een klein percentage van al die fossiele subsidies (waaronder accijnzen) zouden stopzetten, ze het budget zouden hebben om OV gratis te maken.

Gratis OV zou 4 miljard per jaar kosten -en om dat te bekostigen zouden ze nog geen 10 procent van de subsidies moeten stopzetten.

Ik vraag me af -is dit al verder onderzocht als realistische optie? Gratis OV zou zo veel uitmaken. Denk dat mensen het dan ook minder erg vinden om wat langer te reizen, meer mensen pakken het OV, dus beter voor het klimaat... Geen idee wat verdere consequenties zijn, weet iemand hier toevallig meer van?

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/o ... -subsidies

Vanuit mijn eigen positie gezien zou gratis OV niets of nauwelijks verschil maken. Waar ik werk is slecht bereikbaar met het OV. Niet alleen voor mij, maar voor iedereen. De dichtsbijzijnde bushalte bij het bedrijf is ca. 1 km, het treinstation 3,5 km. Dat zou nog wel te overbruggen zijn, als de bus en/of trein een beetje frequent zou rijden. Trein zou voor mij geen optie zijn want geen station in de buurt van mijn huis. Met de bus ben ik, enkele reis, als het meezit 1,5 uur onderweg en als het tegenzit ruim 8 uur. En dat gaat dan over een gemiddelde afstand van circa 15 km.

En dit geldt dus ook voor nagenoeg al mijn ca. 500 collega's. Het is het resultaat van het hier eerder genoemde afbreken van het OV in Groningen en Drenthe.
Gratis OV is leuk, maar alleen als je niet op tijd staat. Dus voor een dagje uit ofzo. Als alternatief voor woon-werk is het hier hopeloos.

Dus een dergelijk plan zou dan voor de inwoners van de provincies (om ze zo maar even te noemen) weer neerkomen op een maatregel die alleen maar leuk is voor de randstad maar waarbij zij weer vergeten worden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 11:14

zo, even niet gebokt en ineens 3 pagina's verder. Gezellig hier!

Dat Caroline uitgelachen wordt in de kamer vind ik niet helemaal terecht, maar wel begrijpelijk. Ik denk dat ze een dikke huid heeft en het wel aan kan. Andersom gebeurt het ook wel, dus geen probleem mee.

Er is wel een onderbouwing waar het geld van de verhoging van de minimumlonen vandaan moet komen, maar dat kwam er niet zo lekker uit zeg maar. Deze uitleg staat op de BBB fb:

Citaat:
Het minimumloon verhogen met minimaal 1% betalen we door minder consultants en adviesbureau's in te huren én de groei van het ambtenarenapparaat een halt toe te roepen. Caroline van der Plas en Pieter Omtzigt over de verhoging van het minimumloon.

Dat is sowieso wel een speerpunt uit het programma. De 'witteboorden Overheid'

Citaat:
DE WITTEBOORDENOVERHEID
HJ Schoo schreef precies 20 jaar geleden een essay over de “Witte Boorden Overheid”. Een overheid die
door privatisering en verzelfstandiging haar praktijk- en vakmensen was kwijtgeraakt. HJ Schoo kon ze
eindeloos opnoemen. De verplegers, de politieagenten, de lassers, de boeren, de schoonmakers, de postbodes, de conducteurs, de machinisten, de balie ambtenaar etcetera. Technocratisch denken kneedde
blauwe boorden Nederland toen echter al tot een witte boorden overheid. Een overheid van waar steeds
meer theoretisch en academisch opgeleiden kwamen. En ja. Zeker die heb je ook nodig. Echter de gezonde
mix van denkers en doeners verdween. Poten-in-de-klei-denken maakte meer en meer plaats voor
excelsheet- en spreadsheet-denken.

Herman Tjeenk Willink schreef het jaren geleden al: “Nederland wordt geregeerd door spreadsheets en de
marktwerking in de publieke sector brengt schade toe aan de democratische orde. De overheid bezuinigde
jarenlang de inhoudelijke kennis en praktijkervaring weg en verving deze door juristen, economen en
bestuurskundigen.”
De spreekwoordelijke modder onder de nagels verdween in de Haagse silo’s, oftewel de ministeriële torens,
maar ook in gemeente- en provinciehuizen, met grote gevolgen. HJ Schoo waarschuwde in 2003 ook al
dat de dominantie van hooggeschoolde witte boorden bij de overheid gevolgen zou hebben. Gevolgen voor
haar beeldvorming van de maatschappij en welke waarden belangrijk zijn voor de overheid. En gevolgen
voor hoe de witte boorden overheid op de wereld reageert. “Deze nieuwe overheid dreigt het exclusieve
instrument van de hogere middenklasse te worden”, schreef hij.
Terwijl de overheid er juist ook voor groepen zou moeten zijn die kwetsbaarder zijn en voor de mensen
die achterblijven, zou de overheid niet langer hun partner zijn, maar de vijand, een dwarsligger achter het
loket, een bange controleur, de vertegenwoordiger van een ander soort mensen. Profetische woorden
van Schoo.
De witte boorden overheid werkt voor mensen die zich net zo makkelijk in Den Haag aanpassen als in
Brussel, New York of Shanghai. Maar niet voor mensen die zich alleen thuis voelen in Lattrop-Breklenkamp
in Twente, Sluis in Zeeland, Kanaleneiland in Utrecht of de Rivierenwijk in Deventer. De overheid is de
aansluiting met deze mensen verloren. Terwijl zij vaak de overheid het meeste nodig hebben.
Bij de witte boorden overheid is een nieuwe generatie geleerd om uit te gaan van gemiddelden en modellen.
En deze mensen gaan dan ook werken met gemiddelden en modellen. En omdat iedereen het doet, blijft
het zo. De focus op gemiddelden heeft ook heel lang de toenemende verschillen tussen groepen mensen
in ons land verbloemd. Jarenlang scoorde Nederland best goed (gemiddeld) op bijvoorbeeld koopkracht,
onderwijs en zoiets als geluk of tevredenheid en vertrouwen. Intussen werden echter de verschillen achter
het gemiddelde groter. Eerst scoorden veel mensen bijvoorbeeld rond een 7,8 op geluk (schaal van tien).
Later bleek dat steeds meer mensen een 5 of 6 scoren en meer mensen een 8. Samenhangend vaak met
opleidingsniveau, gezondheid en bijvoorbeeld woonomgeving. Zo bleven de gemiddelden in lijstjes hoog,
maar nam de polarisatie toe. De laatste paar jaar kun je er niet meer omheen dat de gemiddelden te weinig
zeggen over heel veel mensen. Want geen mens is gemiddeld en dus voel je je niet serieus genomen als
politici en opeenvolgende kabinetten blijven zeggen dat we “gemiddeld zo goed scoren”.
Maar dit hoeft niet allemaal zo te blijven. Verandering is niet een kwestie van kunnen. Het is een kwestie
van willen. Het kan WEL.

juval

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 11:20

Bij het doorberekenen van een programma wordt volgens BBB alleen gekeken naar de kosten, en niet naar de opbrengsten. Dit is denk ik ook wel een beetje de strekking van de reden die SP opgeeft.

Berdien

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 11:21

Maar als je niet eens weet wat de voorgestelde verhoging van het minimumloon kost, dan weet je ook niet of je voorgestelde bezuiniging dat wel op gaat leveren. Dus dan strooi je met een populair onderwerp, zonder dat je weet of je het uberhaupt kunt gaan waarmaken. Daar is ze (imo terecht) op aangesproken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 11:32

juval schreef:
zo, even niet gebokt en ineens 3 pagina's verder. Gezellig hier!

Dat Caroline uitgelachen wordt in de kamer vind ik niet helemaal terecht, maar wel begrijpelijk. Ik denk dat ze een dikke huid heeft en het wel aan kan. Andersom gebeurt het ook wel, dus geen probleem mee.

Er is wel een onderbouwing waar het geld van de verhoging van de minimumlonen vandaan moet komen, maar dat kwam er niet zo lekker uit zeg maar. Deze uitleg staat op de BBB fb:

Citaat:
Het minimumloon verhogen met minimaal 1% betalen we door minder consultants en adviesbureau's in te huren én de groei van het ambtenarenapparaat een halt toe te roepen. Caroline van der Plas en Pieter Omtzigt over de verhoging van het minimumloon.

Dat is sowieso wel een speerpunt uit het programma. De 'witteboorden Overheid'

Citaat:
DE WITTEBOORDENOVERHEID
HJ Schoo schreef precies 20 jaar geleden een essay over de “Witte Boorden Overheid”. Een overheid die
door privatisering en verzelfstandiging haar praktijk- en vakmensen was kwijtgeraakt. HJ Schoo kon ze
eindeloos opnoemen. De verplegers, de politieagenten, de lassers, de boeren, de schoonmakers, de postbodes, de conducteurs, de machinisten, de balie ambtenaar etcetera. Technocratisch denken kneedde
blauwe boorden Nederland toen echter al tot een witte boorden overheid. Een overheid van waar steeds
meer theoretisch en academisch opgeleiden kwamen. En ja. Zeker die heb je ook nodig. Echter de gezonde
mix van denkers en doeners verdween. Poten-in-de-klei-denken maakte meer en meer plaats voor
excelsheet- en spreadsheet-denken.

Herman Tjeenk Willink schreef het jaren geleden al: “Nederland wordt geregeerd door spreadsheets en de
marktwerking in de publieke sector brengt schade toe aan de democratische orde. De overheid bezuinigde
jarenlang de inhoudelijke kennis en praktijkervaring weg en verving deze door juristen, economen en
bestuurskundigen.”
De spreekwoordelijke modder onder de nagels verdween in de Haagse silo’s, oftewel de ministeriële torens,
maar ook in gemeente- en provinciehuizen, met grote gevolgen. HJ Schoo waarschuwde in 2003 ook al
dat de dominantie van hooggeschoolde witte boorden bij de overheid gevolgen zou hebben. Gevolgen voor
haar beeldvorming van de maatschappij en welke waarden belangrijk zijn voor de overheid. En gevolgen
voor hoe de witte boorden overheid op de wereld reageert. “Deze nieuwe overheid dreigt het exclusieve
instrument van de hogere middenklasse te worden”, schreef hij.
Terwijl de overheid er juist ook voor groepen zou moeten zijn die kwetsbaarder zijn en voor de mensen
die achterblijven, zou de overheid niet langer hun partner zijn, maar de vijand, een dwarsligger achter het
loket, een bange controleur, de vertegenwoordiger van een ander soort mensen. Profetische woorden
van Schoo.
De witte boorden overheid werkt voor mensen die zich net zo makkelijk in Den Haag aanpassen als in
Brussel, New York of Shanghai. Maar niet voor mensen die zich alleen thuis voelen in Lattrop-Breklenkamp
in Twente, Sluis in Zeeland, Kanaleneiland in Utrecht of de Rivierenwijk in Deventer. De overheid is de
aansluiting met deze mensen verloren. Terwijl zij vaak de overheid het meeste nodig hebben.
Bij de witte boorden overheid is een nieuwe generatie geleerd om uit te gaan van gemiddelden en modellen.
En deze mensen gaan dan ook werken met gemiddelden en modellen. En omdat iedereen het doet, blijft
het zo. De focus op gemiddelden heeft ook heel lang de toenemende verschillen tussen groepen mensen
in ons land verbloemd. Jarenlang scoorde Nederland best goed (gemiddeld) op bijvoorbeeld koopkracht,
onderwijs en zoiets als geluk of tevredenheid en vertrouwen. Intussen werden echter de verschillen achter
het gemiddelde groter. Eerst scoorden veel mensen bijvoorbeeld rond een 7,8 op geluk (schaal van tien).
Later bleek dat steeds meer mensen een 5 of 6 scoren en meer mensen een 8. Samenhangend vaak met
opleidingsniveau, gezondheid en bijvoorbeeld woonomgeving. Zo bleven de gemiddelden in lijstjes hoog,
maar nam de polarisatie toe. De laatste paar jaar kun je er niet meer omheen dat de gemiddelden te weinig
zeggen over heel veel mensen. Want geen mens is gemiddeld en dus voel je je niet serieus genomen als
politici en opeenvolgende kabinetten blijven zeggen dat we “gemiddeld zo goed scoren”.
Maar dit hoeft niet allemaal zo te blijven. Verandering is niet een kwestie van kunnen. Het is een kwestie
van willen. Het kan WEL.

De Heer Schoo had een vooruitziende blik. Zo mee eens. Wat ook is toegenomen allerlei controlerende witte boorden die de cijfers, exelsheets van mensen op de werkvloer moeten controleren. Ipv handen aan het bed worden op die manier ook teveel werkuren opgeofferd aan al die cijfers die verlangd wordt van de witte boorden. Om al die mensen een werkplek te geven worden en werden er hele gebouwen uit de grond gestampt. Terwijl de mensen op de werkvloer, artsen, verpleegkundigen heel goed weten wat hun patiënten nodig hebben en dus echt niet elk rolletje verband hoeven te noteren, elk uur hoeven te verantwoorden. Er is een enorm wantrouwen ontstaan want.......
Daardoor is er een overheidsapparaat opgetuigd dat ongelooflijk duur is, dat alles met wantrouwen vaak loopt te controleren en dat uiteindelijk vele male duurder is als het percentage fraude of vergissingen dat je overal hebt en inherent is aan werken.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 12:16

Berdien schreef:
Je stelt de vraag niet voor niets lijkt me. Behoorlijk suggestief. Misschien goed als je kijkt waar het over gaat voor je zulke vragen stelt.

Omzigt heeft er dan wel aan meegeschreven, Caroline stond er en deed de… onderbouwing en het beantwoorden van de vragen. Als je dan op een dergelijke manier reageert dan kun je wel rekenen op de hoon van de kamer (en daarbuiten). Hetzelfde als Thierry overkwam. Als je daar onzin staat te verkondigen word je daar op aangesproken.

Blijft dan toch een kunst dat Rutte jaren lang met het verkopen van onzin is weggekomen :+

Ik denk dat het minimumloon en de toeslagen kunnen blijven zoals ze zijn.toeslagen en kgb zouden wat mij betreft afgeschaft moeten worden.
Daar tegenover staat dan dat levensonderhoud goedkoper zou moet worden.
Bijv geen btw op energie, op boodschappen en eventueel brandstof.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 12:19

BBB had enorm commentaar op het wachtgeld van de heer Timmermans, en dat hij met wachtgeld campagne gaat voeren.

Nummer 2 van de lijst van BBB, Mona Keijzer , doet exact hetzelfde. Ook zoiets …