Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 23:07

Wat aandacht krijgt, groeit. En hoe extremer, hoe meer aandacht. En daar vaart het populisme wel bij.

Ondertussen in techland: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/255092 ... ug-krijgen ook Zuckerberg zet de deuren weer open voor trollen, nepnieuws, russische inmenging. De socials worden steeds meer een politiek iets. Ik heb mn facebook eraf gegooid.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 23:35

Over die laatste zin: ik overweeg dit dus ook al een hele tijd, maar worden dan ook alle comments die je ooit bij andermans openbare posts hebt geplaatst verwijderd? Of op een openbare pagina oid? Iemand enig idee waar ik dat kan vinden? Want ik wil eigenlijk gewoon alles wat openbaar staat óók verwijderd hebben, maar ben bang dat dat niet meer kan als het profiel weg is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 23:44

Facebook verwijderen heb ik ook overwogen maar dan bied je ook geen tegengeluid. Geen idee wat wijs is.
Ik gebruik het vooral om contact te houden met mensen in het buitenland en die ik weinig zie..

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 08:53

Tegengeluid bieden is echt een verspilling van energie heb ik gemerkt. Ik hoop dat het ooit weer beter wordt, maar eerst wordt het heel veel slechter.

Vuurvleugels, weet ik niet. Ik was al jaren niet meer actief en heb heel resoluut waar ik kon zeggen wissen alles gewist. Er zijn best wat opties die je nog kan checken voor je definitef verwijderd. Die kan je altijd eens bekijken.

In Europa hebben we trouwens wel strengere regelgeving (https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... e-diensten), maar met deze grote veranderingen op zowel X als Meta is het de vraag wat daarmee gaat gebeuren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:27

Aan de andere kant blijft dit natuurlijk ook wel heel erg waar:

Afbeelding

Intussen is Don Jr. in Greenland geweest en beweert dat iedereen daar héél graag door de USA "gered" wil worden van Denemarken. Het is dus niet zomaar een brainfart maar ze willen er vrees ik echt werk van gaan maken om hier iets mee te doen..... ik ben benieuwd hoe ver ze komen met het planten (en oogsten) van dit idee.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:28

Ik bemoei me niet met politieke dingen op facebook, dus kan het gewoon behouden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:37

Don jr is enkele uren op Groenland geweest, toespraakje in een kroeg gehouden voor 20 Trump fans ! En weer snel terug naar huis.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:41

Ja het was een bliksembezoekje. Ik denk alleen om te kunnen zeggen: ik ben er geweest en het volk wil graag gered worden! Gewoon het voorbeeld van Putin volgen eigenlijk, dat de Ukraïners oh zo slecht zijn voor de Russische bewoners en de meer Russische regio's "gered" willen worden zodat ze fijn bij moedertje Rusland getrokken kunnen worden.

Wel erg jammer voor Trump dat Canada er nog tussen ligt. Vandaar denk ik dat hij die er ook wel bij wil hebben :x

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:45

BigOne schreef:
Don jr is enkele uren op Groenland geweest, toespraakje in een kroeg gehouden voor 20 Trump fans ! En weer snel terug naar huis.

Gelukkig te kort om jachttrofeeën binnen te halen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:51

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 15:25

Een interessante theorie die ik op X voorbij zag komen, is dat ze wellicht zouden proberen om de bevolking van Groenland om te kopen om te stemmen om zich bij de USA te voegen. Geef ze bij wijze van spreken allemaal een miljoen (zijn toch 'slechts' 65.000 mensen) en dan haal je dat wel weer terug via de waardevolle grondstoffen die er liggen. In de praktijk zie ik dit niet helemaal gebeuren omdat (a) waar gaat hij 'even' 650 miljard vandaan halen, (b) dit een hyperinflatie zou veroorzaken waar de bevolking niet bij gebaat is (als ze dit inzien) en (c) de Groenlanders dan ook hun Deense sociale zekerheden zouden verliezen. Eén goede Amerikaanse doktersnota en weg is je geld.

Daarnaast kan je je afvragen in hoeverre de Groenlanders voor geld bereid zijn om hun land te laten plunderen. Maar het is wel een interessante theorie.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 16:01

En dat de VS helemaal geen ingang hebben om een geldig referendum te organiseren in Groenland, dus tot zover deze (en zoveelste) bizarre theorie.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 16:23

BigOne schreef:
En ook amper officieel te noemen, bezoek werd geloof ik ook niet int. erkend.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 16:24

BigOne schreef:

Heb je een bron toevallig? Mijn Deense familie en collegas vinden dat wel leuk.

Overigens zijn die waardevolle grondstoffen niet te ontginnen op dit moment. Sterker nog, op verschillende plekken in Groenland staan voor een waarde van vele miljarden dollars aan apparatuur van gefaalde projecten van onder andere Chineze bedrijven

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 16:30

Veronica2 schreef:
En dat de VS helemaal geen ingang hebben om een geldig referendum te organiseren in Groenland, dus tot zover deze (en zoveelste) bizarre theorie.

Nee, maar daar hebben ze zelf wel de mogelijkheid toe in Groenland, dus als de bevolking zelf dat zou willen (omdat ze dan een zak geld krijgen), zou dat wellicht theoretisch gezien kunnen.

Het wordt in dit artikel (ik ken de site verder niet) uitgelegd:

https://www.welingelichtekringen.nl/pol ... -te-zeggen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 16:39

Sintara schreef:
BigOne schreef:

Heb je een bron toevallig? Mijn Deense familie en collegas vinden dat wel leuk.

Overigens zijn die waardevolle grondstoffen niet te ontginnen op dit moment. Sterker nog, op verschillende plekken in Groenland staan voor een waarde van vele miljarden dollars aan apparatuur van gefaalde projecten van onder andere Chineze bedrijven

Dat klopt maar regeren is vooruitzien en met de opwarming van de aarde komen die grondstoffen vanzelf een keer binnen handbereik.

Op het journaal in Nederland was dat de zoon van Trump met zijn prive jet een toeristisch bezoekje deed in Groenland. "It is an amazing country".
Van die kroeg heb ik niets van gehoord of gelezen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 16:53

Wat het boren naar olie betreft; daar is zo veel energie voor nodig dat het boren naar olie duurder wordt dan wat die olie opbrengt, en op dat punt zitten we nu al bijna. Dus Trump kan wel roepen 'drill baby drill', maar er zal geen enkel bedrijf zijn dat met verlies gaat boren. En hoe schaarser de olie wordt, hoe meer je moet fracken (met alle gevolgen van dien), en hoe meer het gaat kosten om het eruit te krijgen.
Dat zal ook dé reden zijn waarom ze Groenland zo graag willen inpikken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 16:58

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 17:06

Misschien speelt climate ontkenner trump in op climate changes, zodra de boel op Groenland smelt ligt het geld voor het oprapen. :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 17:06

8nnemiek schreef:
Wat het boren naar olie betreft; daar is zo veel energie voor nodig dat het boren naar olie duurder wordt dan wat die olie opbrengt, en op dat punt zitten we nu al bijna. Dus Trump kan wel roepen 'drill baby drill', maar er zal geen enkel bedrijf zijn dat met verlies gaat boren. En hoe schaarser de olie wordt, hoe meer je moet fracken (met alle gevolgen van dien), en hoe meer het gaat kosten om het eruit te krijgen.
Dat zal ook dé reden zijn waarom ze Groenland zo graag willen inpikken.

Klopt, we begonnen met 1 op 100 en zitten zeker deels inmiddels op 3 op 5 soort getallen, dat is niet rendabel voor brandstof en aanverwante "goedkope" toepassingen. Misschien paar vaten voor heel speciale toepassingen, maar zeker niet voor het huidige gebruik.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 20:18

Waarom wordt er niet, bijvoorbeeld door NL enz, heftiger gereageerd wordt op de uitspraken van Trump over bijvoorbeeld Groenland? Hij kan gevaarlijker worden dan Poetin.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 20:32

Niet helemaal. Trump heeft te maken met een parlement, Poetin heeft echter de Doema compleet in zijn zak.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 20:58

mysa schreef:
Niet helemaal. Trump heeft te maken met een parlement, Poetin heeft echter de Doema compleet in zijn zak.

Trump heeft het Congress ook in zijn zak. En het Hooggerechtshof.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 21:24

Ja maar als die zeggen: val Denemarken maar aan, we zien wel wat de rest van de NAVO-landen doen, dan zijn ze daar allemaal compleet gestoord. Dat kan ik me toch niet voorstellen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 21:42

Nico12 schreef:
Waarom wordt er niet, bijvoorbeeld door NL enz, heftiger gereageerd wordt op de uitspraken van Trump over bijvoorbeeld Groenland? Hij kan gevaarlijker worden dan Poetin.

Nederland is wat klein. In NAVO verband kan dit dan beter. Frankrijk stelt militair meer voor. Dus maakt ook meer indruk.

Poetin is al heel gevaarlijk. Trump gaan we zien. Laten we hopen dat hij niet gevaarlijk wordt. Is nu nog prematuur.

Het is nl ook mogelijk dat hij gebruikt maakt van de methodiek, dat je iedereen de stuipen op het lijf jaagt met je ideeën om later (zogenaamd) met veel minder uit de onderhandelingen of de strijd te komen. Dus je zet enorm hoog in (wetende dat dit toch niet lukt) om uiteindelijk met datgene dat je zelf voor ogen had, uit de onderhandelingen te komen. De tegenpartij is tevreden want denkt dat ze toch nog redelijk weg zijn gekomen en de agressor weet dat hij dit van meet af aan wilde bereiken.

Maar om Trump gelijk gevaarlijker te noemen als Poetin is voor nu nog veel te vroeg, maar leuk is het niet hoe hij bezig is.