Jors schreef:Janneke2 schreef:Ja, de coöperatie 'Land van Ons' is een soort van het wiel aan het her-uitvinden mbt extensieve landbouw in het veenweidegebied.
In principe moet het gewoon rendabele bedrijven opleveren.
En spaar me het sprookje van voedseltekorten.
Ja, wegens klimaatverandering rukken de woestijnen op in Afrika. DE manier om de woestijnen nog een beetje te keren is
1 - dat wij ons best doen om het accoord van Parijs te halen
2 - en GEEN export van landbouwproducten die kant op, de boeren daar hebben ook graag een inkomen. Als de markt niet overspoeld wordt met "hulpgoederen" (ik weet dat er nu hongersnood dteigt ivm Oekraïne) worden de boeren niet weggeconcurreerd de door westerse landen.
Goede boerenbedrijven in Afrika kunnen de woestijn nog een beetje tegenhouden. Onze export van eten gaat dat gegarandeerd NIET doen.
En verder is het een economische keuze, productie voor - laten we zeggen - andere EU landen.
Als de bodem van je bedrijf het hebben kan, waarom ook niet.
Heb je daar een linkje van Janneke? Ik kan het online niet vinden.
Ik weet niet beter dan dat je op veengrond de waterstand zo hoog mogelijk wil houden, om veenoxidatie en bodemdaling tegen te gaan, en daarmee de uitstoot van broeikasgassen. Door de het land zo nat is is het alleen nog geschikt voor grasgroei en voor koeien om op te lopen. Om er gewassen op te verbouwen is het veel te nat. Dat gaat dan om de veengebieden in het midden en westen van NL.
Ik lees hier veel idealistische dingen, maar ik ben dan weer benieuwd naar hoe het uitgewerkt kan worden in de dagelijkse praktijk. Daar zit vaak nog een groot gat tussen, misschien geeft dat soms irritatie aan beide kanten.
Linkje ivm 'Land van Ons'?
https://landvanons.nl/perceel/oud_ade/
De opzet is mbt veenweidegebied idd ouderwets hoog waterpeil, extensieve veeteelt en zien hoe je het rendabel krijgt - bieten oid gaat het niet worden. (Houtwallen langs de sloten is een optie - en misschien een nieuwkomer als olifantsgras, of een ouwetje als hennep?)
En ik kwam op plm dezelfde site van Land van Ons nog een goed idee tegen.
Het idee is, dat iedereen in Nederland aan de bak moet ivm stikstof - en dat houtwallen erg waardevol kunnen zijn:
"Particulieren die paarden houden zouden kunnen nadenken over andere afscheidingen tussen of rond hun perceel of het raster bewust een meter naar binnen plaatsen, zodat buiten het raster een paardvrije ruimte ontstaat, waar gras kan doorgroeien of solitaire bomen kunnen worden geplant."
Ooit stond mijn pensionado in een paddock paradise met een ruime meter 'houtwal' tussen pad en wei, met struiken die goed zijn voor paarden.
Mjum!