God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spettic

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:16

@Goof:
Heb je zelf ook kinderen?
Dan weet je nl dat kinderen niet zelf kunnen kiezen.
Thuis zijn er regels en zolang ze thuis wonen dienen ze zich daaraan te houden.
Doen ze dat niet en gaat iedereen zijn/haar eigen weg, krijg je een rommel in het gezin. Heel logisch want iedereen doet dan waar hij/zij zin in heeft.
Dat werkt niet!!
En vaak gaan heel kleine kinderen naar de zondagschool of kindernevendienst, hoeven ze niet zolang te zitten Knipoog
Als je leiding geeft aan je gezin ( dus ook keuzes maakt voor je kind) heerst er vaak rust en regelmaat en daar vaart iedereen ( vooral kinderen) wel bij.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:20

En nog iets:

geloof word dus kinderen met de paplepel ingegoten

Ja, dat is waar.
En daar zijn we blij om!
Het is trouwens ook je plicht als christen om je kinderen daarmee groot te brengen en ze over God te vertellen.
Als ze later ouder zijn kunnen ze zelf kiezen of ze Jezus willen volgen of niet maar dan heb jij als ouder ze wel een basis mee gegeven

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:31

spettic schreef:
@Goof:
Heb je zelf ook kinderen?
Dan weet je nl dat kinderen niet zelf kunnen kiezen.
Thuis zijn er regels en zolang ze thuis wonen dienen ze zich daaraan te houden.
Doen ze dat niet en gaat iedereen zijn/haar eigen weg, krijg je een rommel in het gezin. Heel logisch want iedereen doet dan waar hij/zij zin in heeft.
Dat werkt niet!!
En vaak gaan heel kleine kinderen naar de zondagschool of kindernevendienst, hoeven ze niet zolang te zitten Knipoog
Als je leiding geeft aan je gezin ( dus ook keuzes maakt voor je kind) heerst er vaak rust en regelmaat en daar vaart iedereen ( vooral kinderen) wel bij.

Nee, ik heb geen kinderen, maar sta wel voor de klas... Op een vmbo school om precies te zijn Knipoog
Ik weet dat kinderen vanaf een bepaalde leeftijd wel degelijk in staat zijn keuzes te kunnen maken.

Ik vind het overigens ook prima dat ze een bepaalde basis mee krijgen hoor, ik heb zelf ook altijd op christelijk scholen gezeten en vind dat een kind ook zeker achtergronden over alle (!!) geloven mee moet krijgen.

Hierboven werd gezegd door blue-eyes dat haar kinderen volledig vrij zijn in hun keuzes, maar een kind tot zijn 16e verplichten ergens toe betekent dat het dus niet volledig vrij is om te kiezen, dat bedoelde ik te zeggen.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:38

@ jaantsje
Dat jij vindt, dat ik makkelijk praat over bepaalde dingen dat een ander er niet open voor staat of er überhaupt weet van hebt, omdat je niet in God gelooft?! Dat is jouw interpretatie eruit.
Dat beweer ik toch ook helemaal niet, ik DENK dat je geen oordeel kunt vellen over iets wat je van horen zeggen hebt.
Dat kan namelijk niemand.
Vervolgens vraag ik of je zelf kinderen hebt, want ik ben benieuwd waar jij je theorie dan op gebaseerd hebt, als je bepaalde uitspraken doet. Ik veroordeel je helemaal niet.
Of jij wel of niet in God gelooft dat doet er vervolgens helemaal niet toe.
En waarom heeft scholing en een 'normale' opvoeding er niks mee te maken, het is toch in wezen hetzelfde principe, ook al heb je wel of geen gelovige achtergrond, dat staat er los van.
Dat ik leer -plicht- erbij haal is omdat het in zekere zin ook een bepaalde vorm van 'dwang' is, waar kinderen het ook niet mee eens kunnen zijn, maar wel 'moet'.
Als ouders zijnde moet je toch bepaalde regels opstellen, die nageleefd horen te worden?
Anders leren kinderen geen grenzen.
En als een christelijk gezin dat doet op een andere manier, dan een niet christelijk gezin, zie ik het probleem niet.
Het heeft met respect voor de keuzes te maken van het desbetreffende gezin, niet wat in jouw ogen 'fout' is, daarom doe jij het toch anders lijkt mij?

@ detour
Wat ik bedoel met het geheel is het alles omvattende in de gehele wereld. Alles!
Zowel het geloof als het ontstaan van de wereld volgens de evolutie-theorie, al die dingen zijn namelijk ergens op gebaseerd.
Niks is onzin, maar alles hoeft ook niet waar te zijn.
Maar neem het in je eigen overweging mee, zodat je er voor jezelf wat mee kan.
Zelf nadenken ipv kudde-gedrag te vertonen.
Het geheel, het inlevings-vermogen naar een ander toe, begrip en respect voor andermans verhaal, openstaan voor de mogelijkheid dat jouw visie anders kan zijn dan die van een ander, zelf beoordelen zonder een ander te denegreren of je met die ander zijn visie wat kan.
Niet jouw 'waarheid' willen opdringen aan een ander en meteen roepen dat het slecht is omdat jij een andere kijk op de zaak hebt.
Je kunt wel denken goed te zijn voor je eigen omgeving, maar denk je ook over de rest van de wereld na?
Denk aan milieu-vervuiling, mensen die nog steeds van de honger dood gaan ed.
Nou ja, noem het maar op en lees mijn eerdere post maar, dan begrijp je vast wat ik bedoel.
Alles staat gewoon onlosmakend met elkaar in verbinding en wij als mens zijnde hebben de wereld geceeërd zoals hij nu is.
Dan kun je wel heel sterk geloven in iets en hopen dat je in de hemel komt, maar het neemt niet weg dat de aarde op deze manier aan het vergaan is.
Dat vind ik niet erg Goddelijk, bovenal hebben we de schuld wat dat betreft bij onszelf liggen en daar kunnen we met zijn allen wat aan doen, mits je bewust wordt van hetgeen wat er speelt.
Dus ik vind discussies die gevoerd worden, om het wel of geen gelijk krijgen van jouw waarheid over God maar heel beperkt, als je verder wilt kijken wat het op wereld-niveau speelt, hoop ik gewoon dat meerdere mensen tot dit besef komen.
Oorlogen worden gevoerd om het strijden van het gelijk krijgen, vervolgens worden er wapens geproduceerd, waar we allemaal aan mee betalen. Opgedrongen door het beleid van de overheid.
Al dat soort dingen maakt het geheel.

Luister ook eens naar een ander zonder iemand te overstemmen met jouw verhaal.
Respect!
Iedereen mag er wezen met zijn verhaal, ervaring, mening en visie en door dat met elkaar uit te wisselen, kun je tot 1 geheel komen.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:44

@Goof:

Mijn kinderen zijn 6 jaar en jonger, dus je begrijpt dat hun niet zelf keuzes kunnen maken.
Verder ben ik het blue-eyes eens.
Ik ga zelfs nog iets verder.
Zolang ze thuis wonen gaan ze mee naar de kerk.
Willen ze zich niet meer aanpassen aan het gezin, zullen ze op eigen benen moeten gaan staan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:46

Nee, op 6 jarige leeftijd wordt het lastig zelf keuzes te maken Knipoog

Heeft aanpassen aan het gezin bij jullie te maken met wel of niet mee naar de kerk (willen) gaan?
En bedoel je met "op eigen benen staan" te zeggen dat als ze niet meer mee willen, dat ze dan het huis uit gaan, of begrijp ik dat verkeerd?

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:50

Goof schreef:

Heeft aanpassen aan het gezin bij jullie te maken met wel of niet mee naar de kerk (willen) gaan?
En bedoel je met "op eigen benen staan" te zeggen dat als ze niet meer mee willen, dat ze dan het huis uit gaan, of begrijp ik dat verkeerd?
Ja, dat bedoel ik maar niet in de trant van : Mee gaan of ik schop je de deur uit!!!
Ik vind het eigenlijk erg moeilijk nu ik er verder over na denk.
Ik hoop gewoon dat het nooit zo ver komt en dat ze al jong ( zoals nu) beseffen dat ze niet zonder God kunnen.niet bedoeld om te discusseren over het wel of niet zonder God kunnen

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:51

Wat als Darwin mijn God zou zijn? Clown
Nee, ik denk dat God & Darwin prima naast elkaar kunnen bestaan, zeg maar.
Maar mijn voorkeur gaat naar Darwin en zijn theorietjes.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:56

spettic schreef:
Goof schreef:

Ja, dat bedoel ik maar niet in de trant van : Mee gaan of ik schop je de deur uit!!!
Ik vind het eigenlijk erg moeilijk nu ik er verder over na denk.
Ik hoop gewoon dat het nooit zo ver komt en dat ze al jong ( zoals nu) beseffen dat ze niet zonder God kunnen.niet bedoeld om te discusseren over het wel of niet zonder God kunnen

HIhi, ja lijkt me ook heel lastig als ouder zijnde.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:41

Goof schreef:
Blue_Eyes schreef:
Ze zijn volledig vrij om te kiezen of ze willen geloven of niet. Ik wil alleen wel dat ze tot hun 16e mee naar de kerk gaan.

Als mijn kind uiteindelijk besluit niet meer te gaan, na haar 16e, dan is dat haar keuze ook al zal ik daar dan niet blij mee zijn. Ik zal het dan moeten accepteren.

Als ze tot hun 16e mee moeten zijn ze mijns inziens niet volledig vrij om te kiezen. Integendeel zelfs.
Als zij al eerder een besluit nemen om niet te willen geloven, moeten ze dan alsnog tot aan hun 16e mee van je?

Jazeker, dan moeten ze nog steeds mee, omdat je m.i. voor je 16e daar niet een besluit voor de rest van je leven over kunt nemen. Overigens moet ik zeggen dat er maar weinig jongeren zijn bij ons in de kerk die het vervelend vinden om mee te gaan, omdat er heel veel voor hen georganiseerd wordt.

Ik heb zelf ook de vrijheid gehad om te kiezen, ik mocht niet geloven van mijn ouders maar het was toch mijn eigen keuze om wel te gaan geloven. Ik ken ook kinderen zat uit christelijke gezinnen die ervoor gekozen hebben om het naast zich neer te leggen, ondanks dat ze tot een bepaalde leeftijd mee naar de kerk hebben gemoeten.

Edit:
Spettic schreef:
En nog iets:

Ja, dat is waar.
En daar zijn we blij om!
Het is trouwens ook je plicht als christen om je kinderen daarmee groot te brengen en ze over God te vertellen.
Als ze later ouder zijn kunnen ze zelf kiezen of ze Jezus willen volgen of niet maar dan heb jij als ouder ze wel een basis mee gegeven

Het is ook het meest logische om je kinderen op te voeden met je eigen levensovertuiging. Iedereen doet dat, want kinderen kijken naar een voorbeeld, zijn een soort kopieermachientjes wat gedrag betreft.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:47

God.
Na wat Hij allemaal heeft gedaan in mijn leven heb ik gekozen voor een leven met Hem Lachen.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:06

Blue_Eyes schreef:
Jazeker, dan moeten ze nog steeds mee, omdat je m.i. voor je 16e daar niet een besluit voor de rest van je leven over kunt nemen. Overigens moet ik zeggen dat er maar weinig jongeren zijn bij ons in de kerk die het vervelend vinden om mee te gaan, omdat er heel veel voor hen georganiseerd wordt.

Ik heb zelf ook de vrijheid gehad om te kiezen, ik mocht niet geloven van mijn ouders maar het was toch mijn eigen keuze om wel te gaan geloven. Ik ken ook kinderen zat uit christelijke gezinnen die ervoor gekozen hebben om het naast zich neer te leggen, ondanks dat ze tot een bepaalde leeftijd mee naar de kerk hebben gemoeten.

Maar dan zouden ze toch ook in principe na hun 16e verstandig moeten zijn geworden om dan toch weer voor het geloof te kiezen?
Ik bedoel... als hun keuze om van het geloof af te stappen echt zo'n slechte was geweest,
dan kunnen ze daar op latere leeftijd toch alsnog van hebben geleerd en toch weer gaan geloven?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:09

spettic schreef:
En nog iets:

Ja, dat is waar.
En daar zijn we blij om!

\
ik begrijp wat je bedoeld.
als ik later kinderen heb (als God het wilt) dan zou ik ze ook islamitisch opvoeden. het is voor mij een plicht ze dat mee te geven. als ze later oud genoeg zijn om zelf een keus te maken en ze zouden ervoor kiezen om het geloof te verlaten dan zou ik dat erg jammer voor mijn kinderen vinden en ik zou denken dat ik heb gefaald als moeder zijnde. maar het blijven dan mijn kinderen, en ik zou altijd van hun houden. Als ze oud en wijs genoeg zijn om zo'n keus te maken dan respecteer ik dat, dan zou ik enigzins trots zijn dat ze die grote beslissing durven nemen, ookal is dat niet mijn beslissing. in ons geloof is geen dwang, dus die keus mogen ze maken. maar ik moet hun wel zo opvoeden, hun beschermen voor het kwade en hun waarsschuwen voor dit wereldse leven. dus idd, een basis leggen. de ouders bepalen voor een groot deel de positie van hun kinderen in de maatschappij.

ik persoonlijk ben niet gelovig opgevoed. ookal ben ik mijn ouders heel dankbaar, toch vind ik het soms jammer. want ik merk nu hoeveel ik in moet halen, wat ik heb gemist en hoe belangrijk je opvoeding is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:15

Citaat:

Oh je hoort mij niet zeggen dat ze het vervelend (zullen) vinden hoor. Ik weet dat er genoeg georganiseerd en gedaan wordt.

Ik vraag me alleen af waar dan die magische grens van 16 vandaan komt? Is dat niet gewoon per persoon afhankelijk? Ieder is toch op een ander moment wijs genoeg om te kiezen, waarom perse 16?
En waarom, als ze eerder zouden aangeven niet meer mee te willen, moeten ze dan toch? dan is er geen sprake van kiezen.

Ik snap overigens volledig dat je kinderen opvoed naar je eigen levensstijl hoor, kinderen kopieren inderdaad het gedrag van hun ouders en andere mensen in hun omgeving die zij als voorbeeld zien.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:21

Ik moest vroeger naar zondagsschool en ja ik vond het een straf.
Met kerst verplicht naar de kerk,ik vond het maar niks.
Mijn kinderen bepalen zelf, dat doe ik niet voor ze.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:22

jaantsje schreef:
Ik moest vroeger naar zondagsschool en ja ik vond het een straf.
Met kerst verplicht naar de kerk,ik vond het maar niks.
Mijn kinderen bepalen zelf, dat doe ik niet voor ze.

Wij gingen verplicht tot onze 18de mee, met als gevolg dat ik nu alleen naar de kerk ga als ik daar echt de behoefte toe voel. Niet het idee dat God me dat kwalijk neemt, sterker nog- kan thuis ook met hem praten en vind dit oprechter dan elke week gaan vanuit gewoonte.
Vraag me nog steeds af: Waar staathet dat je wekelijks moet? Of soms twee keer? dat vond ik al helemaal niks vroeger.. Clown

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:24

Ik krijg alleen maar hoofdpijn als ik er over na ga denken, er zal van allebei wel wat waar zijn.. maar wat?
Ik had trouwens ook nog nooit van Darwin gehoord, tot nu toe..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:26

Volgens mij kunne beide prima door een deur, net zoals himeopathie en reguliere geneeskunde maar dat terzijde.

Miska, bedankt voor je uitleg, ik ben het gedeeltelijk met je eens!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:35

hoe verklaren jullie dit?
14 eeuwen geleden kon niemand dit nog weten. net als alle wonderen en bewijzen die ik een paar pagina's terug heb beschreven. alles bij elkaar, dat kan geen toeval zijn. je kan niet ontkennen dat er een hogere macht is.

Laten we eens even kijken naar een aantal statistische wonderen in de Koran, welk slechts een fractie is van wat het Heilige Boek de mensheid geeft.
Dr. Tariq Al-Suwaidan, een bekende geleerde van de Ikhwan Al-Muslimoon, heeft deze studie uitgevoerd en kwam tot de volgende resultaten:

Arabisch Betekenis Aantal keren vermeld in Koran

Ad-Dunya Deze wereld 115
Al-Akheerah Het Hiernamaals 115

Al-Malaa'ikah Engelen 88
Al-Shayaateen Satan 88

Al-Hayah Leven 145
Al-Maout Dood 145

Al-Rajul Man 24
Al-Mar-ah Vrouw 24

Al-Shahr Maand 12
Al-Yaum Dag 365

Al-Bahr Zee 32
Al-Bar Land 13

Als we het aantal keren dat de woorden "land"en "zee" voorkomen bij elkaar tellen krijgen we een totaal van 45.
En nu voeren we een betrekkelijk eenvoudige berekening uit:

32/45 X 100% = 71.11111111%

en

13/45 X 100% = 28.88888888%

En boven zien we wat we nu kennen als het percentage van water dat de wereldbodem bedekt (71.111..Ziek en het percentage land (28.888...Ziek.

nog een paar hele mooie dingen die ik graag zou willen delen.

deze vind ik echt prachtig, het is een boom die lijkt om iemand die bid (dit is 1 van de houdingen die wij aannemen tijdens het bidden,) deze boom bid precies richting de kabaa in mekka (de richting waarin wij bidden)
Afbeelding

er is ook een rots (heeft weer een andere houding) die lijkt op iemand die bid, ook precies richting de kabaa. (helaas kan ik er even geen plaatje van vinden.)

hoe verklaren jullie het dat het tsunamie word beschreven in de Koran? en hoe verklaren jullie het dat Allah in het arabisch beschreven was in de golven (vanuit een luchtfoto) en hoe verklaren jullie het dat alles verwoest was, behalve de moskeeen??

Afbeelding
http://www.miraclesofislam.com/indomosque2.jpeg
http://www.miraclesofislam.com/indomosque3.jpeg
http://www.miraclesofislam.com/indomosque4.jpeg
http://www.miraclesofislam.com/indomosque5.jpeg

naar mijn mening, is dit niet te verklaren door onze kennis. wij zijn daar te 'dom' voor, als ik het zo kan uitleggen Clown .

sommige geloven in darwin onder het motto 'bewijs'
en sommige geloven in God onder het motto 'bewijs'

Maar God laat geloven wie hij wilt laten geloven,

zo zijn er wel meer dingen , maar ik vind het prachtig. de wereld is prachtig.
ook vorige week, toen alles zo wit buiten was, ik kon alleen maar zeggen: Allahoe akbar (God is groot!) omdat het zo prachtig was, iets wat wij mensen niet kunnen regelen.

ik vind dit een heel interessant topic.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:52

Puur toeval, en een grote dosis fantasie als je het mij vraagt! Lachen

Moeder Natuur kan een hoop zelf.

Het gaat er bij mij niet in dat kerken en moskeeen rechtstreeks onder bescherming van een hogere macht zouden staan.
Wat hebben die gebouwen nou voor op al die huizen die verwoest worden...
Als ik iets te zeggen had daarboven hadden al die 'kerkelijke gebouwen' me gestolen kunnen worden,
en had ik die mensen hun huizen laten behouden.
Nee sterker nog: ik zou zo'n ramp dan voorkomen.

Een God die een enkel moskeetje voor een heel dorp laat gaan hoef ik niet te kennen.

Als je het mij vraagt zijn die moslims gewoon hele goede bouwvakkers Ja

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:28

eefangel. geloof je in hogere machten? Of denk je dat ze niet bestaan?(Hoeft dus niet meteen God te zijn, hoor)...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:16

spettic schreef:
@Goof:

Mijn kinderen zijn 6 jaar en jonger, dus je begrijpt dat hun niet zelf keuzes kunnen maken.
Verder ben ik het blue-eyes eens.
Ik ga zelfs nog iets verder.
Zolang ze thuis wonen gaan ze mee naar de kerk.
Willen ze zich niet meer aanpassen aan het gezin, zullen ze op eigen benen moeten gaan staan.

sorry, maar dit vind ik echt onzin!
kinderen opvoeden is volgens mij hen helpen om zelfstandig te worden.
een consequentie van zelfstandig zijn is dat je je eigen keuzes moet maken.
mijn kinderen van 4 en 6 mogen heel veel zelf kiezen.
natuurlijk begint dat met kleine dingen, ze moeten het immers nog leren.
leren hoe ze opties tegen elkaar moeten afwegen om tot een verstandige beslissing te komen.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:21

Lijkt mij ook handig dat kinderen ook leren dat ze moeten accepteren dat ze geen keuze mogen maken.
Al dat zelfstandige geneuzel van de nieuwe generatie resulteert imo op dit moment in een zooitje ongeregeld dat niets wil.
Maar dat heeft volgens mij helemaal niets met geloofsovertuiging te maken.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:35

ik ben van jouw generatie.
mijn kinderen krijgen de vrijheid om in sommige situaties te kiezen (ik zei toch dat het begint met kleine dingen?) en in andere situaties accepteren ze dat dat niet kan.
het ging erover dat voor sommigen kinderen tot 16 niet te kiezen hebben in hun geloof, wel relevant dus. Knipoog

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:49

Ruudjw schreef:
Lijkt mij ook handig dat kinderen ook leren dat ze moeten accepteren dat ze geen keuze mogen maken.
Al dat zelfstandige geneuzel van de nieuwe generatie resulteert imo op dit moment in een zooitje ongeregeld dat niets wil.
Maar dat heeft volgens mij helemaal niets met geloofsovertuiging te maken.
Hahaha, je hebt idd gelijk Haha!