Proefdieren of gedetineerden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Proefdieren of gedetineerden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:56

"Nu wil het geval dat de mens, aangezien hij de slimste soort is (hij kan immers beredeneren) overleven."

Maikeltje, dit is een citaat waar ik op wil reageren.

Ik denk dat het milieu en de aarde er een stuk minder vervuild en "bewerkt" zou zijn zonder de mens!

De mens roeit zichzelf en elkaar meer uit dan andere zoogdieren (er even vanuitgaande dat we ook zoogdieren ziijn), wij zijn zoooo intelligent!

Kijk eens om je heen!

Dan kom ik toch weer bij het instinct; andere dieren werken volgens een bepaald patroon en ik vind dat daadwerkelijk een excuus voor hun gedrag!

Wij mensen kunnen idd NADENKEN, AFWEGEN!

Heb je de film van Al Gore gezien?
Gezien dat door de opwarming van de aarde hele ecologische systemen instorten waardoor bepalde diersoorten oprukken en de natuur in de war is, er plagen ontstaan van bepaalde soorten en dat dat weer invloed heeft op de mens die vervolgens die plagen weer uitroeien ivm akkerbouw?

Op grote schaal maken wij mensen er een zooi van, niet de dieren!..

Er was gisteren een reportage over ene heer Rader, een massamoordenaar, die geilde op het wurgen van mensen en hun doodstrijd gade te slaan, kikte op die macht en zat daar neit mee.

Sadisme heet dat in mijn ogen. Noem mij sadistische dieren.
Misschien ook sadistisch van mij, maar als hij op wat voor manier als testpersoon een hoop mensen in leven zou kunnen houden dan zou hij ergens nog functioneel voor zijn..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:47

Schimmelig schreef:
Vraagje:
Wat doen we in dit geval met gemene dieren die andere dieren aanvallen? Dieren die opzettelijk andere dieren doden, mogen wij daar wel op testen?

Ik heb een hond gehad die mijn dochtertje van toen twee jaar aanviel. Niet bijten dus, maar echt aanvallen. Die hond hebben we in laten slapen. Proeven doen? Nee. Ik ben er nl. zeker van dat deze hond dit niet deed omdat hij er sadistisch genoegen in had mijn dochter te grijpen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:53

Schimmelig schreef:
maikeltje schreef:
Niet iedereen heeft dezelfde mening, wil niet zeggen dat je dan elkaar maar af moet maken. Je kunt ook proberen goede argumenten te brengen, ieder verhaal heeft meerdere kanten. Knipoog

(hoewel ik erbij blijf dat experimenteren met mensen NOT DONE is)

Ik vind dat iedereen die dat wil eerst zelf de experimenten mag ondergaan. Zo besef je tenminste wat je een persoon aandoet.
Ik ben zeker niet pro proefdier, maar wel heel erg anti proefmens.

Dus als er levenslang gegeven wordt, moet men dat ook eerst zelf maar ondergaan? Anders weten we niet wat we een persoon aandoen.
Maar eigenlijk is het wel een goed idee misschien.....weten we meteen wat we de dieren aandoen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:19

Da's een goeie Diablo! Laten we de dieren eventueel voor poreven inzetten bij het type proeven waar mensen zich vrijwillig voor kunnen opgeven.Kennelijk zijn neit alle proeven zo pijnlijk en schadelijk..

Diablo; wat deed de hond naar je dochter? En vice versa?
Een hond heeft jouw kind misschien hierarchisch op zijn plaats willen zetten omdat het kind over zijn grenzen heen ging ( een hond ziet een kind van twee als een mindere)..

Soms vind ik het nl echt heel erg dat de hond het gedaan heeft en afgemaakt wordt terwijl zijn baas heeft gefaald in het inschatten vd situatie.

Niet dat ik in jouw situatie wil oordelen, maar helaas gebeurt dit te vaak...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:38

Ja detour, ik snap je. En als hij inderdaad had gebeten omdat hij haar op haar plaats had willen zetten, had ik me er nog overheen kunnen zetten.
Maar de hond lag gewoon en mijn dochter stond er gewoon, er gebeurde verder weinig. Totdat hij haar aanvloog. Hij greep haar in haar gezicht en ze viel achterover. Daarop dook hij weer bovenop haar en greep weer haar gezicht. Mijn man kon hem er af sleuren en natuurlijk zijn we meteen met mijn dochter naar het ziekenhuis gegaan. Hechtingen in haar gezicht en ze had geluk, het was net onder haar oog. Iets hoger en ze was haar oog kwijt geweest. Ze is nu 8 en heeft grote littekens in haar gezicht....
Mijn man belde meteen de dierenarts om de hond af te laten maken, maar dat wilde de da niet. We moesten er eerst een nachtje over slapen. Een dag later dachten we er hetzelfde over. De hond beet niet ter correctie, maar hij viel aan. Wij vonden het niet verantwoord hem verder te laten leven, ook niet bij een ander. Ik moet er niet aan denken dat hij een ander kind zo had aangevallen en dat de gevolgen nog erger zouden zijn....
Mijn man heeft hem naar de da gebracht en toen hij terug kwam, heeft hij als een klein kind in mijn armen lopen huilen. De hond was als een kind voor hem.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:46

Allemachtig wat heftig. Wat voor hond heb je gehad? En heb je daarna een nieuwe gekocht?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:10

detour schreef:
Er was gisteren een reportage over ene heer Rader, een massamoordenaar, die geilde op het wurgen van mensen en hun doodstrijd gade te slaan, kikte op die macht en zat daar neit mee.

Niet dat ik het goed wil praten want deze man was afschuwelijk. Maar als je het gezien hebt dan weet je ook dat het voorkomen had kunnen worden omdat op de lagereschool al gezien was dat er iets mis was met hem. Docenten en ouders zijn echter in gebreke gebleven om dit kind te behandelen. Ik zie hier tweezijdige schuld.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:14

Dat gaf men niet aan in het programma, sterker nog; men schetste een beeld van iemand met een gezinnetje, een normale baan en een vriendelijke nette vent.
Ik zie hier dus op basis van wat ik gezien heb, geen tweezijdige schuld.
Zulke mensen zijn verschrikkelijk. jasmmer dat er inhoudelijk neit ingegaan wordt op mijn langere mailtje van vandaag, waarbij dit stukje geschreven is.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:28

detour schreef:
Allemachtig wat heftig. Wat voor hond heb je gehad? En heb je daarna een nieuwe gekocht?

Het was een Dobermann. We hadden ook nog een bouvier, maar een Dobermann hebben we heel lang niet meer aangedurfd. Toch hebben we, zo'n 3 jaar geleden weer een Dobermann genomen, een teef dit keer. En dat gaat prima gelukkig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:30

detour schreef:
Dat gaf men niet aan in het programma, sterker nog; men schetste een beeld van iemand met een gezinnetje, een normale baan en een vriendelijke nette vent.
Ik zie hier dus op basis van wat ik gezien heb, geen tweezijdige schuld.
Zulke mensen zijn verschrikkelijk. jasmmer dat er inhoudelijk neit ingegaan wordt op mijn langere mailtje van vandaag, waarbij dit stukje geschreven is.

Moet iedereen altijd op alles reageren? Ik heb de keus gemaakt niet op het milieu gebeuren te reageren omdat ik vond dat ik daar niets aan bij kon dragen. Ik vind ook dat we er met z'n allen een bende van maken. Gelijk dat aanvallen weer...

Ik heb het ook gezien gisteren en idd als huisvader was hij normaal, maar er kwamen ook mensen aan bod die hem als kind abnormaal vonden, een totale zonderling. Helaas wordt op scholen slechts aandacht besteed aan drukke, lastige kinderen. Stille kinderen (die een groter probleem zijn, ook ivm zelfmoord op latere leeftijd) worden gezien als lief.
Maar eigenlijk was ik niet meer van plan te reageren omdat ik eigenlijk alles al gezegd heb wat ik wil zeggen en alles wat ik meer zeg is herhaling van mijn eigen posts en dus volslagen nutteloze bladvulling.

Diablo, wat een vreselijk verhaal. Ik kende ook een doberman die hetzelfde gedrag vertoonde. Die heeft diverse katten op een vreselijke manier verscheurd en bijna een man die riolering aan het maken was aangevlogen. De eigenaar durfde haar kinderen niet in de buurt te laten van die hond omdat hij direct zijn lip optrok bij het zien van een kind. Deze hond is ingeslapen ivm HD en eigenlijk waren ze daar wel opgelucht over. Het was voor de eigenaar en stalbezoekers een schat van een beest, maar af en toe leek er een steekje los.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 17-09-07 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:32

MIsschien scheelt dat al een stuk he? Een reu of een teef.. Zit me trouwens af te vragen of DA mogen weigeren in zo'n situatie.. Kan me echter voorstellen dat er dan elders wel artsen zijn die het willen doen...

Herinner me (heb hondentraining gegeven) dat we bij een asiel werkten, daar was een Golden retriever reu, tot drie keer toe geplaatst, 3 keer flink gebeten, ook een collega o.a. lpaatje van een hond maar echt verknipt. Daarna is hij afgemaakt. Vond het bizar dat hij zo vaak heeft mogen bijten. Die was echt maf!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:39

De da zei dat we er een nachtje over moesten slapen, hij weigerde niet pertinent. Ik denk, dat als we diezelfde avond echt doorgezet hadden, hij het wel gedaan had hoor.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 23:53

De aarde wordt vervuild en daar doet iedereen aan mee op een heel klein percentage mensen na.
Dus als je die lijn weer door gaat trekken dan komt iedereen in aanmerking voor experimenten Clown

Erg van je kind en de hond zeg. Ach gut Maar een kind zou nooit alleen bij de hond moeten kunnen komen. Wij hebben een Berner en een Jack Russel, maar die komen alleen bij de kinderen in één van ons bijzijn en daarbij mogen de kinderen ze niet aaien op het moment dat ze op hun eigen plaats liggen. Juist om dit soort dingen te voorkomen.....In ons bijzijn weten ze nl hun plaats en zullen ze het nooit in hun kop halen te grommen of te bijten. Als de kinderen er alleen bij zouden zijn en ze zouden aan de oren trekken of erbij gaan liggen of per ongeluk een keertje teveel op de staart gaan staan of in de ogen prikken, ik moet er niet aan denken wat er zou KUNNEN gebeuren

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 23:57

Maikeltje, onze dochter was niet alleen met de hond, wij zaten er enkele meters vanaf. En inderdaad, in het bijzijn van de baas zou een hond dit al sowieso nooit mogen doen. Dat is ook de reden dat wij het niet verantwoord vonden hem te laten leven.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 00:00

En heeft hij nooit eerder vreemd gedrag vertoond dan? Zoiets komt toch niet zomaar uit de lucht vallen?
Is er sectie verricht op de hond? Dit klinkt als gedrag bij een hersentumor oid.
Wel vreselijk dat iets zo moet aflopen, zeker ook voor je dochtertje.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 00:03

Nee, dit had hij nog nooit eerder gedaan. Wel was hij erg dominant en had duidelijk 1 echte baas, mijn man. Vooral voor eigen mensen was hij gewoon heel erg lief.
We hebben geen sectie laten verrichten, we schoten er toch niets meer mee op, het was al erg genoeg allemaal.
Mijn dochter heeft er (buiten haar littekens) niets aan overgehouden. Sterker nog, ze heeft een grote voorliefde voor dieren en kan op een bijzondere manier heel goed met ze opschieten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:20

Kan me voorstellen dat je geen sectie hebt gedaan; de keuze an sich is al heel zwaar en dan wil je het waarschijnlijk een plek kunnen geven..

jammer Sizzle dat je je zo op hebt genaaid. Het was niet rot bedoeld.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:48

Gedetineerde zouden ze van mij best mogen gebruiken, maar dat zal toch nooit gebeuren.
Proefdieren zijn nou eenmaal nodig, je kunt hoog of laag springen maar het is nou eenmaal zo.
Alternatieven worden er gebruikt zoveel als mogelijk maar voor veel proeven zijn nou eenmaal levende dieren nodig.
Klinkt hard maar zo is het wel.
De proefdieren in nederland hebben het echt niet zo slecht. De onderzoekers die de proeven uitvoeren, of opdracht toe geven doen dat echt niet om die beesten te pesten, dat doen ze in de hoop dat ze een medicijn vinden tegen Malaria ( een ziekte waar jaarlijks miljoenen mensen aan dood gaan) of mutiple sclerose of
TB.
Er komen hele strenge regels aan te pas voor die proeven en de dieren worden zo goed mogelijk verzorgd.
Ik vind dat veel mensen te snel de conclusie trekken dat het dierenmishandeling is en dat die dieren gemarteld worden zonder dat ze er zelf ook maar iets van hebben gezien Of ook maar weten hoe het in zijn werk gaat.

Dat is mijn mening.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:16

Inky_Devil, ik denk dat de meesten hier wel weten dat de proefdieren het niet slecht hebben. Maar omdat ze het niet slecht hebben, mag je ze dus gebruiken om experimenten op uit te voeren?
En mensen, die anderen wel zéér slecht behandeld hebben, worden maar beschermd...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:02

Er worden toch ook proeven op mensen uitgevoerd? Op vrijwillige basis. Studenten zijn er gek op want het betaalt goed. Gedetineerden mogen daar ook aan meedoen volgens mij.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 13:10

slimmerik schreef:
Er worden toch ook proeven op mensen uitgevoerd? Op vrijwillige basis. Studenten zijn er gek op want het betaalt goed. Gedetineerden mogen daar ook aan meedoen volgens mij.

Daar zeg je het net, op VRIJWILLIGE basis. Bij dieren is er niets vrijwilligs bij hoor. En ik denk dat ze liever de proeven zouden ondergaan die mensen evt. kunnen ondergaan, dan de proeven die er nu op ze gedaan wordt. Niet te vergelijken dus.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:13

Tja, mensen gebruiken nou eenmaal dieren...... huisdieren/dierentuinen/paardrijden allemaal niks vrijwilligs aan.
Persoonlijk vind ik proeven op dieren geen probleem (mits en goed gebeurd, zoals in NL)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:16

manzano schreef:
Tja, mensen gebruiken nou eenmaal dieren...... huisdieren/dierentuinen/paardrijden allemaal niks vrijwilligs aan.
Persoonlijk vind ik proeven op dieren geen probleem (mits en goed gebeurd, zoals in NL)

En dat is nou zo hypocriet. Het één mag wel, omdat dat dat ons mensen uit komt (maar wel slecht voor dieren is) en het ander mag niet, omdat wij mensen dat vies vinden (terwijl dat nou weer helemaal niet zo slecht hoeft te zijn voor een dier).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:18

Wat zou niet mogen??? Verward

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:19

Diablo schreef:
manzano schreef:

En dat is nou zo hypocriet. Het één mag wel, omdat dat dat ons mensen uit komt (maar wel slecht voor dieren is) en het ander mag niet, omdat wij mensen dat vies vinden (terwijl dat nou weer helemaal niet zo slecht hoeft te zijn voor een dier).

Wat is het verschil met dieren in gevangenschap houden voor ons eigen plezier?
DAT vind ik nou hypocriet. Wel zielig doen over dierproeven, maar een paard in gevangenschap laten leven of een ander huisdier, da's maar heel normaal Verward