Merilyn schreef:Ik ken heel veel mensen ook allochtone mensen die dezelfde identiteits problemen hebben omdat ze lijden onder de slechten, maar deze personen halen het niet in hun hoofd om zoveel rottigheid uit te halen.
Dat is logisch; het bewijs dat niet alle allochtonen crimineel zijn (uiteraard) en tevens het bewijs dat criminaliteit niet 'ras'- cultuur- of religiegebonden is. Er moeten dus andere oorzaken zijn. Waarom zouden we de moeite niet nemen om die oorzaken te achterhalen? Waarom komt de ene allochtoon wel op het slechte pad en de andere niet? Als je die oorzaak vindt kun je je beter daar op richten. Beter voorkomen dan genezen, lijkt mij.
Citaat:
Naar mijn idee ligt de oorzaak bij een mentaliteitsprobleem en niet in onbegrip. Het is maar hoe je ermee omgaat. Ik ben dat soort lui liever kwijt dan rijk.
Ik zeg niet dat onbegrip (wat weer voortkomt uit de cultuur-clash) alléén de oorzaak is van criminaliteit. Het kan wel een oorzaak zijn. Maar er speelt meer mee; opleidingsniveau, omgeving waarin je opgroeit, gezinssituatie, sociaal-economische-status... Dit heeft ook allemaal invloed op het mentaliteitsprobleem. Wat weer criminaliteit in de hand werkt. Het is een cirkel die absoluut doorbroken moet worden, maar ik ben er niet van overtuigd dat het verhogen van straffen of zelfs uitzetten de goede invalshoek is. Sterker nog, waarschijnlijk werkt het averechts op het mentaliteitsprobleem.