Abortus, ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Re: Abortus, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:27

Ik vind dat de term "ongewenst" hier wel enorm vaak als excuus wordt gebruikt. Dit excuss wordt een middel op zichzelf en dat is natuurlijk verkeerd. Eens omdraaien: wordt er niet te makkelijk gezegd dat het ongewenst is om voor zichzelf een abortus te rechtvaardigen?

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:29

'Ongewenst' zie ik niet als een excuus, het is gewoon zo. En ik denk niet dat de mensen die voor abortus kiezen voor zichzelf een 'excuus' verzinnen om het te rechtvaardigen. Want zodra je dat doet, sta je er dus niet 100% achter je keuze.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:32

chevax schreef:
Ik vind dat de term "ongewenst" hier wel enorm vaak als excuus wordt gebruikt. Dit excuss wordt een middel op zichzelf en dat is natuurlijk verkeerd. Eens omdraaien: wordt er niet te makkelijk gezegd dat het ongewenst is om voor zichzelf een abortus te rechtvaardigen?

Denk je dat abortus een makkelijke keuze is? Dat lees ik een beetje af uit het bovenstaande.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:33

Daarom zette ik in mijn bovenstaande post bewust "ongepland" neer. Maar verder ga ik wel met de post van Vanessa mee.

Iemand die geen kinderen wil, ondanks gebruik van voorbehoedmiddelen toch zwanger raakt, is imo zwanger van een ongewenst kind.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:42

Abortus? Ja!

Gelukkig wel zeg.... de kans is klein... maar mocht ik zwanger raken, is het héél snel weg.

Overigens heb ik ook niet zoveel moeite met euthanasie.... ik heb wel moeite met mensen nodeloos laten lijden omdat ze zo nodig in leven gehouden moeten worden.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:48

Nee, ik kan me niet voorstellen dat abortus een eenvoudige keuze is. Maar de motivatie er achter vind ik persoonlijk niet altijd "waterdicht".

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:49

Aimee: wat is de overeenkomst tussen abortus en euthenasie?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:51

chevax schreef:
Nee, ik kan me niet voorstellen dat abortus een eenvoudige keuze is. Maar de motivatie er achter vind ik persoonlijk niet altijd "waterdicht".

Moet motivatie dan altijd 'waterdicht' zijn? Iedere vrouw die zo'n keuze maakt doet dat weloverwogen en anders ziet de dokter in kwestie daar wel op toe.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:52

Ik denk juist dat niet iedere vrouw dat zo weloverwogen doet als je beweert. En ja, ik vind dat als je beslist over leven en dood je motivatie waterdichtmoet zijn.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:52

chevax schreef:

Ik denk dat het voor de mensen moeilijk is om uit te leggen waarom ze daar voor hebben gekozen, zeker als je het aan een persoon moet uitleggen die er tegen is. De keuze wordt veelal gemaakt op gevoel denk ik, tja, probeer je gevoel maar eens over te brengen op een ander.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:54

chevax schreef:
Ik denk juist dat niet iedere vrouw dat zo weloverwogen doet als je beweert. En ja, ik vind dat als je beslist over leven en dood je motivatie waterdichtmoet zijn.

Leven, of dood? Je aborteert een klompje cellen. Wat je nu stelt zie ik meer als een religieus standpunt, dan wetenschappelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:55

Over of het een klomp cellen zijn, zijn de meningen nogal verdeeld...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:57

ik ken wel een paar vrouwen die ooit een abortus hebben ondergaan en er nog steeds na 20 jr erg veel last van hebben
ze zeggen dat ze vroeger geen mogelijkheid hadden om het te houden
maar achteraf gezien was het vast goedgekomen als het kindje gewoon geboren was maar onder druk van de omgeving hebben ze de abortus laten doen.
dus naar mijn inziens word er vaak te snel abortus gedaan.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:57

Vanessa24 schreef:

Ik denk dat het voor de mensen moeilijk is om uit te leggen waarom ze daar voor hebben gekozen, zeker als je het aan een persoon moet uitleggen die er tegen is. De keuze wordt veelal gemaakt op gevoel denk ik, tja, probeer je gevoel maar eens over te brengen op een ander.

*LOL* absoluut, mooi bewoord Vanessa

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:58

Schimmelig schreef:
chevax schreef:

Leven, of dood? Je aborteert een klompje cellen. Wat je nu stelt zie ik meer als een religieus standpunt, dan wetenschappelijk.

met 20 weken niet meer hoor Clown
ik heb een mooie echo van 20 weken Haha!

Vanessa24

Dat lijkt me helemaal erg, dat je, je laat aborteren, omdat de omgeving dat zegt en krijg je daar later spijt van. Fijne omgeving dan! Boos!

Schimmelig

mirgino schreef:
ik ken wel een paar vrouwen die ooit een abortus hebben ondergaan en er nog steeds na 20 jr erg veel last van hebben
maar achteraf gezien was het vast goedgekomen als het kindje gewoon geboren was maar onder druk van de omgeving hebben ze de abortus laten doen.

Dat was misschien 20 jaar geleden zo. Nu is het een hele procedure met verschillende bezoeken aan de HA (zo werd mij verteld).

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:59

mirgino schreef:

vroeger werd alles meer in de doofpot gegooid, en werd het dood gezwegen, praatte men er niet over.

tegenwoordig, is alles iets meer open, en worden er wel overwogen keuzes gamaakt, en kan en word er opener over gedaan

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:00

mirgino schreef:
met 20 weken niet meer hoor Clown
ik heb een mooie echo van 20 weken Haha!

Ik heb het niet persé over extreem late abortus. Eerder vroeg. Technisch kun je na ongeveer al 6 weken stellen, of je zwanger bent of niet, toch?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:00

Vanessa24 schreef:
Dat lijkt me helemaal erg, dat je, je laat aborteren, omdat de omgeving dat zegt en krijg je daar later spijt van. Fijne omgeving dan! Boos!

we praten hier wel over meer dan 20 jaar geleden,een hele andere tijd dan nu Clown
toen waren er nog taboes Ja en sprak je er niet over
en was het een schande om alleen of ongetrouwd een kind te krijgen
tegenwoordig praten we overal over,maar er zijn andere tijden geweest.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:02

[quote="terorita vroeger werd alles meer in de doofpot gegooid, en werd het dood gezwegen, praatte men er niet over.

tegenwoordig, is alles iets meer open, en worden er wel overwogen keuzes gamaakt, en kan en word er opener over gedaan
[/quote]

En daarom denk ik dat er betere keuzes worden gemaakt, je kan er nu ook over praten met familie en vrienden. Vroeger zou je er alleen voor hebben gestaan, niemand mocht het weten en moest je het verdriet wat met zich meebrengt ook alleen verwerken.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:02

mirgino schreef:
Vanessa24 schreef:

we praten hier wel over meer dan 20 jaar geleden,een hele andere tijd dan nu Clown
toen waren er nog taboes Ja en sprak je er niet over
en was het een schande om alleen of ongetrouwd een kind te krijgen
tegenwoordig praten we overal over,maar er zijn andere tijden geweest.

Dat snap ik Haha! maar het zal je maar overkomen!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:04

Het is een kennis overkomen. In 1966 kreeg zij een kind en de vader was verdwenen. Zij heeft het kind door haar ouders laten opvoeden en zelf haar leven op de rails gekregen en toen de opvoeding weer overgenomen.
Abortus werd dus niet altijd opgedwongen omdat het een schandelijke situatie zou zijn (alleenstaande moeder).

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:06

Vanessa24 schreef:
chevax schreef:

Heel goed verwoord Ja
Zoals ik al eerder aangaf de motivatie van de personen die tegen zijn is ook niet altijd "waterdicht".
Als het kind zwaar gehandicapt is vinden ze het ineens anders.. Verward

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:08

@Schimmelig: je aborteert wel iets meer dan een klompje cellen hoor. En voor alle duidelijkheid: ik ben niet tegen abortus, mits het een weloverwogen beslissing is.

En wat betreft religieus standpunt: dat heb je helemaal mis, ben totaal niet gelovig.