Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
24 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
106 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
22 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
92 (17%)
CDA
34 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
36 (6%)
PVV
85 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
11 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 538

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:53

BBB is trouwens absoluut tegen het invoeren van aanvullende regels op het gebied van dierwaardigheid.

Dit staat in hun programma vrij letterlijk ook.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 10:40

Benzz schreef:
Dat is toch een ander geval:
Wat D66 niet liet doorrekenen

Terugdraaien investering ouderenzorg: D66 draait, samen met VVD, CDA en JA21, de eerder gereserveerde 600 miljoen euro voor de terugkeer van verzorgingshuizen terug. Dit staat niet in hun verkiezingsprogramma, maar wel in de CPB-doorrekening.

Bezuiniging via benchmarking verpleeghuizen: D66 noemt deze maatregel niet in het verkiezingsprogramma, maar laat het CPB wel rekenen met een bezuiniging die oploopt tot honderden miljoenen euro’s. Het gaat om een methode waarbij verpleeghuizen met elkaar worden vergeleken om efficiënter te werken. Volgens experts levert dit in de praktijk nauwelijks geld op.

Waarom deze verschillen ontstaan

Het CPB rekent alleen maatregelen door die meer dan 200 miljoen euro kosten of opleveren.
Partijen leveren zelf een lijst met maatregelen aan; het CPB controleert niet of deze overeenkomen met het verkiezingsprogramma.
Sommige maatregelen worden niet doorgerekend omdat ze als “normerend” worden gezien (zoals bij VVD), of omdat ze te klein zijn qua budgettaire impact.

Even de open link:
https://archive.ph/EmrHY

Voor mij neigt dit toch wel naar selectieve verontwaardiging.

Citaat:
Een in het oog springend voorbeeld daarvan betreft de zorgparagraaf in de doorrekening. Bij liefst zes partijen staat de post „Benchmarking verpleeghuizen i.c.m. structureel constante kwaliteitsnorm”, constateerde gezondheidseconoom en oud-CPB’er Marcel Canoy in een column in Medisch Contact. In de kern gaat het om een manier om verpleeghuizen met elkaar te vergelijken en te leren van de meest efficiënte bedrijfsvoering. Dat zou goedkopere verpleegzorg opleveren. In hun verkiezingsprogramma’s reppen VVD, D66, ChristenUnie, SGP, Volt en JA21 met geen woord over deze bezuiniging, en toch staat die in de verschillende doorrekeningen voor bedragen die qua opbrengst variëren van vele honderden miljoenen tot zelfs 5 miljard euro in 2060.

(...)

En dan is er de variant van het ene zeggen en het andere doen. Om de terugkeer van verzorgingshuizen te realiseren, een wens van de coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB, zette het kabinet-Schoof 600 miljoen euro opzij. Zonder er in hun programma’s één woord aan vuil te maken, draaien VVD, CDA, D66 en JA21 die investering terug. „Terugdraaien envelop ouderenzorg”, heet dat eufemistisch.

Van alle partijen is het niet okee, maar de uitleg in het artikel van NRC maakt het wel begrijpelijker hoe dit ontstaat, ook ten aanzien van alle partijen. Ik vind het jammer dat het in dit topic dan voor een D66 prima gevonden wordt en een JA21 niet. Gelijke monniken, gelijke kappen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:05

Als mensen terug willen naar de natuur van vroeger, van 100,1000 of zelfs nog langer geleden, moet je ook realistisch zijn. Dus ook terug naar het aantal mensen van toen. De mammoet heeft hier ook gelopen, toch denk ik dat de meeste mensen wel beseffen dat er nu in Nederland geen geschikte leefomstandigheden zijn voor zo'n dier...

Ik vind het overigens wel typerend dat bepaalde mensen blijkbaar vinden dat aan de ene kant de overheid heel veel verantwoordelijkheid heeft, bijvoorbeeld met het informeren van mensen en aan de andere kant mensen vinden dat het wel iemand zijn eigen verantwoordelijkheid is als hun vee wordt opgegeten?

Ik hoop dat iedereen zich bewust is dat de overheid de bevolking over de wolf inderdaad heeft geïnformeerd, alleen blijkt de informatie niet te kloppen omdat de overheid zich baseert op de expertise van ondeskundige 'experts'. Een wolfwerend hekwerk is niet meer dan dat. Als er veel andere makkelijkere prooidieren zijn zal een wolf misschien niet de moeite doen, maar in elk andere geval zijn de dieren achter het hek juist de gemakkelijke prooi. Dat hebben veel veehouders aan den lijve ondervonden.

Het enige wat 100% veilig is, is je dieren opstallen, 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Dan moet je dus keuzes gaan maken en gaan kiezen tussen veiligheid en dierenwelzijn en dat is een keus waar geen enkele dierenliefhebber voor wil komen te staan. Nog erger als je de keus niet eens kan maken, omdat de gemeente het niet toegestaat dar er een stal wordt gebouwd of het vaste hekwerk niet hoger mag dan 100cm. Dat gebeurt namelijk ook! Dan wil je als eigenaar de verantwoordelijkheid nemen, wordt je door de overheidsregels tegen gehouden.

Aan de ene kant wordt gepleit voor meer dieren welzijn, aan de andere kant moeten veehouders meer rekening houden met het milieu. En voor het milieu staan dieren beter binnen als buiten. Varkens en kalvermesterijen en kippenboeren zouden vanwege de stikstof hun dieren niet eens buiten kunnen houden. Bij melkkoeien willen de boeren wel, maar zij staan ook onder vuur. De schapenhouders hebben daar minder last van, maar kunnen hun dieren vanwege de wolf niet meer buiten laten lopen.

Gelukkig is de wolf goed voor de biodiversiteit, want van de heide hoeven we niet veel te verwachten als er geen schapen meer zijn om te begrazen. Die gaat dan namelijk sowieso verloren, alle stikstof regels ten spijt.

Betreft medicatie begrijp ik het debat wel. Maar uiteindelijk moeten ook daar keuzes gemaakt worden. Is er voldoende geld om 200.000 duizend euro uit te geven in de hoop het leven van 1 persoon te verlengen, of is dat nodig om 1000 mensen beter te maken of in leven te houden? Daarbij moet je onthouden dat het vervaardigen van medicijnen ze vaak niet zo duur maakt, maar het onderzoek. De eerste jaren heeft een farmaceut patent en kan dan extreem hoge prijzen rekenen, terwijl het medicijn zelf dus helemaal niet zo duur hoeft te zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:24

"Bijlage 1 Krachtenveld
Kamer
• De Kamer heeft geen eenduidige positie ingenomen, gezien diverse
aangenomen moties:
o Motie Vestering die oproept tot een actieve inzet voor het beschermen van
de wolf, zowel in Nederlands als Europees verband (december 2022,
Kamerstuk 36 200 XIV, nr. 69).
o Motie Van der Plas die oproept om de beschermde status van de wolf niet
heilig te verklaren (december 2022, Kamerstuk 33 576, nr. 338).
o Motie Pierik en Van der Plas die de regering verzoekt om te onderzoeken of
het mogelijk is via een derogatiebeleid voor wolven in Nederland
probleemwolven te identificeren en te verjagen of bejagen (januari 2024,
Kamerstuk 21 501-32, nr. 1615).
PVV heeft voor al deze moties gestemd"

Over het verlagen van de beschermde status van de wolf, Pierik en van der Plas zijn BBB
Bron: https://open.overheid.nl/documenten/e60 ... 2ef11/file

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:26

baudyh schreef:
Elisa2 schreef:
Er zit wel een verschil tussen humaan doden en levend opgegeten worden en uren creperen. En dan heb ik het nog niet eens over surplus killing.
De enige goede wolfwerende heiningen zijn er die in de dierentuin staan en die mogen niet neer gezet worden..

Precies . Dat zeg ik ook altijd. Waarom zitten wolven in de dierentuin achter meters hoge hekken en mogen ze hier vrij rond wandelen??
De goedgekeurde wolven afrastering kost mega veel geld ook nog met subsidies. En ze helpen gewoon niet afdoende.

Maar dat er schapen en koeien bij bosjes omvallen is niet erg blijkbaar. Dat die koeien zorgen voor een goede vegatatie voor het landschap is ook niet meer van belang.

Dus de boeren met schapen en koeien mogen gestraft worden omdat er te veel vee is. Wel erg kort door de bocht hè . En dierwelzijn mis ik
Hier ik echt

Dierenwelzijn werkt kennelijk maar 1 kant op..zodra de wolf maar niks over komt..en als mensen er zelf geen last van hebben dan bestaat het niet. :+
Spoiler:
Maar wel vooral lekker met de vinger naar een ander wijzen want dat geeft zo'n goed gevoel over jezelf *sarcasme modus*
.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:27

Zullen we de toon leuk houden?

En wat er in de tweede kamer besloten wordt, dat wordt niet automatisch goedgekeurd in het Europese Parlement dat is al uitgelegd. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:30

MarlindeRooz schreef:
BBB is trouwens absoluut tegen het invoeren van aanvullende regels op het gebied van dierwaardigheid.

Dit staat in hun programma vrij letterlijk ook.

Dit staat er in hun programma:

"Caroline van der Plas: “Geen papieren doelen, maar realistische stappen”

Minister Femke Wiersma heeft vandaag het convenant over een dierwaardige veehouderij en het daarbij horende ontwerp-AMvB (Algemene Maatregel van Bestuur) vrijgegeven voor internetconsultatie. In het convenant Dierwaardige Veehouderij is afgesproken dat supermarkten en voedselverwerkers hun eerlijke deel leveren, bijvoorbeeld door een betere prijs te betalen voor producten die aan hogere welzijnsnormen voldoen.

Met het convenant publiceert minister Wiersma ook een ontwerp voor een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB). Daarin worden voor melkvee, kalveren, varkens en pluimvee op termijn wettelijke eisen vastgelegd. Deze AMvB treedt echter pas in werking zodra duidelijk is dat boeren die eisen ook echt kunnen realiseren. Of dat zo is, wordt vooraf geëvalueerd door een onafhankelijke Autoriteit Dierwaardige Veehouderij die wordt opgericht.

Omslag niet alleen maken
Onder andere LTO, NAJK (jonge boeren) en de POV (varkenshouderij), tekenden na maandenlange gesprekken het convenant Dierwaardige Veehouderij. Afgesproken is dat boeren, ketenpartijen, maatschappelijke organisaties en de overheid samen werken aan een toekomstbestendige, meer dierwaardige veehouderij. Daarin zijn zes leidende principes van dierenwelzijn leidend. De nadruk ligt op gezamenlijke verantwoordelijkheid: boeren kunnen deze omslag niet alleen maken. Vakmanschap en de verantwoordelijkheid van de Nederlandse boer, met oog voor dierenwelzijn én economische haalbaarheid is leidend wat BBB betreft.

“Boeren en ketenpartijen hebben zelf aangegeven dat ze stappen willen zetten, maar dan wel op een manier die betaalbaar, uitvoerbaar is en perspectief biedt. Dat is wat nu met de minister is afgesproken,” zegt BBB-partijleider Caroline van der Plas.
“Eindelijk wordt erkend dat een hogere standaard ook een hogere prijs moet opleveren,” aldus Van der Plas. “Dierenwelzijn kan alleen omhoog als het verdienvermogen van de boer meebeweegt. Het is goed dat dit nu als harde randvoorwaarde is opgenomen.”

Geen onhaalbare regels
Wat BBB betreft is dit de juiste volgorde: geen papieren doelen, maar realistische stappen. Eerst kijken of het kan, dan pas invoeren. Zo voorkom je dat boeren opnieuw klem komen te zitten tussen regels en realiteit. “Deze aanpak is een voorbeeld voor andere dossiers”, zegt Van der Plas.

BBB heeft de laatste maanden hard gewerkt aan het realiseren van haalbare, betaalbare en uitvoerbare doelen voor boeren. “Als het aan andere partijen had gelegen, waren er allemaal extra regels gekomen, zonder dat de haalbaarheid en betaalbaarheid erin was meegenomen. Dit bewijst maar weer eens dat zonder BBB de landbouw slecht af was en dat een BBB in een nieuw kabinet hard nodig is.”

En dat lijkt me heel realistisch gezien de eerdere discussie hier over de invloed van Supermarkten op de producten van boeren en dat veel boeren wel willen maar niet kunnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:31

MarlindeRooz schreef:

En wat er in de tweede kamer besloten wordt, dat wordt niet automatisch goedgekeurd in het Europese Parlement dat is al uitgelegd. :)

Zullen we dan ophouden met continu alles verdraaien? Want ik heb nergens gezegd dat zij dit goedgekeurd hebben gekregen in het Europese parlement. Maar dat zij de enige partij zijn in NL die continu aan de bel hebben getrokken wat betreft de wolf (en wat ik dus ook steeds kan onderbouwen) maar dit wordt steeds verdraaid naar de EU en dat is echt heel erg vervelend.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:32

Dit is geen onderdeel van hun programma maar een nieuwsbericht van hun eigen web site.

Wat ik benoemde staat écht in hun programma.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:33

Dit heb jij gezegd over de BBB. Dat klopt dus absoluut niet. Want het is een besluit van het Europees Parlement.

Elisa2 schreef:
Dat hebben ze zeker wel, dankzij hun is de beschermingsstatus verlaagd van de wolf

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:36

Ja dankzij hun inzet..sjonge jonge..wat ik kan onderbouwen met moties en linkjes. Ik heb het NERGENS over de EU dat wordt er door anderen bij verzonnen zoals zoveel andere dingen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:37

MarlindeRooz schreef:

Haha dit vind ik wel bijzonder. Misschien dan zelf ook je toon leuk houden. ;)

Dankjewel Elisa. Ik zat al de hele tijd te bedenken hoe ik ging reageren op dat er geroepen werd dat de BBB voor dierenleed is - natuurlijk zijn ze dat niet.

Mensen die serieus aankomen met "dan moet je maar een beter hek kopen" hebben het wolvenprobleem echt niet begrepen. Er worden trouwens ook al gewoon honden aangevallen (zelfs aangelijnde). Maar de zogenaamde dierenliefhebbers hier hebben daar vast ook wel de perfecte oplossing voor: "ja dan had je je hond maar niet uit moeten laten."

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:39

Waar speel ik in deze discussie op de man dan? Dat hoor ik graag want ik heb dat idee niet.

En andere mensen “zogenaamde dierenliefhebbers” noemen is ook niet heel vriendelijk. En verwarrend omdat de BBB zelf voor intensieve veehouderij is. En geen betere regels wil voor de dieren. Dat lijkt me toch ook niet echt liefhebberij. Ze noemen het letterlijk in hun programma hè. Ik verzin dit niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:41

MarlindeRooz schreef:
Dit is geen onderdeel van hun programma maar een nieuwsbericht van hun eigen web site.

Wat ik benoemde staat écht in hun programma.

Dierwaardige veehouderij. Dieren in de veehouderij hebben het in Nederland goed en veel beter
dan in de meeste andere landen. Aanvullende regels op het gebied van dierwaardigheid zijn wat
ons betreft niet nodig. Mocht dit politiek onvermijdelijk zijn, dan voeren we de regels alleen in als
deze: economisch haalbaar zijn, het verdienvermogen niet in gevaar komt, de vergunningverlening
op orde is en als gegarandeerd is dat dieraantallen op individuele bedrijven op minimaal hetzelfde
niveau blijven.’

Heb het even opgezocht maar dit staat er in hun programma, dat lijkt me dus gewoon een ingekorte versie van mijn eerdere bericht. En ze hebben gelijk, NL loopt al ver voor qua andere landen wat betreft dierenwelzijn. Natuurlijk kan het nog beter, maar dan moet de consument daar ook wel voor willen betalen en de supermarkten mee werken, en, en, en..want een boerenbedrijf is op een gegeven moment gewoon niet meer rendabel als de overheid precies gaat bepalen hoeveel dieren het mag hebben. (en ja, daar kan wel naar toe gewerkt worden, minder dieren, maar dan moeten de producten dus meer opbrengen om niet falliet te gaan, daar in heeft de consument dus een hele grote rol)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:42

Nee dat staat er niet. Ze zeggen letterlijk dat die regels volgens hun niet nodig zijn.

Ze zeggen niet dat het beter kan en dat het wel nodig is maar niet rendabel. En niet elke maatregel die het dierenwelzijn verbetert zorgt voor minder dieren ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:44

Jildau schreef:
MarlindeRooz schreef:

Haha dit vind ik wel bijzonder. Misschien dan zelf ook je toon leuk houden. ;)

Dankjewel Elisa. Ik zat al de hele tijd te bedenken hoe ik ging reageren op dat er geroepen werd dat de BBB voor dierenleed is - natuurlijk zijn ze dat niet.

Mensen die serieus aankomen met "dan moet je maar een beter hek kopen" hebben het wolvenprobleem echt niet begrepen. Er worden trouwens ook al gewoon honden aangevallen (zelfs aangelijnde). Maar de zogenaamde dierenliefhebbers hier hebben daar vast ook wel de perfecte oplossing voor: "ja dan had je je hond maar niet uit moeten laten."

Ja en katten die verdwijnen..maar ja, alles opsluiten joh..is heel diervriendelijk en ook helemaal niet erg dat je paarden 13/14 uur op stal moeten staan. En ook helemaal niet erg dat ze niet meer mee kunnen naar het bos, hebben ze toch niet nodig voor hun welzijn. (sorry, ik wordt hier heel sarcastisch en vinnig van, want ik vindt het WEL erg)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:45

Niemand zegt dat dit niet erg is toch? Dat maak jij er van.

Dat wolven uit Nederland 100% gaan verdwijnen is heel onwaarschijnlijk. Dus er moet geleerd worden om met ze te leven.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 16-10-25 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:45

Willen ze per definitie geen betere regels voor de dieren? Of willen ze eerst de haalbaarheid van verbeteringen onderzoeken en kijken wat voor effecten het heeft? Want de meeste ideeën voor dierenwelzijn van onze koeien slaan werkelijk waar nergens op en daar worden ze niet beter van. Snap best dat de BBB daar niet direct mee instemt. Weet niet hoe dat bij de kippen en varkens is maar als ik zie welk beeld de gemiddelde burger heeft over het welzijn van een koe, kan ik me voorstellen dat het daar ook heel anders is dan men denkt.

Zogenaamde dierenliefhebbers was ook niet vriendelijk bedoeld. Als je de dieren in de Oostvaardersplassen laat verhongeren, wolven hun gang laat gaan om pony's, schapen, honden te verscheuren, leefgebied van dieren wil gebruiken om vol te pleuren met huizen, het normaal vindt alle dieren altijd op te hokken en alleen dieren de schuld geeft van een stikstofprobleem - ben je wat mij betreft ook geen liefhebber.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:46

Jildau schreef:
Willen ze per definitie geen betere regels voor de dieren? Of willen ze eerst de haalbaarheid van verbeteringen onderzoeken en kijken wat voor effecten het heeft? Want de meeste ideeën voor dierenwelzijn van onze koeien slaan werkelijk waar nergens op en daar worden ze niet beter van. Snap best dat de BBB daar niet direct mee instemt. Weet niet hoe dat bij de kippen en varkens is maar als ik zie welk beeld de gemiddelde burger heeft over het welzijn van een koe, kan ik me voorstellen dat het daar ook heel anders is dan men denkt.

Zogenaamde dierenliefhebbers was ook niet vriendelijk bedoeld. Als je de dieren in de Oostvaardersplassen laat verhongeren, wolven hun gang laat gaan om pony's, schapen, honden te verscheuren, leefgebied van dieren wil gebruiken om vol te pleuren met huizen, het normaal vindt alle dieren altijd op te hokken en alleen dieren de schuld geeft van een stikstofprobleem - ben je wat mij betreft ook geen liefhebber.

Maar als je tegen de intensieve veehouderij bent dan ben je automatisch voor al het andere dierenleed wat je benoemt? :?

Wat een rare gedachtengang.

Daarbij zoals je kan lezen vindt de BBB het niet nodig. Ze brengen geen nuance aan.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:49

Ik vraag me werkelijk af die mensen die vinden dat de wolf in Nederland past. Hebben jullie ooit er een gezien. Het ervaren hoe het is als er eentje langs komt door de wei met je paarden.
Want er over praten is iets heel anders dan het zelf ervaren.
Ik sprak laatst iemand en die vond het niet erg dat de wolf er is. Maar ja woont in Rotterdam.
Ja niks ervaring ermee. Dan heb je makkelijk praten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:51

baudyh schreef:
Ik vraag me werkelijk af die mensen die vinden dat de wolf in Nederland past. Hebben jullie ooit er een gezien. Het ervaren hoe het is als er eentje langs komt door de wei met je paarden.
Want er over praten is iets heel anders dan het zelf ervaren.
Ik sprak laatst iemand en die vond het niet erg dat de wolf er is. Maar ja woont in Rotterdam.
Ja niks ervaring ermee. Dan heb je makkelijk praten.

Nee ik vind niet dat de wolf hier past. Wat mij betreft schieten we ze allemaal af. Nogmaals ze lopen dichtbij m’n huis. 500 meter van m’n huis is er recent 1 gezien. Maar ik ben wel realistisch.

Tenzij we uit de EU stappen en een muur rondom Nederland zetten worden we nooit wolf-vrij op korte termijn.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 16-10-25 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:51

MarlindeRooz schreef:
Nee dat staat er niet. Ze zeggen letterlijk dat die regels volgens hun niet nodig zijn.

Ze zeggen niet dat het beter kan en dat het wel nodig is maar niet rendabel. En niet elke maatregel die het dierenwelzijn verbetert zorgt voor minder dieren ook.

Waarschijnlijk omdat er net een convenant ingediend is door de minister van de BBB voor een dierwaardige veehouderij en dit loopt tot 2040?

https://www.lto.nl/onderwerpen/convenan ... ehouderij/

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:54

Kan ik me wel indenken. Onze koeien hebben zolang het weer het toelaat (dit jaar was dat vanaf ergens in april tot gisteren) zelf de keuze of ze binnen of buiten staan. We hebben de staldeuren eigenlijk altijd open tussen 08:00 en 17:00. Ik denk dat de gemiddelde persoon 11 hoog in Den Haag denkt dat ze dan altijd lekker buiten willen staan maar in de praktijk is dat gewoon helemaal niet zo. Als de weersomstandigheden ideaal zijn (en dat komt nogal precies bij onze dames) gaan ze 's ochtends naar buiten en zijn ze voor 12:00 weer binnen. Heel soms ligt er nog een enkeling wat langer buiten of die gaan 's middags nog eens naar buiten. Laat staan als het warm is (en dat is het snel), waait, regent enzovoorts want dan staan ze nog veel meer binnen.

Dit is dan even een voorbeeld maar wij moeten dan wel eens lachen als we weer horen "een koe hoort in de wei!" Maar als je wilt voldoen aan bijvoorbeeld een weidemelk keurmerk dan moeten ze een bepaald aantal dagen en uren per jaar buiten staan. Is dat beter voor de koe? Nee dat is beter voor het beeld van de consument.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:56

De wolf past hier maar wel in een groot natuurgebied. Maar juist de hoge Veluwe houdt door baron Segers de poorten graag gesloten want oh de jacht.
Bbb wil alleen maatregelen voor beter dierenwelzijn nemen wanneer het de ondernemers geen geld kost. En de burger wel.
En koeien niet buiten? Veel koeien blijven graag binnen bij hogere temperaturen , vooral omdat in veel gevallen er ook geen enkele schaduwplek meer is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 12:00

Hier niet hoor..schaduwrijke plekken genoeg, wordt weer heel makkelijk met het vingertje gewezen.

Jammer dat de verhalen van boeren ook hier weer door sommigen enorm gebaggataliseerd worden.

En de baron is niet gek, de wolf heeft bijna alle moeflons uitgemoord in de Hoge Veluwe..hoe denk je dat het gebied van nog heide en stuifzand blijft zonder begrazing? maar ja, diertjes die dan daar ook weer door doodgaan en planten..dat is vast weer niet erg.