Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
purny schreef:verootjoo schreef:Waarom zou iemand die geen ‘echte’ vluchteling is, en het dan blijkbaar beter heeft in het land van herkomst - anders ben je m.i. wel een vluchteling -vrijwillig en voor niks een risicovolle reis maken naar Nederland om daar in een AZC te gaan zitten.
Dat niet duidelijk is uit wélk land ze komen omdat er ms geen oorlog is en geen zogenaamd geldige reden om in Nederland te kunnen wonen.
Maar de mensen zijn wel op de vlucht, voor het klimaat, voor armoede, voor politiek etc
Maar als ik op de vlucht ga, dan ben ik blij als ik in het eerste land veilig ben. Dus waarom perse Nederland?
8nnemiek schreef:Woon jij zelf bij een azc in de buurt? Waarschijnlijk niet.
Ik woon al 15 jaar vlakbij een azc. In ons dorpje is in die tijd één keer een fiets gestolen. .
Kaja schreef:Nu loopt een groot deel omliggende dorpen plat met roven en stelen, doen hun behoeftes in iemands tuin en vallen mensen lastig. Dat incasseren mensen die rondom een azc wonen.
8nnemiek schreef:Kaja doet alsof álle mensen die rondom een azc wonen daar vreselijk veel last van hebben. Dat is simpelweg niet waar.
MarlindeRooz schreef:Kaja schreef:Prima, geen probleem. Een vluchteling. Helemaal goed. Maar je blijft binnen. Nee, niet naar buiten. Punt. Waarom? Vanaf 14 jaar hebben we hier een identificatieplicht. Simpel is dat. Die boete kunnen ze niet betalen. Dus blijf je binnen! Dan kun je ook geen rottigheid uithalen. Wat een slecht verhaal zeg. En als het zo vreselijk is waar je vandaan komt, dan zit je hier zelfs binnen op rozen.
Hoezo meten met twee maten?!
Dus als mensen moeten vluchten voor hun eigen veiligheid. Familie en vrienden achterlaten. Hun huis en vertrouwde omgeving. En ze geen paspoort hebben (heeft niet elk mens op aarde) of mee kunnen nemen dan moeten ze voor straf binnen zitten?
Maar hoe moeten ze dan de taal leren, integreren en wat bijdragen aan de samenleving?
Wat menselijk.
Toen de Joden na 1945 terug kwamen uit de kampen hadden ze vast ook geen identiteitsbewijs bij zich. Gewoon weer opsluiten dan maar?
Want anders meer je met twee maten!
8nnemiek schreef:Woon jij zelf bij een azc in de buurt? Waarschijnlijk niet.
Ik woon al 15 jaar vlakbij een azc. In ons dorpje is in die tijd één keer een fiets gestolen.
Er zit wel eens een rotte appel tussen, maar ook zat leuke gezinnetjes en lieve mensen die graag een praatje maken en vooral dankbaar zijn.
En ook heel veel trieste verhalen, zoals de Russische homo die hier een paar jaar geleden zelfmoord heeft gepleegd. Stel je voor dat je moet vluchten uit je eigen land, en vervolgens ook hier in Nederland weer met de nek wordt aangekeken omdat je in een azc woont, vanwege een hoop horrorverhalen door een paar rotte appels..
Zoolgangster schreef:Hier gingen we gewoon om met sommige asielzoekers. Dat werd wat minder toen er een met een autistisch familielid wilde trouwen.
Toen mijn dochter de puber leeftijd naderde zijn we maar gestopt.
Bekende van me deed vrijwilligerswerk in een ander AZC. Op een dag kon haar man haar niet brengen, ging ze met de fiets.
Wilde ze daarna weer naar huis, werd ze in het fietsenhok verkracht door 2 'rotte appels' uit Afrika. Was eentje nb seropositief hiv.
Zelf is ze Goddank niet ziek geworden.
Daar werkt ze niet meer.
purny schreef:Ik vind het bijzonder dat er nog steeds mensen zijn die denken dat alle vluchtelingen die naar Nederland komen vluchten voor oorlog en geweld. Terwijl er ook mensen tussen zitten die voor hele andere zaken naar Nederland komen.
En ik vind dat we op dit moment gewoon vol zitten.
Dus ben ik voor een tijdelijke asielstop.
Eretria schreef:purny schreef:Ik vind het bijzonder dat er nog steeds mensen zijn die denken dat alle vluchtelingen die naar Nederland komen vluchten voor oorlog en geweld. Terwijl er ook mensen tussen zitten die voor hele andere zaken naar Nederland komen.
Helemaal mee eens.
Citaat:De meeste asielzoekers houden zich dus aan de regels. Sterker nog: bij vergelijking met Nederlanders met dezelfde demografische kenmerken en een vergelijkbare inkomenspositie (weinig inkomen) bleken asielzoekers juist minder vaak verdacht te zijn van criminaliteit. (Bron: WODC)
Citaat:Door het tekort aan opvangplekken en de lange wachttijden bij de IND, neemt het aantal asielzoekers in de opvang wel toe. Hierdoor staan de leefbaarheid en veiligheid in en rondom de locaties onder druk. Dit heeft het afgelopen jaar geleid tot een groeiend aantal incidenten.
Citaat:Veel overlastgevende asielzoekers uit veilige landen zijn al eerder in Europa geweest. Nederland start dan een ‘Dublin-procedure’ om hen terug te laten keren, maar dit duurt vaak maanden, terwijl een directe afwijzing slechts weken kost. Na anderhalf jaar vervalt bovendien de mogelijkheid om de procedure te starten, wat misbruik in de hand werkt. Stop daarom met Dublinprocedures voor asielzoekers uit veilige landen om opvang te verkorten en hun komst te ontmoedigen.
Citaat:Schattingen geven aan dat veiligelanders slechts 3% van de bedden in azc’s bezetten. Dankzij de versnelde asielprocedure verlaten zij de opvang vaak snel weer. De druk op de opvangcapaciteit heeft dus andere oorzaken en is niet toe te schrijven aan veiligelanders.
purny schreef:Ik vind het bijzonder dat er nog steeds mensen zijn die denken dat alle vluchtelingen die naar Nederland komen vluchten voor oorlog en geweld. Terwijl er ook mensen tussen zitten die voor hele andere zaken naar Nederland komen.
verootjoo schreef:purny schreef:Ik vind het bijzonder dat er nog steeds mensen zijn die denken dat alle vluchtelingen die naar Nederland komen vluchten voor oorlog en geweld. Terwijl er ook mensen tussen zitten die voor hele andere zaken naar Nederland komen.
Tuurlijk vluchten ze niet alleen voor oorlog en geweld.
Vluchten om politieke, economische, klimaattechnische reden zijn m.i. ook geoorloofde redenen.
In sommige landen kan je door een bizar slechte politieke of economische staat niet wonen.
En in sommige landen wordt het door de klimaatverandering, waar de rijke landen het meest aan meehelpen, ook niet echt meer wonen of voedsel verbouwen.
Wij bouwen dan gewoon kassen of huizen met airco’s, maar ja, daar is in de landen die het meest getroffen worden door de klimaatcrisis ook geen mogelijkheid voor.
Eretria schreef:Nee, marlinderooz, jij zegt dat het anders meten met twee maten is. Maar je meet zelf met 2 maten. Dan moet je ook de boetes afschaffen als iemand zich op straat niet kan legitimeren. Klinkt al vrij absurd vind je niet? En het zijn wel meer dan ‘een paar idioten’ die het verknallen voor degenen die wel uit pure nood hun eigen land hebben verlaten. En wél enig fatsoen hebben.
Grappig dat iedere link van een vluchtelingensite komt. Oftewel, een organisatie daar pro in staat. Dat je zelf je ogen wilt sluiten vind ik prima, maar ga niet zeggen dat een ander ongelijk heeft en zelf alleen maar met links aankomen van vluchtelingensites.
Je komt zelf vast niet uit de stad komt het zo over? Dan heb je er inderdaad ook amper last van. Een hoop criminaliteit in de stad zijn heel vaak geen Henkjanpieter. En het probleem van te weinig huisvestingen is er wel degelijk. Zet het eigen volk eerst maar eens op nummer 1. Er zijn zat Nederlandse mensen die in armoede leven en niet eens fatsoenlijk te eten kunnen kopen. Die gaan écht voor op gelukszoekers vind ik. Nog niet eens gesproken over alle jongeren die niet uit huis kunnen omdat er geen woningen zijn. In de regio waar ik woon, krijgen immigranten voorrang op sociale huurwoningen. En ja, dit is echt zo. Het staat er zelfs bij. Ik vind het krankzinnig. Kansloos.
Cer schreef:Misdrijven
In 2023 legde de politie 6.800 registraties van verdachten vast waarbij de verdachte op het moment van het plegen van het misdrijf op een COA-locatie verbleef. Dit is een stijging van 14% ten opzichte van 2022. We zien een vergelijkbare stijging in het aantal mensen dat werd opgevangen in 2023. Het gaat bij misdrijven in 74% om vermogensmisdrijven, zoals winkeldiefstal en inbraak. Dit is hoog in vergelijking met de algemene Nederlandse bevolking, waarbij in 2022 32% van de verdachtenregistraties betrekking had op vermogensmisdrijven.
https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2024 ... sielopvang
Bij vluchtenlingenwerk vind ik het een beetje 'wij van wc eend'.. maar dat is persoonlijk