Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 09:07

Jammer dat ze het verschil niet benoemen tussen een wolfhond ——> een hybride, een hond met wolvenbloed of wolf met hondenbloed en een wolfshond ——> een hond die werd gebruikt in de jacht op wolven bijvoorbeeld Ierse wolfshond

Witte wolven komen gewoon voor.
Ik vind het dier op de foto meer weg hebben van een wolf dan van een Canadese witte herder.

Er werd overigens ook gemeld dat het ontsnapte dier uit een particuliere opvang in Venlo kwam.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 09:25

Even uit mijn hoofd van stuk kynologische kennis dat ik lang geleden heb moeten leren,
Disclaimer,
Kan inmiddels verouderd zijn of net niet kloppen.

Er zijn ten minste twee moderne hondenrassen waar bewust recent (als in de ontwikkeling van het ras)

Wolven doorheen gekruist zijn.

De Saarloos en de Tsjechoslowaakse wolfhond.
Die rassen worden gewoon als huisdier gehouden. Ik meen, maar nogmaals niet 100% zeker, dat voor die status een maximaal percentage wolf in het dier mag zitten (15%??)

Alleen om aan dat soort rassen te komen moet je dus wel ooit starten met half half (50%) en een kwart (25%)

In hoeverre dat legaal is in Nederland weet ik niet.

Volgens mij mag er met de 'huishonden' wel gewoon gefokt worden. Zelfde als normale jond.
Dus saarloosxsaarloos bijvoorbeeld

Of de F1 en F2 hybrides in Nederland mogen (dus de 50%, 25%) weet ik niet.
Ik kan me voorstellen dat vrijwel niemand dat exact zeker weet uit zijn hoofd.
Dus dat er bij politie, justitie etc alom verwarriing en onzekerheid was wil ik begrijpen.
Wolf beschermd
Bepaald percentage kruising illegaal
En bepaald percentage weer wél legaal.

Nogmaals,ik type dit vanochtend uit mijn hoofd met zeer oude kennis,
Dus zoek het op en controleer voordat iemand dit zonder disclaimer als waar verder verspreid ;)

Misschien kijk ik zekf vandaag nog even hoe het zit, maar heb drukke dag dus kan er ook bij inschieten.

Voor mij persoonlijk hoort deze situatie (hoewel het woord wolf er in zit) wat minder in de echte problematiek rond wilde zich voortplantende roedels in Nederland en Belgie.
In principe staat het los vsn elkaar als het goed is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 09:35

Eigenlijk is het onderscheid hier heel simpel : geboren in gevangenschap/gefokt als huishond of geboren in de vrije natuur. 1e is "hond", 2e is wolf.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 09:46

tamary schreef:
Eigenlijk is het onderscheid hier heel simpel : geboren in gevangenschap/gefokt als huishond of geboren in de vrije natuur. 1e is "hond", 2e is wolf.

Voor de wet volgens mij niet per se.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 09:51

Weer incident met wolf en kind???
Verhaal is nog niet geverifieerd.

Citaat:
Jonge deelnemer gebeten door wolf op Oirschotse Heide

Oostelbeers – 23 augustus 2025
Een 14-jarige jongen is vrijdagavond gebeten door een wolf tijdens een dropping op de Oirschotse Heide. Het incident heeft tot grote bezorgdheid geleid in de buurt

De jongen deed mee met een dropping, een spel waarbij deelnemers in het donker worden afgezet en hun weg terug moeten vinden. Rond 22.30 uur raakte hij zijn groep kwijt en kwam hij oog in oog te staan met een wolf. Volgens getuigen zou het dier uit het bos zijn gekomen en onverwacht hebben aangevallen.

De jongen wist zich los te maken en belde via zijn telefoon de begeleiders. Binnen twintig minuten was er medische hulp ter plaatse. Hij werd met bijtwonden aan zijn been overgebracht naar het ziekenhuis in Tilburg. Zijn toestand is stabiel, maar hij blijft ter observatie opgenomen.

Reactie van bosbeheer
Staatsbosbeheer bevestigt dat er de afgelopen maanden meerdere meldingen zijn geweest van wolven in het gebied. “Hoewel wolven doorgaans mensenschuw zijn, kunnen ze in uitzonderlijke gevallen agressief reageren, zeker als ze zich bedreigd voelen,” aldus een woordvoerder.

Onderzoek gestart
De politie en lokale wildexperts zijn een onderzoek gestart naar het gedrag van het dier en de omstandigheden van de aanval. Er wordt ook gekeken naar de veiligheid van nachtelijke activiteiten in natuurgebieden waar wilde dieren voorkomen.

Oproep tot voorzichtigheid
Burgemeester van Oirschot, waar Oostelbeers onder valt, roept op tot “We willen jongeren niet ontmoedigen om van de natuur te genieten, maar veiligheid moet altijd voorop staan. We heroverwegen het toestaan van nachtelijke droppings in dit gebied.”

gemeenschap. Ouders, natuurbeheerders, organisatoren jeugdactiviteiten zullen de komende dagen in overleg gaan over maatregelen om herhaling te voorkomen.

Bron wolf gezien op de Veluwe
https://www.facebook.com/share/p/1AvpTb ... tid=wwXIfr

Moderatoropmerking:
zie ook bericht verderop: Femke_Tweety @ [NM] Wolf Ne, Be, Du deel 4
Hierboven genoemde aanval zou niet hebben plaatsgevonden
Laatst bijgewerkt door Polly op 26-08-25 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Mod opmerking toegevoegd

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 09:54

Hoewel wolven doorgaans mensenschuw zijn?

Jeetje zeg ik dacht dat we het nu ondertussen wel eens waren dat dat niet zo is ..

Ik baal ook wel dat aangegeven wordt dat er meerdere meldingen zijn van een wolf daar, heb ik die compleet gemist?

Dacht dat ik in Oost Brabant tenminste nog veilig naar het bos kon ....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:02

Ik vind wel dat we verschil moeten maken in overdag (tijdens daglicht) veilig het bos en en als het donker is.
Dit klinkt mij wel een beetje als 'de kat op het spek binden'.... hoe triest de situatie ook is!

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:06

Oh ja eens, maar de boswachter gaf aan dat er al meerdere meldingen zijn gemaakt. Vermoedelijk niet allemaal 's nachts. Dat samen met alle ervaringen elders in het land maakt dat je mijns inziens niet kunt spreken van 'mensenschuw' ..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:09

Daar is ook niet over nagedacht.. midden in de nacht het bos in gaan.. :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:15

Captain schreef:
Daar is ook niet over nagedacht.. midden in de nacht het bos in gaan.. :=

Het is vaak niet midden in de nacht, en dan nog, zoiets moet gewoon kunnen. Het was ook nooit een probleem en ik heb juist goede herinneringen aan droppingen vroeger.
Maar dan wordt de dropping dus net als apekooi iets uit het verleden. Nee, dat moet je niet willen.

De wolf hoort gewoon geen mensen te bijten, niet overdag, niet 's nachts, nooit. En ik denk werkelijk dat het er inmiddels veel en veel te veel zijn in Nederland. 1 of 2 roedels ergens zou genoeg moeten zijn, dan zijn de wolvenknuffelaars tevreden en dan kan de rest van Nederland gewoon veilig naar buiten 's nachts en overdag.
Vergeet niet dat er soms ook fietspaden door bossen lopen en dat dat dan de kortste weg is ergens naartoe. Zulke fietspaden gebruik ik ook wel eens. En die moeten gewoon bruikbaar zijn en blijven.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:15

DubbelFun schreef:
Ik vind wel dat we verschil moeten maken in overdag (tijdens daglicht) veilig het bos en en als het donker is.
Dit klinkt mij wel een beetje als 'de kat op het spek binden'.... hoe triest de situatie ook is!

Dit inderdaad. Na zonsondergang in het bos is het bos gewoon van de dieren.
Wel bijzonder dat daar toch een wolf liep. Uit m'n hoofd zijn daar vorig jaar (of in iedergeval maanden geleden) enkele meldingen geweest. Dus ik snap ook wel dat zo'n dropping gewoon nog door gaat.

Jammer dat er meerdere meldingen zijn geweest maar dit niet naar buiten is gebracht.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:16

"Volgens getuigen zou het dier uit het bos zijn gekomen en onverwacht hebben aangevallen." Was de jongen dan niet alleen? Hij was zijn groep kwijt en heeft zelf de begeleiders gebeld. Vaag verhaal weer......

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:21

Ik wist ook niet dat ze daar al zaten. Fantastisch dan zit ik dus nu omringt door 2? roedels.

Heftig, ik denk dat het einde van de natuur voor de mens nadert.

Wij deden vroeger ook droppings met kamp, dat is niet midden in de nacht.
Maar schijnbaar is dat dus een belachelijk iets? Ik heb ook wel eens een nachtelijke buitenrit gemaakt met vriendinnen.

Criollo waarom een vaag verhaal? Het is niet gek tijdens een dropping dat je je groep kwijt raakt, is mij ook wel eens overkomen :+

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:22

DubbelFun schreef:

Ik niet.

Wanneer de wolf zelf het kind benaderd terwijl hij ook prima had kunnen kiezen om in dekking te blijven of weg te lopen.

Dat is voor mij het grote verschil of iets een level 7 is op de escalatieladder of niet.

Als dit verhaal waar is en volledig als omschreven zoals hierboven, dan is dit een level 7.

___

Los daarvan vind ik er ook wat van als droppings en straks jeugdkampen niet meer zouden kunnen in Nederland.
En daar lijken we echt wel aan te komen onderhand.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:23

Voor mij is 20:00 bedtijd dus 22:30 is midden in de nacht. _O- En ik heb ook droppings gehad vroeger, helemaal geweldig. :D Maar in deze tijd zou ik dat niet meer doen..

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:23

Saul schreef:
Ik wist ook niet dat ze daar al zaten. Fantastisch dan zit ik dus nu omringt door 2? roedels.

Heftig, ik denk dat het einde van de natuur voor de mens nadert.

Wij deden vroeger ook droppings met kamp, dat is niet midden in de nacht.
Maar schijnbaar is dat dus een belachelijk iets? Ik heb ook wel eens een nachtelijke buitenrit gemaakt met vriendinnen.

Criollo waarom een vaag verhaal? Het is niet gek tijdens een dropping dat je je groep kwijt raakt, is mij ook wel eens overkomen :+

Hoeft geen roedel te zijn,

Kan solo wolf zijn.

Op doortrek of zoekend naar plek om zich te vestigen en uiteindelijk roedel te vormen

Ik vind die locatie op zich wel logisch voor het ontstaan van een nieuwe roedel.

(Nummer 12 in nl dan)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:25

Ik ben heel benieuwd of er vandaag ergens bevestiging komt van dit verhaal (dus meer dan 1 post van 1 individu. Heb haast de neiging die gemeente te bellen met vraag of er een incident bekend is)

En daarna ben ik heel benieuwd of er DNA bevestiging van wolf komt, zoals bij Austerlitz wel.

2 belangrijke dingen wat mij betreft.

Het verhaal en verloop op zich vind ik plausibel overigens.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:30

criollo_yess schreef:
"Volgens getuigen zou het dier uit het bos zijn gekomen en onverwacht hebben aangevallen." Was de jongen dan niet alleen? Hij was zijn groep kwijt en heeft zelf de begeleiders gebeld. Vaag verhaal weer......

Yep. Was de jongen alleen (de groep kwijt) of niet alleen (getuigen die verklaren iets te hebben gezien)? >;)

Citaat:
De jongen deed mee met een dropping, een spel waarbij deelnemers in het donker worden afgezet en hun weg terug moeten vinden. Rond 22.30 uur raakte hij zijn groep kwijt en kwam hij oog in oog te staan met een wolf. Volgens getuigen zou het dier uit het bos zijn gekomen en onverwacht hebben aangevallen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:33

Wranglerbutt schreef:
criollo_yess schreef:

Yep. Was de jongen alleen (de groep kwijt) of niet alleen (getuigen die verklaren iets te hebben gezien)? >;)

Mogelijke situatie:
Iets achtergebleven, bijvoorbeeld om te plassen.

Gebeten, geschreeuw, groep rent richting geschreeuw.

Kortom het kán wel,

Iets afdwalen van groep en dus alleen, en toch getuigen.

Maar ik kan eerlijk gezegd niet wachten tot er meer duidelijk wordt over de situatie.

Op dit moment is er precies 1 facebookbericht van 1 persoon waar we op kunnen afgaan, en dat vind ik karig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:13

@femke: natuurlijk is het een level 7 en natuurlijk hoort een wolf het niet te doen en schuw te zijn en mensen te mijden. Maar ik denk ook dat dát een utopie is zéker in Nederland.

Het blijft een roofdier en zeker als er honger in het spel is of hij voelt dat er iets te verdedigen is dan zal hij dit -in mijn ogen- natuurlijke gedrag vertonen.

Dat wij ons hele gedrag aan de wolf moeten gaan aanpassen - zoals overdag het bos mijden- vind ik niet wenselijk, maar we kunnen hem wel wat ruimte gunnen en als het donker is in het bos zijn ding laten doen.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:54

Ik vind het ook niet slim om nu nog nachtelijke droppings te doen. Het is vanaf een uur of 22 echt wel donker nu.
Dat je als ouders met je kind een nachtwandeling maakt is anders ( en net zo goed geen slim plan), maar met een kamp en kinderen onder jouw verantwoordelijkheid zou ik dit niet meer doen.
Ik ben benieuwd naar meer info over deze situatie. Er zitten wat gekke dingen nog in dit verhaal. Als hij echt alleen was en is gebeten, dan had dit echt heel naar kunnen aflopen. Maar hij heeft mensen kunnen bellen en is er relatief goed vanaf gekomen.
Laatst bijgewerkt door ikkedus op 25-08-25 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:54

DubbelFun schreef:
@femke: natuurlijk is het een level 7 en natuurlijk hoort een wolf het niet te doen en schuw te zijn en mensen te mijden. Maar ik denk ook dat dát een utopie is zéker in Nederland.

Het blijft een roofdier en zeker als er honger in het spel is of hij voelt dat er iets te verdedigen is dan zal hij dit -in mijn ogen- natuurlijke gedrag vertonen.

Dat wij ons hele gedrag aan de wolf moeten gaan aanpassen - zoals overdag het bos mijden- vind ik niet wenselijk, maar we kunnen hem wel wat ruimte gunnen en als het donker is in het bos zijn ding laten doen.

Ik ben alleen bang dat dat niet mogelijk is

Wolven in bossen die níet schuw zijn voor mensen en die bereid zijn om 's nachts mensen te bijten,

Maar die overdag lief wolfje zijn en niets doen.

Bovendien zijn er in Nederland gewoon heel veel plekken waar het bos niet te mijden ís in het donker.
Austerlitz is daar een heel duidelijk voorbeeld van.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 12:07

Citaat:
Ah ik had dus toch gelijk. De wolf die op de Veluwe in de Provincie Gelderland de afgelopen maanden heel simpel over goedgekeurde wolfwerende rasters ( volgens norm BIJ12) springt en schapen aanvalt en opvreet ( waar ook een filmpje van is, maar BIJ12 het verdomd die te publiceren) is de GW4003m. Ja goed onthouden die GW4003m! Ik heb dit filmpje in mijn bezit, maar vanwege auteursrecht kan ik die niet zomaar delen, dus heb ik een Woo-verzoek ingediend bij de Provincie Gelderland, zodat iedereen het filmpje kan zien. Hopelijk vindt Gedeputeerde heer Zoet het geen probleem, dat ik deze wolf vast de naam Harold geef!❌

Afbeelding
Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1FQtRr ... tid=wwXIfr

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 12:43

Verhaal gebeten jongen oirschot niet waar volgens de gemeente Oirschot

Afbeelding

https://www.oirschot.nl/nepbericht-in-o ... otse-heide

(Ik was er op verschillende manieren al even achteraan aan het gaan, ik wou graag bevestiging of ontkenning. Klein uurtje geleden is dit geplaatst op de site van de betreffende gemeente)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 12:45

Fijn :)