Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Jonge deelnemer gebeten door wolf op Oirschotse Heide
Oostelbeers – 23 augustus 2025
Een 14-jarige jongen is vrijdagavond gebeten door een wolf tijdens een dropping op de Oirschotse Heide. Het incident heeft tot grote bezorgdheid geleid in de buurt
De jongen deed mee met een dropping, een spel waarbij deelnemers in het donker worden afgezet en hun weg terug moeten vinden. Rond 22.30 uur raakte hij zijn groep kwijt en kwam hij oog in oog te staan met een wolf. Volgens getuigen zou het dier uit het bos zijn gekomen en onverwacht hebben aangevallen.
De jongen wist zich los te maken en belde via zijn telefoon de begeleiders. Binnen twintig minuten was er medische hulp ter plaatse. Hij werd met bijtwonden aan zijn been overgebracht naar het ziekenhuis in Tilburg. Zijn toestand is stabiel, maar hij blijft ter observatie opgenomen.
Reactie van bosbeheer
Staatsbosbeheer bevestigt dat er de afgelopen maanden meerdere meldingen zijn geweest van wolven in het gebied. “Hoewel wolven doorgaans mensenschuw zijn, kunnen ze in uitzonderlijke gevallen agressief reageren, zeker als ze zich bedreigd voelen,” aldus een woordvoerder.
Onderzoek gestart
De politie en lokale wildexperts zijn een onderzoek gestart naar het gedrag van het dier en de omstandigheden van de aanval. Er wordt ook gekeken naar de veiligheid van nachtelijke activiteiten in natuurgebieden waar wilde dieren voorkomen.
Oproep tot voorzichtigheid
Burgemeester van Oirschot, waar Oostelbeers onder valt, roept op tot “We willen jongeren niet ontmoedigen om van de natuur te genieten, maar veiligheid moet altijd voorop staan. We heroverwegen het toestaan van nachtelijke droppings in dit gebied.”
gemeenschap. Ouders, natuurbeheerders, organisatoren jeugdactiviteiten zullen de komende dagen in overleg gaan over maatregelen om herhaling te voorkomen.
Captain schreef:Daar is ook niet over nagedacht.. midden in de nacht het bos in gaan..
DubbelFun schreef:Ik vind wel dat we verschil moeten maken in overdag (tijdens daglicht) veilig het bos en en als het donker is.
Dit klinkt mij wel een beetje als 'de kat op het spek binden'.... hoe triest de situatie ook is!
DubbelFun schreef:Ik vind wel dat we verschil moeten maken in overdag (tijdens daglicht) veilig het bos en en als het donker is.
Dit klinkt mij wel een beetje als 'de kat op het spek binden'.... hoe triest de situatie ook is!
Saul schreef:Ik wist ook niet dat ze daar al zaten. Fantastisch dan zit ik dus nu omringt door 2? roedels.
Heftig, ik denk dat het einde van de natuur voor de mens nadert.
Wij deden vroeger ook droppings met kamp, dat is niet midden in de nacht.
Maar schijnbaar is dat dus een belachelijk iets? Ik heb ook wel eens een nachtelijke buitenrit gemaakt met vriendinnen.
Criollo waarom een vaag verhaal? Het is niet gek tijdens een dropping dat je je groep kwijt raakt, is mij ook wel eens overkomen
criollo_yess schreef:"Volgens getuigen zou het dier uit het bos zijn gekomen en onverwacht hebben aangevallen." Was de jongen dan niet alleen? Hij was zijn groep kwijt en heeft zelf de begeleiders gebeld. Vaag verhaal weer......
Citaat:De jongen deed mee met een dropping, een spel waarbij deelnemers in het donker worden afgezet en hun weg terug moeten vinden. Rond 22.30 uur raakte hij zijn groep kwijt en kwam hij oog in oog te staan met een wolf. Volgens getuigen zou het dier uit het bos zijn gekomen en onverwacht hebben aangevallen.
Wranglerbutt schreef:criollo_yess schreef:"Volgens getuigen zou het dier uit het bos zijn gekomen en onverwacht hebben aangevallen." Was de jongen dan niet alleen? Hij was zijn groep kwijt en heeft zelf de begeleiders gebeld. Vaag verhaal weer......
Yep. Was de jongen alleen (de groep kwijt) of niet alleen (getuigen die verklaren iets te hebben gezien)?
DubbelFun schreef:@femke: natuurlijk is het een level 7 en natuurlijk hoort een wolf het niet te doen en schuw te zijn en mensen te mijden. Maar ik denk ook dat dát een utopie is zéker in Nederland.
Het blijft een roofdier en zeker als er honger in het spel is of hij voelt dat er iets te verdedigen is dan zal hij dit -in mijn ogen- natuurlijke gedrag vertonen.
Dat wij ons hele gedrag aan de wolf moeten gaan aanpassen - zoals overdag het bos mijden- vind ik niet wenselijk, maar we kunnen hem wel wat ruimte gunnen en als het donker is in het bos zijn ding laten doen.
Citaat:Ah ik had dus toch gelijk. De wolf die op de Veluwe in de Provincie Gelderland de afgelopen maanden heel simpel over goedgekeurde wolfwerende rasters ( volgens norm BIJ12) springt en schapen aanvalt en opvreet ( waar ook een filmpje van is, maar BIJ12 het verdomd die te publiceren) is de GW4003m. Ja goed onthouden die GW4003m! Ik heb dit filmpje in mijn bezit, maar vanwege auteursrecht kan ik die niet zomaar delen, dus heb ik een Woo-verzoek ingediend bij de Provincie Gelderland, zodat iedereen het filmpje kan zien. Hopelijk vindt Gedeputeerde heer Zoet het geen probleem, dat ik deze wolf vast de naam Harold geef!❌