Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:39

Polar schreef:
_San87_ schreef:

Dat is dan ook een gerucht gestoeld op het opeens hard stijgen van Amerkaanse staatsobligaties.
Toch lijkt het beeld dat in die docu wordt getoond, angstvallig op die grafiek die jij liet zien.
Het zou me niks verbazen.

Klopt, het is absoluut geen uit de lucht gegrepen gerucht. Want dit is het eerste dat gebeurt wanneer de dollar gedumpt zou worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:48

nikkel schreef:
Er is ook geen directe samenhang tussen begrotingstekort (Amerika is gewoon een schuldenland) en een handelstekort. Het begrotingstekort loopt al jaren op, door enerzijds te hoge uitgaven en anderzijds te weinig inkomsten. Zolang men de grote bedrijven en koopkrachtige inwoners niet belast, blijf je zitten met de problemen. De markt begint Amerika te zien als een financieel risico, daarom gaat de obligatiemarkt reageren met hogere rentes. Hoe dan ook gaan de mensen met een modaal inkomen en daaronder het gelag betalen, door inflatie.

Ik zat gisteren een podcast achtig iets te luisteren waar handel ook aan in bod kwam, en daarin werd gezegd dat Amazon vorig jaar 0 USD belasting betaalde, terwijl onderwijzers e.d. iets van 10.000 USD belasting moesten betalen -O-

Cer schreef:
Hey, ik haal het ook maar uit scenario fase vier
• In Europa slaan consumenten massaal euro’s en fysiek goud in
:D Ik zie al helemaal Gringotts voor me

In die podcast hoorde ik ook dat er nu juist opvallend veel goud op de markt komt.
Wat ze niet direct zouden verwachten gezien goud juist een "solid investment" is normaal gesproken.
Ze zagen dit als dat mensen hun goud pas verkopen als ze echt nood hebben aan liquide middelen om acute gaten te dichten zeg maar. Dat het water dus dermate aan de lippen staat dat mensen / bedrijven geld nodig hebben en hun goud opofferen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:54

mylittlejoy schreef:
https://x.com/atrupar/status/1909764953780728060?s=19

Trump op het nationale republikeinse congres vannacht: "countries are calling me, kissing my ass." De beste man is een pathologische leugenaar.

Die man is inderdaad pathologisch. Spoort niet, raar gedrag etc.

nikkel

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 15:10

Dat de beste man veilig opgeborgen zou moeten worden, daar ben ik het helemaal mee eens. Hoogst vermoedelijk ook een deel van zijn stemmers (boeren) nu ze de ellende, die de man aanricht, aan de lijve zullen ondervinden.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 15:16

Polar schreef:
Ik hoop vooral dat de EU een klein beetje wantrouwend blijft tegenover China.

Niet een beetje maar veel. Want daar gelden geen milieu regels, worden arbeiders niet beschermd door de staat en zit ook een dictator aan de knoppen. Wat dat betreft gaan we er niet op vooruit. Wat ik uit mijn professionele carriere heb meegemaakt qua handel drijven met China is niet best. Mark my words: die kopen gewoon in alle stilte de wereld en zorgen ervoor dat je in economische ketenen ligt zonder een schot te lossen. Die wurgen je gewoon heeel heeel langzaam.

Vandaag op HLN.be:
-de wereldwijde boekingen voor containertrafiek naar USA zijn met 67% gedaald aldus Evofenedex (NL logistieke organisatie). Zo haalt Trump de klimaatdoelstellingen onbedoeld wel, want scheepvaart is 1 van de grootste vervuilers wereldwijd :')
- USA overweegt Chinese aandelen van hun beurzen te halen - iemand die kan uitleggen wat dit voor effect heeft? kan je ze dan in US niet meer verkopen/kopen?
- tegelijkertijd raden ze China af haar valuta te devalueren - "Bessent waarschuwde Beijing meteen ook dat het maar beter haar valuta niet devalueert. "Dat zou een belasting zijn voor de rest van de wereld. Dan zal iedereen zijn tarieven moeten verhogen om de devaluatie te compenseren. Ik zou hen aanraden om dat niet te doen en aan tafel te komen", aldus nog Bessent." - tenenkrommend statement (de VS mag alles, China mag niks wat US pijn doet, opeens is een wereldwijde prijsverhoging wel een probleem als China dat veroorzaakt, en daarnaast is er al gezegd dat als China wil onderhandelen over de tariffs, ze als laatste aan de beurt zullen zijn....).

En ik zag een AI filmpje passeren van dikke Amerikanen die in sweatshops hun eigen jeansbroeken in elkaar moet naaien - blijkbaar lachen de Chinezen zich een deuk op hun fora.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 15:19

Dat VS mag alles en de anderen niet verhaal draait China net zo hard af (en Rusland idem).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 15:20

foxy80 schreef:
En ik zag een AI filmpje passeren van dikke Amerikanen die in sweatshops hun eigen jeansbroeken in elkaar moet naaien - blijkbaar lachen de Chinezen zich een deuk op hun fora.

Ja, die zag ik ook :j
Ik heb er ook erg om gelachen :D .. maar, gaat het die kant op? Het zou kunnen.. hard werken voor weinig..

overigens, sweatshops bestaan natuurlijk al

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 15:32

Ik vraag me af hoe de Amerikaanse fabrieken functioneren met deze tariffs. Die importeren onwijs veel uit China.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 15:33

Ik moest o.a vanwege die gedachte ook weer denken aan die quote van die ene Rus dat ze de VS van binnenuit kapot zouden maken.

Citaat:
Nikita Khrushchev, Russia’s combative leader from 1953 to 1964, famously threatened, “We will take America without firing a shot. We do not have to invade the U.S. We will destroy you from within.”
Laatst bijgewerkt door Polar op 09-04-25 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 15:34

Benzz schreef:
Ik vraag me af hoe de Amerikaanse fabrieken functioneren met deze tariffs. Die importeren onwijs veel uit China.

JMH schreef:
Op TikTok zie je de ene na de andere Amerikaanse ondernemer die hun bedrijven nu moeten sluiten omdat ze (onderdelen voor) hun producten in China of Vietnam laten maken. Allen geven aan dat productie in de US gewoonweg niet mogelijk is vanwege te hoge prijzen, materialen of het ontbreken van kennis. Dit vind ik oprecht heel zorgelijk en sneu want je bent machteloos.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 15:36

Dank Foxy! Ik heb geen tiktok, vandaar dat ik dat niet heb gezien. Zie wel dat model 3 van Tesla ook in China van de band af komt.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 15:38

Ik ook niet, maar zag dat er al een antwoord in die strekking gegeven was.

Ondertussen gaat de economische onzin vanuit de US voort met dito statements:
""Wall Street heeft decennialang geprofiteerd, nu is reële economie aan beurt"

De Amerikaanse minister van Financiën Scott Bessent heeft woensdag in Washington de zware verliezen op Wall Street van de voorbije weken geminimaliseerd. Volgens Bessent geeft het beleid van de Amerikaanse regering nu prioriteit aan de "reële economie".

"Wall Street is rijker dan ooit en kan blijven groeien en het goed doen. Maar voor de komende vier jaar, is de doelstelling van president Trump om zich op de reële economie te concentreren. Het is de beurt aan de reële economie", aldus Bessent."

Kan er iemand mij aub uitleggen wat die reële economie moet voorstellen? (ik heb dan wel 10 jaar economie lessen gehad, maar die term zegt mij niks. Of ik ben oud, dat kan ook)

Of is weer terugkeren naar de ruilhandel? Dat stukje dat hier voorbijkwam met die docu waarbij iemand aan het einde van rit (letterlijk en figuurlijk) 3 pakjes sigaretten ruilde voor een taxirit? :')

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 15:40

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 15:42

Het gekke is wel, de beurs is momenteel groen, in tegenstelling tot de afgelopen dagen.
Ik had eigenlijk verwacht dat het verder zou kelderen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 15:44

Volgens mij, zegt de leek!, heeft dat te maken dat op dit moment de ellende zich vooral tegen de VS zelf keert. Maar ik ben maar een leek dus vertel maar hoe het werkelijk zit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 15:45

iemand die kan uitleggen wat dit voor effect heeft? kan je ze dan in US niet meer verkopen/kopen?

Klopt. De beurs is een vorm van kapitaalverschaffing, als Chinese bedrijven van de Amerikaanse beurzen gehaald worden, valt een grote kapitaalmarkt weg voor ze.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 15:46

Het de is de Amerikaanse beurs en ik had verwacht dat meer bedrijven (en particulieren) onder andere n.a.v de heffingen en de instabiele situatie, hun geld van de beurs zouden halen, in ieder geval deels.
Dan zou de prijs enorm moeten zakken.
Ben benieuwd hoe hard de geldmachine momenteel aan het werk is.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 15:48

_San87_ schreef:
iemand die kan uitleggen wat dit voor effect heeft? kan je ze dan in US niet meer verkopen/kopen?
De prijzen van deze producten zullen enorm stijgen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 15:57

Polar schreef:
_San87_ schreef:
De prijzen van deze producten zullen enorm stijgen.

Er is toch geen enkel bedrijf zo gek prijs op te trekken omdat hun beurskoers daalt?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 16:01

Sommige producten worden straks als de voorraden op zijn, niet meer geëxporteerd naar Amerika. Deze zijn eenvoudigweg te duur door de heffingen. Hoe botter de acties van Trump zijn, hoe harder deze de Amerikanen zal raken. Veel aandelen koersen zijn gebaseerd p 30x de winst, vroeger toen ik nog op school zat, was dat 7 maal de winst. Als bedrijven nu moeten gaan verkopen, tegen kostprijs, dan valt de winst weg en daarmee stort de koers van een aandeel in. Niet meer exporteren houdt voor een aantal bedrijven opheffing in, dan valt het hele aandeel weg.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 09-04-25 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 16:02

Benzz schreef:
https://nos.nl/artikel/2562951-vlees-co ... S8d8g9Haig

Eu komt met heffingen oplopend tot mogelijk 25%.

Staat ook in de Belgische krant.

Reacties zijn hilarisch /te simpel soms:
"ik koop geen amerikaans fruitsap" - dat fruitsap is geen sap in brik, maar ingevroren in vaten vanuit Florida en de basis van veel voedingsproducten zoals siroop voor frisdrank of confituur in koekjes
"ik koop alleen bij Lidl en Aldi en dat is Duits" - want die importeren geen voeding of non-food uit de USA... of hun toeleveranciers...
"eieren komen toch niet uit de USA?" - eierpoeder mensen, eierpoeder. En dat komt wel degelijk, ondanks de vogelgriep, want leveranciers willen geen boetes betalen door hun bestaande contracten niet na te leven, tenzij de kippen echt dood zijn.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 16:03

nikkel schreef:
Sommige producten worden straks als de voorraden op zijn, niet meer geëxporteerd naar Amerika. Deze zijn eenvoudigweg te duur door de heffingen. Hoe botter de acties van Trump zijn, hoe harder deze de Amerikanen zal raken.

Ik zie het nog gebeuren dat chaingangs de oogsten van de velden moeten halen omdat de supermarkten toeleveringsproblemen hebben en de boeren geen beroep kunnen doen op hardwerkende illegalen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 17:09

Femke_Tweety schreef:
Trump maakt Amerika in heeeeel rap tempo compleet naar de kl#te.
En een deel van de wereldeconomie voelt dat absoluut.

Ik vraag me vooral af hoe lang het een volgende president gaat kosten om het vertrouwen internationaal terug te krijgen.
Ik denk dat het nu in een paar maanden compleet kapot aan het gaan is, en dat het tientallen... (Minstens...) jaren duurt voordat dat vertrouwen een stukje terug gaat zijn.

Dankuwel Trump en Trumpianen...
Ik las pas ergens dat ze er daar misschien wel 50 jaar over gaan doen om de schade van Trump op te ruimen (usa).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 17:18

Polar schreef:
Het gekke is wel, de beurs is momenteel groen, in tegenstelling tot de afgelopen dagen.
Ik had eigenlijk verwacht dat het verder zou kelderen.

Dat heet een bull trap. Hedgefunds proberen van hun call opties af te komen door in een korte periode heel veel transacties te doen met een paar cent verschil, wat de prijs opdrijft.

Vervolgens verkopen ze hun calls voor een hogere waarde en kopen ze puts (short-posities) om hun aandelenportefeuille te hedgen. Doordat de markt zo volatiel is, heeft dit een prijsopdrijvend effect. Hedgefunds verdienen zo geld ten koste van bijvoorbeeld pensioenfondsen.

Allemaal kunstmatig en van korte termijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 17:19

nikkel schreef:
Sommige producten worden straks als de voorraden op zijn, niet meer geëxporteerd naar Amerika. Deze zijn eenvoudigweg te duur door de heffingen. Hoe botter de acties van Trump zijn, hoe harder deze de Amerikanen zal raken. Veel aandelen koersen zijn gebaseerd p 30x de winst, vroeger toen ik nog op school zat, was dat 7 maal de winst. Als bedrijven nu moeten gaan verkopen, tegen kostprijs, dan valt de winst weg en daarmee stort de koers van een aandeel in. Niet meer exporteren houdt voor een aantal bedrijven opheffing in, dan valt het hele aandeel weg.

In ze VS zelfs 40.