Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:40

Dat denk ik ook.
Denk dat een brandstof tankwagen wel kan tanken bij de olieterminal of hoe dat ook heet.
En zo de ziekenhuizen enz af gaat.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:46

Brandstofpompen werken ook op elektriciteit, dat kan dus ook voor fikse problemen zorgen vrees ik.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:49

Wat ik mij dan afvraag:
Hoe groot zou de kans zijn dat het hele land last zou hebben van een stroomstoring, of ander soort noodgeval. Zouden patiënten voor wie de zorg niet kan wachten niet kunnen worden behandeld in andere ziekenhuizen binnen Nederland die op zo'n moment nog wel functioneren? Of in buurlanden?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:52

Dat is iets wat ik me dus ook afvraag. En iets wat daarmee samenhangt als dat niet meer gaat en er mensen komen te overlijden. Dan geeft dat ook weer een extra probleem erbij. Scenarios die ik ook liefst zo snel als kan weer vergeet |(

Gewoon heel hard duimen dat alles als het ooit gebeurd blijft bij een paar dagen wat ongemak. -O-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 12:58

DuoPenotti schreef:
Doordat de overheid nog meer over noodpakketen heeft worden ze wel degelijk bang gemaakt.

Nee ik weet dat het niet aangeraden wordt.
Dat heb ik haar ook gezegd.
Maar die kletsen ook allemaal na nu. Het ene oudje tegen het andere.
En Truus had er wel 1,jij niet? Dat is koud hoor zonder warm eten..

En heb haar ook gezegd dat het buurthuis of sporthal oid wel een aggregaat krijgt. (gezamenlijke ruimte is er niet)
Maar die optie hadden de oudjes niet bedacht.
En de gemeente benoemt dat ook nergens. Daarom ook weer extra onrust.

En juist enkel met senioren daar in dat complex heb ik wel vaker het idee dat die elkaar extra opnaaien.
Ook om andere dingen.
Dat relativeert een stuk minder.

En ja nu met extra aandacht hier op ook weer.

Noodpakket is voor de overbrugging tussen begin noodsituatie en op gang zijn van overheidsdiensten. Dat aggregaat staat niet binnen 2 minuten of zelfs uur daar te pruttelen. Al is het wel handig om je gemeente te porren over hun "aandeel" qua noodpakket, nl wat vraagt langere termijn dan die 3 dagen van hun aan voorraden en middelen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 14:11

tamary schreef:
Noodpakket is voor de overbrugging tussen begin noodsituatie en op gang zijn van overheidsdiensten. Dat aggregaat staat niet binnen 2 minuten of zelfs uur daar te pruttelen. Al is het wel handig om je gemeente te porren over hun "aandeel" qua noodpakket, nl wat vraagt langere termijn dan die 3 dagen van hun aan voorraden en middelen.

uiteraard staat die niet meteen te pruttelen.
Dat zou pas zijn na 3 dagen als en als ze dan nog steeds niet verwachten dat het opgelost gaat zijn.

Maar die eerste 3 dagen kun je best zonder warme hap, daar ging het in eerste instantie om.
Maar mijn moeder trok het door en als het langer duurt.
Daarop was mijn antwoord dat ze dan echt wel noodvoorzieningen maken vanuit de gemeente voor wie dat nodig heeft.

Zoals ik al eerder zei, daar dat appartement had elkaar op zitten naaien...

En als vaste kijker van Frank visser doet uitspraak heb ik het idee dat dit niet heel uitzonderlijk is bij die oudjes onder elkaar :')

En om even te zien hoe snel er al ingegrepen wordt.
kleine wijk en zeker geen 3 dagen.

https://www.nederweert24.nl/2021/05/06/ ... zaamheden/

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 14:15

En daar hebben we dan defensie voor. Die worden ingezet bij het bestrijden van rampen en ellende.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 14:17

prompter schreef:
Brandstofpompen werken ook op elektriciteit, dat kan dus ook voor fikse problemen zorgen vrees ik.

Nee daar ben ik niet bang voor.
brandstofdepots hebben zelf noodaggregaten om door te kunnen laden als de stroom uitvalt.
De vrachtwagens zelf hebben weer geen stroom nodig om te lossen bij bijvoorbeeld ziekenhuizen.

Een gewoon tankstation voor onze auto's zal wel gesloten worden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 14:39

Dat laatste bedoelde ik ook DP, dus voor de ambulances en taxi's.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 14:49

Ik heb ooit gelezen bij een grote bosbrand hier in de buurt (strabrechtse heide) dat het leger de brandweerwagens kwam bij tanken ter plaatse.
En ook de brandweer zelf heeft een brandstofaanhanger.

Ik ga er vanuit dat op zo'n moment de ambulances ook zo getankt gaan worden.
Taxi's weet ik niet.
Maar als die kunnen aantonen noodzakelijk vervoer te doen zal daar vast ook wel wat mee gaan gebeuren.

Eigenlijk zijn dat niet de dingen waar ik meteen van denk, die gaan niet meer kunnen rijden. :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 14:54

Dit maakt chatGPT er van
Citaat:
Oké, dit is hoe prioritering in de brandstofdistributie werkt bij een landelijke crisis of langdurige stroomuitval:

1. Kritieke infrastructuur heeft voorrang

Bij een groot incident (bijvoorbeeld landelijke stroomuitval) wordt de brandstofketen volgens vooraf vastgestelde crisisprotocollen verdeeld. Voorrang gaat naar voertuigen en installaties die essentieel zijn voor veiligheid en zorg:

Ziekenhuizen en hun noodaggregaten

Ambulances en brandweer

Politie en defensie bij kritieke taken

Water- en energiebedrijven

Belangrijke transporten van voedsel en medicijnen

Tankstations voor de gewone burger krijgen pas brandstof als de vitale sectoren zijn voorzien.

2. Logistiek van tankwagens tijdens crisis

Brandstofdistributie wordt dan zo georganiseerd:

Nooddepots en terminals blijven draaien op eigen noodstroom

Tankwagens worden direct vanuit depots geladen en krijgen een lijst van prioriteitslocaties

Tankwagens rijden een vaste route langs vitale locaties (ziekenhuizen, brandweerkazernes, ambulanceposten)

Normale tankstations voor particulieren worden pas bediend als de vitale sectoren zijn voorzien

3. Noodprocedures op locatie

Brandweerkazernes en ambulanceposten hebben vaak ondergrondse tanks of eigen pompinstallaties

Tankwagens kunnen daar rechtstreeks lossen, zelfs als er geen stroom is

Ziekenhuizen hebben ingebouwde veiligheids- en laadpunten zodat brandstof geleverd kan worden zonder externe stroom

4. Communicatie en coördinatie

Tijdens een landelijke crisis wordt alles gecoördineerd via de Regionale Crisiscentra en het Nationaal Crisiscentrum (NCC). Zij:

Krijgen real-time info over voorraad en locatie van tankwagens

Zorgen dat de prioriteitslijst up-to-date blijft

Coördineren bij meerdere depots en routes

Kortom: er bestaat een geheel systeem van noodvoorzieningen, tankwagens en prioriteitsplanning, zodat vitale diensten nooit zonder brandstof komen te zitten, zelfs bij een langdurige stroomuitval.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 15:14

Leuk, dat is de verdeling, maar hoe zat het ook al weer met die noodreserve die je toch wel fysiek op je grondgebied wil hebben staan? Want er was iets met verkocht en we vragen het bij nood wel aan shell gedachte paar decennia terug. Was sprake van "is dat nu wel verstandig?" , maar of daar verder ook aktie op ondernomen is sindsdien?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 08:12

Cer schreef:
Nou, duidelijke uitleg of speciale voorlichting voor ouderen, zoals in situaties zoals DP omschrijft. Als de gemeente of de overheid deze campagnes voert, mogen ze best wel specifieke doelgroepen apart aanspreken, als het zo belangrijk is

Eind augustus is door de VNG een handreiking uitgebracht voor gemeenten met 41 acties waarmee ze aan de slag kunnen. Die is hier na te lezen: https://vng.nl/publicaties/handreiking- ... aal-niveau

De landelijke overheid gaat vervolgens nu communiceren (wat ook logisch is want de winter komt eraan). Je kan als gemeente de noodsteunpunten (die er o.a. in staan) gewoon niet al ingericht hebben. Sommige gemeenten hebben dat misschien wel al, maar die zullen dat dan wel communiceren.

Dan is ook de vraag natuurlijk: ga je mee als gemeente met de landelijke campagne zodra het start of wacht je tot alles helemaal ingericht is voordat je gaat communiceren? Kan ook dat als je als gemeente niks zegt, dat mensen dan weer zeggen “maar de gemeente heeft er niks over gezegd”.

Kortom: de campagne is echt net pas van start. Nu bereik je de grote massa. Specifieke doelgroepen zullen ook echt nog wel aan bod komen, maar dan moet je wel concreet wat te vertellen hebben.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 12:16

Brainless schreef:
germie schreef:
Het is inderdaad voor sommigen een hele uitgave. Zelfs een radiootje van 5 a 10 euro is al veel voor sommigen.

Ik weet zeker dat in een ouderencomplex de oudjes wel bij elkaar gaan zitten en ze per 5/10 personen maar 1 radio hoeven te hebben.
Daarnaast heeft mijn moeder al 35 jaar een radio die (ook) op batterijen werkt, want die oudjes gooien nooit wat weg. Wat nu goed uitkomt :D

Ik ben nog niet zó'n oudje, maar ik heb ook een radio die zowel op stroom als batterijen werkt :+
Jarenlang gebruikt naast mijn bed als muzikaal behang, als ik nog lag te lezen voor het slapen. Nu dus gewoon handig voor 'nood'. En dan mogen buren komen meeluisteren, hoor.

beert schreef:
Cer schreef:
Nou, duidelijke uitleg of speciale voorlichting voor ouderen, zoals in situaties zoals DP omschrijft. Als de gemeente of de overheid deze campagnes voert, mogen ze best wel specifieke doelgroepen apart aanspreken, als het zo belangrijk is

De landelijke overheid gaat vervolgens nu communiceren (wat ook logisch is want de winter komt eraan). Je kan als gemeente de noodsteunpunten (die er o.a. in staan) gewoon niet al ingericht hebben. Sommige gemeenten hebben dat misschien wel al, maar die zullen dat dan wel communiceren.

Dan is ook de vraag natuurlijk: ga je mee als gemeente met de landelijke campagne zodra het start of wacht je tot alles helemaal ingericht is voordat je gaat communiceren? Kan ook dat als je als gemeente niks zegt, dat mensen dan weer zeggen “maar de gemeente heeft er niks over gezegd”.

Kortom: de campagne is echt net pas van start. Nu bereik je de grote massa. Specifieke doelgroepen zullen ook echt nog wel aan bod komen, maar dan moet je wel concreet wat te vertellen hebben.

Wat ik al zei.
En juist voor veel onzekerheden is die website van Denk Vooruit in het leven geroepen, een verzamelplaats waar je niet alleen de richtlijnen kunt vinden, maar waar ook alvast veel vragen worden beantwoord, zoals bijvoorbeeld bij "Ik heb hulp nodig":
https://www.denkvooruit.nl/vraag-en-ant ... hulp-nodig

Je (algemene je) kunt meteen roepen dat de overheid overal maar voor moet zorgen, maar je kunt je natuurlijk ook even verdiepen in wat die campagne precies inhoudt, en welke informatie er nu al beschikbaar is. Dan kun je die ook beter doorgeven aan anderen die niet zo internet savvy zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 13:16

Grappig, of eigenlijk niet: op die site staat bijvoorbeeld dat uitkeringen hoogstwaarschijnlijk gewoon doorlopen. Ik denk het niet hoor. In elk geval in een aantal scenario's zeker niet.

SVB en andere organisaties doen, zoals daar staat, inderdaad hun best om voorbereid te zijn maar als de oliebol echt de fan hits, staan ook zij machteloos.

En nu heeft men ook nog bedacht dat de cloud en infrastructuur voor bijvoorbeeld DigiD, wel in handen van de Amerikanen mag komen. Maandag kamervragen, las ik.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 13:44

Maar dat geldt net zo goed voor jouw salaris. Er zijn ook scenario’s denkbaar waarbij de banken omvallen of je werkgever uit de lucht is. Daarom ook het advies in elk geval ook wat contant geld in huis te hebben.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 20:00

Linnie050 schreef:
Net een radio gekocht bij bol.com.
13 euro alleen fm zenders.
Zaklampen hebben we wel en 1 of 2 powerbanks ook nog ergens.
Ga ik weer eens op zoeken en opladen en een kratje maken dat alles straks op 1 plek ligt.

Nu nog op zoek naar een kook stelletje.

Dacht schaf het nu wel aan straks met de folder gooien ze de prijzen weer omhoog.

[ Afbeelding ]

Hoe bevalt deze ?

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 14:31

Heeft iemand het boekje al binnen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 14:36

wij kregen het gisteren.. ik heb het boekje nog niet gelezen.. ik vond het losse blaadje erbij niet perse superhandig, maar misschien staat er meer in het boekje :')

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 16:05

friezenfan2 schreef:
Heeft iemand het boekje al binnen?

Ja, vandaag ontvangen :)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 16:05

Nee niks gehad. Misschien omdat ik een Nee sticker op de deur heb zitten.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 16:14

Staat er geen adres op? Ik heb hem ook nog niet gehad maar als het tot mid januari kan bezorgd worden zegt dat niets als je hem nog niet gehad hebt.
En als iedereen hem moet krijgen dan moet de sticker op je brievenbus niets uitmaken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 16:15

Cookies schreef:
Nee niks gehad. Misschien omdat ik een Nee sticker op de deur heb zitten.

Het is geadresseerd. Maar als je daar ook een NEE-sticker voor hebt zal je 'm niet krijgen idd.

Tenzij er voor brieven van de overheid iets anders geldt.

Wij hebben 'm vandaag gehad.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 16:22

Wij niet. Maar niet iedereen krijgt ze tegelijk.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 16:40

Hier ook binnen en is geadresseerd inderdaad.
Denk dat ze wel een uitzondering maken in dit geval bij een Nee-Nee sticker, omdat dit niet om geadresseerd reclamedrukwerk gaat.