Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
DuoPenotti schreef:Doordat de overheid nog meer over noodpakketen heeft worden ze wel degelijk bang gemaakt.
Nee ik weet dat het niet aangeraden wordt.
Dat heb ik haar ook gezegd.
Maar die kletsen ook allemaal na nu. Het ene oudje tegen het andere.
En Truus had er wel 1,jij niet? Dat is koud hoor zonder warm eten..
En heb haar ook gezegd dat het buurthuis of sporthal oid wel een aggregaat krijgt. (gezamenlijke ruimte is er niet)
Maar die optie hadden de oudjes niet bedacht.
En de gemeente benoemt dat ook nergens. Daarom ook weer extra onrust.
En juist enkel met senioren daar in dat complex heb ik wel vaker het idee dat die elkaar extra opnaaien.
Ook om andere dingen.
Dat relativeert een stuk minder.
En ja nu met extra aandacht hier op ook weer.
tamary schreef:Noodpakket is voor de overbrugging tussen begin noodsituatie en op gang zijn van overheidsdiensten. Dat aggregaat staat niet binnen 2 minuten of zelfs uur daar te pruttelen. Al is het wel handig om je gemeente te porren over hun "aandeel" qua noodpakket, nl wat vraagt langere termijn dan die 3 dagen van hun aan voorraden en middelen.
prompter schreef:Brandstofpompen werken ook op elektriciteit, dat kan dus ook voor fikse problemen zorgen vrees ik.
Citaat:Oké, dit is hoe prioritering in de brandstofdistributie werkt bij een landelijke crisis of langdurige stroomuitval:
1. Kritieke infrastructuur heeft voorrang
Bij een groot incident (bijvoorbeeld landelijke stroomuitval) wordt de brandstofketen volgens vooraf vastgestelde crisisprotocollen verdeeld. Voorrang gaat naar voertuigen en installaties die essentieel zijn voor veiligheid en zorg:
Ziekenhuizen en hun noodaggregaten
Ambulances en brandweer
Politie en defensie bij kritieke taken
Water- en energiebedrijven
Belangrijke transporten van voedsel en medicijnen
Tankstations voor de gewone burger krijgen pas brandstof als de vitale sectoren zijn voorzien.
2. Logistiek van tankwagens tijdens crisis
Brandstofdistributie wordt dan zo georganiseerd:
Nooddepots en terminals blijven draaien op eigen noodstroom
Tankwagens worden direct vanuit depots geladen en krijgen een lijst van prioriteitslocaties
Tankwagens rijden een vaste route langs vitale locaties (ziekenhuizen, brandweerkazernes, ambulanceposten)
Normale tankstations voor particulieren worden pas bediend als de vitale sectoren zijn voorzien
3. Noodprocedures op locatie
Brandweerkazernes en ambulanceposten hebben vaak ondergrondse tanks of eigen pompinstallaties
Tankwagens kunnen daar rechtstreeks lossen, zelfs als er geen stroom is
Ziekenhuizen hebben ingebouwde veiligheids- en laadpunten zodat brandstof geleverd kan worden zonder externe stroom
4. Communicatie en coördinatie
Tijdens een landelijke crisis wordt alles gecoördineerd via de Regionale Crisiscentra en het Nationaal Crisiscentrum (NCC). Zij:
Krijgen real-time info over voorraad en locatie van tankwagens
Zorgen dat de prioriteitslijst up-to-date blijft
Coördineren bij meerdere depots en routes
Kortom: er bestaat een geheel systeem van noodvoorzieningen, tankwagens en prioriteitsplanning, zodat vitale diensten nooit zonder brandstof komen te zitten, zelfs bij een langdurige stroomuitval.
Cer schreef:Nou, duidelijke uitleg of speciale voorlichting voor ouderen, zoals in situaties zoals DP omschrijft. Als de gemeente of de overheid deze campagnes voert, mogen ze best wel specifieke doelgroepen apart aanspreken, als het zo belangrijk is
Brainless schreef:germie schreef:Het is inderdaad voor sommigen een hele uitgave. Zelfs een radiootje van 5 a 10 euro is al veel voor sommigen.
Ik weet zeker dat in een ouderencomplex de oudjes wel bij elkaar gaan zitten en ze per 5/10 personen maar 1 radio hoeven te hebben.
Daarnaast heeft mijn moeder al 35 jaar een radio die (ook) op batterijen werkt, want die oudjes gooien nooit wat weg. Wat nu goed uitkomt
beert schreef:Cer schreef:Nou, duidelijke uitleg of speciale voorlichting voor ouderen, zoals in situaties zoals DP omschrijft. Als de gemeente of de overheid deze campagnes voert, mogen ze best wel specifieke doelgroepen apart aanspreken, als het zo belangrijk is
De landelijke overheid gaat vervolgens nu communiceren (wat ook logisch is want de winter komt eraan). Je kan als gemeente de noodsteunpunten (die er o.a. in staan) gewoon niet al ingericht hebben. Sommige gemeenten hebben dat misschien wel al, maar die zullen dat dan wel communiceren.
Dan is ook de vraag natuurlijk: ga je mee als gemeente met de landelijke campagne zodra het start of wacht je tot alles helemaal ingericht is voordat je gaat communiceren? Kan ook dat als je als gemeente niks zegt, dat mensen dan weer zeggen “maar de gemeente heeft er niks over gezegd”.
Kortom: de campagne is echt net pas van start. Nu bereik je de grote massa. Specifieke doelgroepen zullen ook echt nog wel aan bod komen, maar dan moet je wel concreet wat te vertellen hebben.
Linnie050 schreef:Net een radio gekocht bij bol.com.
13 euro alleen fm zenders.
Zaklampen hebben we wel en 1 of 2 powerbanks ook nog ergens.
Ga ik weer eens op zoeken en opladen en een kratje maken dat alles straks op 1 plek ligt.
Nu nog op zoek naar een kook stelletje.
Dacht schaf het nu wel aan straks met de folder gooien ze de prijzen weer omhoog.
[ Afbeelding ]