Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 11:46

Als je naar de droge cijfers kijkt: qua stigma en maatschappelijke positie nog steeds wel. Meer dan 80% van de gediagnosticeerde autisten zit werkloos thuis, 95% heeft te maken met (matige tot ernstige) mentale klachten. Underdog staat niet gelijk aan slachtoffer, dat niet. Genoeg klootzakken onder de autisten. Ongeveer net zo veel als onder de niet-autisten :)

Ik ben het ook niet met je eens dat intentie bij de ontvanger ligt. De uitspraak "ik ben verantwoordelijk voor wat ik zeg, niet voor wat jij hoort" past daar wel goed bij. Iets wordt met een bepaalde intentie gezegd, en de ontvangst daarvan kan per persoon verschillen. En een comedian zal z'n publiek niet verliezen als dat publiek op dezelfde harde en negatieve manier over het onderwerp denkt als de comedian. Daarom is het publiek in de zaal bij Peter Pannekoek doorgaans bijvoorbeeld een heel andere groep mensen dan bij Theo Maassen.

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 11:58

Ik hou van heel veel comedians.
Maar smaak is persoonlijk.
Ik kijk Peter Pannekoek, maar zeker ook Theo Maassen, meestal in het theater. Mijn absoluut favoriet is Patrick Laureij, maar ik kijk ze eigenlijk allemaal.
Ik keek ook graag naar Hans Teeuwen, die vond ik altijd absurd, maar kon ik echt om lachen, maar hij heeft volledig voor mij afgedaan.

Ik vind wel dat een comedian wel alles mag zeggen, vooral met een knipoog, om iets uit te vergroten of met zelfspot.
Niet om alleen maar te kwetsen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 14:51

VuurVleugels schreef:
Als je naar de droge cijfers kijkt: qua stigma en maatschappelijke positie nog steeds wel. Meer dan 80% van de gediagnosticeerde autisten zit werkloos thuis, 95% heeft te maken met (matige tot ernstige) mentale klachten. Underdog staat niet gelijk aan slachtoffer, dat niet. Genoeg klootzakken onder de autisten. Ongeveer net zo veel als onder de niet-autisten :)

Ik ben het ook niet met je eens dat intentie bij de ontvanger ligt. De uitspraak "ik ben verantwoordelijk voor wat ik zeg, niet voor wat jij hoort" past daar wel goed bij. Iets wordt met een bepaalde intentie gezegd, en de ontvangst daarvan kan per persoon verschillen. En een comedian zal z'n publiek niet verliezen als dat publiek op dezelfde harde en negatieve manier over het onderwerp denkt als de comedian. Daarom is het publiek in de zaal bij Peter Pannekoek doorgaans bijvoorbeeld een heel andere groep mensen dan bij Theo Maassen.

Ik zeg toch ook: Intentie is vaak (niet altijd) een interpretatie van de ontvanger, dat pleit een zender niet vrij hè.

Als je een autist als underdog bestempeld dan ben ik benieuwd welk etiket je op slachtoffers van autisten wil gaan plakken, uitgelokt? Eigen schuld?
En een autist maakt meer kapot dan je lief is, dat is mijn motto. Zonder intentie, gewoon mijn ding. Daar laat ik het bij, underdog of niet :evaw:

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:06

Nou, gezien je laatste alinea ga ik hier gewoon niet meer serieus op in. Ik vind het heel vervelend voor je dat iemand met autisme in jouw omgeving zo'n nare invloed op je heeft gehad, maar zo'n uitspraak is echt beneden alle peil.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:11

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:35

Bedankt, zag gisteren ook zoiets voorbij komen.

Ik heb een klein stukje van Even tot Hier gezien. Ik ga het nog even afkijken van de week.
Maar ik zag een stukje over dat Wilders, Plas en Omtzigt een paar jaar geleden bij het vertrek van Mona Keijzer als staatssecretaris van het toenmalige kabinet volledige openheid van zaken eisten over het vertrek van deze staatssecretaris en nu zijn ze helemaal gedraaid.
Hypocrisie ten top.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:03

Wilders riep een jaar geleden nog zoiets als "een kabinet dat elkaar de tent uitvecht mag geen dag langer regeren!" maar nu het hem zelf overkomt hebben ze "meer tijd nodig" :))

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:08

En de coalitie ligt alweer overhoop, Omtzigt steunt een verzoek van de oppositie om een concept aanbeveling van de landsadvocaat openbaar te maken (hij heeft het wel aangekondigd deze keer), de rest van de coalitie wil dit pertinent niet en Faber zegt dat ze het stuk zelfs niet kent. Het ging over het toepassen van de noodwet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:10

Ik ben geneigd om Faber te geloven als ze zegt dat ze het niet kent.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:29

irmaz schreef:
VuurVleugels schreef:

Ik zeg toch ook: Intentie is vaak (niet altijd) een interpretatie van de ontvanger, dat pleit een zender niet vrij hè.

Als je een autist als underdog bestempeld dan ben ik benieuwd welk etiket je op slachtoffers van autisten wil gaan plakken, uitgelokt? Eigen schuld?
En een autist maakt meer kapot dan je lief is, dat is mijn motto. Zonder intentie, gewoon mijn ding. Daar laat ik het bij, underdog of niet :evaw:

Zullen we het woord 'autist' in deze tekst even vervangen door het woord 'buitenlander' of 'islamiet'? Ben je het dan nog steeds met jouw uitspraak eens als het om een buitenlandse, islamitische autist gaat?

Een autist kiest er zelf ook niet voor om zo geboren te worden, maar sommige mensen hebben gewoon pech.

Maar blijkbaar hanteer jijzelf de dezelfde vooroordelen waar je een ander op bekritiseerd. Als iemand een slechte ervaring heeft met iemand die toevallig moslim is, dan zou jij het volgens mij ook niet oké vinden als iemand dan gelijk alle moslims discrimineerd. Zoals jij reageert op mensen die toevallig de pech hebben met een stoornis te worden geboren is ook niet oké. Niet elke autist is slecht, net zoals niet elke moslim slecht is. Het zijn soms net gewone mensen....

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:57

journee schreef:
Zullen we het woord 'autist' in deze tekst even vervangen door het woord 'buitenlander' of 'islamiet'? Ben je het dan nog steeds met jouw uitspraak eens als het om een buitenlandse, islamitische autist gaat?

Een autist kiest er zelf ook niet voor om zo geboren te worden, maar sommige mensen hebben gewoon pech.

Maar blijkbaar hanteer jijzelf de dezelfde vooroordelen waar je een ander op bekritiseerd. Als iemand een slechte ervaring heeft met iemand die toevallig moslim is, dan zou jij het volgens mij ook niet oké vinden als iemand dan gelijk alle moslims discrimineerd. Zoals jij reageert op mensen die toevallig de pech hebben met een stoornis te worden geboren is ook niet oké. Niet elke autist is slecht, net zoals niet elke moslim slecht is. Het zijn soms net gewone mensen....

Ja mijn tekst blijft overeind ook als het over een buitenlandse, Islamitische autist gaat. geen idee wat dat buitenlands of Islamitisch toevoegt hier. Ik zeg ook nergens dat een autist er iets aan kan doen, dat is precies het hele probleem. En nee, het zijn geen vooroordelen, ik ben opgegroeid met een autistisch zusje en een autistische moeder en ik kan je dus uit ervaring vertellen hoe dat werkt. En precies jullie reacties geeft aan dat jullie geen idee hebben waarom dat autistische mensen niet als "underdog" gezien mogen worden.
En natuurlijk zijn er diverse gradaties, maar ga de documentaire van 'Kees viegt uit' maar eens kijken hoe hij tegen en over zijn moeder praat en kijk eens goed naar het leven van de vader. Kees is niet de "underdog" in dat gezin :n

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 20:18

Mag de autisme discussie naar een eigen topic, zodat het hier weer over politiek gaat :o

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 20:30

Hoe kun je zo'n gigantische bevolkingsgroep zó negatief over één kam scheren? Alsof Kees representatief is! Die is ook gewoon geselecteerd voor de goede tv die het oplevert he!

Het is oprecht echt heel erg klote voor je dat je zoveel schade is toegebracht door je familie, maar dat zegt toch NIKS over die honderdduizenden anderen!? Ik heb helaas ook een traumatisch verleden, mede door mijn autistische vader. Maar never nooit dat ik daardoor de conclusie trek dat autisme gelijk staat aan het kwaad, óók niet voor mijn eigen diagnose. Mijn beste vriendin: nooit een vlieg kwaad gedaan, alleen maar bang om vervelend gevonden te worden dus ze verdwijnt standaard naar de achtergrond in gezelschap. Een andere goede vriendin: gaat continu over haar eigen grenzen heen om anderen te helpen en vraagt nooit iets terug. Ikzelf: ik heb een bak empathie voor mensen waar de gemiddelde niet-autist nog een puntje aan kan zuigen en ga door het withete vuur voor iedereen die dat nodig heeft. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ja, net als iedereen hebben we ook slechte kanten en ik begrijp helemaal dat je NUL empathie op kan brengen voor autisten met narcistische trekken (die er ook zijn inderdaad). Maar hoe durf je over mij en mijn dierbaren te zeggen dat WIJ meer kapot maken dan je lief is. WIJ maken niks kapot! Wat een absoluut walgelijke houding, kan er niks anders van maken.

Rest me alleen nog op emotioneel niveau veel empathie voor je te voelen vanwege de trauma's die je gezin je opgeleverd heeft, maar op rationeel niveau vind ik het niks dan walgelijk wat je zegt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 21:34

prompter schreef:
Mag de autisme discussie naar een eigen topic, zodat het hier weer over politiek gaat :o

Ik vond de opmerking van Irmaz niet politiek correct. Dat zij een slecht ervaring heeft is in mijn ogen geen reden om een hele groep over één kam te scheren.

Waarom mag hierover wel een discussie worden gevoerd in dit topic op het moment dat dit een geloof, afkomst of beroep betreft, maar niet als dit om autisme gaat?

Natuurlijk is het niet fijn om op te groeien in een 'probleem' gezin. Maar ik denk zo dat er maar weinig mensen een 'normaal' leven hebben, alleen ziet men vaak niet wat zich achter de voordeur van een ander afspeelt. Dat is lang niet altijd zo mooi als het lijkt.

Leven met personen die autisme hebben is inderdaad vaak een uitdaging. Maar wie is nu echt degene die aan het kortste eind trek? Degene die te maken heeft met mensen die autisme hebben, maar uiteindelijk wel kan besluiten van deze mensen afstand te nemen, of iemand die autisme heeft en hier de rest van zijn leven mee moet leven?

Hier nog een linkje over een gezin van 6 die allemaal autisme bleken te hebben.

https://www.metronieuws.nl/lifestyle/opvoeding/2023/03/hele-gezin-autisme-geen-spijt/

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 22:01

Autisme is niet echt een onderwerp in de politiek, dus ik vind niet dat dit een onderwerp voor dit topic is.

Maar het maakt mij verder niet uit, als jullie hier verder discussiëren, maar het "vervuilt" het topic wel een beetje.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 22:20

Autisme is wel degelijk een onderwerp in de politiek, ook een heel actuele: Wilders' houding naar diversiteit en inclusie heeft verregaande gevolgen voor mensen met autisme én allerlei andere soorten diversiteiten. Ik werk bij twee grote (overheids)organisaties aan neurodiversiteit en wij zien onze geldstromen verdwijnen. Wie gaat dan die tienduizenden medewerkers van ons vertellen dat neurodiversiteit niet iets is om per definitie vermeden te worden? En dat, sterker nog, deze medewerkers al jarenlang samenwerken met allerlei neurodiverse mensen - zowel mensen die dat verborgen houden vanwege het stigma, als mensen die het zelf (nog) niet weten. En ook buiten onze organisaties: van de supermarktmedewerker tot de leidinggevende product owner bij Schiphol tot de hooggeplaatste kolonel binnen de Landmacht (ja, ik ken ze alle drie), en alles daartussen en daaromheen. Want denk daar eens over na. Hoeveel autisten kom je tegen in een week tijd? Ik kan je vertellen: tientallen. In de bus. In de supermarkt. Naast je op de snelweg. Op kantoor. Tíentallen. Tientallen mensen die gewoon hun leven leiden, aan het bedenken zijn wat ze willen eten, voor je aan de kant gaan als je erlangs wilt op straat. Tientallen mensen in een week die niemand een grotere haar krenken dan iemand zonder autisme, ooit. Maar al die mensen blijven óf hun hele leven met vragen zitten waarom ze zich een buitenbeentje voelen in deze extreem prikkelrijke en hyper extraverte samenleving, óf ze blijven nog jaren langer 'in de kast' omdat ze hun plek kwijt zijn als mensen zouden weten van hun autisme. Omdat initiatieven om kennis te verspreiden en mensen een plek te geven waar ze tot hun recht komen (wat óók in het belang is van mensen zonder autisme, want hallo tekort op de arbeidsmarkt terwijl er duizenden en duizenden autisten werkloos thuis zitten) in de kiem worden gesmoord door een kabinet wat niets liever wil dan hun eigen eenheidsworst. En de rest kan er in stikken, niet anders dan bijvoorbeeld bij immigranten.

En ik vind het jammer dat het tegengaan van een uitzinnig discriminerende opmerking wordt gezien als een topic vervuilen. Als ik het gewoon ergens niet mee eens ben, sure, dan kan ik dat best gewoon maar even opzouten. Maar dit ging echt véél te ver. Nogmaals: alle begrip voor de haat aan narcistische autisten als je dergelijke ervaringen hebt, zoals ik die ook heb gehad. Maar dit niveau van gal ging alle logica en fatsoen te boven. En dan heb ik daar, óók politiek gemotiveerd, een weerwoord op.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 22:21

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 23:16

We zijn wel een beetje lichtgeraakt zeg !

Ik ken ook autisten en ik weet wat bezuinigingen op onderwijs, zorg en wetenschap doet. ;)

Maar het is niet een onderwerp dat veel in de politiek besproken wordt of onderwerp is tijdens debatten.

Ik heb Wilders nog niet horen roepen: minder, minder autisten.

Het is maar de mening van 1 bokker, duidelijk beïnvloed door wat zij heeft meegemaakt.

Een apart topic lijkt mij handiger omdat hier toch vooral actuele onderwerpen m.b.t. de politiek worden besproken.
Maar als jullie hier in dit topic verder willen discussiëren over autisme, prima.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 11:57

Electra63 schreef:

Ik ken ook autisten en ik weet wat bezuinigingen op onderwijs, zorg en wetenschap doet. ;)

Maar het is niet een onderwerp dat veel in de politiek besproken wordt of onderwerp is tijdens debatten.

Het is maar de mening van 1 bokker, duidelijk beïnvloed door wat zij heeft meegemaakt.

Een apart topic lijkt mij handiger omdat hier toch vooral actuele onderwerpen m.b.t. de politiek worden besproken.
Maar als jullie hier in dit topic verder willen discussiëren over autisme, prima.

Wat mij betreft gaat dit niet specifiek over autisme, maar over vooroordelen en discriminatie. En ik denk dat dit juist belangrijke politieke onderwerpen zijn. Mij maakt het ook niet uit of iets de mening is van 1 persoon, zodra je deze mening openbaar maakt, heeft dit invloed op anderen.

Mij maakt het dan ook niet uit wie die uitspraak doet of om welke groep mensen het gaat. Door mensen in een hoekje te plaatsen sluit je groepen uit en dat vind ik niet oké.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 12:26

Maar het was de mening van 1 Bokker, niet van een politicus.
Er wordt niet door de politiek opgeroepen om autisten uit te sluiten of anders te behandelen of extra te straffen.
Er worden geen filmpjes geplaatst op Sociaal Media van autisten die iemand beroven of lastig vallen of mishandelen. Er is dan geen oproep aan autisten om hier allemaal afstand van te nemen.

Dat is voor mij het verschil.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 12:28

Voor mij ook. Natuurlijk is discriminatie op basis van wat dan ook verwerpelijk, maar autisme is - gelukkig! - geen apart politiek onderwerp.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 12:41

Electra63 schreef:

Goed voorstel!
En anders maar een nieuw topic hedendaagse politiek openen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:04

Dus vooroordelen en discriminatie zijn geen probleem zolang deze maar door 1 persoon worden geuit en het geen bespreekpunt is in de politiek?

+:)+

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:15

journee schreef:
Dus vooroordelen en discriminatie zijn geen probleem zolang deze maar door 1 persoon worden geuit en het geen bespreekpunt is in de politiek?

+:)+

Juist.

En, lichtgeraakt? Echt? Omdat ik keihard geraakt wordt door de letterlijke uitspraak dat IK (en mijn dierbaren) meer kapot maak dan je lief is? Terwijl helemaal niemand mij hier kent en weet hoe ik in elkaar steek? Er wordt altijd over autisten gezegd dat ze zich niet of nauwelijks in andere mensen kunnen verplaatsen. Nou, dat ontbreekt sommigen hier ook wel een beetje blijkbaar...

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:18

Nogmaals, als ik het gewoon ergens niet mee eens zou zijn, prima. Maar dit is een enorm discriminerende uitspraak, en als ze had gezegd "Marokkanen maken meer kapot dan je lief is" had iedereen daar bovenop gezeten en was er geen enkele vraag geweest of het politiek was of niet.