Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 18:05

mysa schreef:
Luckystory schreef:
Het IDF heeft de aanval zelf opgeeïst op hun fb pagina door te zeggen dat ze de mensen in het ziekenhuis euthanasie gegeven hebben uit genade…
Het bericht is ondertussen verwijderd maar wij en vele andere hebben printscreens.
Dit is voer voor het ICC…

Ja, ik heb dat.
Ik wil het gerust hier plaatsen maar ik weet niet hoe.

Ik vond het op Twitter:

[ [url=m/glTbxK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit plaatste ik. Het is nepnieuws omdat het niet komt van de IDF. Ik kan niet het hele Twitterbericht delen maar als je degene die de tweet plaatste even opzoekt op Twitter, vind je alle info.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:05

Laatst bijgewerkt door Babootje op 19-10-23 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:08

Luckystory schreef:
mysa schreef:
Het ging rond ja, ik kwam hem later tegen op Twitter. Maar de beschuldiging was zo bizar, dat het goed is om even de bron te checken alvorens te, delen. (Is trouwens altijd goed tegenwoordig, het hele internet lijkt soms vol te staan met nepnieuws).

Nee, je snapt het niet. Mijn ex volgt dat kanaal. Hij heeft het zelf erop zien staan en gelezen. En zelf een printscreen gemaakt.
Het is geen nepnieuws. Het stond erop.
Toe we nadien opnieuw keken, was het verwijderd.

Is dat gedeelde screenshot in dit topic hetzelfde screenshot dat jij bedoelde? Of is het anders, heeft je ex een ander screenshot gemaakt?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:04

Nee, dit is niet de printscreen. Hij is in het Arabisch en Hebreeuws.
Mijn ex volgt dat kanaal al veel langer. Hij heeft het er zelf op zien staan.
Hij stuurde het ook naar mij amper een uur na die aanslag.

Kan natuurlijk zijn dat iemand die de sociale media beheert serieus uit de bocht ging. Maar toch ...
Ik vraag mij nu wel af van wie die pagina exact is. Alle Palestijnen volgen die pagina. Maar of ze officieel is, weet ik niet.
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 19-10-23 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:07

Heb je de printscreen voor ons?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:08

Ik heb het. Maar weet niet hoe ik het moet delen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:10

Afbeelding

De bokt-upload?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:12

Ja, maar dan moet ik het eerst ergens uploaden. Normaal doe ik dat met mijn album maar dat kan precies niet meer.

Ik heb geen twitter. Dus ik kan ook het oorspronkelijke bericht niet zien op twitter. Is dat ook alleen in het Hebreeuws en Arabisch?

En als het fake is, hoe kunnen ze dat zo snel maken? Ik had dit al voor het überhaupt in het nieuws was...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:19

Er zullen aan beide kanten professionele trollen zitten, oorlog wordt ook online uitgevochten.

Je kunt het via de boktupload doen als je de foto in je telefoon hebt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:21

Luckystory schreef:
Ja, maar dan moet ik het eerst ergens uploaden. Normaal doe ik dat met mijn album maar dat kan precies niet meer.

Ik heb geen twitter. Dus ik kan ook het oorspronkelijke bericht niet zien op twitter. Is dat ook alleen in het Hebreeuws en Arabisch?

En als het fake is, hoe kunnen ze dat zo snel maken? Ik had dit al voor het überhaupt in het nieuws was...

Huh? Je kan via bokt uploaden?
En ze kunnen echt heeeeeeel snel fake dingen maken… dit is echt super simpel om te doen

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:24

Luckystory schreef:
Nee, dit is niet de printscreen. Hij is in het Arabisch en Hebreeuws.
Mijn ex volgt dat kanaal al veel langer. Hij heeft het er zelf op zien staan.
Hij stuurde het ook naar mij amper een uur na die aanslag.

Kan natuurlijk zijn dat iemand die de sociale media beheert serieus uit de bocht ging. Maar toch ...
Ik vraag mij nu wel af van wie die pagina exact is. Alle Palestijnen volgen die pagina. Maar of ze officieel is, weet ik niet.

Een Turkse outlet op Twitter heeft het bericht ook geplaatst. Als ik het goed heb is het oorspronkelijke bericht geplaatst door een soort woordvoerder van een Israelische instantie niet iemand van het IDF.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:25

IMANDRA schreef:

Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:29

Nikass schreef:
'Honderden arrestaties bij joods protest in Washington' - https://nos.nl/l/2494591#UPDATE-container-72809868

Bijzonder dit. Waarom zouden ze anti-zionistisch zijn?
Wel goed dat ze om wapenstilstand vragen!

Er zijn honderd redenen mogelijk om anti-zionist te zijn. Er zijn orthodoxiem die veel respect hebben voor Ben Goerion, maar de man is niet de Messias - en het was toch wel de bedoeling dat er op de Messias gewacht werd.

In Nederland heet deze organisatie 'Een ander Joods geluid'.
Waarbij gesproken wordt over de bezetting, en hoe de staat Israël afglijdt. En uiteraard de Palestijnse zaak.
Bijvoorbeeld omdat een bezetting kan alleen maar met een sterk leger, en de bezetting de verhouding met de verschillende buren op scherp zet.
En er zijn ook laten we zeggen teleurgestelde zionisten: we zouden een mooie staat opbouwen, met mensenrechten en veiligheid en democratie en (diepe zucht, het gaat echt de andere kant op...).

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 23:29

Exitium schreef:
IMANDRA schreef:

[ [url=m/IRZYiQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik weet dat het kan, ik schreef t alleen iets minder duidelijk op maar ik bedoelde:

“Huh, je kan gewoon via bokt uploaden dus je hebt geen ander album nodig” :))

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 00:45

Ik dacht al, ik zie je zo vaak voorbij komen, leek me al vreemd :+

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 07:56

Ik snap dit echt niet. Israël blijft maar raketten regenen op Gaza en bereid zich nog steeds voor om ook op de grond binnen te vallen, en toch roept de VS alsnog op om méér financiële steun naar Israël te sturen… Ondertussen kan de humanitaire hulp niet verder. Ik ben echt bang dat dit gewoon niet stopt tot er niets meer over is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:15

Het stopt pas als de stem van de rede (van beide kanten) zegeviert.
Ik vind het ook vreselijk. Maar Israël is niet de enige dader. Hamas wist wat er zou volgen, toen ze die aanval van 7 oktober planden. Ze wisten echt wel dat ze hun landgenoten voor de leeuwen zouden gooien.
Ik zoek de stemmen van de rede bewust op om een klein beetje hoop te houden. Ik volg een paar Israëlische oppositiestemmen en ik volg een paar heel verstandige Arabieren. Als deze mensen nou eens echt gehoord zouden worden...

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:18

Mijn post ging meer over VS die nog meer geld erin wilt pompen in plaats van meer moeite doen om het juist te deëscaleren.

Al is dat teveel gevraagd I guess. Ze weten in hun eigen land amper wat deëscaleren is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:22

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:25

mysa schreef:
Het stopt pas als de stem van de rede (van beide kanten) zegeviert.
Ik vind het ook vreselijk. Maar Israël is niet de enige dader. Hamas wist wat er zou volgen, toen ze die aanval van 7 oktober planden. Ze wisten echt wel dat ze hun landgenoten voor de leeuwen zouden gooien.
Ik zoek de stemmen van de rede bewust op om een klein beetje hoop te houden. Ik volg een paar Israëlische oppositiestemmen en ik volg een paar heel verstandige Arabieren. Als deze mensen nou eens echt gehoord zouden worden...

Ik mis een duimpje bij de bokt smiley's; dit vind ik heel goed van je. Het zou zoveel makkelijker zijn als we gewoon één kant zouden kunnen kiezen, een good en een bad..

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:47

Nikass schreef:
https://m.bild.de/politik/ausland/polit ... obile.html

Is Bild een betrouwbare bron?
Dit beschrijft wel een afschuwelijk sadistisch handelen.

Het is een redelijk betrouwbare krant, maar wel een beetje sensatiebelust zo nu en dan, zoals the Daily Mail en the Sun.
Als je graag Duits nieuws leest zou ik FAZ (Frankfurter Allgemeine Zeitung), SZ (Süddeutsche Zeitung), of Die Welt eens bekijken, dat zijn kranten die mensen over het algemeen als het meest betrouwbaar zien in Duitsland.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:27

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:28

Lau07 schreef:
Nikass schreef:

Het is een redelijk betrouwbare krant, maar wel een beetje sensatiebelust zo nu en dan, zoals the Daily Mail en the Sun.
Als je graag Duits nieuws leest zou ik FAZ (Frankfurter Allgemeine Zeitung), SZ (Süddeutsche Zeitung, of Die Welt eens bekijken, dat zijn kranten die mensen over het algemeen als het meest betrouwbaar zien in Duitsland.

Een 'beetje sensatiebelust zo nu en dan' vind ik een understatement. Dit artikel pakt een detail uit een uiterst trieste situatie, aangereikt door een moeilijk te checken en qua betrouwbaarheid niet per se smetteloze bron en probeert die details zo goor mogelijk weg te zetten. Mensen schokken als produkt. Dat is wat mij betreft de essentie van Bild.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:40

Cowboy55 schreef:
Lau07 schreef:
Nikass schreef:

Als je graag Duits nieuws leest zou ik FAZ (Frankfurter Allgemeine Zeitung), SZ (Süddeutsche Zeitung, of Die Welt eens bekijken, dat zijn kranten die mensen over het algemeen als het meest betrouwbaar zien in Duitsland.

Een 'beetje sensatiebelust zo nu en dan' vind ik een understatement. Dit artikel pakt een detail uit een uiterst trieste situatie, aangereikt door een moeilijk te checken en qua betrouwbaarheid niet per se smetteloze bron en probeert die details zo goor mogelijk weg te zetten. Mensen schokken als produkt. Dat is wat mij betreft de essentie van Bild.

In vergelijking met Engelse tabloids of Amerikaanse media vind ik het nog best meevallen, het is maar net wat je referentiekader is. :D
Edit om toe te voegen: de inhoud van het artikel is zeker naar, maar in vergelijking met andere artikelen die ik heb gelezen vind ik het niet bijzonder schokkend. Er komt steeds meer informatie naar buiten over hoe Hamas mensen in Israël heeft vermoord, en dat is nu eenmaal gruwelijk. Het lijkt mij dan ook belangrijk dat ook die nare informatie gedeeld wordt. Bild doet dat misschien op een hele schreeuwerige manier, maar aan de inhoud doet dat niet zoveel af.

In het algemeen vind ik dat men ten aanzien van dit specifieke conflict sowieso heel erg kritisch moet zijn op de media, óók m.b.t. de gevestigde orde. De explosies bij het ziekenhuis in Gaza zijn daar een goed voorbeeld van: er waren behoorlijk wat kranten die gelijk kopten dat Israël het ziekenhuis had gebombardeerd, terwijl dat op dat moment helemaal niet vast te stellen was.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:41

Eens met Cowboy55, ook the Dailey Mail en Sun mijd ik als de pest.