Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 09:02

nou idd janouk , als ze ondeugend worden is het vaak wel een teken dat ze opknappen :)

josien_m_

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 10:40

Een oud schaap heeft het wonder boven wonder overleeft en een jonge bok was in een paar dagen dood. Het schaap was zo lang slap en kon niet staan, dat ondanks mijn massages ze nu nog niet op de voorpoten kan staan. Verder is ze gelukkig helemaal opgeknapt.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 22:03

Fijn te lezen dat er ook bij jullie geen nieuwe zieke dieren bij zijn gekomen . Laten we dit vooral afkoppen. Ik wens jullie schaapjes beterschap en hoop dat ze snel de oude zijn.

Toen ons schaap dood ging zei de dieren arts “ dat was vast een oud schaap?”…. Was verbaast toen ik zei 3 jaar en kerngezond. Ik hoor dit meer om mij heen. Ik ben benieuwd wat er uit eventuele onderzoeken gaat komen. Ik zie hier 2 verschillende ziekte verlopen ; kreupel en lamlendig, slecht eten. En niet kreupel vocht en op den duur de longen vol en slokdarm etc opgezet .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 16:42

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 08:46

De variant is wel buiten Europa bekend.

In een brief aan de Tweede Kamer schrijft Wiersma dat BTV-12 eerder is aangetoond buiten Europa. De variant is gezien in onder andere Israël, zuidelijk Afrika, Noord-, Midden- en Zuid-Amerika Centraal-Azië, Zuid-Oost Azië en Australië. Uit de periode van 2006-2008 is gebleken dat een vervoersverbod rond getroffen bedrijven nauwelijks effectief is.
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2024/ ... LkNcGjo6JA

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 09:06

O wat vreselijk... arme dieren. Sterkte aan iedereen die hiermee te maken heeft en krijgt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 18:24

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 19:55

Gelukkig nog wel, hier alles dubbel geent. Maar durf pas na oktober echt opgelucht adem te halen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 12:59

https://deanderekrant.nl/blauwtongramp- ... Ed0LXRf8_A

Volgens het artikel wijst een onafhankelijk rapport erop dat de blauwtonguitbraak in Nederland mogelijk samenhangt met twee factoren: de aanvoer van buitenlands afval per trein en een toename van natte gebieden gecreëerd door de overheid, die gunstig zijn voor knutten. De auteurs stellen dat deze mogelijke oorzaken onvoldoende zijn onderzocht door de overheid en pleiten daarom voor aanvullend onderzoek en een inhoudelijk politiek debat.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 13:37

Dank voor het delen. En positief dat dit een vervolg gaat krijgen. Wij hebben de schapen als hobby maar het leed was erg groot ook voor ons. Laat staan als het je schapen of koeien bedrijf heeft getroffen. En als we de oorzaken niet goed aanpakken gaan we veel meer ziektes deze kant op slepen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 13:41

Daar was indertijd meteen al een discussie over. De spoorlijn waarover Italiaans afval naar Amsterdam werd getransporteerd zou de oorzaak zijn.De knutten kwamen met het afval mee. Sita een Friese boerin stelde dat destijds al aan de orde. Beroerd genoeg dat ze zo ws achteraf toch gelijk krijgt. Net als bij de wolf is er veel onbgrip voor alle leed wat hierdoor vooral schapen en koeien en hun eigenaren hierdoor is aangedaan. Dan hebben we het nog niet over de kosten gehad. Allerlei instanties en de minister waren er destijds als de kippen bij om naar voren te brengen dat dat absoluut niet zo was. Vaak komt de waarheid alsnog op den duur boven water. Maar goed de financiele problemen worden weer bij de diereigenaar neergelegd.