Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 18:31

Ik denk dat de kracht van een politicus is dat hij/zij iedereen kan bereiken, en in niet al te moeilijke bewoording een punt kan maken. De meeste mensen volgen het taalgebruik van Kaag niet helemaal, denk ik. Veel mensen begrijpen ambtenarentaal en advocatentaal ook niet, bijvoorbeeld. Dat maakt die mensen niet dom :).

Verklaart de haat dan weer niet, trouwens. Maar wel waarom zij elitair genoemd wordt, denk ik.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:32

Dan snap ik de aanhangers van Baudet toch helemaal niet meer.
Wie begrijpt er iets van wat die aan onzin uitkraamt over uilen van Minerva en weet ik wat al niet meer?
En daar liepen toch een hoop mensen achteraan waarvan ik me niet kan voorstellen dat die het wél begrepen...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:34

prompter schreef:
Dat is toch geen verklaring Janneke :D. Ik persoonlijk denk, dat haar geaffecteerde uitspraak van het Nederlands, gecombineerd met haar rijke woordenschat, een afstand schept. Ik heb daar zelf helemaal geen oordeel over, maar voor sommigen komt "moeilijke taal" elitair over, ook al is het niet zo bedoeld.

Ik kan maar 1 voorbeeld vinden als ik google, en dat is dat ze gezegd zou hebben dat ze 'stress had toen ze tussen twee universiteiten moest kiezen'...
Zoiets wordt ook wel benoemd als 'rich peoples problems' en ik denk dat men dan het idee kan krijgen dat zo iemand het gevoel mist met de mensen die het niet zo goed hebben.

Waarmee ikzelf niet zeg dat dat zo is, even voor de duidelijkheid.. :)
Want iedereen ervaart op zijn eigen manier stress :j

Citaat:
Veel mensen begrijpen ambtenarentaal en advocatentaal ook niet, bijvoorbeeld

Als ik zie wat voor post wij krijgen van sommige advocaten, denk ik dat die advocaten het zelf ook niet altijd begrijpen :D

Citaat:

dat zijn er toch ook niet zoveel meer?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 18:35

Marije_jiplover schreef:
Wie begrijpt er iets van wat die aan onzin uitkraamt over uilen van Minerva en weet ik wat al niet meer?
En daar liepen toch een hoop mensen achteraan waarvan ik me niet kan voorstellen dat die het wél begrepen...

Maar liepen die erachteraan door de uil van Minerva, of om andere redenen :P?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:35

Ik heb de aanhangers van Baudet sowieso nooit begrepen :D.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 18:36

Cer schreef:
prompter schreef:
Dat is toch geen verklaring Janneke :D. Ik persoonlijk denk, dat haar geaffecteerde uitspraak van het Nederlands, gecombineerd met haar rijke woordenschat, een afstand schept. Ik heb daar zelf helemaal geen oordeel over, maar voor sommigen komt "moeilijke taal" elitair over, ook al is het niet zo bedoeld.

Ik kan maar 1 voorbeeld vinden als ik google, en dat is dat ze gezegd zou hebben dat ze 'stress had toen ze tussen twee universiteiten moest kiezen'...
Zoiets wordt ook wel benoemd als 'rich peoples problems' en ik denk dat men dan het idee kan krijgen dat zo iemand het gevoel mist met de mensen die het niet zo goed hebben.

Waarmee ikzelf niet zeg dat dat zo is, even voor de duidelijkheid.. :)
Want iedereen ervaart op zijn eigen manier stress :j

Citaat:
Veel mensen begrijpen ambtenarentaal en advocatentaal ook niet, bijvoorbeeld

Als ik zie wat voor post wij krijgen van sommige advocaten, denk ik dat die advocaten het zelf ook niet altijd begrijpen :D

Citaat:

Mja, ik neem aan dat je wel snapt wat ik bedoel.

prompter schreef:

Ik ook niet. Ik vind de man doodeng.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:37

prompter schreef:

Daar heb je wel een punt, ik ook niet.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:38

Hautain en welbespraakt zijn imo dan weer twee verschillende dingen hoor.
Iemand kan best een goede vocabulaire hebben zonder hautain of elitair over te komen.
In die laatste categorie valt Kaag voor mij helaas ook niet.
Nu zou ik toch al nooit D66 stemmen.

Ook niet op de VVD btw,al vind ik Yesilgöz best een goede kandidaat opvolger.
Een goed politicus zou niet alleen vakinhoudelijk sterk moeten zijn (lees opleiding), maar zeker ook voldoende sociale competenties mee moeten brengen.

Tja, en Baudet...beter niet over nadenken, laat maar, zonde van de energie.
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 12-07-23 18:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:39

Citaat:
Citaat:

Mja, ik neem aan dat je wel snapt wat ik bedoel.

Ja :j
maar dan nog, dat zijn er toch niet zoveel meer? #hoopik
(ertussen gezet als losse vraag, gewoon als vervolg op jouw opmerking, ik bedoelde er niks bijzonders mee)

De aanhangers van Baudet, Forum, Gideon..zijn ook mensen in deze samenleving.. ik vraag mij af waarom ze inderdaad een partij als Forum aanhangen.. En hoe het bijv komt dat het er nu minder zijn.. hebben ze een andere partij gevonden, is Baudet zelfs voor hun te vreemd gaan doen..zijn ze naar Forumland?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:45

_San87_ schreef:
lies schreef:

Dat weet ik, maar haar politieke ideologie (wat ze uit in de column) staat toch haaks op het beleid van de vvd?

Die column is van bijna 20 jaar geleden, misschien denkt ze er nu anders over?

Ja hoor, dat kan. Maar vind de switch opmerkelijk. Van SP (via GL en PVDA) naar VVD. Vandaar dat ik het deelde hier. Aangezien we het over politiek hebben enzo :D

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:59

Cer schreef:
Ik dacht altijd dat hautain de mensen zijn die niet weten wat een pak melk kost, en dan heel blase doen over dure dingen alsof ze voor iedereen bereikbaar zijn. (edit: niet 'zijn' want dat weet ik helemaal niet, maar dat men 'daarmee bedoelt...' )
mensen die bijv geen zorgen hebben over hun bejaarde moeder, omdat ze particuliere zorg in kunnen kopen en dan niet snappen dat dat niet voor iedereen weggelegd is..
"we moeten allemaal een beetje inleveren" en dan vervolgens 2 autos hebben staan aan electrische palen voor een vrijstaande villa..
zoiets?

@jessix: dank voor je antwoord, het gaat te ver offtopic om er verder op door te gaan :)

Citaat:
We wonen en leven toch allemaal in dit land. Betalen allemaal belasting dus ja, ook met een Tesla of twee voor de deur mag je er wat van vinden.

true :j
ik bedoel er ook niks mee, maar ik denk dat het zo gezien wordt.
dat het voor sommigen soms iets makkelijker is, en dat het heel lastig is als die menen 'dat het allemaal wel meevalt'...

Bericht aangepast

Tsja zo denken anderen weer over mensen met paarden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 19:01

Tiggs schreef:
Tsja zo denken anderen weer over mensen met paarden.

ja dat zal :j

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 19:13

Vroeger, toen ik graag op paardrijden wilde, was het bij ons thuis 'dat gaat niet voor ons soort mensen, dat is te duur'. Gelukkig ging het vanaf mijn 11e wel :)), maar zo werd er heel vroeger wel tegenaan gekeken en dat was alleen nog maar les, laat staan een eigen paard.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 20:06

Tango1979 schreef:
Ben ik het mee eens Prompter. Voor sommige komt alles moeilijker dan "minder Marokkanen" elitair over ;) .

Dit vind ik een beetje neigen naar: ' Als je iemand elitair vind en ik snap niet dat de ander dat vind, dan moet diegene wel dom zijn.'

Dat zie ik overigens wel vaker gezegd worden over PVV of FvD of BBB stemmers. Want populisme en mensen lezen zich niet in etc etc. Vreemd vind ik dat :o

Waarom mag ik Kaag niet elitair over vinden komen? Ik vind dat, daar hoef ik toch niet dom voor te zijn :+ .

Overigens zeg ik op eenzelfde pagina ook dat ik haar wel kwaliteiten voor een MP vind hebben. Hoe ze overkomt zegt niks over haar kunde.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 20:18

Wat mij betreft mag iedereen haar elitair vinden, ik vind alleen niet dat je kan zeggen dat de normale burgers dat vinden. Of dat er een afstand is tussen haar en de burgers. Ze zou best een grote groep niet aanspreken, maar die vertegenwoordigen nog steeds niet alle burgers. Mij bijvoorbeeld niet.

Hetzelfde met Van der Plas, die is juist voor en van de normale burgers, maar daar heb ik dan weer niets mee. En vast andere mensen met mij. Dus wie is die normale burger dan die steeds genoemd wordt?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 20:20

ruitje schreef:
Tango1979 schreef:
Ben ik het mee eens Prompter. Voor sommige komt alles moeilijker dan "minder Marokkanen" elitair over ;) .

Dit vind ik een beetje neigen naar: ' Als je iemand elitair vind en ik snap niet dat de ander dat vind, dan moet diegene wel dom zijn.'

Dat zie ik overigens wel vaker gezegd worden over PVV of FvD of BBB stemmers. Want populisme en mensen lezen zich niet in etc etc. Vreemd vind ik dat :o

Waarom mag ik Kaag niet elitair over vinden komen? Ik vind dat, daar hoef ik toch niet dom voor te zijn :+ .

Overigens zeg ik op eenzelfde pagina ook dat ik haar wel kwaliteiten voor een MP vind hebben. Hoe ze overkomt zegt niks over haar kunde.

Eens. :j
Ik gaf ook positieve punten over haar maar ook negatieve en daar werd over door gegaan.
Mijn mening en die mag ik hebben en daar heeft een ander het maar mee te doen.

Maar over Caroline, Wilders en Baudet mag alle slijk of in deze was het putlucht geschreven worden.
Prima, maar stuiter dan niet als het over iemand die je meer ligt ook negatief geschreven word.

Nogmaals, ik vind Kaag een topmens, maar niet voor Nederland.
Zoals ik Caroline een topmens vind, niet voor Europa en daarbuiten. Maar wel voor Nederland.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 20:29

Haha ik zei niet dat Caroline een putlucht was :)) Haar beleid stinkt als een conservatieve putlucht (vind ik).

Ik denk dat het verschil zit in het ‘op de persoon’ beoordelen tov op het beleid. Denk dat mensen daar moeite mee hebben. Ik vind het ook een beetje naar om te lezen, dat mensen Kaag elitair vinden (ja sorry, heb met haar te doen, vind haar juist overkomen als een heel lief persoon maar met een onwelgevallige boodschap). Maar als iemand zegt dat ze het d66 beleid verschrikkelijk vinden, dat doet me dan weer niks.

edit; maar mss heb ik het zelf ook wel gedaan, op de persoon ipv op beleid. wrs bij baudet wel :o

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 20:35

Die putlucht was idd niet het sterkste voorbeeld maar wel het eerste wat even te binnen schoot.

Over en weer worden er over de politici en hun stemmers niet zo'n fraaie dingen gezegd.
Ja ook door mij.
Maar als het over Kaag of Rutte niet mag dan ook niet over Baudet en aanhang. Ook al heb ik daar ook niks mee.
Maar zo werkt het "spelletje" toch vaak niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 20:38

Dan ook maar geen flauwe grapjes over het vertrek van Rutte meer DP? Want je doet er zelf net zo hard aan mee. Zelf eerst maar even het goede voorbeeld geven dan :)

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 20:42

Laten we ook niet al te moeilijk doen, wie wat over welke politicus zegt. Ze komen hier vast niet lezen en zolang het een beetje beschaafd blijft (elitair is nou niet bepaald een onoverkomelijke belediging) moeten we toch onze mening kunnen geven, denk ik. Ook over personen, ook als we dat naar vinden om te lezen.
Zeker over Baudet :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 20:44

prompter schreef:
Dan ook maar geen flauwe grapjes over het vertrek van Rutte meer DP? Want je doet er zelf net zo hard aan mee. Zelf eerst maar even het goede voorbeeld geven dan :)

Dat zei ik toch. Ik ook. Dus je bericht is niet echt een aanvulling op wat ik schreef. :)

Maar bijna niemand hier is wat betreft veel beter.
Want sneren zijn er al veel geschreven.

Dus ben benieuwd vanaf hier :j

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 20:44

Ik dacht in het begin van Baudet ook even hé en frisse wind door de politiek, maar het beleid bleek al snel een hele andere kant op te gaan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 21:06

prompter schreef:
Ik dacht in het begin van Baudet ook even hé en frisse wind door de politiek, maar het beleid bleek al snel een hele andere kant op te gaan.

Same. Het was even verfrissend. Totdat er wel hele vreemde opmerkingen kwamen.

Ik noem politici wel vaak bij naam. Maar dan gaat het vrijwel nooit over emotionele banden. Het gaat voor mij meer om waar ze voor staan. Het is een hondenbaan want je kan het nooit goed doen. En 17 miljoen Nederlanders besturen mee.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 21:10

Helemaal eens, het is een ondankbare baan. Ze doen me soms wel aan typetjes denken (de enge buur van Wim de Bie, de zangeres zonder naam) maar ik wil de persoon zelf echt nooit beledigen, dat is niet chique en doen helaas al veel anderen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 21:28

Toch denk ik dat dat ook afhangt van of je echt echt persoonlijk geraakt word. Ik heb niet echt een hekel aan politici, maar ik bevind mij in de gezegende omstandigheden dat ik door geen enkele blunder of beslissing enorm geraakt word.

Stel, je bent ouder uit de toeslagenaffaire, familielid uit een kroongetuigezaak, Groninger met een huis op instorten of piekbelaster... en een politicus zegt dan iets wat jou echt persoonlijk raakt... Dan denk ik toch dat je eerder een hekel krijgt aan iemand?