Wanbeleid politiek in crisistijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 09:39

Arabesk schreef:
Cer schreef:
Een airco in een brommobiel.. hoe decadent wil je doen echt :') je kan een raam openzetten toch? (en wellicht zit er wel airco in, maar omdat nou als eis te stellen???)

Ik vind de electische fietsen gevaarlijk, vooral die fatbikes.. die rijden net geen 50km per uur en zijn erg lastig met inschatten.

En alle EV's gewoon een geluidje laten maken, wordt t ook gezelliger van denk :)

Er zit zelfs geen verwarming in (dat kost enorm veel vermogen) dus skipak aan in de winter en gaan met die banaan. De maximale afstand is 70 km maar er zit een gewone stekker aan dus je kunt overal opladen maar met een verloopstuk ook aan een laadpaal.

Prijs €8500,- je betaalt geen wegenbelasting en weinig verzekering.

Wat duur!!! Daar kun je toch ook gewoon een tweedehands normale auto voor kopen waar je meer mee kan dan enkel als boodschappenwagentje gebruiken?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 09:40

Janneke2 schreef:
elnienjo schreef:
Dat is mooi voor de verre toekomst die groene energie, maar niet te realiseren in de eerste pakweg 30 jaar. We maken nu vooral alles kapot wat onze (groot)ouders voor ons hebben opgebouwd.

Laat je toch eerst eens echt informeren...

De Nederlandse Spoorwegen rijden al vijf of zes jaar volledig op windenergie.

Ik geef toe dat Hoogovens nog niet op waterstof werkt, maar Marjan Minnesma heeft vorig jaar de heer Rutte een soort van beleefde schop onder **** gegeven 'Dit is Chefsache', zeggen de Oosterburen.
Sindsdien zit er schot in de Hoogovens naar waterstof.

Ik heb het over energie die we als persoon nodig hebben voor onze huizen. Niet over het OV waar iedereen die het kan vermijden geen gebruik van maakt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 09:40

Cer schreef:
Nou ja toevallig las ik gisteren weer iets over het minen van lithium (of hoe heet dat spul wat in die accu's van de EV's gaat) en milieubelasting, slavenarbeid en uitbuiting... ? (ik las dat in een link die ergens hier op bokt stond, over uitbuiting van arme landen)
Dus iedereen die een EV rijdt en denkt dat ie lekker bezig is, moet daar ook even over nadenken misschien?

Er wordt op gelet, maar lang nog niet alle bedrijven werken mee, las ik

EV’s zijn niet perfect nee, maar toch al flink beter dan ICE wagens. Dat er om de milieubelasting alsnog belasting wordt geheven bij EV’s zou ik dus geen probleem mee hebben. Tegelijkertijd is men continu aan het innoveren zodat we ook die belastende elementen waaronder kobalt en lithium uit kunnen faseren omdat we betere en duurzamere alternatieven hebben ontworpen.

Overigens zijn die slechte dingen natuurlijk niet voorbehouden aan EV’s. Ook bij de productie van ICE gebeuren die. Lithium zit ook in je laptop, je smartphone, je smartwatch.

germie schreef:
Niet elke woning kan naar een B of een A.
Er zijn veel woningen die geen vloerisolatie kunnen krijgen bijvoorbeeld. Of geen dakisolatie. Nul op de meter gaat voor veel bestaande bouw simpelweg niet.

Klopt, dat zei ik ook. Of dat er erg veel zijn waag ik te betwijfelen, maar voor die mensen moet iets anders worden verzonnen ja. Ik zou oude gebouwen die niet te verduurzamen zijn laten slopen en daar nieuwe huizen bouwen. Historische gebouwen of monumenten hebben een uitzonderingspositie. Heb wel eens gehoord dat onze gasleidingen ook geschikt zouden zijn voor waterstof. Dus dan beperk je het energieverbruik waar dat kan, en de rest los je op met een alternatieve energiebron.

germie schreef:
Dat lijstje van Olejon is fase 6 ofzo, maar de voorgaande lijstjes waren op sommige punten ook absoluut adequat (op andere punten niet overigens). Het is bekend dat Rutte in de WEF zit. En de WEF wil een great reset en een 'you'll own nothing, but will be happy'. Dit is gewoon uitgesproken en geen geheim.

In plaats van de WEF meer te zetten alsof het een of andere terroristische organisatie is, is het misschien goed om je in de lezen wat ze daadwerkelijk zijn en doen. De quote die je noemt is overigens compleet uit context gehaald en slaat niet op waar jij denkt waar het op slaat. Volgens mij werd dat ook in mijn vorige link benoemd, zou als ik jou was die ook eens openen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 09:41

Nou de Nederlandse Spoorwegen rijden helft van de tijd gewoon niet :')
Dingen niet mooier maken dat ze zijn he..

@Arabesk, voor mij nog te duur, maar prima voor in de stad of de periferique, als er weer eens geen OV rijdt. Verder voor het echt handige is ie wat klein misschien?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 09:43

Cer schreef:
Nou de Nederlandse Spoorwegen rijden helft van de tijd gewoon niet :')
Dingen niet mooier maken dat ze zijn he..

@Arabesk, voor mij nog te duur, maar prima voor in de stad of de periferique, als er weer eens geen OV rijdt. Verder voor het echt handige is ie wat klein misschien?

OV rijdt in Nederland echt prima hoor. Heb heel lang met het OV gereisd en mijn vriend doet dat nu nog. De vertragingen en/of het niet rijden vallen echt reuze mee. Maar Nederlanders klagen nu eenmaal graag.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 09:44

elnienjo schreef:
Wat duur!!! Daar kun je toch ook gewoon een tweedehands normale auto voor kopen waar je meer mee kan dan enkel als boodschappenwagentje gebruiken?

Wellicht worden ze goedkoper..

Citaat:
Overigens zijn die slechte dingen natuurlijk niet voorbehouden aan EV’s. Ook bij de productie van ICE gebeuren die. Lithium zit ook in je laptop, je smartphone, je smartwatch.

Nee nee, niet naar andere dingen wijzen.. dat mag in andere discussies ook niet... :+
Het gaat om de EV en ze weten al langer dat het zo werkt en het is nog niet aangepast. Je mag toch verwachten dat juist bij een innovatie de dan geldende puinhoop verbetert wordt :)
Laatst bijgewerkt door Cer op 13-09-22 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 09:45

IMANDRA schreef:
OV rijdt in Nederland echt prima hoor. Heb heel lang met het OV gereisd en mijn vriend doet dat nu nog. De vertragingen en/of het niet rijden vallen echt reuze mee. Maar Nederlanders klagen nu eenmaal graag.

Vergeleken met andere landen (oh, maar dat doen we niet) kan het echt beter. Er zijn plekken lastig bereikbaar en na een bepaalde tijd stopt t gewoon. Helemaal als je wil dat mensen meer met het OV gaan reizen.. dan moet het én makkelijker én goedkoper.. dat is wat het is

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 09:46

elnienjo schreef:
Cer schreef:
Even over de digitale identiteit, ik zou daar toch wat voorzichtig mee zijn..
denk aan ziektekostenverzekering oid... het moet dan heel goed beschermd worden tegen verkeerde inmenging .. en we weten hoe goed de overheid daarin is....
er kan echt veel misgaan ..

Precies! Ik ben daar absoluut geen voorstander van! Er gaat veel te veel mis.

Ik ook. En ik ben geen wappie. Ik volg wel diverse standpunten, gewoon puur uit interesse.

Maar hoe vaak gegevens niet op straat gelegen hebben, van artsen, ziekenhuizen, enz. Dan word ik niet blij van een digitale identiteit.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 09:46

Ov in de grote stad rijdt misschien goed in de rustige buitengebieden (lees niet de grote stad of het westen) is ov een schaars iets of alleen op werkdagen overdag en vooral niet na 2100 uur s avonds of gewoon afwezig

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 09:49

Cer schreef:
IMANDRA schreef:

Vergeleken met andere landen (oh, maar dat doen we niet) kan het echt beter. Er zijn plekken lastig bereikbaar en na een bepaalde tijd stopt t gewoon. Helemaal als je wil dat mensen meer met het OV gaan reizen.. dan moet het én makkelijker én goedkoper.. dat is wat het is

Ik las gisteren dat busritten in stadscentra nog slechter geregeld gaan worden door de 30km norm die ze in willen stellen. Daardoor duren ritten veel langer terwijl de chauffeurs per km betaald worden. Dus ik voorzie dat er snel nieuwe stakingen zullen komen. OV zou volledig uit metro's onder de grond moeten bestaan in drukke gebieden. Dat werkt in steden als Hongkong perfect. Elke 5 minuten komt er eentje voorrijden die ook stipt op tijd vertrekt. In Nederland is het OV totaal niet overzichtelijk laat staan punctueel en ook nog 'ns bizar duur. Een treinrit vanuit Brabant naar Schiphol kostte een aantal jaar geleden het viervoudige van wat een treinrit naar Zaventum kost.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 09:50

Cer schreef:
Nee nee, niet naar andere dingen wijzen.. dat mag in andere discussies ook niet... :+
Het gaat om de EV en ze weten al langer dat het zo werkt en het is nog niet aangepast. Je mag toch verwachten dat juist bij een innovatie de dan geldende puinhoop verbetert wordt :)

Het is een betere optie dan ICE dus sowieso een stap vooruit. Dus een hoop “geldende puinhoop” ís verbeterd. Dat ten eerste. Ten tweede zijn er echt ook wel innovaties geweest die ze hebben doorgevoerd. Tesla is flink bezig geweest met het verminderen van Kobalt en de volgende stap is compleet uitraderen. Ook qua slavenarbeid en kinderarbeid zijn bedrijven steeds meer verplicht om goed na te gaan hoe dat bij hun grondstoffen is.

En innovatie van nieuwe batterijen duurt nu eenmaal even, dat is niet met een jaar klaar. Maar er zijn goede ontwikkelingen dus ook dat gaat straks verbeteringen opleveren. En dan heb ik het echt over nieuwe verbindingen (anders dan lithium ion) en niet over verbeteringen binnen de huidige accu’s die wel al doorgevoerd worden.

Cer schreef:
IMANDRA schreef:

Jij had het over dat het zo vaak stil ligt, maar dat klopt niet. Dat het netwerk beter kan ben ik met je eens, evenals de prijs die omlaag moet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 09:55

IMANDRA schreef:
Jij had het over dat het zo vaak stil ligt, maar dat klopt niet. Dat het netwerk beter kan ben ik met je eens, evenals de prijs die omlaag moet.

.....Herfst is coming.....

:')

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 10:00

IMANDRA schreef:
[q

Nou liever niet, want dat zal toch linksom of rechtsom betaald moeten worden. Wie gebruikt betaalt, niet de niet OV-reiziger laten opdraaien voor het OV.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 10:08

Er gaan een hoop 'feitjes' rond over elektrische auto's die totaal niet kloppen.
Hier is een deel gefactcheckt: https://factchecknederland.afp.com/doc.afp.com.329T637

Deze is bijvoorbeeld interessant: "Bij de berekening is echter geen rekening gehouden met het feit dat bijvoorbeeld 95 procent van het kobalt wordt geproduceerd als onderdeel van de ontginning van andere metalen, zodat het benodigde erts slechts eenmaal hoeft te worden ontgonnen," legde Paakkinen uit."
Het overgrote deel wordt ook op industriële schaal gewonnen zonder slavernij en kinderarbeid.

Lithium wordt voor ruim de helft in Australië gewonnen, en de technieken om die grondstoffen te winnen worden ook steeds duurzamer.

Alle luxe is slecht voor de wereld, maar áls je dan een auto nodig hebt, dan kun je beter voor de duurzamere optie kiezen, de EV dus, in plaats van de ICE.
Er worden nu al accu's ontwikkeld die naar verwachting helemaal niet meer degraderen en een mensenleven lang mee gaan.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 10:09

Cer schreef:
Contact geld zal denk altijd wel voor een gedeelte blijven, ze kunnen dat iig niet tijdens mijn leven uitfaseren vermoed ik..
het scheelt wel overvallen als het weg zou zijn...

In beslagname is anders dan overkopen.. ik weet niet in hoeverre ze nu al dwingen om land af te staan.

Ik weet niet of het inwisselen van levend vee voor kweekvlees, plantaardig en insecten perse slecht is, waarom zou dat slecht zijn?

Ik ben erg kritisch maar ik vind ook wel dat er mensen een hoop paniek maken om het paniek maken (ja beiden kanten, bagatalliseren is ook niet goed nl imo)

Als ze echt alles digitaal willen maken moeten ze eerst van de oudjes af, en van de digibeten... (scheelt wel weer in overbevolking trouwens

Hier staat dat ECB het contante geld wil vervangen.
En voor de oudjes, de Rabobank hou mei 2023 met overschrijfformulieren.
Dan moet je wel online bankieren
https://www.crypto-insiders.nl/nieuws/o ... beschermt/

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 10:13

8nnemiek schreef:
Er gaan een hoop 'feitjes' rond over elektrische auto's die totaal niet kloppen.
Hier is een deel gefactcheckt: https://factchecknederland.afp.com/doc.afp.com.329T637

Ik had het van de site van Amnesty, en van nog een andere mensenrechtorganisatie...
dus die vinden er ook wat van :)

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 10:27

elnienjo schreef:
IMANDRA schreef:
[q

Nou liever niet, want dat zal toch linksom of rechtsom betaald moeten worden. Wie gebruikt betaalt, niet de niet OV-reiziger laten opdraaien voor het OV.

Er mag alleen geld naar voorzieningen waar elnienjo gebruik van maakt.
Zo niet, dan betreft het blijkbaar wanbeleid.. :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 10:33

IMANDRA schreef:
Klopt, dat zei ik ook. Of dat er erg veel zijn waag ik te betwijfelen, maar voor die mensen moet iets anders worden verzonnen ja. Ik zou oude gebouwen die niet te verduurzamen zijn laten slopen en daar nieuwe huizen bouwen. Historische gebouwen of monumenten hebben een uitzonderingspositie. Heb wel eens gehoord dat onze gasleidingen ook geschikt zouden zijn voor waterstof. Dus dan beperk je het energieverbruik waar dat kan, en de rest los je op met een alternatieve energiebron.

Heel veel huizen van rond 1970-1975 kunnen al niet verduurzaamd worden zoals men nu soms graag zou willen. Denk aan vloerisolatie wat niet gaat, omdat de kruipruimte of net te laag is, of omdat er onder een fundering door gegraven moet worden om het materiaal aan te brengen. Ook daken kunnen van deze woningen niet altijd geisoleerd worden. Oudere woningen enkelsteens kunnen niet in de spouw geisoleerd worden. Dus het gaat niet om weinig huizen, maar om best veel.
Dus die zou je willen slopen en opnieuw opbouwen. Wie gaat dat betalen? En hoe doe je dat met een rijtjeshuis? Daar kun je niet 1 woning herbouwen als de rest niet meewil.
Maar die mensen hebben waarschijnlijk ook niet het geld voor nieuwbouw. Een ander punt is dat je huis normaal ook je thuis is. Als je kijkt naar hoe emotioneel sloop in Groningen nu soms al is, dan heb je natuurlijk ook dat probleem als het om verduurzamen gaat. En in Groningen worden mensen al niet schadeloos gesteld, hoe denk je dan dat het wel ineens kan bij andere woningen?

Ik kan niet verder verduurzamen is gebleken. Een ander punt is dat ik 11 maanden wacht op uitvoering van de vernieuwing van het dak (wat overigens ook dan NIET geisoleerd kan worden), gewoon omdat 1 woning voor een bedrijf niet interessant meer is blijven ze het maar uitstellen. De boer van de badkamer heeft zich teruggetrokken en dan kan ik weer beginnen met offertes. Vloerisolatie kan bij mijn woning waarschijnlijk niet, het eerste bedrijf waar ik akkoord gezegd had op de offerte is na 10 minuten weer weggegaan, en daar loopt nu een discussie over of het wel of niet kan via Nederland Isoleert. Bij doorzonwoningen zoals mijn woning valt er niet veel in de muren te isoleren, en muren zijn warmer dan dubbel glas. Mijn huis heeft dubbel glas en spouwmuurisolatie. Dat is wat kan. Het gewone dubbelglas vervangen door hr++ kan ik niet betalen overigens. Zonnepanelen kan ik ook niet krijgen, want dan moet eerst een nieuw dak er op en als dat al niet lukt, dan blijft het er dus maar bij.
Ja, ik wil graag een nieuwe of andere woning, maar kan dat niet betalen. Als mijn woning voor herbouw in aanmerking zou komen zeg ik doe maar, maar de wisselwoning moet wel aan wat eisen voldoen (minimaal 3 slaapkamers die ik nu ook heb) en niet verder van het ov e.d.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 10:42

Qerty schreef:
elnienjo schreef:

Er mag alleen geld naar voorzieningen waar elnienjo gebruik van maakt.
Zo niet, dan betreft het blijkbaar wanbeleid.. :')

Nee hoor, maar laat niet de plattelandsbevolking opdraaien voor stedelijke problemen. Hier rijden we nog gewoon auto.

Cer

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 10:44

ja, omdat er geen OV is ... :')

ik had al begrepen dat plattelanders stuurs en eigenwijs zijn... maarrehhh .. inderdaad :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 10:45

Cer schreef:
8nnemiek schreef:

Ik had het van de site van Amnesty, en van nog een andere mensenrechtorganisatie...
dus die vinden er ook wat van :)

Maar jij reageerde met
Citaat:
"Dus iedereen die een EV rijdt en denkt dat ie lekker bezig is, moet daar ook even over nadenken misschien?"

Amnesty is juist vóór de transitie van ICE naar EV.. maar uiteraard zonder kinderarbeid en uitbuiting, ik denk dat iedereen het daar mee eens is. Ze stellen heel duidelijk dat die verantwoording bij de organisaties en overheden ligt, en niet bij de autofabrikanten of de consumenten die zo'n auto kopen: https://www.amnesty.nl/actueel/amnestys ... batterijen
"Batterijen zijn cruciaal voor het tegengaan van klimaatverandering. Zij kunnen bijdragen aan vermindering van het gebruik van fossiele brandstoffen."

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 10:49

Ja, zolang er milieuproblematiek en kind/slavernij mee gemoeid is, mag je daar best over nadenken als gebruiker. Net als wanneer Apple of iets anders aanschaft..

En als eindafnemer heb je ook een verantwoordelijkheid.. als je vliegt, als je de gaskraan openzet, als je goedkope kleding koopt.. etc...

Er zijn wel meer dingen over EV's gezegd, nl het verbruik van overige zaken van mensen die een dure EV hebben (nl dat hun slechte landscaping of electric bill hoger is, want grotere huizen etc.. het ging in dat verhaal wel over amerika, maar dat is ook een land op deze wereld, dus doet ook mee.. )

Het is niet een 'maar', het is een 'en'...

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 13:48

Cer schreef:
Ja, zolang er milieuproblematiek en kind/slavernij mee gemoeid is, mag je daar best over nadenken als gebruiker. Net als wanneer Apple of iets anders aanschaft..

En als eindafnemer heb je ook een verantwoordelijkheid.. als je vliegt, als je de gaskraan openzet, als je goedkope kleding koopt.. etc...

Er zijn wel meer dingen over EV's gezegd, nl het verbruik van overige zaken van mensen die een dure EV hebben (nl dat hun slechte landscaping of electric bill hoger is, want grotere huizen etc.. het ging in dat verhaal wel over amerika, maar dat is ook een land op deze wereld, dus doet ook mee.. )

Het is niet een 'maar', het is een 'en'...

Wat ik niet snap: waarom worden dat soort opmerkingen altijd meteen gemaakt als het over EV’s gaat? Die zaken spelen al langer hoor, ook bij andere industrieën en ook de ICE wagens. Nee ze zijn niet perfect, dat beweert niemand.

Want in hoeverre wil je erover nadenken? Koop je dan ook geen andere producten meer want je moet erover nadenken of is dat alleen voorbehouden aan een EV?

@Germie: alles wát gedaan kan worden, moet worden aangepakt. Daar is al veel mee te behalen. Dat álle huizen meteen NOM worden dat kan niet, dat snap ik. Maar de meeste huizen kunnen prima wát maatregelen treffen. Jij denkt vaak alleen in “ja maar”, kijk eens naar de mogelijkheden. Verduurzaam deze huizen tot zover als het kan, en ga bij de huizen die niet gesloopt kunnen of mogen worden kijken naar alternatieven zoals dat waterstof.

En nee ik zou dan niet verwachten dat mensen gedwongen worden een nieuwbouwhuis te kopen. Maar als een huis dusdanig oud is (maar niet beschermd) dat verduurzamen totaal niet mogelijk is, dan moet er een regeling vanuit de overheid komen dat ze naar een nieuw(er) huis mogen verhuizen. Ofwel een huis wat door de overheid opgeknapt is, ofwel een nieuwbouw.

En dan is het simpel hè? Je kan kiezen: of je dure maandlasten houden met een huis waar je blijkbaar zo aan gehecht bent, of kiezen voor een nieuw(er) huis waar je maandlasten drastisch lager zijn.

Maar voordat we bij dat slopen zijn, zijn er voor de meeste huizen echt wel maatregelen te nemen. Alleen huizen die vrijwel álles niet kunnen, (dus geen dakisolatie, geen vloer, geen etc etc), die zouden ze kunnen slopen. Ik denk dat dat aantal best zal meevallen. En nogmaals: overheid moet hierin echt het voortouw nemen, zodat mensen die het oprecht niet kunnen betalen ook duurzamere huizen kunnen krijgen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 14:04

Ik heb geen idee. Is “altijd meteen” niet gewoon perceptie?
Ik ben nu denk de enige en ik weet t alleen omdat iemand anders ergens een link plaatste waarin EVs genoemd werden.

Daarnaast ging het over hoe men later terug kijkt op hoe dingen nu gedaan worden. Dit kan dus zoiets zijn..

En dan nog, waarom zou je t niet mogen benoemen?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 17:04