Cer schreef:Nou ja toevallig las ik gisteren weer iets over het minen van lithium (of hoe heet dat spul wat in die accu's van de EV's gaat) en milieubelasting, slavenarbeid en uitbuiting... ? (ik las dat in een link die ergens hier op bokt stond, over uitbuiting van arme landen)
Dus iedereen die een EV rijdt en denkt dat ie lekker bezig is, moet daar ook even over nadenken misschien?
Er wordt op gelet, maar lang nog niet alle bedrijven werken mee, las ik
EV’s zijn niet perfect nee, maar toch al flink beter dan ICE wagens. Dat er om de milieubelasting alsnog belasting wordt geheven bij EV’s zou ik dus geen probleem mee hebben. Tegelijkertijd is men continu aan het innoveren zodat we ook die belastende elementen waaronder kobalt en lithium uit kunnen faseren omdat we betere en duurzamere alternatieven hebben ontworpen.
Overigens zijn die slechte dingen natuurlijk niet voorbehouden aan EV’s. Ook bij de productie van ICE gebeuren die. Lithium zit ook in je laptop, je smartphone, je smartwatch.
germie schreef:Niet elke woning kan naar een B of een A.
Er zijn veel woningen die geen vloerisolatie kunnen krijgen bijvoorbeeld. Of geen dakisolatie. Nul op de meter gaat voor veel bestaande bouw simpelweg niet.
Klopt, dat zei ik ook. Of dat er erg veel zijn waag ik te betwijfelen, maar voor die mensen moet iets anders worden verzonnen ja. Ik zou oude gebouwen die niet te verduurzamen zijn laten slopen en daar nieuwe huizen bouwen. Historische gebouwen of monumenten hebben een uitzonderingspositie. Heb wel eens gehoord dat onze gasleidingen ook geschikt zouden zijn voor waterstof. Dus dan beperk je het energieverbruik waar dat kan, en de rest los je op met een alternatieve energiebron.
germie schreef:Dat lijstje van Olejon is fase 6 ofzo, maar de voorgaande lijstjes waren op sommige punten ook absoluut adequat (op andere punten niet overigens). Het is bekend dat Rutte in de WEF zit. En de WEF wil een great reset en een 'you'll own nothing, but will be happy'. Dit is gewoon uitgesproken en geen geheim.
In plaats van de WEF meer te zetten alsof het een of andere terroristische organisatie is, is het misschien goed om je in de lezen wat ze daadwerkelijk zijn en doen. De quote die je noemt is overigens compleet uit context gehaald en slaat niet op waar jij denkt waar het op slaat. Volgens mij werd dat ook in mijn vorige link benoemd, zou als ik jou was die ook eens openen.