Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 00:06

germie schreef:
Diesel is echt enorm gestegen deze week. ZE willen gewoon de dieselrijders pakken. Terwijl dieselmotoren schoner zijn dan benzine motoren.

Ze doen het ook expres en alles zou door Oekraïne komen. Flauwekul.
Ze willen de mensen aan de elektrische auto hebben.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 07:21

OleJon schreef:
germie schreef:
Diesel is echt enorm gestegen deze week. ZE willen gewoon de dieselrijders pakken. Terwijl dieselmotoren schoner zijn dan benzine motoren.

Ja en hoe moeten de mensen dat gaan betalen dan? Denk dat 95% van de bevolking niet opeens een electrische auto kan aanschaffen. Zeker niet als alles zo duur is want veel mensen kunnen nu niet of nauwelijks sparen.

elnienjo

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 07:53

Het tarief voor elektriciteit is ook in prijs verdubbeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 07:54

En wacht maar tot de accijnsverlaging weer stopt is dat in augustus? Dan komt er weer 17 cent bovenop de prijs van nu.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 07:57

Hoop toch echt dat ze juist een betere accijnsverlaging gaan inzetten om de bevolking wat lucht te gunnen. Denk dat tot en met modaal zwaar in de financiële problemen komt door de hoge prijzen van alles.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 07:59

ontherun schreef:
Begin Corona… €1,00 in België. Dat was dan ook wel enorm goedkoop maar toch. Twee jaar later verdubbeld.

2019 in Duitsland ook nog een keer de diesel onder de euro....

Ik ben wel benieuwd hoe lang de Nederlandse pomphouders de benzine hoog houden in de grensstreek. Afgelopen woensdag 45 cent verschil tussen NL en DL.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 08:06

Dat prijsverschil is er opzich altijd geweest. Misschien minder extreem maar daar tanken scheelde vorig jaar ook al 30 cent.

Maar de pomphouders aan de grens in duitsland zijn ook veel duurder hoor. Je betaald daar nu 2,05 voor benzine E10. Ga je 25 kilometer verder duitsland in betaal je 1,84. Die pomphouders zijn natuurlijk ook niet gek.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:19

OleJon schreef:
germie schreef:

Je weet dat al het vrachtverkeer ook op diesel rijdt?
Dat de vraag naar diesel dus enorm groter is dan de consument met zijn dieselauto?
Ik krijg als die leeg is 80 liter in mijn tank. Een lege tank van een vrachtwagen kan zomaar 1.000 liter in.
En er rijden imo meer vrachtwagens rond dan consumentenauto's op diesel, dus "de dieselrijder pakken" is wat kort door de bocht en heeft zeker van alles te maken met vraag en aanbod.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:42

Spenk schreef:
Dat prijsverschil is er opzich altijd geweest. Misschien minder extreem maar daar tanken scheelde vorig jaar ook al 30 cent.

Maar de pomphouders aan de grens in duitsland zijn ook veel duurder hoor. Je betaald daar nu 2,05 voor benzine E10. Ga je 25 kilometer verder duitsland in betaal je 1,84. Die pomphouders zijn natuurlijk ook niet gek.

Andersom volgen de prijzen aan de grens (NL) vaak wel de Duitse prijzen. Hier vlak over de grens zijn de prijzen vergelijkbaar met de regio Osnabrück.

Meestal is het verschil ong 10 cent.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:24

Ze willen de mensen aan de elektrische auto hebben.[/quote]
Ja en hoe moeten de mensen dat gaan betalen dan? Denk dat 95% van de bevolking niet opeens een electrische auto kan aanschaffen. Zeker niet als alles zo duur is want veel mensen kunnen nu niet of nauwelijks sparen.[/quote]

Dat kan de regering niks schelen, het kan hun nu ook al niks schelen Dat mensen niet rond kunnen komen.
Ze pompen liever het geld naar het buitenland.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:27

Petrichor schreef:
Ja en hoe moeten de mensen dat gaan betalen dan? Denk dat 95% van de bevolking niet opeens een electrische auto kan aanschaffen. Zeker niet als alles zo duur is want veel mensen kunnen nu niet of nauwelijks sparen.

Heel ander model voor de grote stadsmeerderheid:
Net als in zeg Parijs of hier in het zuiden de electrische scooters.
Via de app op je mobiel kijk je welk voertuig dichtbij beschikbaar is, die reserveer je en loopt erheen. Rijdt waar je heen wil en laat het ding daar staan. Automatische afschrijvng van je bank per gebruik.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:27

elnienjo schreef:
Het tarief voor elektriciteit is ook in prijs verdubbeld.

En dat snap je helemaal niet, er is nog nooit zoveel aanbod qua elektriciteit geweest. Ivm zonnepanelen en windmolens.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:30

Ik heb gister bij ter Apel over de grens getankt. Voor 1,88 ongeveer 15 min in de rij. Dus dat viel alles mee. Gecombineerd met boodschappen. Word daar dan toch wel heel blij van zulke besparingen.
En ik ben heel blij dat ik mijn geweldige auto maar met draaikolk in de tank heb ingeruild voor een hybride mini. Ik reed 1/9, gister kwam
Ik uit op 1/38 *\o/* daar word ik in deze tijd wel heel gelukkig van.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:49

gewoonmarie schreef:
Ik uit op 1/38 *\o/* daar word ik in deze tijd wel heel gelukkig van.

Tja, ik word ook meer/minder gelukkig van hoe het voertuig rijdt. Gister naar/van de kust met mijn cabrio op ICE en het was een veelvoud van de E98 waard.
Een ander verhaal is of de meerderheid van de bevolking die luxe van plezier in rijden in de toekomst nog kan betalen, zich nog mág veroorloven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:49

OleJon schreef:

Ja en hoe moeten de mensen dat gaan betalen dan? Denk dat 95% van de bevolking niet opeens een electrische auto kan aanschaffen. Zeker niet als alles zo duur is want veel mensen kunnen nu niet of nauwelijks sparen.[/quote]

Dat kan de regering niks schelen, het kan hun nu ook al niks schelen Dat mensen niet rond kunnen komen.
Ze pompen liever het geld naar het buitenland.[/quote]
Ik vrees dat ook. Ik heb dus een diesel, iemand zei al van zou je die niet weg doen? Deze auto is 2.5 jaar geleden van mijn volledige spaargeld gekocht, 14.500 euro. Eindelijk eens een mooie auto, eentje met allerlei snufjes, eur6 wegens milieuzones, dus eentje waar je gewoon minstens 12 jaar mee kunt doen.
En nu maakt men die auto ineens niets meer waard. Een andere auto kopen lukt ook niet zomaar, want het gat van die uitgave is nog niet weer gedicht, dat duurt nog wel een jaar of 6-8, als ik normaal spaar.

Maar ook dat sparen is een probleem, want als ik kijk wat gas nu kost, dan hou ik m'n hart vast voor de winter met mijn woning. Oh ja, dan gaan we isoleren. Leuk, dat kan wel zou je zeggen. Maar als je een gat van een uitgave als een auto weer op moet vullen, dan is er geen geld voor zoiets. Ook sparen wordt met de huidige prijzen wel een probleem.

Waar kun je op bezuinigen? Mijn huis was deze week 18 graden toen het buiten 12 was. Dus de isolatie is echt niet denderend. In de winter heb ik het altijd al niet warmer dan 15 tot 16 graden. Alleen met visite wil ik het wel opstoken naar 18. Dat kan ik dus sowieso niet meer doen.

Rutte riep laatst werkgevers op om goed werkgeverschap te tonen en aan salarisverhoging te denken. Mooi, maar volgens mij heeft nog niemand met Rutte als baas als rijksambtenaar ook maar 1 euro extra gehad. In andere sectoren? Ach, als we het doen, dan rekenen we de extra kosten wel weer door aan de klant. Dus je komt zo op het kip en het ei verhaal uit.

Momenteel is er niet een alleen maar stijgende brandstofprijzen gaande, maar ook hele elementaire dingen worden absurd duur gemaakt zoals gas. Ja, ik ben voorstander van Groningers goed en ruim compenseren en ons eigen gas oppompen. Maar dat ons eigen gas dan net zo duur moet zijn als Russisch gas, daar klopt wat niet aan het verhaal he.

Dus isoleren om minder gas te verbruiken en te besparen, er moet wel eerst een budget zijn. Een milieuvriendelijke dieselauto wegdoen voor een minder milieuvriendelijke benzine auto omdat de overheid dat graag wil, er moet wel geld voor zijn.
Men zou kunnen beginnen met de wegenbelasting bij dieselrijders eens te verlagen, maar dat zullen ze in Den Haag wel niet doen. Die geven liever geld uit aan de vluchtelingen, het buitenland en nog meer dingen die niet ten goede komen aan de eigen burger.
Waarom krijgen buitenlanders voorrang op woningen t.o.v. eigen volk? Nog even en men vindt dat ik mijn 1-gezinswoninkje maar weg moet doen of moet gaan delen met anderen omdat je maar in 1 slaapkamer tegelijk slaapt.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 13:52

Vanmorgen stond hij hier op €2.34 terwijl ik vorige week nog €2.15 had betaald.

Ik ben door gereden en hopelijk zakt het na het weekend.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 23:07

Ik vrees dat ook. Ik heb dus een diesel, iemand zei al van zou je die niet weg doen? Deze auto is 2.5 jaar geleden van mijn volledige spaargeld gekocht, 14.500 euro. Eindelijk eens een mooie auto, eentje met allerlei snufjes, eur6 wegens milieuzones, dus eentje waar je gewoon minstens 12 jaar mee kunt doen.
En nu maakt men die auto ineens niets meer waard. Een andere auto kopen lukt ook niet zomaar, want het gat van die uitgave is nog niet weer gedicht, dat duurt nog wel een jaar of 6-8, als ik normaal spaar.

Maar ook dat sparen is een probleem, want als ik kijk wat gas nu kost, dan hou ik m'n hart vast voor de winter met mijn woning. Oh ja, dan gaan we isoleren. Leuk, dat kan wel zou je zeggen. Maar als je een gat van een uitgave als een auto weer op moet vullen, dan is er geen geld voor zoiets. Ook sparen wordt met de huidige prijzen wel een probleem.

Waar kun je op bezuinigen? Mijn huis was deze week 18 graden toen het buiten 12 was. Dus de isolatie is echt niet denderend. In de winter heb ik het altijd al niet warmer dan 15 tot 16 graden. Alleen met visite wil ik het wel opstoken naar 18. Dat kan ik dus sowieso niet meer doen.

Rutte riep laatst werkgevers op om goed werkgeverschap te tonen en aan salarisverhoging te denken. Mooi, maar volgens mij heeft nog niemand met Rutte als baas als rijksambtenaar ook maar 1 euro extra gehad. In andere sectoren? Ach, als we het doen, dan rekenen we de extra kosten wel weer door aan de klant. Dus je komt zo op het kip en het ei verhaal uit.

Momenteel is er niet een alleen maar stijgende brandstofprijzen gaande, maar ook hele elementaire dingen worden absurd duur gemaakt zoals gas. Ja, ik ben voorstander van Groningers goed en ruim compenseren en ons eigen gas oppompen. Maar dat ons eigen gas dan net zo duur moet zijn als Russisch gas, daar klopt wat niet aan het verhaal he.

Dus isoleren om minder gas te verbruiken en te besparen, er moet wel eerst een budget zijn. Een milieuvriendelijke dieselauto wegdoen voor een minder milieuvriendelijke benzine auto omdat de overheid dat graag wil, er moet wel geld voor zijn.
Men zou kunnen beginnen met de wegenbelasting bij dieselrijders eens te verlagen, maar dat zullen ze in Den Haag wel niet doen. Die geven liever geld uit aan de vluchtelingen, het buitenland en nog meer dingen die niet ten goede komen aan de eigen burger.
Waarom krijgen buitenlanders voorrang op woningen t.o.v. eigen volk? Nog even en men vindt dat ik mijn 1-gezinswoninkje maar weg moet doen of moet gaan delen met anderen omdat je maar in 1 slaapkamer tegelijk slaapt.[/quote]

Inderdaad zo is het wel en ook te gek voor woorden. Net zoals statushouders voorrang krijgen op huurwoningen, belachelijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 00:25

Kunnen jullie niet eens fatsoenlijk quoten?
Er is geen touw aan vast te knopen.

Behalve dat de vluchtelingen/buitenlanders de schuld krijgen.
Maar dat is ook niet nieuw.

Er is een oorlog gaande, met gasleverancier Rusland als agressor.
Balen van de benzine-, gas- en dieselprijs, maar niemand had dit echt voorzien, na de Corona-crisis. Dit is een economische crisis en je mag hopen dat de oorlog snel wordt opgelost.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 04:21

En wie vaart er wel bij hoge prijzen omdat over die hoge prijzen btw of accijns geheven wordt? Juist.
Waarom kon er maar 11 cent van de diesel af en wel 17 cent van de benzine? De transportsector en de prive dieselrijders zijn hiervan echt wel de dupe. Er komt nu aan accijns meer dan genoeg binnen nog. Meer dan toen de dieselprijs net onder de 1 euro was in oktober 2020.

En volgens mij schrijft niemand dat men niet hoopt dat de oorlog snel wordt opgelost. Dat hoop ik ook.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 06:46

Accijns is een vast bedrag, dus daarvan komt er niet meer binnen met een hogere prijs.

Btw uiteraard wel, maar dat is niet specifiek gekoppeld aan de brandstofprijs, dat geldt voor alles.

De reden dat er minder accijns is verlaagd bij diesel (en lpg) is omdat de accijns met zo'n 20% verlaagd is en de hoeveelheid accijns op diesel serieus minder is tov benzine.

Het accijnsbedrag per liter op benzine bedroeg eerst 83,2 cent, op diesel 53,6 cent en op LPG 19,9 cent, daar is dus 17, 11 en 4ct af.

De dieselprijs is hoog omdat de werkelijke diesel duur is (tov benzine), niet omdat de overheid specifiek diesel zoveel minder laat meedelen in de korting.

Zodra het kan rij ik overigens weer lpg (huidige auto heeft een te korte levensverwachting om nog om te bouwen en viel in de laagste prijscategorie,
daar kan ik zelfs met deze prijzen nog best lang benzine van rijden ). Dat hele dieselrijden door particulieren heb ik nooit gesnapt. Het break even punt voor diesel en lpg (tov benzine) ligt zo dicht tegen elkaar met een g3-installatie en daarna is lpg serieus goedkoper.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 06:57

Huertecilla schreef:
Petrichor schreef:

Heel ander model voor de grote stadsmeerderheid:
Net als in zeg Parijs of hier in het zuiden de electrische scooters.
Via de app op je mobiel kijk je welk voertuig dichtbij beschikbaar is, die reserveer je en loopt erheen. Rijdt waar je heen wil en laat het ding daar staan. Automatische afschrijvng van je bank per gebruik.

Die electrische scooters heb je hier in het oosten ook al. :+ Wat een zooitje die dingen, ze staan overal!

Buiten dat om vind ik dat totaal geen vergelijk met een auto. Met een auto heb je een veel verder bereik, ik kom met zo'n scooter namelijk niet op mijn werk de afstand is te groot. Nu kan ik mijn benzine auto nog betalen, maar er zijn heel veel mensen die dit niet meer kunnen. Helaas kan ik ook gewoon echt niet bezuinigen op benzine kosten. Een electrische auto aanschaffen is op dit moment ook nog belachelijk duur gezien ze tweedehands natuurlijk ook nog vrij 'nieuw' zijn.

Wat willen ze dan electrische auto's maken die je ook zo even mee kan nemen net als die scooters? Gaat ook niet werken natuurlijk. :+

Conclusie: de minder bedeelde mensen staan gewoon kneiterhard met de rug tegen de muur. Mensen met eigen bedrijven maken alles duurder zodat zij nergens of weinig last van leiden. Maar ik kan je vertellen dat dat ook een keer goed mis gaat, als de consument geen geld meer heeft om te kopen word het zuur minder.

Gisteren kocht ik 5 stukjes Baklava bij een Turkse winkel, koste 6 euro ik heb gezegd dat hij het mocht houden. Niet dat ik het niet kan betalen, maar ik laat mij niet beduvelen! Ik vond dat zo misbruik maken van de situatie. -O-

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 07:29

Ik mag gelukkig wat vaker de lease auto van m’n vriend meenemen naar werk, maar de prijzen hier zijn echt niet tof. Ben wat meer thuis gaan werken en ik ga maar in DL tanken en dan boodschappen doen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 07:58

Nog even en we zitten op 3 euro per liter. Hoop wel dat ik dan maar 1 x per week naar kantoor hoef.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 09:54

Electra63 schreef:
Dit is een economische crisis en je mag hopen dat de oorlog snel wordt opgelost.

Inderdaad hopen dat de oorlog snel stopt, maar verwacht niet dat de instabiliteit dan vermindert en het prijsniveau gaat ook niet zakken. Trek dáár je plannen op.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 10:02

Petrichor schreef:
Wat willen ze dan electrische auto's maken die je ook zo even mee kan nemen net als die scooters? Gaat ook niet werken natuurlijk. :+

Ja, en werkt al. Zoals ik schrijf bv in Parijs. Of jij, wij, ik dat léuk vinden is het punt niet. Het gaat naar EVs op afroep en nog wat verder weg (niet erg ver) zijn die ook autonoom. Ondertussen mag je met een ICE geen verstedelijkte zone meer in (en ook dat komt snel; ís in Madrid centrum al zover bv).

Trek je plan nu maar op dit (en hogere) prijsniveau en veel ontmoedigende maatregels met minimaal alternatieve voorzieningen vanuit de overheid; die laat dat over aan particulier initiatief met vergunningen die veel geld opleveren.

Tel je zegeningen en pluk de dag NÚ!