Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
elnienjo schreef:Ik wil het hier en nu goed hebben. In de toekomst leef ik niet meer tenslotte.
elnienjo schreef:Ik wil het hier en nu goed hebben. In de toekomst leef ik niet meer tenslotte.
IMANDRA schreef:elnienjo schreef:Ik wil het hier en nu goed hebben. In de toekomst leef ik niet meer tenslotte.
"Laten we de aardbol verkloten want wij willen luxe leven en tegen de tijd dat de consequenties te erg worden leven wij toch niet meer".
En het is niet zo dat je door die klimaatmaatregelen e.d. het nu niet meer goed hebt.
IMANDRA schreef:elnienjo schreef:Ik wil het hier en nu goed hebben. In de toekomst leef ik niet meer tenslotte.
"Laten we de aardbol verkloten want wij willen luxe leven en tegen de tijd dat de consequenties te erg worden leven wij toch niet meer".
En het is niet zo dat je door die klimaatmaatregelen e.d. het nu niet meer goed hebt.
pien_2010 schreef:elnienjo schreef:Ik wil het hier en nu goed hebben. In de toekomst leef ik niet meer tenslotte.
Nu zeg je iets heel belangrijks. Als je dat echt wil, dan moet je NU bereid zijn om achter de democratie te gaan staan. Dat wordt voor iedereen financieel in meer of mindere mate pijn lijden, maar dan kun je wel de rest van je leven in een democratie wonen. Dan moet je NU bereid zijn om wat er gebeurt in de Oekraïne te begrijpen en boven je eigen "ikje" uit te stijgen. Want je bent nog jong. Dus we gaan in het gunstigste geval paar jaar pijn lijden om vervolgens weer alles op te bouwen en ons leven in vrijheid en democratie voor te kunnen zetten.
Maar alles negeren van grote problemen van dit moment is niet de oplossing om dat veilig te stellen en dan denk ik aan vrede, veiligheid en democratie→ veilig stellen van onze waarde en normen, en aan actie ondernemen als het gaat om de opwarming van de aarde. (Tweede front waar actie op moet komen en waar met al dat bommen gedoe het tegen over gestelde mee gebeurt).
elnienjo schreef:elnienjo schreef:Ik wil het hier en nu goed hebben. In de toekomst leef ik niet meer tenslotte.
Het zal 't verschil maken tussen alleen nog maar thuis kunnen zitten vegeteren of ook nog leuke dingen elders kunnen ondernemen als de prijzen te hoog worden. Dat je niet dood gaat betekent nog niet dat je kwaliteit van leven hebt.
Mensen die klagen over egoisme: er is een Oekrainetopic waar alle empathische meelevers zitten. Hier gaat 't over de gevolgen voor Nederlanders.
elnienjo schreef:Ik ben niet jong hoor met m'n 50+ en ik heb teveel lichamelijke en mentale problemen om nog lang te moeten leven. Heb dus liever dat ik nog wat kwaliteit van leven kan hebben, langer leven is alleen maar een lijdensweg, zeker als dingen waar ik mentaal van opknap (een vakantie bijv) financieel niet meer haalbaar zouden zijn.
pien_2010 schreef:elnienjo schreef:Ik ben niet jong hoor met m'n 50+ en ik heb teveel lichamelijke en mentale problemen om nog lang te moeten leven. Heb dus liever dat ik nog wat kwaliteit van leven kan hebben, langer leven is alleen maar een lijdensweg, zeker als dingen waar ik mentaal van opknap (een vakantie bijv) financieel niet meer haalbaar zouden zijn.
Dan is het normaal dat je dit doet voor de jongere generatie. Want zij hebben ook recht op leven. Elnienjo, mag per pb maar heb jij misschien autisme? Waardoor het extra moeilijk is om boven jezelf uit te stijgen?
purny schreef:Hier aan de overkant nu 2,11 per liter...
Phonix schreef:Ik vraag me af, voor de mensen die hier zeggen dat ze bijna in armoede komt. Werken jullie 40 uur en heb jullie paarden?
germie schreef:IMANDRA schreef:[elnienjo]
Ik wil het hier en nu goed hebben. In de toekomst leef ik niet meer tenslotte.
[/]
Dat haal ik er niet uit.
Je kunt prima nu gelukkig willen zijn en daarnaast sociaal, loyaal, vredelievend, delend, enz. zijn. En ook om een ander geven. Wij weten niet wat Elnienjo doet voor een ander. Ik weet alleen van mezelf dat ik best veel voor een ander doe. Maar een ander weet het niet of ziet het niet.
En daarnaast wil het ook niet zeggen dat je niet bang bent voor de toekomst, of dat je niets om een ander geeft. Dat kan allemaal prima hier naast.
Maar een beetje voor jezelf opkomen mag zeker wel.
Ailill schreef:IMANDRA schreef:Dit inderdaad, het maakt me erg boos, wat ook niet juist is.Je reacties zijn anders behoorlijk egocentrisch. Het is continu, nu ook weer 'ik, ik, ik'.
elnienjo schreef:Het zal 't verschil maken tussen alleen nog maar thuis kunnen zitten vegeteren of ook nog leuke dingen elders kunnen ondernemen als de prijzen te hoog worden. Dat je niet dood gaat betekent nog niet dat je kwaliteit van leven hebt.
Mensen die klagen over egoisme: er is een Oekrainetopic waar alle empathische meelevers zitten. Hier gaat 't over de gevolgen voor Nederlanders.
germie schreef:elnienjo schreef:Ipv al die miljarden voor onzinnige stikstofmaatregelen, kunnen we beter zorgen dat onze bevoking niet in de kou kom te zitten. Dus al die klimaatmiljarden sowieso inzetten om de lasten te verlagen op eerste levensbehoefte als energie en voedsel.
Precies. Zo kijk ik er ook naar.
Telpeva schreef:De vraag is niet aan mij, maar ik wil hier wel op antwoorden, ook voor anderen die hier in het topic al eens hebben gereageerd over uitkeringen.
Ik ben chronisch ziek, werken kan ik nog zo'n 4 uur per week max en met het inkomen van de uitkering dat ik heb (waar ik ontzettend dankbaar voor ben) val ik ònder de Nederlandse armoedegrens. Een eigen paard, auto, sport, duurdere hobbies, vliegreizen, vakanties... Ik kan het niet betalen, nu niet en waarschijnlijk nooit niet. En dat hoeft ook niet, want er zijn gelukkig veel alternatieven in ons land, en laten we eerlijk wezen: waar een wil is, is vaak ook wel een weg. Naar het ziekenhuis kom ik bijvoorbeeld door hulp in te schakelen van iemand die met de auto voor mij wil rijden, ik heb vriendinnen met paarden waarbij ik mee mag liften, en via via heb ik ook meerdere gratis verzorgpaarden gehad, ik vind het prachtig dat veel mensen gewoon heel liefdevol zijn en een ander ook iets gunnen. Mijn spullen thuis zijn voor het grootste deel gratis gekregen of 2ehands, maar ik heb dus wel gewoon al die luxe zoals een tv, abonnement, netflix (ik lift mee met iemand die dat heeft) een smartphone, en een computer. Mijn leven is al zo ontzettend veel luxer als dat van mensen in een soortgelijke situatie maar dan in andere landen...
Enige waar ik minder keuze in heb, zijn huisdieren en mijn vervoersmiddel, ik heb knaagdieren en een scooter omdat ik bijvoorbeeld een hond of paard en een auto gewoon niet kan betalen. Maar puntje bij paaltje: ook dan heb je dus nog keuze voor dieren, vervoersmiddel. Ik hoef zeker niet overal naartoe te lopen wanneer ik daar geen zin in heb ofzo.
Mijn koelkast is gevuld, merkloze kleding is net zo warm als van een merk, ik hoef het in huis niet koud te hebben (staat hier op 17° standaard en als ik het koud krijg zet ik hem zo hoger) en ik heb een prima dak boven mijn hoofd. Ik kom niks te kort, wat welzijn betreft hebben we het hier in NL gewoon GOED.
Ik weet niet wat ik zou kunnen doen voor vluchtelingen uit Oekraïne, want het geld en de spullen die ik over heb om te kunnen geven hebben een zeer lage waarde waar een ander ook niet voldoende aan kan hebben om van te leven. Ergens naartoe rijden om te kunnen helpen, of ergens hands-on komen helpen lukt mij ook niet meer, anders had ik het gedaan.
En als ik dan lees hoe mensen die elke keer wanneer ik ze tegen kom op weg zijn naar een of ander ver land voor een luxe hobby, of er net van terug komen, en die dan huilen dat ze zo moeten bloeden... Dan heb ik daar wel een mening over ja. Ik ben heel blij dat niet iedereen zo is, zo denkt, en zo doet want het zijn juist de meelevende en meedenkende mensen die het leed van een ander kunnen opmerken, komen helpen, en dingen verzinnen om het leven eerlijker en mooier te maken voor iedereen.
Bedankt voor iedereen die wel zo denkt, die wel een ander wil helpen. Jullie maken de wereld mooier, niet alleen voor mensen als ik, maar nu ook voor vluchtelingen uit Oekraïne. Ik wou dat ik mee kon helpen maar dat lukt mij niet meer, mijn gedachten zijn bij jullie, jullie zijn lieve helden.
Oh en net kwam de vraag over wat voor hulp er voor de armen in NL gaat komen. Welke armen heb je het over? Ja ik ben arm volgens de NL standaard, maar ik kan het betalen als het gas duurder wordt. Kwestie van prioriteiten. Echt, zet die egoistische jankmodus eens uit, je leeft niet in armoede in NL. Vluchtelingen, die hebben niks, die gaan gewoon dood als ze geen voeding, warmte en onderdak krijgen.
Citaat:Nee, dat doet het niet. Sterker nog, als je kijkt naar de persoonlijke bijdrage die je zou kunnen doen voor het klimaat, haal je daar alleen maar voordeel uit op kostenvlak. Wellicht moet je geholpen worden door de overheid om die eigen bijdrage te kunnen financieren, maar bijv. het verduurzamen van je huis betekent dat je in 99% van de gevallen meer overhoudt aan het einde van de maand. En dat zou betekenen dat je dus meer luxe dingen zou kunnen betalen.
Spenk schreef:[
Hebben jullie kinderen? Vermoedelijk niet ?
Dan zal het je vast een rotzorg zijn wat je na laat.
En dat geldt evengoed voor de oorlog. Het is niet alleen wij in het hier en nu. Je hebt ook nog iets om na te laten en dan liever een bewoonbare wereld ipv een compleet uitgeleefde aarde omdat de mensen te beroerd waren zich aan te passen.
elnienjo schreef:Spenk schreef:[
Hebben jullie kinderen? Vermoedelijk niet ?
Dan zal het je vast een rotzorg zijn wat je na laat.
En dat geldt evengoed voor de oorlog. Het is niet alleen wij in het hier en nu. Je hebt ook nog iets om na te laten en dan liever een bewoonbare wereld ipv een compleet uitgeleefde aarde omdat de mensen te beroerd waren zich aan te passen.
Dat is toch je eigen keuze geweest om jezelf voort te planten en je kind met de toekomst op te zadelen? Ik heb meer dan genoeg aan m'n eigen kop boven water houden (op mentaal gebied) dus geen ruimte voor een eigen kind, laat staan dat ik me druk maak om andermans kinderen.