Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:36

Lotus83 schreef:
Misschien stel ik echt een hele domme vraag he..

Maar Zweden behoort niet tot de Navo, dus wat dat betreft staan ze dan alleen als Zweden Oekraïne gaat helpen?

Ja, en nee denk ik.
Ik denk dat de positie van Zweden wel anders is dan Oekraïne. Al vind ik het van de zotte dat Oekraïne er nu alleen voor staat. Ik vind het eigenlijk om je als EU voor dood te schamen. Maar daar hebben ze in Oekraïne niks aan. Ik denk alleen wel Zweden zich iets op de hals haalt en dat het er in die hoek dus ook bij Finland heel grimmig gaat worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:36

Lotus83 schreef:

Maar Zweden behoort niet tot de Navo, dus wat dat betreft staan ze dan alleen als Zweden Oekraïne gaat helpen?

Dat is een hele goede vraag. Ik had ook die vraag en heb gegoogeld.

Dit artikel kwam ik tegen uit 2014
https://nos.nl/artikel/691678-finland-e ... et-de-navo daarin valt te lezen
Citaat:
Finland kruipt dichter naar de NAVO toe. Samen met Zweden. Een nieuwe overeenkomst zorgt ervoor dat bij "rampen, onrust en bedreigingen voor de veiligheid" NAVO-troepen kunnen worden ingezet. En er kan beter militair worden samengewerkt. Dat heeft de Finse minister van Buitenlandse Zaken bekendgemaakt.

Waarom? De grote oosterbuur Rusland is de laatste tijd een tikkeltje onvoorspelbaar. Zie Oost-Oekraïne, de Krim en iets verder terug in de tijd het militaire uitstapje naar de regio's Abchazië en Zuid-Ossetië in Georgië.

Dus tja, de vraag is niet zo simpel te beantwoorden. Zweden heeft zeer zeker overleg met de Navo en de EU, geldt ook voor Finland. Dus wie weet wat er is afgesproken in dat overleg. Is het met goedkeuring van de Navo? Ik was er niet bij. Het is allemaal koffiedik kijken.
Het is natuurlijk ook de vraag wat Zweden gaat doen in Oekraïne. Gaat het bermbommen ruimen, gaat het actief mee verdedigen, gaat het materiaal leven cq manschappen. Het is allemaal erg onduidelijk.

Ik hoop toch dat de president van de Oekraïne ergens ondergedoken is waar hij het land kan besturen. Niemand heeft er iets aan als hij dood is. Maar strijdend te onder gaan dat kan ik wel begrijpen. Maar is toch wel het allerlaatste. Dus wellicht zijn de russen zeer dichtbij en heeft hij geen andere keuze meer. Ik hoop van niet.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-02-22 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:37

Lotus83 schreef:

Zweden is dan wel geen lid van de NAVO, maar er zijn nog andere samenwerkingsverbanden.

Zweden is o.a. lid van de Nordic-Baltic Eight, een samenwerkingsverband met o.a. de Baltische staten (Estland, Letland en Litouwen), die tot 1991 ook onderdeel waren van de Sovjet-Unie.

Ik vermoed dat dus niet alles afhangt van een NAVO-lidmaatschap, maar dat er ook diverse andere manieren zijn om andere landen in nood te helpen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:42

Nou die NAVO troepen "kunnen" worden ingezet. Dat kan ook bij Oekraïne maar dat gebeurd dus gewoon niet.
Tot zover de steun.

Ik vind dat Zweden zich iets heel gevaarlijks op de hals haalt hiermee want de NAVO is simpelweg niks aan hun verplicht.

Natuurlijk vind ik dat ze dat wel zijn. Ook aan Oekraïne maar als puntje bij paaltje komt valt alles nog maar te bezien.

En die samenwerking met de Baltische staten. Zal juist wel kunnen zijn waarom Zweden dit nu doet. Maar vanuit die staten kunnen ze niks verwachten. Die zijn met een paar uur als Poetin wil overgenomen door Poetin. Dat is dan wel iets waar EU wat mee zou moeten maar ik geloof dat ze zich echt niet gaan mengen in de oorlog en ze Poetin niks in de weg gaan leggen.

Zoals ik het zie. Moet Poetin nu gestopt worden. En moet alles ingezet worden wat er beschikbaar is in EU. Is het of ten strijde gaan in de hoop dat China zich niet bemoeid en Noord Korea. Of hem zijn goddelijke gang laten gaan. Zweden alleen gaat niet voldoende zijn. Misschien is hun hoop op hulp maar ik heb daar een hard hoofd in.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 25-02-22 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:44

BeFunny schreef:
Nou die NAVO troepen "kunnen" worden ingezet. Dat kan ook bij Oekraïne maar dat gebeurd dus gewoon niet.
Tot zover de steun.

Ik vind dat Zweden zich iets heel gevaarlijks op de hals haalt hiermee want de NAVO is simpelweg niks aan hun verplicht.

Natuurlijk vind ik dat ze dat wel zijn. Ook aan Oekraïne maar als puntje bij paaltje komt valt alles nog maar te bezien.

En die samenwerking met de Baltische staten. Zal juist wel kunnen zijn waarom Zweden dit nu doet. Maar vanuit die staten kunnen ze niks verwachten. Die zijn met een paar uur als Poetin wil overgenomen door Poetin. Dat is dan wel iets waar EU wat mee zou moeten maar ik geloof dat ze zich echt niet gaan mengen in de oorlog en ze Poetin niks in de weg gaan leggen.

Onzin. Estland, Letland en Litouwen zijn lid van de NAVO.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:44

Poetin wilde eerst alleen praten wanneer Oekraïne zich overgaf, inmiddels wil hij praten wanneer Oekraïne beloofd neutraal te blijven, weet niet wat er waarheid is. Zag dit in diverse berichten staan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:45

bigone schreef:
Poetin wilde eerst alleen praten wanneer Oekraïne zich overgaf, inmiddels wil hij praten wanneer Oekraïne beloofd neutraal te blijven, weet niet wat er waarheid is. Zag dit in diverse berichten staan.

Zag het ook maar durfde nog niet te plaatsen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:46

Vooralsnog gaat Zweden nog niets doen in Oekraïne, maandag hebben ze een bijeenkomst met de BN8 in Riga waar Baltic en Zweden voor Nordic aanwezig is en dan wordt besloten of en zo ja wat ze dan gaan doen.

Daarnaast zijn een deel van die landen wel NAVO landen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:47

_San87_ schreef:

Precies dat. Die worden echt niet zomaar omvergelopen als Poetin dat zou willen.

In die Nordic-Baltic Eight die ik noemde zitten idd zowel NAVO- als niet-NAVO-landen. Ik haalde het alleen aan om duidelijk te maken dat Zweden er echt niet alleen voor staat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:48

bigone schreef:

Ik dénk dat ie zich heeft verkeken op het verweer dat Oekraïne biedt.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:48

Het koningspaar is inmiddels op vakantie zag ik net via sociale media. Sorry, maar ze slaan echt elke keer de plank mis betreft hun vakanties en dergelijke. Schaam me er wel echt een beetje voor hoe ze gisteren een statement plaatsen en vervolgens vandaag lekker het vliegtuig nemen voor een vakantie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:49

En ik hoop dat die sancties toch ook wat doen, anders sta je als Westen mooi te kijk :').

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:50

_San87_ schreef:
BeFunny schreef:
Tot zover de steun.

Ja. Vandaar dat ik zeg dat EU daar wat mee moet. Maar zegt niet dat ze dat gaan doen. De Russen hebben daar militaire basissen. Dat is vlag ophangen en zeggen. EU wij hebben hier onze vlag als je het er niet mee eens bent dan kom je hem maar weg halen en daarbij gebruiken wij geweld. Ook in Finland aan de borders hebben de Russen basissen waar ze al jaren trainen. Op Fins grond gebied dus. Die dreiging is er altijd geweest. En als hij het in zijn bol krijgt zoals nu moet je hem stoppen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:51

BeFunny schreef:
_San87_ schreef:

Ja. Vandaar dat ik zeg dat EU daar wat mee moet. Maar zegt niet dat ze dat gaan doen. De Russen hebben daar militaire basissen. Dat is vlag ophangen en zeggen. EU wij hebben hier onze vlag als je het er niet mee eens bent dan kom je hem maar weg halen en daarbij gebruiken wij geweld. Ook in Finland aan de borders hebben de Russen bassisten waar ze al jaren trainen. Op Fins grond gebied dus. Die dreiging is er altijd geweest. En als hij het in zijn bol krijgt zoals nu moet je hem stoppen.

Dat betekent niet dat die landen in no time overgenomen zijn. Die mensen daar zijn ook niet gek.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:51

BeFunny schreef:
Tot zover de steun.

Zoals ik het zie. Moet Poetin nu gestopt worden. En moet alles ingezet worden wat er beschikbaar is in EU. Is het of ten strijde gaan in de hoop dat China zich niet bemoeid en Noord Korea. Of hem zijn goddelijke gang laten gaan. Zweden alleen gaat niet voldoende zijn. Misschien is hun hoop op hulp maar ik heb daar een hard hoofd in.

In de tweede wereld oorlog heeft Hitler ook jaren lang zijn gang kunnen gaan, en keek de wereld weg. Ik hoop echt dat we er wel iets van geleerd hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:52

_San87_ schreef:
bigone schreef:

En misschien ook wel op de snelle sancties die morgen al ingaan. En die de kliek om hem heen raken.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:56

_San87_ schreef:
BeFunny schreef:

Ja. Vandaar dat ik zeg dat EU daar wat mee moet. Maar zegt niet dat ze dat gaan doen. De Russen hebben daar militaire basissen. Dat is vlag ophangen en zeggen. EU wij hebben hier onze vlag als je het er niet mee eens bent dan kom je hem maar weg halen en daarbij gebruiken wij geweld. Ook in Finland aan de borders hebben de Russen bassisten waar ze al jaren trainen. Op Fins grond gebied dus. Die dreiging is er altijd geweest. En als hij het in zijn bol krijgt zoals nu moet je hem stoppen.

Dat betekent niet dat die landen in no time overgenomen zijn. Die mensen daar zijn ook niet gek.

Die drie landjes samen zijn zo groot als Nederland (Finland niet mee geteld) En die mensen daar die hebben niks. Ook geen echt leger. Die zijn overgeleverd aan EU. De Letse leider heeft al om hulp geroepen dat Alleen een duidelijke reactie van EU Poetin kan stoppen. Als Poetin denkt dat hij die landen terug kan pakken. Gaat hij ze terug pakken. En dan is het aan de NAVO om te reageren. Maar dat Zweden nu met het voortouw moet komen vind ik bizar.

Nouja heel die situatie is bizar.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 25-02-22 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Miesemuisje

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:58

Bedankt voor de updates en uitleg hier! Het nieuws kijken trek ik echt even niet.. nu klik ik even dit topic aan op momenten dat ik t wil, de rest vd dag probeer ik het maar zoveel mogelijk uit m’n hoofd te zetten, anders word ik gek

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:59

Poetin moet vooral wat zeggen over 'neonazi's', de enige die zich gedraagt alsof Hitler zijn grote idool is, is hijzelf. Gevaarlijke, niets dan ellende veroorzakende mafklappers. En Europa hoopt weer dat het vanzelf snel weer overwaait zonder er zelf last van te hebben gehad. En kunnen ze in no time weer doen alsof niets is gebeurd. Te triest voor woorden en inderdaad om je dood te schamen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 18:00

Lotus83 schreef:

Ook als Zweden wel tot de Navo behoorde stonden ze alleen. De Navo is een defensief pact, als je als land besluit in dit geval Oekraïne te gaan helpen is dat offensief, dus dan zal de Navo je niet te hulp schieten.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 18:00

Anna79 schreef:
[ [url=m/jOCadU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Held

Het is zo een beetje schetsend dat dit nu is.
Ik heb dezelfde foto's ergens anders gezien waar bij vermeld stond dat de foto's uit december zijn.
https://www.reddit.com/r/interestingasfuck/comments/t12x1z/ukrainian_president_zelensky_took_off_his/
Voor de rest nog steeds bewonderingswaardig hoe hij in deze situatie handelt

edit: zie nu dat de fotos van reddit zijn verwijderd, maar het zat o.a. dezelfde foto bij als in gequote post was gedeeld

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 18:01

pien_2010 schreef:
_San87_ schreef:

En misschien ook wel op de snelle sancties die morgen al ingaan. En die de kliek om hem heen raken.

Inderdaad.

BeFunny schreef:
_San87_ schreef:

Die drie landjes samen zijn zo groot als Nederland (Finland niet mee geteld) En die mensen daar die hebben niks. Ook geen echt leger. Die zijn overgeleverd aan EU. De Letse leider heeft al om hulp geroepen dat Alleen een duidelijke reactie van EU Poetin kan stoppen. Als Poetin denkt dat hij die landen terug kan pakken. Gaat hij ze terug pakken. En dan is het aan de NAVO om te reageren. Maar dat Zweden nu met het voortouw moet komen vind ik bizar.

Nouja heel die situatie is bizar.

Maar dat is het hem, he. Zodra er ook maar een soldaat een van de NAVO-landen binnenloopt, is het aan. Ik dénk dat het niet zo'n vaart zal lopen, de Russen kunnen geen grote (wereld)oorlog aan. Financieel niet en qua manschappen niet.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 18:05

Ik denk dat het hem zover in zijn bol geschoten is en dat hij wel degelijk na het zien hoe simpel dit is gegaan verder wil. Hij heeft ook letterlijk uitgesproken dat hij Sovjet wil herstellen en daar hoort die hoek nou eenmaal bij en na Oekraïne is dat ook de snelste stap voor Poetin en zelfs na het uitspreken dat hij de Sovjet wil herstellen . Is er op leger gebied niks naartoe gestuurd van geen enkel EU land. Dat zegt iets.

De Russen bezitten meer dan wij ooit zullen weten financieel gezien hebben ze enorm veel opties. En de afspraakjes met China bevallen mij totaal niet. Wat Rusland wel of niet aan kan daar heb ik geen weet van. Het zit hem in "wat hij denkt dat hij aan kan"

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 18:08

Miesemuisje schreef:
Bedankt voor de updates en uitleg hier! Het nieuws kijken trek ik echt even niet.. nu klik ik even dit topic aan op momenten dat ik t wil, de rest vd dag probeer ik het maar zoveel mogelijk uit m’n hoofd te zetten, anders word ik gek

Hier nog 1..
Gisteravond Jinek en het journaal gekeken en dat had ik niet moeten doen..

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 18:11

Lotus83 schreef:
Miesemuisje schreef:

Hier nog 1..
Gisteravond Jinek en het journaal gekeken en dat had ik niet moeten doen..

Me too, gister teveel nieuws gekeken en slecht geslapen. Vandaag tv maar wat minder aangezet, kan hier heel slecht tegen. Vreselijk dit