Lotus83 schreef:Misschien stel ik echt een hele domme vraag he..
Maar Zweden behoort niet tot de Navo, dus wat dat betreft staan ze dan alleen als Zweden Oekraïne gaat helpen?
Dat is een hele goede vraag. Ik had ook die vraag en heb gegoogeld.
Dit artikel kwam ik tegen uit 2014
https://nos.nl/artikel/691678-finland-e ... et-de-navo daarin valt te lezen
Citaat:
Finland kruipt dichter naar de NAVO toe. Samen met Zweden. Een nieuwe overeenkomst zorgt ervoor dat bij "rampen, onrust en bedreigingen voor de veiligheid" NAVO-troepen kunnen worden ingezet. En er kan beter militair worden samengewerkt. Dat heeft de Finse minister van Buitenlandse Zaken bekendgemaakt.
Waarom? De grote oosterbuur Rusland is de laatste tijd een tikkeltje onvoorspelbaar. Zie Oost-Oekraïne, de Krim en iets verder terug in de tijd het militaire uitstapje naar de regio's Abchazië en Zuid-Ossetië in Georgië.
Dus tja, de vraag is niet zo simpel te beantwoorden. Zweden heeft zeer zeker overleg met de Navo en de EU, geldt ook voor Finland. Dus wie weet wat er is afgesproken in dat overleg. Is het met goedkeuring van de Navo? Ik was er niet bij. Het is allemaal koffiedik kijken.
Het is natuurlijk ook de vraag wat Zweden gaat doen in Oekraïne. Gaat het bermbommen ruimen, gaat het actief mee verdedigen, gaat het materiaal leven cq manschappen. Het is allemaal erg onduidelijk.
Ik hoop toch dat de president van de Oekraïne ergens ondergedoken is waar hij het land kan besturen. Niemand heeft er iets aan als hij dood is. Maar strijdend te onder gaan dat kan ik wel begrijpen. Maar is toch wel het allerlaatste. Dus wellicht zijn de russen zeer dichtbij en heeft hij geen andere keuze meer. Ik hoop van niet.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-02-22 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt