Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:24

Plop1997 schreef:
Kunnen de mensen die vakantieprijzen aan het vergelijken even een eigen topic starten? :Y)

In Buggenum staat het tot aan de dijk nog steeds. Het blijft duimen dat her er niet over gaat vannacht. Het is echt nog even spannend. Hier kwamen ook al caravans en kadavers voorbij dus zit met mn hoofd echt heel erg bij de dieren die niet geëvacueerd konden worden. En als je de beelden van slachtoffers uit onze buurlanden zag dan is het echt slikken.

Kadavers, wat verschrikkelijk om die te zien...
Wij hebben even aan de maas gekeken in Kessel en ook in Buggenum. Alleen bomen gezien en andere rotzooi. Iemand anders wel caravans inderdaad.
Mijn oom woont in Buggenum, die zit nu in Kessel bij mijn oma. Fijn om te horen dat het nog aan de dijk staat. Hopelijk blijft het zo.

pmarena

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:27

Dat zijn geen fijne beelden.... :(:)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:27

pmarena schreef:
KimD: Op zich ook groot gelijk, overstroomd worden door toeristen is ook niet alles....

Ik vraag me ook echt af wat deze watersnood met die grotten enzo heeft gedaan....zou daar ook niet veel beschadigd zijn van die oude tekeningen enzo....? Of is dat meer ingekerfd en kan dat wel wat hebben...? Mergel is best vatbaar voor water misschien...?

Menselijk en dierlijk leed is natuurlijk altijd erger maar dat zou ook wel super zonde zijn....

Of een grot direct instabiel wordt hangt van veel factoren af, oplosbaarheid, dichtheid, enz. Mergelgrotten zijn eigenlijk geen echte natuurlijke grotten, maar het zijn eigenlijk krijt/mergel wingebieden geweest, dus eerder vergelijkbaar met een mijn. Het nadeel is dat het gesteente vrij zacht is. Dat kan tekeningen aantasten, zeker als er stroming in gestaan heeft, maar ergens zegt mijn gevoel dat er geen stroming in de 'mergelgrotten' gestaan heeft omdat het geen ondergrondse rivieren zijn zoals echte grotten wel zijn.
Een smerige kleibende zal het waarschijnlijk na opdrogen wel worden.
Mijnen zijn niet altijd stabiel, in Belgie zijn veel lijsteenmijnen en marmermijnen. In Denee is ooit een duiker omgekomen en toen gingen ze de mijn leegpompen om het lichaam te bergen. Dat was niet zo'n handige set, want toen zakte de boel in elkaar en verdwenen een garage en een woning onder de grond.

Zo is ook een aantal jaren geleden een gedeelte van de mijn in Malogne ingezakt. Toen lagen wegen ineens 1-2m lager, een enorm scherpe breuklijn. Een gedeelte van Malogne is ondergelopen door het grondwater en daar wordt illegaal in gedoken. Je mag er niet in duiken omdat men bang is dat de bellen van duikers een instortingsgevaar vormen.

Idem bij de ijzerertsmijn in Porta Westfalica waar ik eens met een speciale permit gedoken heb. We mochten niet de tunnel in die naar het dorp ging, puur vanwege de angst dat de bellen verzakkingen zouden geven. Die dag mochten er eenmalig 20 gebrevetteerde grotduikers in en nee, het was niet veilig. Bellen die ineens een los blokje steen veroorzaakten en daarna een nul zicht situatie.

Ik neem aan dat voordat zoiets als de mergelgrotten weer open gaan dat ze echt wel goed kijken of er instabiele stukken ontstaan zijn.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:28

Daarom zijn ze ook gesloten, ze moeten eerst beoordelen hoe veilig ze zijn. Als in de grotten de hel los breekt heb je natuurlijk een ander probleem.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:28

Plop1997 schreef:
Kunnen de mensen die vakantieprijzen aan het vergelijken even een eigen topic starten? :Y)

In Buggenum staat het tot aan de dijk nog steeds. Het blijft duimen dat her er niet over gaat vannacht. Het is echt nog even spannend. Hier kwamen ook al caravans en kadavers voorbij dus zit met mn hoofd echt heel erg bij de dieren die niet geëvacueerd konden worden. En als je de beelden van slachtoffers uit onze buurlanden zag dan is het echt slikken.

Wat erg dat je dat voorbij ziet komen... Ik word al helemaal naar van het idee, en jij zit er middenin
Sterkte en ik duim mee dat het goed blijft gaan :knuffel:

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:30

Nou ik dacht niet zo zeer aan er in gaan (dat laat ik maar even voorbij gaan), maar meer aan het stukje erfgoed zeg maar....

Ik heb ook geen idee of er wel eerder water in heeft gestaan ofzo.
Vorig jaar (of is dat al langer geleden?) natuurlijk wel dat de boel daar in de fik stond vanwege iets van hooi- of stro opslag ofzo?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:33

KimD schreef:
Daarom zijn ze ook gesloten, ze moeten eerst beoordelen hoe veilig ze zijn. Als in de grotten de hel los breekt heb je natuurlijk een ander probleem.

De Thaise cave rescue in Nederland ofzo.
Maar er spelen nog wel meer dingen mee misschien.
Vergeet niet dat er ook andere hele diepe mijnen geweest zijn in Limburg. Ik weet niet exact waar, maar Beatrix was er 1 bijvoorbeeld. Dat zijn hele diepe schachten. Die stonden al vol water, maar of ze nu instabiel geworden zijn? Dat zal ook bekeken worden. En zijn ze instabiel, dan kan dat ook later nog wel tot verzakkingen leiden. Maar meestal is droogte eerder een gevaar bij mijnen die nu onder water staan.
Water kan ook voor stabiliteit zorgen nadat pompen zijn uitgezet.
Maar mijnen zijn vaak wel instabieler dan een natuurlijke grot.

Nu we het over ondergrondse creaties hebben, ik ben nu ook wel benieuwd of in Duitsland in de regio met wateroverlast ook Untertage Verlagerungen onder water staan. Dat zijn meestal droge holtes, gebruikt in WO2 om mensen en spullen te verbergen. Er werd toen meestal gekozen voor ruimtes waar geen pompen aan hoefden te staan.
Maar ook heb je in die regio natuurlijk gewone mijnbouw gehad.

Als je het over het leegpompen van mijnen heb, in Bad Fredeburg is ook een lijsteenmijn en die ligt al sinds 1978 stil, dus meer dan 40 jaar. Echter, 1 schacht wordt nog steeds leeggepompt, 24 uur per dag omdat anders mensen kelders vol hebben. Ook daar staat het waterpeil nu wel 5m hoger dan normaal. Dus daar zullen ook wel woningen een laagje water kunnen hebben.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:36

germie schreef:
pmarena schreef:
KimD: Op zich ook groot gelijk, overstroomd worden door toeristen is ook niet alles....

Ik vraag me ook echt af wat deze watersnood met die grotten enzo heeft gedaan....zou daar ook niet veel beschadigd zijn van die oude tekeningen enzo....? Of is dat meer ingekerfd en kan dat wel wat hebben...? Mergel is best vatbaar voor water misschien...?

Menselijk en dierlijk leed is natuurlijk altijd erger maar dat zou ook wel super zonde zijn....

Of een grot direct instabiel wordt hangt van veel factoren af, oplosbaarheid, dichtheid, enz. Mergelgrotten zijn eigenlijk geen echte natuurlijke grotten, maar het zijn eigenlijk krijt/mergel wingebieden geweest, dus eerder vergelijkbaar met een mijn. Het nadeel is dat het gesteente vrij zacht is. Dat kan tekeningen aantasten, zeker als er stroming in gestaan heeft, maar ergens zegt mijn gevoel dat er geen stroming in de 'mergelgrotten' gestaan heeft omdat het geen ondergrondse rivieren zijn zoals echte grotten wel zijn.
Een smerige kleibende zal het waarschijnlijk na opdrogen wel worden.
Mijnen zijn niet altijd stabiel, in Belgie zijn veel lijsteenmijnen en marmermijnen. In Denee is ooit een duiker omgekomen en toen gingen ze de mijn leegpompen om het lichaam te bergen. Dat was niet zo'n handige set, want toen zakte de boel in elkaar en verdwenen een garage en een woning onder de grond.

Zo is ook een aantal jaren geleden een gedeelte van de mijn in Malogne ingezakt. Toen lagen wegen ineens 1-2m lager, een enorm scherpe breuklijn. Een gedeelte van Malogne is ondergelopen door het grondwater en daar wordt illegaal in gedoken. Je mag er niet in duiken omdat men bang is dat de bellen van duikers een instortingsgevaar vormen.

Idem bij de ijzerertsmijn in Porta Westfalica waar ik eens met een speciale permit gedoken heb. We mochten niet de tunnel in die naar het dorp ging, puur vanwege de angst dat de bellen verzakkingen zouden geven. Die dag mochten er eenmalig 20 gebrevetteerde grotduikers in en nee, het was niet veilig. Bellen die ineens een los blokje steen veroorzaakten en daarna een nul zicht situatie.

Ik neem aan dat voordat zoiets als de mergelgrotten weer open gaan dat ze echt wel goed kijken of er instabiele stukken ontstaan zijn.

Goed stuk. 1 correctie: in minstens 1 mergel mijn in de regio V’burg is wel degelijk een (klein) beekje. Maar dat is de enige grot waar ik natte poten gekregen heb. Als je een keer echt wil lachen moet je via…….Natuurmonumenten of Limburgs Landschap (ben effe kwijt welke van de twee) toegang krijgen tot de Cannerberg. NATO commandocentrum voor Centraal Europa tijdens de Koude Oorlog. De militaire naïviteit uit die tijd is verbluffend.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 16-07-21 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:37

Ik woon zelf in een wijk waar vorig jaar nog een mijnschachtverzakking is geweest. Een huis onbewoonbaar, verschillende andere huizen schade. Deze straat is nog steeds afgesloten. Het zou zo maar kunnen dat dit nog een staartje krijgt, vooral omdat Parkstad recent meermaals getroffen is door hevige regenval.

Wat betreft de grotten in V’burh en M’tricht, ook deze bestaan uit verschillende ‘verdiepingen’, als die onderlopen...

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:42

Het water rondom Valkenburg (nog niet Valkenburg zelf) is echt behoorlijk gezakt en op veel plekken zelfs weg! Ik wou nog wat before en after foto's maken.

Nog even over het toerisme, tuurlijk ben ik hier ook op vakantie maar nogmaals dit was absoluut niet voorspeld! Wel veel regen maar een overstroming nee dat zagen wij ook niet aankomen anders hadden wij hier niet gezeten nu. De enige reden waarom we hier nog zijn was omdat weg komen gewoon lastig was. Google maps gaf absoluut niks aan wat betreft afsluitingen. Ik heb ook mijn diplomering er door laten schieten want ik zag het absoluut niet zitten om alleen terug te rijden. Het was veilig om gewoon in het huisje te blijven.

En ja vanavond heb ik een stuk gefiets maar dan naar de hoger gelegen dorpjes. En daar was gewoon alles open en zaten mensen op het terras. De bossen ging ik niet in met mijn mtb en als ik bij dorpen kwam wat schade had ging ik niet staan kijken. Wij gaan ook niet eerder nu terug naar huis we genieten maar van de wandelingen. En als iets niet kan maken we gewoon rechts om keert. Het vakantiepark is de steun ook hard nodig ze hebben ook schade. We hebben bijv vanavond hier eten besteld nadat er een briefje op de deur hing van het park dat we eten konden bestellen en ze dat ook zeer wouden waarderen.

En dat betekend niet dat ik niks voel voor de bewoners hier, ik vindt het vreselijk voor ze! Liefst help je iedereen bied je iedereen onderdak en geef je iedereen een zak met geld om de boel weer op te knappen. En als ik zou kunnen zou ik alle diertjes opvangen. Maar wij als toerist kunnen gewoon nu niks doen hoe banketstaaf dat ook is. En ja ik voel mij hartstikke vervelend dat mijn ouders morgen naar Maastricht willen maar daarover zit ik wel vaker niet op een lijn (net als met corona). Ik loop er zeker met een vervelend en schuldgevoel rond

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:44

Cowboy55 schreef:
ApplePapple schreef:
Nou, ik heb genoeg off topic gelezen :+
Kan het nu weer bij het doel van het topic blijven en elkaar op de hoogte houden over hoe de situatie is?

Ok…..zuid Limburg is ok. Het ‘feest’ is nu verplaatst naar de regio Roermond/Venlo.

Fijn dat zuid Limburg ok is. Hopelijk blijft noord Limburg dat ook.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:46

tis nog niet over ook, er komt nog water uit de hogere gebieden hier naartoe wat nog onderweg is. Dus waan je nog niet veilig daar om daar ff vakantie te gaan vieren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:47

zebrastreepje moet maar zo denken, elke cent die je daar uitgeeft helpt de mensen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:47

ApplePapple schreef:
Cowboy55 schreef:

Ok…..zuid Limburg is ok. Het ‘feest’ is nu verplaatst naar de regio Roermond/Venlo.

Fijn dat zuid Limburg ok is. Hopelijk blijft noord Limburg dat ook.

Venlo wordt nog link gok ik…..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:50

Wij zijn net binnen van de laatste, voor nu, zandzakkem vullen. Oprit richting paarden stal is nog flink verhoogd, paarden zelf zijn al elders.

Het is spannend overal.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:51

Gypsy schreef:
zebrastreepje moet maar zo denken, elke cent die je daar uitgeeft helpt de mensen.

Daarom, dat proberen we zeker ook wel te doen! En het rondje fietsen was ook wel omdat ik wou weten of de mensen en dieren oké waren. Boven op de heuvels was er niks te merken. Maar die kudde koeien die weer in een weiland stond waar duidelijk het water had gestroomd (het gras staat behoorlijk scheef) maakte mij toch weer een beetje blij. Tevens moet je heel goed oppassen voor omgevallen bomen en loshangende takken dat wordt ook nog wel een dingetje...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:54

Maartje1990 schreef:
Wij zijn net binnen van de laatste, voor nu, zandzakkem vullen. Oprit richting paarden stal is nog flink verhoogd, paarden zelf zijn al elders.

Het is spannend overal.

Ik duim voor een rustige nacht voor jullie.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:54

Mijn nicht is vanmiddag met haar paard aan de hand vanuit Bunde naar hoger gebied gerend. Op dat moment was ik net klaar met mijn werk en las net op mijn telefoon dat de kanaaldijk was doorgebroken (bleek achteraf niet zo erg als waar we bang voor waren, maar toch, was even schrikken). Vervolgens kwam op dat moment het NL alert op de tel. binnen, dus ik ben haar meteen gaan bellen. Ze was volledig in paniek, vanwege alles wat om haar heen gebeurde: het leger, politie, helicopters, het luchtalarm, heel veel auto's die weg probeerden te komen. Ik heb haar gezegd dat ze naar ons toe moest lopen en dat ik haar tegenmoet kwam. Haar man was nog terug nar huis gegaan en kreeg precies 10 minuten om zijn spullen te pakken en te maken dat hij weg kwam.
Hun wei en stal stond vannacht al onder water. Hun huis met schuur ligt hoger, dus het paard had vannacht nog droog in de schuur gestaan. Maar bij een dijkdoorbraak weet je niet hoeveel water eraan komt, dus dat was echt paniek. Gelukkig hebben wij op 2 plaatsen stallen en de stallen het dichtst bij haar staan op dit moment leeg, Dus wij hebben voor een paar dagen een logé. Het water is uiteindelijk gelukkig niet tot aan hun huis gekomen, maar voor hun eigen gemoedsrust laten ze het paard nu een paar daagjes bij ons staan en halen hem pas op als het zeker is dat de boel weer veilig is.

Wij waren van plan om komende week naar Oostenrijk te vertrekken, maar ik ben er helemaal niet gerust op. De 61 was al afgesloten wegens een stuwdam die op breken staat. Je kan dan wel via de 3 rijden, maar wij komen ook langs Keulen |( |( , waar zich ook een ramp heeft voltrokken. Ik heb helemaal geen zin meer om leuk en gezellig met de caravan door rampgebied te moeten trekken, terwijl je weet dat er daar tientallen mensen om het leven zijn gekomen. En dan heb ik zenuwen om hetgeen je onderweg nog tegen kunt komen, wegen die verzakken/verzakt zijn. Ik heb wat veel filmpjes gezien, ben ik bang :( .
Iedereen zegt, dat de snelweg geen probleem zal zijn, maar ik ben gewoon niet gerust.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:55

Maartje1990 schreef:

Het is spannend overal.

Poeh, sterkte en succes!
Hopelijk gaat het meevallen

@Isabonny
Wat akelig allemaal! Succes
Kan me voorstellen dat je gevoel om naar Oostenrijk te gaan enorm beïnvloed is geworden door alles wat je hoort en ziet idd.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 16-07-21 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:55

Maartje hoe is het eigenlijk met paarden in het algemeen in jouw omgeving? Is alle geëvacueerd?

Ik zag op fb en ook op bokt dat veel mensen stalling aanbieden (heb me zelf ook gemeld), maar ik begrijp dat mensen in nood nu niet rustig op de smartphone een adresje kunnen zoeken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 00:02

AMCM schreef:
Maartje hoe is het eigenlijk met paarden in het algemeen in jouw omgeving? Is alle geëvacueerd?

Ik zag op fb en ook op bokt dat veel mensen stalling aanbieden (heb me zelf ook gemeld), maar ik begrijp dat mensen in nood nu niet rustig op de smartphone een adresje kunnen zoeken.

Euhm stal hendrix heeft aan de maas wat kuddes jonge paarden staan, die zijn door henzelf al weggehaald neem aan dat die gewoon in de winterstal staan. Verder heeft de buurman zijn koeien uit de maasweide gehaald. Iets verderop zijn de koeien in de stal, die zijn omringd door water maar liggen altijd hoog genoeg dat het droog blijft.

Bij onze paarden zou ook wel droog blijven, maar zodra de oprit dicht is bij de paarden kunnen ze heel moeilijk weg.

Voor ons ook eem uitdaging om het terrein af te komen. Weet niet of we er morgen nog uit komen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 00:04

Zo naar allemaal.
Veel sterkte gewenst voor alle mensen die op een of andere manier getroffen zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 00:07

Maartje1990 schreef:
AMCM schreef:

Euhm stal hendrix heeft aan de maas wat kuddes jonge paarden staan, die zijn door henzelf al weggehaald neem aan dat die gewoon in de winterstal staan. Verder heeft de buurman zijn koeien uit de maasweide gehaald. Iets verderop zijn de koeien in de stal, die zijn omringd door water maar liggen altijd hoog genoeg dat het droog blijft.

Bij onze paarden zou ook wel droog blijven, maar zodra de oprit dicht is bij de paarden kunnen ze heel moeilijk weg.

Voor ons ook eem uitdaging om het terrein af te komen. Weet niet of we er morgen nog uit komen.

:(:) Sterke en veel kracht gewenst deze nacht

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 00:08

Dit was de stand hier tegen 20:00/20:30.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels stuk hoger natuurlijk, maar zoals Maartje al zegt druk geweest met zandzakken halen.
1 iemand blijft s nachts steeds wakker ok de boel in de gaten te houden. Ben benieuwd morgen in het daglicht.

Hier ook al diverse caravans en andere grote voorwerpen voorbij zien drijven in de Maas.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 00:11

Mooie tijdelijke dam!
Ik duim voor jullie dat hij het houdt en dat het voldoende is.

Ik kreeg van een vriend uit Maastricht ook filmpjes door van wat hij in de Maas voorbij had zien komen.
Complete caravans enzo.
Best bizar.