pmarena schreef:KimD: Op zich ook groot gelijk, overstroomd worden door toeristen is ook niet alles....
Ik vraag me ook echt af wat deze watersnood met die grotten enzo heeft gedaan....zou daar ook niet veel beschadigd zijn van die oude tekeningen enzo....? Of is dat meer ingekerfd en kan dat wel wat hebben...? Mergel is best vatbaar voor water misschien...?
Menselijk en dierlijk leed is natuurlijk altijd erger maar dat zou ook wel super zonde zijn....
Of een grot direct instabiel wordt hangt van veel factoren af, oplosbaarheid, dichtheid, enz. Mergelgrotten zijn eigenlijk geen echte natuurlijke grotten, maar het zijn eigenlijk krijt/mergel wingebieden geweest, dus eerder vergelijkbaar met een mijn. Het nadeel is dat het gesteente vrij zacht is. Dat kan tekeningen aantasten, zeker als er stroming in gestaan heeft, maar ergens zegt mijn gevoel dat er geen stroming in de 'mergelgrotten' gestaan heeft omdat het geen ondergrondse rivieren zijn zoals echte grotten wel zijn.
Een smerige kleibende zal het waarschijnlijk na opdrogen wel worden.
Mijnen zijn niet altijd stabiel, in Belgie zijn veel lijsteenmijnen en marmermijnen. In Denee is ooit een duiker omgekomen en toen gingen ze de mijn leegpompen om het lichaam te bergen. Dat was niet zo'n handige set, want toen zakte de boel in elkaar en verdwenen een garage en een woning onder de grond.
Zo is ook een aantal jaren geleden een gedeelte van de mijn in Malogne ingezakt. Toen lagen wegen ineens 1-2m lager, een enorm scherpe breuklijn. Een gedeelte van Malogne is ondergelopen door het grondwater en daar wordt illegaal in gedoken. Je mag er niet in duiken omdat men bang is dat de bellen van duikers een instortingsgevaar vormen.
Idem bij de ijzerertsmijn in Porta Westfalica waar ik eens met een speciale permit gedoken heb. We mochten niet de tunnel in die naar het dorp ging, puur vanwege de angst dat de bellen verzakkingen zouden geven. Die dag mochten er eenmalig 20 gebrevetteerde grotduikers in en nee, het was niet veilig. Bellen die ineens een los blokje steen veroorzaakten en daarna een nul zicht situatie.
Ik neem aan dat voordat zoiets als de mergelgrotten weer open gaan dat ze echt wel goed kijken of er instabiele stukken ontstaan zijn.