Mizora schreef:Bont wordt nog altijd goed verkocht, minder als volledige jas in Nederland, maar wel als kragen. Daarnaast wordt bont vooral ook in wat koudere landen gedragen. De comfortabelere warmte van een bontjas is nauwelijks te evenaren met kunstvarianten (en nee, ik heb nog nooit bont nieuw gekocht, maar wel uit een tweedehands winkel). Ook gaat een bontjas enorm lang mee, geen 5 jaar maar 20 tot 30 jaar, als het niet langer is.
Zolang bont in de wereld gedragen wordt, is er bontproductie nodig. In Nederland was de marterhouderij qua dierenwelzijn gelijk aan melkvee, ver boven het welzijn van gangbare vleeskuikens of vleesvarkens, laat staan vleeskonijnen. Een dier weet niet waarvoor hij gedood wordt en het verbieden van bontproductie is dus enkel op emotie (en politics) gebaseerd. Ik ben dan ook nog altijd een fel tegenstander van het verbod.
Zijn wij Eskimo's? Zo koud is het hier nooit en er zijn voldoende alternatieven.Als ik iemand zie lopen met een bontjas (komt nog zelden voor) of een bontkraag (wel heel algemeen helaas) dan denk ik dat die persoon niet erg bewust bezig is.Of het is wel bewust en dan geef je aan helemaal niets om dierenwelzijn te geven.En denk nou maar niet dat het mooi staat.Alleen in bepaalde kringen zal dit nog gewaardeerd worden.