Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Vjestagirl schreef:Mijn opa is 96, stuurt ons ieder week een powerpoint nieuwsbrief (vol vliegende foto's etc) en heeft laatst heel hard iemand uitgelachen die hem appte dat ze mijn moeder was en geld nodig had. Alleen "ik ben oud" is echt geen enkele reden om het niet te snappen.
Devic schreef:Ja maar dat is denk ik een kwestie van het aanpassen van het onderwijsstelsel in Nederland. Het hele leenstelsel, de torenhoge collegegelden, studenten komen van school met een enorme schuld. Eeuwig zonde.
Ik heb meer het idee dat mensen nu pleiten voor een basisinkomen omdat ze zo minder regels opgelegd krijgen. Maar als je voor een baas werkt, moet je ook aan regels voldoen.
Devic schreef:Wat ik er aan wil toevoegen: waarom kan een gezin nu niet rondkomen van 1 salaris? Omdat we altijd meer willen. En ik geef toe, daar doe ik zelf ook aan mee. Maar dan moet ik er dus voor zorgen dat ik me dat kan veroorloven.
Devic schreef:Ik heb meer het idee dat mensen nu pleiten voor een basisinkomen omdat ze zo minder regels opgelegd krijgen.
Maar als je voor een baas werkt, moet je ook aan regels voldoen.
Devic schreef:Dat is een mooi ideaalbeeld, maar ik denk dat we na een X aantal jaar weer terug staan op hetzelfde punt als nu.
Edit: ik drukte per ongeluk op zenden![]()
Wat ik er aan wil toevoegen: waarom kan een gezin nu niet rondkomen van 1 salaris? Omdat we altijd meer willen. En ik geef toe, daar doe ik zelf ook aan mee. Maar dan moet ik er dus voor zorgen dat ik me dat kan veroorloven.
Als je mensen een basisinkomen gaat geven, gaat de ene werken om meer te kunnen kopen. De ander misschien niet. Uiteindelijk gaat de economie daar weer in mee, dingen worden weer duurder, zoals bijvoorbeeld huizen. Dus dan krijg je uiteindelijk weer dezelfde ongelijkheid, als waar nu iedereen over valt.
Prrrr schreef:Devic schreef:Wat ik er aan wil toevoegen: waarom kan een gezin nu niet rondkomen van 1 salaris? Omdat we altijd meer willen. En ik geef toe, daar doe ik zelf ook aan mee. Maar dan moet ik er dus voor zorgen dat ik me dat kan veroorloven.
Omdat er veel te weinig huizen zijn, bijvoorbeeld, waardoor die onbetaalbaar zijn geworden voor mensen met een modaal inkomen, of een inkomen dat zelfs nog lager ligt. Een gewone leerkracht, die iets boven modaal verdient, kan niet in Amsterdam wonen, laat staan dat die zich daar een gezin kan veroorloven. Daar heb je twee inkomens voor nodig. En dan nog is het ploeteren.
Een baan in de zorg? Klinkt leuk, maar net als in het onderwijs: lang niet alle banen leveren een fulltime dienstverband op, terwijl de uren elders aanvullen door de onregelmatigheid geen optie is. Daar lekt dus ook een deel van het verdienvermogen weg.
Kijk eens naar alle nepzelfstandigen: mensen die zich de pleuris werken voor een inkomen waar ze alleen de basis van kunnen betalen, maar geen buffers kunnen opbouwen. De hang naar meer flexibiliteit kent nogal wat verliezers. En die kunnen moeilijk rondkomen van wat ze nog wel kunnen verdienen.
Karl66 schreef:Het voordeel is dat je naast dat inkomen gewoon bij mag verdienen, dat je naast dat inkomen gewoon geld of boodschappen van je ouders mag krijgen of dat je gewoon taarten mag verkopen.
...
En dat je dan nog steeds verschillen hebt, ja dat klopt. Een basisinkomen is namelijk helemaal niet bedoeld om de inkomensverschillen te laten verdwijnen. Het is een andere vorm van bijstand, waarbij je iedereen een inkomen op een afgesproken minimum garandeert, niets meer of minder.
Prrrr schreef:Ik gaf ook geen antwoord op de vraag of een basisinkomen dit op gaat lossen. Ik viel over je gedachte dat niet kunnen rondkomen veroorzaakt wordt door meer willen. Dat is niet meer wat er aan de hand is.
We hebben een tweedeling in de maatschappij waarbij de grens veel hoger ligt dan het bijstandsniveau, en een regering die dat op de een of andere manier helemaal niets interesseer. En ik zie ook geen partijen die de inkomenspolitiek echt een issue vinden, anders dan de de klassieke linkse oplossing. En die gaat het denk ik ook niet zijn.
Devic schreef:Die tweedeling is er inderdaad en misschien dat het huidige bijstandsniveau niet meer helemaal mee gaat in de economie die we nu hebben. De huizenmarkt is in sommige regio’s een drama, maar in andere regio’s ook weer niet. Als ik dan terug kijk naar de casus waar het hier mee begon: stel, deze mevrouw woont in het gooi in een mooie woning, maar wel een woning die eigenlijk te duur is. In haar regio kan ze ook geen andere, goedkopere woning vinden. Is het dan redelijk dat mevrouw in die woning wilt blijven, moet Nederland haar dan maar extra geld blijven geven? Of kunnen we dan zeggen: misschien moet ze verhuizen naar een andere regio, waar ze wel een woning kan vinden die ze kan betalen?
Devic schreef:Ja maar je noemt nu wel veel luxe dingen (2 auto’s, vakanties, uit eten gaan) die niet behoren tot de noodzakelijke kosten en dus niet ingecalculeerd zijn in de huidige bijstandsnorm. Als we praten over basisinkomen, zijn dit ook dingen die je daar niet in mee kan rekenen. Dat is wat ik bedoel met: we willen steeds meer.
Kosten van telefoon en internet waren er inderdaad 40 jaar geleden niet maar absurt hoog zijn ze nu ook niet meer, vergeleken met bijvoorbeeld 10 jaar geleden.
Magrathea schreef:Ik snap niet wat je probleem nu is Ayasha. Je lijkt te zeggen "Nee 996981, dat is niet waar, mijn man komt uit ergere situatie dan jij en hem is het ook gelukt om eruit te komen!"
Oprecht, ik snap het niet. Ik denk trouwens ook niet dat zij haar hele levensverhaal en van haar familie hier uit de doeken moet doen voordat ze recht van spreken heeft.
Electra63 schreef:Dat is waar.... maar gezin met 2 kinderen en dus 4 x een abonnement.
Electra63 schreef:Dat is waar.... maar gezin met 2 kinderen en dus 4 x een abonnement.
En kinderen waren vroeger gratis mee verzekerd voor de ziektekosten, zolang ze op school zaten/studeren. Nu vanaf 18 jaar verplicht verzekerd.
karuna schreef:"Even" verhuizen naar een andere regioonder welke steen woon je eigenlijk? Besef je dat heel nederland een minimale wachtlijst heeft van pakweg 3 jaar tot ver over de 15 jaar? En je lang niet overal heen mag verhuizen. En waar betaal je vanuit de bijstand een verhuizing van? Los iddvan de sociale binding die je weghaald. En je het risico loopt dat de goedkope regio het afvoerputje van nederland gaat worden. En die gemeentes opdraaien voor het afschuifgedrag van de duurdere regios?
Devic schreef:Maar echt niet heel Nederland heeft een wachtlijst van minimaal 3 jaar.