Citaat:Sommige details noem ik niet, maar ik krijg geld terug van de fiscus, onder andere omdat ik een hypotheek heb.![]()
Dertig jaar geld toe en daarna bezit je een huis.
Vergelijk dat eens met huren : dertig jaar huur betalen, geen subsidie omdat je huurt (boven een minimum) en dan bezit je "niets".
Als je doelt op de hypotheekrenteaftrek, deze wordt al versneld afgebouwd. Zou je graag zien dat de regering hier nog verder in gaat?
Het probleem van de hoge huurprijzen zie ik los van de hypotheekrenteaftrek. Ik ben voor het bevorderen van doorstroming van scheefhuurders. Maar daarvoor moeten eerst meer betaalbare starterswoningen gebouw worden.
Of bewoningsplicht in regio’s waarbij veel panden opgekocht worden door investeerders, ook prima.
Ik ben ook voor een systeem waarbij gemeentes grond goedkoper verkopen aan projectontwikkelaars, als die er vervolgens sociale huurwoningen op gaan bouwen. Maar de 40% verplichting vind ik dan weer niets. Dat moet imo lokaal bekeken worden.
Maar ik zie iemand die hypotheekrenteaftrek krijgt niet als schuldige voor de hoge huurprijzen of het lage aanbod van betaalbare starterswoningen.
Citaat:... hmmmm: we zitten nog in de nasleep van de kindertoeslagen affaire.
Uiteraard kunnen de hogere inkomens makkelijk zelf kinderopvang en op gegeven moment de studie van hun kind betalen (zo ging dat toen ik studeerde) , maar ik ben momenteel wat kopschuw rondom inkomensafhankelijke bijdragen...
Dramatisch was (en is) die affaire, wat dat betreft is de oplossing iedereen gratis of niemand gratis het minst fraudegevoelig.
Citaat:"Wat baat het een mens, als hij/zij' de wereld wint', maar schade lijdt aan de ziel!"
(Ik weet niet of je het citaat herkent...?)
Nee ik herken dit niet maar het klopt wel bij wat ik bedoel te zeggen.
Citaat:Maar mijn pleidooi ging over iets anders.
(Over de armoedeval die veel vrouwen buiten de arbeidsmarkt houdt.)
(Andere valkuil: ik zou willen dat we toekonden met twee partners die beiden in plm 25 uur het brood kunnen verdienen)
Nu is het in Nederland zo, dat de armoede nogal feminiseerd is: mooi diploma, man blijft werken, vrouw zorgt voor de kids, bij scheiding moet je maar afwachten of je financiële zelfstandigheid kunt bereiken.
Wat betreft vrouwen buiten de arbeidsmarkt houden zie ik meer in het wegnemen van de loonkloof tussen mannen en vrouwen.
Gezinnen kunnen dan bij de keuze om een kind te krijgen zelf kiezen wie er meer of minder gaat werken zonder dat de hoogte van het inkomen daarbij doorslaggevend hoeft te zijn.