Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:IHN schreef:ffkes hoor.. ik las aantal pagina's hiervoor:gekleurde medemens om maar even een verouderde neerbuigende term te gebruiken.
waarom is dat nou weer neerbuigend? Zwart of bruin of geel is toch gewoon gekleurd??
De neerbuigendheid zit 'm in 'medemens'.
Ik hoor daarin dat de spreker het vanzelfsprekend vind om bijvoorbeeld burger van Nederland te zijn, 'en oh ja, er zijn ook nog gekleurde luitjes'.
Karl66 schreef:Blackface was een gevolg van de apartheid in de VS, waardoor gekleurde mensen niet voor blanken mochten optreden. Het gevolg was dat blanken zich zwart schminkten, maar de mond wit lieten, zodat je kon zien dat het echt wel een blanke was en dan de domme zwarte gingen spelen. Deze achtergrond hebben wij nooit in Nederland gehad, daardoor kan je zwarte piet niet met blackface vergelijken. Het hele begrip blackface in deze discussie is niks anders dan de Amerikaanse polarisatie naar Nederland proberen te halen.
Janine1990 schreef:Vergelijken misschien niet, maar het is wel een zeer duidelijke afgeleide. Zie ook de oude versjes van o.a. Schenkman...
Dat het voor 'ons' niet zo voelt is dan weer een ander verhaal. Betekent voor mij persoonlijk wel dat ZP een negatieve bijsmaak heeft gekregen en hij wat mij betreft niet meer zo nodig hoeft als het zoveel impact heeft op mensen en het feest.
Karl66 schreef:Dan maak je de denkfout het ziet er hetzelfde uit, dus zal het wel hetzelfde zijn en zal het dus ook wel dezelfde lading hebben. Schuldig door associatie wordt met reden niet als een manier gezien om iemand schuldig te verklaren.
En als tegenstander heb je het ook echt niet nodig. Een deel van onze samenleving voelt zich rot door zwarte piet, dat lijkt mij meer dan genoeg reden om hem af te schaffen.
_San87_ schreef:Karl66 schreef:Dan maak je de denkfout het ziet er hetzelfde uit, dus zal het wel hetzelfde zijn en zal het dus ook wel dezelfde lading hebben. Schuldig door associatie wordt met reden niet als een manier gezien om iemand schuldig te verklaren.
En als tegenstander heb je het ook echt niet nodig. Een deel van onze samenleving voelt zich rot door zwarte piet, dat lijkt mij meer dan genoeg reden om hem af te schaffen.
Mij ook. Maar blijkbaar denkt een groot deel van NL daar anders over.
soesita schreef:_San87_ schreef:
Vanuit mezelf kan ik daarop zeggen dat ik een voorstander ben van de afschaffing van zwarte piet, om bovenstaande reden. Dat neemt echter niet weg dat ik het jammer vind. Wat ik er zo jammer aan vind is dat ik inderdaad oprecht geen racistische connotatie bij de figuur van zwarte piet zag en hem integendeel een erg leuk zwart stereotype vond. Met humor en vriendelijkheid. Als kind hied ik veel meer van de pieten dan van sinterklaas. En, daar ben ik vast van overtuigd, velen met mij.
Citaat:En wat ik dan aan het geheel zo ontzettend jammer vind: net deze figuur, die voor mij als kind een voorbeeld was van positieve associatie met zwarte mensen, wordt in deze discussie zo hard als ongehoord racistisch neergezet.
Citaat:Terwijl, als beide partijen echt met elkaar in dialoog zouden zijn gegaan, er misschien ook een vorm van begrip voor onze positieve ervaringen met zwarte piet zou kunnen zijn ontstaan. En een stuk erkenning van het feit dat zwarte piet niet per sé voor iedereen een symbool van onderdrukking is.
Waarschijnlijk (hopelijk) zou men er dan desondanks samen voor opteren om de figuur van zwarte piet optisch te veranderen, terwille van de mensen met negatieve associaties, maar het geheel zou een minder wrange bijsmaak hebben voor de andere partij.
_San87_ schreef:Karl66 schreef:Dan maak je de denkfout het ziet er hetzelfde uit, dus zal het wel hetzelfde zijn en zal het dus ook wel dezelfde lading hebben. Schuldig door associatie wordt met reden niet als een manier gezien om iemand schuldig te verklaren.
soesita schreef:Nou ja, zwarte mensen zijn zwart en witte mensen zijn wit. Ik denk niet dat ik het als een racistische belediging zou opvatten als ik zou zien dat in een land in Afrika een zwarte christen zich wit zou schminken om als sinterklaasfiguur op te treden.
Mindim schreef:_San87_ schreef:
Denk ook niet dat je die zo snel op andere gedachten brengt.
Ik noem mezelf trouwens gewoon blank, wat is daar nu eigenlijk weer mis mee, doe ik mijn hele leven al en snap ook niet waarom ik dat zou moeten veranderen.
Blanken worden in het engels meestal aangeduid met "caucasian" en niet zozeer met "whites" trouwens.
_San87_ schreef:Het feit dat buitenlanders, die niet met Zwarte Piet zijn opgegroeid en de traditie niet kennen meteen racisme zeggen, moet wel een belletje doen rinkelen,
_San87_ schreef:Het feit dat buitenlanders, die niet met Zwarte Piet zijn opgegroeid en de traditie niet kennen meteen racisme zeggen, moet wel een belletje doen rinkelen, imo.
enzino schreef:_San87_ schreef:Het feit dat buitenlanders, die niet met Zwarte Piet zijn opgegroeid en de traditie niet kennen meteen racisme zeggen, moet wel een belletje doen rinkelen, imo.
Ga eens een tijdje buiten het veilige Nederland wonen in een totaal verschillende cultuur, het kan je de ogen doen openen.
Als je naar een ander land verhuisd met een andere cultuur pas je je aan of val je continue buiten de boot. Zo heb ik bijvoorbeeld mijn vrouw "gekocht" van haar schoonouders, want het is hier traditie dat je een bruidsschat geeft tijdens de huwelijksceremonie (iets dat tijden geleden nog een "geldige reden" had maar tegenwoordig al lang niet meer). Wie ben ik om mijn eigen cultuur als daar boven verheven te zien en te weigeren? Culturen verschillen, mensen die het van buitenaf zien zullen het snel anders beoordelen dan hoe het binnen die cultuur beleefd wordt.
enzino schreef:_San87_ schreef:Het feit dat buitenlanders, die niet met Zwarte Piet zijn opgegroeid en de traditie niet kennen meteen racisme zeggen, moet wel een belletje doen rinkelen, imo.
Ga eens een tijdje buiten het veilige Nederland wonen in een totaal verschillende cultuur, het kan je de ogen doen openen.
Als je naar een ander land verhuisd met een andere cultuur pas je je aan of val je continue buiten de boot. Zo heb ik bijvoorbeeld mijn vrouw "gekocht" van haar schoonouders, want het is hier traditie dat je een bruidsschat geeft tijdens de huwelijksceremonie (iets dat tijden geleden nog een "geldige reden" had maar tegenwoordig al lang niet meer). Wie ben ik om mijn eigen cultuur als daar boven verheven te zien en te weigeren? Culturen verschillen, mensen die het van buitenaf zien zullen het snel anders beoordelen dan hoe het binnen die cultuur beleefd wordt.
Mindim schreef:Denk ook niet dat je die zo snel op andere gedachten brengt.
Ik noem mezelf trouwens gewoon blank, wat is daar nu eigenlijk weer mis mee, doe ik mijn hele leven al en snap ook niet waarom ik dat zou moeten veranderen.
Blanken worden in het engels meestal aangeduid met "caucasian" en niet zozeer met "whites" trouwens.
Karl66 schreef:Natuurlijk moet de traditie aangepast worden. Maar dat maakt het feit dat mensen vanuit hun cultuur naar de onze kijken en hun vooroordelen projecteren nog steeds geen geldig argument.