Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 00:26

Vergelijken misschien niet, maar het is wel een zeer duidelijke afgeleide. Zie ook de oude versjes van o.a. Schenkman...

Dat het voor 'ons' niet zo voelt is dan weer een ander verhaal. Betekent voor mij persoonlijk wel dat ZP een negatieve bijsmaak heeft gekregen en hij wat mij betreft niet meer zo nodig hoeft als het zoveel impact heeft op mensen en het feest.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 02:37

Janneke2 schreef:
IHN schreef:
ffkes hoor.. ik las aantal pagina's hiervoor:gekleurde medemens om maar even een verouderde neerbuigende term te gebruiken.

waarom is dat nou weer neerbuigend? Zwart of bruin of geel is toch gewoon gekleurd??

;) De neerbuigendheid zit 'm in 'medemens'.
Ik hoor daarin dat de spreker het vanzelfsprekend vind om bijvoorbeeld burger van Nederland te zijn, 'en oh ja, er zijn ook nog gekleurde luitjes'.

ok.. kijk..zo verschillend kan het dus zijn. Voor mij staat medemens aan een ander mens. Gelijkwaardig aan mij dus. Wat jij aangeeft zou ik daar echt nooit uit kunnen halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 03:34

Karl66 schreef:
Blackface was een gevolg van de apartheid in de VS, waardoor gekleurde mensen niet voor blanken mochten optreden. Het gevolg was dat blanken zich zwart schminkten, maar de mond wit lieten, zodat je kon zien dat het echt wel een blanke was en dan de domme zwarte gingen spelen. Deze achtergrond hebben wij nooit in Nederland gehad, daardoor kan je zwarte piet niet met blackface vergelijken. Het hele begrip blackface in deze discussie is niks anders dan de Amerikaanse polarisatie naar Nederland proberen te halen.

Ik sluit me hier volledig bij Karl66 aan, ik krijg zo het gevoel dat een groep extremen (zowel links als rechts) kijken wat er in Amerika allemaal aan de hand is en dat hier naartoe proberen te slepen (waarom zou dat zijn? Zien ze misschien kansen tot activisme om zich beter te voelen en macht te krijgen? ). Eerder in dit topic had iemand het ook al over het n-woord voor neger, wat natuurlijk gewoon uit Amerika overgenomen is waar het n-woord een duidelijke racistische achtergrond heeft. Hier in Nederland is dat echter niet het geval maar als je maar genoeg je best doet om het racistisch te maken dan zal dat uiteindelijk ook wel gebeuren.

En dan weer het hele verhaal van blank en wit. Blank kan je met een hoop moeite ook uitleggen als racistisch, ook al ziet bijna niemand dat zo, en daarom zijn we nu "witte" mensen ipv blanke mensen?

Kom op, er zijn nog genoeg problemen in de wereld en in Nederland waar hard aan gewerkt moet worden, daarna kunnen we altijd nog problemen gaan verzinnen om onszelf bezig te houden.

Wat betreft ZP; het zaadje is gepoot en nu is het slechts een kwestie van tijd. De meer focus erop de komende jaren hoe langzamer het zal gaan. Veel mensen met hakken in het zand kan het echt niets meer schelen als er de komende 3 jaar geen discussie meer is en dan kunnen we zonder problemen overgaan op witte pieten, zwarte pieten, roetveegpieten, blauwe pieten, etc.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 07:07

Janine1990 schreef:
Vergelijken misschien niet, maar het is wel een zeer duidelijke afgeleide. Zie ook de oude versjes van o.a. Schenkman...

Dat het voor 'ons' niet zo voelt is dan weer een ander verhaal. Betekent voor mij persoonlijk wel dat ZP een negatieve bijsmaak heeft gekregen en hij wat mij betreft niet meer zo nodig hoeft als het zoveel impact heeft op mensen en het feest.

Mee eens.

Mijn schoonzus komt uit Chili, is op jonge leeftijd naar het VK gevlucht en is 22 jaar geleden naar NL gekomen toen ze 29 was.

Toen de ZP discussie echt goed opgang kwam en ik ook nog even aan het idee moest wennen aan het idee vaneen andere Piet vroeg ik haar wat zij er nou van vind.

Ze gaf echt bijna opgelucht adem dat ze er nu eindelijk iets over kon zeggen. Ze gaf aan Nederlanders zo verdraagzaam leken toen ze net hier aankwam.

En toen werd het Sinterklaas en toen zag zij ineens overal black face. En iedereen deed of het de normaalste zaak van de wereld was dat dat bij een kinderfeest hoort. Zij vond het direct een racistisch fenomeen. En nee zij is niet donker of zwart.

Of het blackface gebeuren er in deze discussie nu bij wordt gehaald vanuit de rassenstrijd in de VS of niet. Of dat destijds bij het maken van het bewuste prentenboekje nou de bedoeling was of niet.

Buitenstaanders zien weldegelijk de directe overeenkomt met blackface. Die zien het wel als spotten met onze zwarte medemens.

En dan kan je denken das nie waar en waar bemoeien ze zich allemaal mee? Oprotten allemaal.

Of je gaat binnenzeilt te rade en ziet misschien in dat ze wellicht een punt hebben.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 08:01

Dan maak je de denkfout het ziet er hetzelfde uit, dus zal het wel hetzelfde zijn en zal het dus ook wel dezelfde lading hebben. Schuldig door associatie wordt met reden niet als een manier gezien om iemand schuldig te verklaren.

En als tegenstander heb je het ook echt niet nodig. Een deel van onze samenleving voelt zich rot door zwarte piet, dat lijkt mij meer dan genoeg reden om hem af te schaffen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 08:18

Je kan blijven volhouden dat t niet hetzelfde is, Karl maar een feit is dat een deel van de Nederlanders zich erdoor gekwetst voelt. Doet dat je niks?
De oorsprong doet er toch niet toe?
Die mensen worden al vanaf hun kindertijd gepest rond deze tijd; dat willen wij, tolerante Nederlanders, toch niet?
Wat is het bezwaar om het aan te passen? (De schimmel heeft vaak een andere kleur of wordt vervangen door een ander vervoermiddel maar Piet moet zwartgeschminkt blijven..? Wáárom?)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 08:30

Karl66 schreef:
Dan maak je de denkfout het ziet er hetzelfde uit, dus zal het wel hetzelfde zijn en zal het dus ook wel dezelfde lading hebben. Schuldig door associatie wordt met reden niet als een manier gezien om iemand schuldig te verklaren.

En als tegenstander heb je het ook echt niet nodig. Een deel van onze samenleving voelt zich rot door zwarte piet, dat lijkt mij meer dan genoeg reden om hem af te schaffen.

Mij ook :j. Maar blijkbaar denkt een groot deel van NL daar anders over.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 08:53

@Asciugamano, misschien moet je gewoon lezen wat ik schrijf. Dat staat zowat letterlijk in mijn reactie.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 08:57

_San87_ schreef:
Karl66 schreef:

Vanuit mezelf kan ik daarop zeggen dat ik een voorstander ben van de afschaffing van zwarte piet, om bovenstaande reden. Dat neemt echter niet weg dat ik het jammer vind. Wat ik er zo jammer aan vind is dat ik inderdaad oprecht geen racistische connotatie bij de figuur van zwarte piet zag en hem integendeel een erg leuk zwart stereotype vond. Met humor en vriendelijkheid. Als kind hied ik veel meer van de pieten dan van sinterklaas. En, daar ben ik vast van overtuigd, velen met mij.

En wat ik dan aan het geheel zo ontzettend jammer vind: net deze figuur, die voor mij als kind een voorbeeld was van positieve associatie met zwarte mensen, wordt in deze discussie zo hard als ongehoord racistisch neergezet. Terwijl, als beide partijen echt met elkaar in dialoog zouden zijn gegaan, er misschien ook een vorm van begrip voor onze positieve ervaringen met zwarte piet zou kunnen zijn ontstaan. En een stuk erkenning van het feit dat zwarte piet niet per sé voor iedereen een symbool van onderdrukking is.
Waarschijnlijk (hopelijk) zou men er dan desondanks samen voor opteren om de figuur van zwarte piet optisch te veranderen, terwille van de mensen met negatieve associaties, maar het geheel zou een minder wrange bijsmaak hebben voor de andere partij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 09:12

soesita schreef:
_San87_ schreef:

Vanuit mezelf kan ik daarop zeggen dat ik een voorstander ben van de afschaffing van zwarte piet, om bovenstaande reden. Dat neemt echter niet weg dat ik het jammer vind. Wat ik er zo jammer aan vind is dat ik inderdaad oprecht geen racistische connotatie bij de figuur van zwarte piet zag en hem integendeel een erg leuk zwart stereotype vond. Met humor en vriendelijkheid. Als kind hied ik veel meer van de pieten dan van sinterklaas. En, daar ben ik vast van overtuigd, velen met mij.

Ik denk dat het heel moeilijk is om als wit persoon te begrijpen of zien dat Zwarte Piet als racistisch wordt ervaren.

Het feit dat buitenlanders, die niet met Zwarte Piet zijn opgegroeid en de traditie niet kennen meteen racisme zeggen, moet wel een belletje doen rinkelen, imo.

Citaat:
En wat ik dan aan het geheel zo ontzettend jammer vind: net deze figuur, die voor mij als kind een voorbeeld was van positieve associatie met zwarte mensen, wordt in deze discussie zo hard als ongehoord racistisch neergezet.

Jij hebt bij Zwarte Piet zoals hij is wel een associatie met zwarte mensen. Dan kan je het toch alleen maar begrijpen dat zwarte mensen zich gekwetst voelen? Witte mensen die zich stereotype zwart maken... Mwa.

Citaat:
Terwijl, als beide partijen echt met elkaar in dialoog zouden zijn gegaan, er misschien ook een vorm van begrip voor onze positieve ervaringen met zwarte piet zou kunnen zijn ontstaan. En een stuk erkenning van het feit dat zwarte piet niet per sé voor iedereen een symbool van onderdrukking is.
Waarschijnlijk (hopelijk) zou men er dan desondanks samen voor opteren om de figuur van zwarte piet optisch te veranderen, terwille van de mensen met negatieve associaties, maar het geheel zou een minder wrange bijsmaak hebben voor de andere partij.

Met elkaar in dialoog gaan is natuurlijk altijd de beste oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 09:15

_San87_ schreef:
Karl66 schreef:

Denk ook niet dat je die zo snel op andere gedachten brengt.

Ik noem mezelf trouwens gewoon blank, wat is daar nu eigenlijk weer mis mee, doe ik mijn hele leven al en snap ook niet waarom ik dat zou moeten veranderen.
Blanken worden in het engels meestal aangeduid met "caucasian" en niet zozeer met "whites" trouwens.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-11-19 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 09:19

Karl66 schreef:
@Asciugamano, misschien moet je gewoon lezen wat ik schrijf. Dat staat zowat letterlijk in mijn reactie.

Ja klopt! Excuus! Typten we misschien tegelijk? Geen idee waarom ik dat over t hoofd zag!
Maar we zijn t dan eens, dus mooi! ;)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 09:26

[quote="_San87_"]
Jij hebt bij Zwarte Piet zoals hij is wel een associatie met zwarte mensen. Dan kan je het toch alleen maar begrijpen dat zwarte mensen zich gekwetst voelen? Witte mensen die zich stereotype zwart maken... Mwa.
[quote]

Nou ja, zwarte mensen zijn zwart en witte mensen zijn wit. Ik denk niet dat ik het als een racistische belediging zou opvatten als ik zou zien dat in een land in Afrika een zwarte christen zich wit zou schminken om als sinterklaasfiguur op te treden. <:)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 09:35

soesita schreef:
Nou ja, zwarte mensen zijn zwart en witte mensen zijn wit. Ik denk niet dat ik het als een racistische belediging zou opvatten als ik zou zien dat in een land in Afrika een zwarte christen zich wit zou schminken om als sinterklaasfiguur op te treden. <:)

Nee, maar jij hebt als Westerse blanke ook geen slavernijverleden en geen verleden van ernstige onderdrukking en uitbuiting en ondervindt geen gevolgen van racisme toen en nu (hoewel we als vrouw ook lang geen rechten hadden).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 09:36

Mindim schreef:
_San87_ schreef:

Ik noem mezelf trouwens gewoon blank, wat is daar nu eigenlijk weer mis mee, doe ik mijn hele leven al en snap ook niet waarom ik dat zou moeten veranderen.
Blanken worden in het engels meestal aangeduid met "caucasian" en niet zozeer met "whites" trouwens.

Ik hoop alleen maar dat die mensen snel tot inzicht komen.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 09:46

Het quoten ging even mis, maar een paar opmerkingen geleden zei San87:

Ik denk dat het heel moeilijk is om als wit persoon te begrijpen of zien dat Zwarte Piet als racistisch wordt ervaren.

Ik denk dat het 'm daar wel veel in zit inderdaad. Persoonlijk kan ik me dat heel goed voorstellen, maar eerlijk is eerlijk, voor dit zo in de media kwam heb ik er gewoon nooit bij stilgestaan. Net zoals dat ik er niet bij stilstond dat veel speelgelegenheden niet geschikt zijn voor kinderen in een rolstoel, tot ik er een speciaal daarvoor tegenkwam in toverland. Dat besef je gewoon dan pas denk ik. Als je erop let.
Ik heb eens een aflevering van als ik me niet vergis dr phil (sorry :') ) gezien waarbij een aantal mensen in gesprek ging over 'white privilege', dat vond ik ook echt heel interessant. Dat je gewoon niet altijd stilstaat bij het feit dat je ergens voorgetrokken wordt op basis van, in dat specifieke geval, huidskleur en je dat dus heel onbewust gewoon normaal vind. Tot iemand je erop wijst.

Moet zeggen dat ik er vanaf dat moment best wel meer op ben gaan letten. En het valt me eigenlijk best vaak op. Dat er 10 mensen met grote tassen een winkel inlopen en net de vrouw met de hoofddoek geen grote tas mee mag nemen in haar scootmobiel.
Dat winkels of eetgelegenheden zo vol staan gestouwd met spullen dat er voor mensen met een roelstoel of scootmobiel geen mogelijkheid is om zelf een tafeltje te kiezen.
Allemaal kleine dingetjes waar je normaal niet echt bij stilstaat maar als je erop gaat letten ik me helemaal kan voorstellen dat mensen zich daardoor gediscrimineerd kunnen voelen door wat ze hebben (hoofddoek, huidskleur, beperking, etc).
Ik zal in ieder geval niet meer snel zeggen dat mensen niet zo moeten 'zeuren', waar ik dat vroeger sneller zou hebben gezegd.

Moge duidelijk zijn dat het mij niet uitmaakt al hebben we volgend jaar alleen nog maar glitterpieten, als het maar gezellig is voor iedereen *\o/*

edit: typfout

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 09:53

_San87_ schreef:
Het feit dat buitenlanders, die niet met Zwarte Piet zijn opgegroeid en de traditie niet kennen meteen racisme zeggen, moet wel een belletje doen rinkelen,

Ik vind dit zo'n raar argument. Waarom hoef je van een buitenlander niet te verwachten dat ze de moeite nemen om zich te verdiepen in een traditie? Je kan toch verwachten dat als je naar een andere cultuur gaat, dat je zaken tegenkomt, die niet binnen jouw denkraam passen? En dat je je eerst in een cultuur of traditie moet verdiepen om er een mening over te kunnen vormen?
Waarom zou je dus zo'n voorbeeld van gemakzucht als reden voor afschaffing nemen? Mensen voelen zich gekwetst, dat is voldoende reden en dit soort slechte argumenten zijn echt niet nodig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 09:57

Het feest is wel degelijk rascistisch. Paul had ooit een programma en een atilliaanse vrouw liet in een museum zien hoe kinderslaafjes, jongetjes, met pakjes aan voor de rijken werkten. Ze vroeg aan haar publiek, tegenstanders van de witte piet te veranderen, waar die prenten cq schilderij op leken. Eenduidig:"dit is 2 druppels water een zwarte pietje". Inclusief opmaken.

Ik schrok ervan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:30

_San87_ schreef:
Het feit dat buitenlanders, die niet met Zwarte Piet zijn opgegroeid en de traditie niet kennen meteen racisme zeggen, moet wel een belletje doen rinkelen, imo.

Ga eens een tijdje buiten het veilige Nederland wonen in een totaal verschillende cultuur, het kan je de ogen doen openen.

Als je naar een ander land verhuisd met een andere cultuur pas je je aan of val je continue buiten de boot. Zo heb ik bijvoorbeeld mijn vrouw "gekocht" van haar schoonouders, want het is hier traditie dat je een bruidsschat geeft tijdens de huwelijksceremonie (iets dat tijden geleden nog een "geldige reden" had maar tegenwoordig al lang niet meer). Wie ben ik om mijn eigen cultuur als daar boven verheven te zien en te weigeren? Culturen verschillen, mensen die het van buitenaf zien zullen het snel anders beoordelen dan hoe het binnen die cultuur beleefd wordt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:39

enzino schreef:
_San87_ schreef:

Ga eens een tijdje buiten het veilige Nederland wonen in een totaal verschillende cultuur, het kan je de ogen doen openen.

Als je naar een ander land verhuisd met een andere cultuur pas je je aan of val je continue buiten de boot. Zo heb ik bijvoorbeeld mijn vrouw "gekocht" van haar schoonouders, want het is hier traditie dat je een bruidsschat geeft tijdens de huwelijksceremonie (iets dat tijden geleden nog een "geldige reden" had maar tegenwoordig al lang niet meer). Wie ben ik om mijn eigen cultuur als daar boven verheven te zien en te weigeren? Culturen verschillen, mensen die het van buitenaf zien zullen het snel anders beoordelen dan hoe het binnen die cultuur beleefd wordt.

Maar niet iedereen is hier naar toe verhuisd.
Goede vriend van mij die roosterpiet wordt genoemd, is gewoon hier geboren. Maar als hij zegt dat hij tegen ZP is dan moet hij oprotten naar zijn eigen land.

De hevige discussies over ZP, maar ook over vluchtelingen, laten zien dat er nog veel sprake is van racisme en vooroordelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:45

enzino schreef:
_San87_ schreef:

Dat laatste maakt niet dat een onderdeel van de cultuur niet aangepast kan worden.

In de middeleeuwen waren lijfstraffen normaal. Nu gelukkig niet meer. Niet heel lang geleden hadden vrouwen geen enkel recht van spreken. Nu gelukkig wel. De samenleving verandert en daarmee de tradities ook. Dat is echt niet iets dat ongewoon is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:32

Natuurlijk moet de traditie aangepast worden. Maar dat maakt het feit dat mensen vanuit hun cultuur naar de onze kijken en hun vooroordelen projecteren nog steeds geen geldig argument.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 12:09

Mindim schreef:

Caucasian descent is een geografische aanduiding. Net als Asian. Delen van de wereld komen met een typering in het skelet.
Zo is Afro American of Negro descent een aanduiding van iemand met een onbekende achtergrond uit Afrika en vermoedelijk via een slavernijverleden aan die kleur en skelet gekomen in deze tijd.
Echter is dat heel erg moeilijk te duiden omdat er geen eenduidige typering te hangen is aan.

Alles duidt hier op skelet en geografie, niet op kleur.

We hebben blanke lak, dat is ook wel zuivere lak. Nou ik ben wit maar zeker niet zuiver...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:36

enzino schreef:
_San87_ schreef:

Dat is waar. Wij passen ons hier ook aan, anders kun je de integratie wel vergeten. En....doordat je in het buitenland woont kijk je ook anders naar "dat geweldige Nederland". Nederland is een goed en fijn land, maar heeft net zoveel gebreken en falen en boter op zijn hoofd als bijvoorbeeld een land als Frankrijk. Anders maar net zoveel hoor.

Kijk bijvoorbeeld naar dat hele gedoe rond de pulservisserij. De Nederlanders zijn woedend op dat conservatieve Frankrijk dat het wil verbieden en het verboden heeft in de EU. Voor het gemak vertellen ze amper of niet in het NL nieuws dat de vissers zich niet aan de afspraken hebben gehouden (was experiment voor een paar boten) en dat de vissers massaal over gegaan zijn op deze manier van vissen en dus gewoon gestolen hebben gezien de enorme hoeveelheden vangst, van de andere vissers in Europa. Dat laatste was hier een groot item (het stelen) op het Franse nieuws, met zeer grote verontwaardiging en dat is voornamelijk de reden dat de Fransen veto gaven en dus zitten de Nederlanders met de gebakken peren. Als je samenwerkt in Europa, dan hoor je jezelf ook aan de afspraken te houden, doe je dat niet, dan gooien de Fransen de boel dicht. Altijd, dat is de cultuur hier want de Franse hebben dan schijt aan alles en iedereen inclusief hun eigen regering en gooien de boel op slot. Een onderdeel van de cultuur waar wij niet zo kapot van zijn want wij zijn meer van het polderen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:40

Karl66 schreef:
Natuurlijk moet de traditie aangepast worden. Maar dat maakt het feit dat mensen vanuit hun cultuur naar de onze kijken en hun vooroordelen projecteren nog steeds geen geldig argument.

Waarom zou hoe anderen buiten jouw cultuur naar een gebruik kijken geen belletje mogen doen rinkelen? Juist andere zienswijzen kunnen heel verhelderend zijn voor iets dat je al jaren doet.