Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10607
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 12:13

@Karl: ik doelde op misstanden achter gesloten deuren. Wachten op klokkenluiders kan soms lang duren.

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 13:17

Karl66 schreef:
@PlantsTho, het is nogal onzinnig om buitenwettelijke met binnenwettelijke acties te vergelijken. Dat is namelijk waar het in Boxtel om ging, een buitenwettelijke actie en dat is het gene wat veroordeelt wordt.

Het klinkt misschien heel raar in jouw oren, maar de meeste mensen vinden slachten op zich prima. Alleen vinden die mensen dan wel dat het slachten pijnloos en snel gaat. Er zullen zeker mensen zijn die tegen onverdoofd slachten zijn omdat ze moslims willen pesten. Dat wil niet zeggen dat dit voor het gros van de tegenstanders geldt, die wegen gewoon dierenrechten en godsdienstrechten tegen elkaar af en vinden in dat geval de dierenrechten zwaarder wegen.

Een radicale actie is een radicale actie in mijn ogen. Maar goed, neem dan de acties van Sea Sheperd.

Nee, dat klinkt me absoluut niet raar in de oren ;-). Ik geef alleen maar aan waarom je deze activisten waarschijnlijk niet zult horen


fransje23 schreef:
Maar de acties van kop zijn toch niet radicaal? Media opzoeken, bijeenkomsten houden en demonstraties zijn gewone manieren om je mening te geven.
Dat waar ze voor staan buiten de heersende norm valt maakt hun acties niet radicaal.

Door het woord radicaal te gebruiken in dit soort discussies schep je verwarring.


En toch waren de reacties, zeker op hun eerste acties te vergelijken met de reacties die nu komen. Protesteren tijdens een intocht word/werd als radicaal gezien. Hoe binnen de wet het ook was.

Door het woord radicaal alleen te gebruiken voor acties buiten de wet schep je verwarring ;_


secricible schreef:
Wat me beangstigd is da tg je letterlijk zegt dat buitenwettelijke acties wel mogen als jij die strijd gerechtvaardigd vindt "want misschien wijst de toekomst wel uit dat het goed was". De overwinnaar schrijft de historie. Met jou visie is iedere burger vogelvrij verklaard. Ik vind het doodeng dat mensen zo denken. Ik neem aan dat mijn voorbeelden voldoende illustreerde waarom dat ik dat vind?.


Maar illustreren mijn voorbeelden (Rosa Parks, suffragettes, Tunesië etc) weer niet het tegendeel? Ik snap wel wat je bedoeld hoor, maar ik denk vooral dat het niet per se zwart wit is.

secricible

Berichten: 25733
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 14:04

Citaat:
Maar illustreren mijn voorbeelden (Rosa Parks, suffragettes, Tunesië etc) weer niet het tegendeel? Ik snap wel wat je bedoeld hoor, maar ik denk vooral dat het niet per se zwart wit is.


Ik heb aangegeven waarom ik beide geen vergelijkbare voorbeelden vindt dus nee, voor mij bewijst dat niet het tegendeel.
En nogmaals: de overwinnaar schrijft de geschiedenis. Ik zie daarin geen argument dat je je eigen wetten mag bepalen als jij denkt dat dat gerechtvaardigd is. Dat is voor mij absoluut zwart. Pikzwart zelfs.

secricible

Berichten: 25733
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 14:22

Laat ik het anders zeggen plantstho: jij keurt de aanslagen van o.a. 11 september, charley hebdo en de bomaanslagen in de Londense metro enz. Enz. Enz dus ook goed?
Immers, zij strijden alleen maar voor hun eigen opvattingen.
Wie weet hebben zij over 50jaar Europa wel veroverd en zien we hun als de nieuwe Rosa Parks.

En nog een vraag: denk je dat Rosa Parks net zo'n heldin was geweest als ze de bus had gekaapt ipv "alleen maar" op de verkeerde plek te gaan zitten?
En denk je dat deze actie in Boxtel net zo hard afgekeurd was als deze extremisten zeg, alleen vóór de stal op het erf waren gaan zitten? Wat ook tegen de wet is maar een stuk minder schadelijk voor deze boer?

Ik merk dat de discussie met je me frustreert. Het voelt alsof ik kleuren moet uitleggen aan een vreemde. Jou visie voelt voor mij zo volslagen extremistisch en zo ver van de wereld...
Laatst bijgewerkt door secricible op 18-05-19 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa

Berichten: 10607
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 14:39

Met betrekking tot de laatste opmerking: er is geweld en geweld, ik vind persoonlijk aanslagen met als doel te doden, van een andere orde dan inbreken om misstanden aan het licht te brengen. Hoe dom ik de actievoerders van het topic-onderwerp verder ook vind.

secricible

Berichten: 25733
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 14:46

mysa schreef:
Met betrekking tot de laatste opmerking: er is geweld en geweld, ik vind persoonlijk aanslagen met als doel te doden, van een andere orde dan inbreken om misstanden aan het licht te brengen. Hoe dom ik de actievoerders van het topic-onderwerp verder ook vind.


En waar ligt dan de grens? 1 boer ten gronde richten is oké, bij 3 niet meer? Financieel klappen uitdelen mag maar fysiek niet? En als die boer nu financieel zo ten gronde gaat dat hij zelfmoord pleegt, is dat dan de actievoerders aan te rekenen?
En wie bepaalt hoe ver een actievoerder buiten de wet mag treden? De actievoerder? Diens opvattingen?

Ik wil die vraag best zelf beantwoorden: daar is namelijk ons wetboek voor strafrecht voor. Om die discussie te voorkomen. Het is allemaal gewoon onwettelijk en dus strafbaar en moet dus veroordeeld woorden. En hoort geen begrip te krijgen. Zwart is zwart. En niet grijs.

(Overigens had ik zelf net ge-edit in mijn vorige post @Mysa want ik begrijp wel wat je wil zeggen verder.)

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:31

secricible schreef:
Laat ik het anders zeggen plantstho: jij keurt de aanslagen van o.a. 11 september, charley hebdo en de bomaanslagen in de Londense metro enz. Enz. Enz dus ook goed?
Immers, zij strijden alleen maar voor hun eigen opvattingen.
Wie weet hebben zij over 50jaar Europa wel veroverd en zien we hun als de nieuwe Rosa Parks.

En nog een vraag: denk je dat Rosa Parks net zo'n heldin was geweest als ze de bus had gekaapt ipv "alleen maar" op de verkeerde plek te gaan zitten?
En denk je dat deze actie in Boxtel net zo hard afgekeurd was als deze extremisten zeg, alleen vóór de stal op het erf waren gaan zitten? Wat ook tegen de wet is maar een stuk minder schadelijk voor deze boer?

Ik merk dat de discussie met je me frustreert. Het voelt alsof ik kleuren moet uitleggen aan een vreemde. Jou visie voelt voor mij zo volslagen extremistisch en zo ver van de wereld...


Nee, die keur ik niet 'dus ook goed'. Je speelt een apart spelletje door die vergelijking te trekken en me woorden in de mond te leggen. Prima als je het niet met me eens bent maar als je aanslagen waarbij honderden of duizenden mensen zijn omgekomen erbij gaat halen en die vergelijkt met dit soort acties, dan gaat er iets niet helemaal goed denk ik. Of je wil het gewoon niet begrijpen, dat kan ook.

Ik weet niet of Rosa Parks dan als heldin was gezien. Feit is dat zij door een radicale actie mede verantwoordelijk was voor grote veranderingen die in gang werden gezet. Dat was het punt. Ik wil het nog wel voor een 5de keer zeggen, maar ik denk ook niet dat de actie in Boxtel een goede actie was. Maar ik snap wel dat radicale actie soms nodig is.

secricible

Berichten: 25733
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:49

Ik denk dat onze opvattingen inderdaad te ver uit elkaar liggen om elkaar te begrijpen plantstho.

Ik vergelijk overigens niet de acties, maar de woorden dat je volgens jou iets onwettigs mag doen uit idealen. En ik vraag me af hoe je dan bepaalt hoe onwettig dat mag zijn. Ik ga er vanuit dat een aanslag ook voor jou "te onwettig" is maar ik vind het een hele rare opvatting.
Dat je soms iets radicaal moet doen prima. Maar bij mij eindigt het begrip bij dat je vindt dat je soms wel moedwillig de wet mag overtreden als dat nodig is om je idealen te bereiken of uit duidelijk te maken.

W.b. je laatste zin quote ik Karl nog maar eens
Citaat:
In een rechtstaat als Nederland bestaat demonstratierecht, demonstreren is dan ook geen radicale actie, het recht op betoging en vergadering is zelfs in onze grondwet opgenomen. Maar voor deze vrijheid geldt wat voor alle andere vrijheden geldt, ze houdt op waar ze de vrijheid van een ander begint. Dus als de rechtstaat, waarin alle mensen gelijke rechten hebben, je lief is, dan kan je niet anders dan deze actie veroordelen. En dan niet zoals een aantal mensen hier, die zeggen dat ze het veroordelen en dan gelijk met een "ja maar" erachter aan komen. Door die maar zeg je namelijk dat je het er eigenlijk gewoon mee eens bent.



PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:07

secricible schreef:
Ik denk dat onze opvattingen inderdaad te ver uit elkaar liggen om elkaar te begrijpen plantstho.

Ik vergelijk overigens niet de acties, maar de woorden dat je volgens jou iets onwettigs mag doen uit idealen. En ik vraag me af hoe je dan bepaalt hoe onwettig dat mag zijn. Ik ga er vanuit dat een aanslag ook voor jou "te onwettig" is maar ik vind het een hele rare opvatting.
Dat je soms iets radicaal moet doen prima. Maar bij mij eindigt het begrip bij dat je vindt dat je soms wel moedwillig de wet mag overtreden als dat nodig is om je idealen te bereiken of uit duidelijk te maken.

W.b. je laatste zin quote ik Karl nog maar eens
Citaat:
In een rechtstaat als Nederland bestaat demonstratierecht, demonstreren is dan ook geen radicale actie, het recht op betoging en vergadering is zelfs in onze grondwet opgenomen. Maar voor deze vrijheid geldt wat voor alle andere vrijheden geldt, ze houdt op waar ze de vrijheid van een ander begint. Dus als de rechtstaat, waarin alle mensen gelijke rechten hebben, je lief is, dan kan je niet anders dan deze actie veroordelen. En dan niet zoals een aantal mensen hier, die zeggen dat ze het veroordelen en dan gelijk met een "ja maar" erachter aan komen. Door die maar zeg je namelijk dat je het er eigenlijk gewoon mee eens bent.


Duidelijk inderdaad :). Ik ben in ieder geval blij dat je niet denkt dat ik 11 september etc goed zou keuren.

Wat betreft de quote van Karl, ik denk dat we over het algemeen gezegend zijn om in een rechtsstaat als deze te leven. Maar dat betekent niet dat er nooit meer iets beter kan en dat daar soms radicale actie voor nodig is. De rechtsstaat is me wat dat betreft inderdaad niet 100% heilig. Eerder 75%.

secricible

Berichten: 25733
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:13

Citaat:
Amber noemt de actie voor nu dan ook geslaagd, ondanks dat ze tot dinsdag in een politiecel zat en maar weinigen zich achter de groep lijken de scharen. ,,Ik denk dat we ons doel bereikt hebben, ondanks alle negatieve aandacht die onze kant op is gekomen”, zegt ze. ,,Want alle aandacht is welkom.”


Citaat:
Omdat we bewust regels overtraden verwachten we niet van partijen dat ze publiekelijk achter ons staan”, zegt de Meat the Victims-woordvoerster. Want dat ze illegaal bezig waren, weet ze goed. ,,Soms is dat nodig om onrecht aan te tonen.”


Boycotten die bende wat mij betreft. Bah.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:14

PlantsTho schreef:
secricible schreef:
Laat ik het anders zeggen plantstho: jij keurt de aanslagen van o.a. 11 september, charley hebdo en de bomaanslagen in de Londense metro enz. Enz. Enz dus ook goed?
Immers, zij strijden alleen maar voor hun eigen opvattingen.
Wie weet hebben zij over 50jaar Europa wel veroverd en zien we hun als de nieuwe Rosa Parks.

En nog een vraag: denk je dat Rosa Parks net zo'n heldin was geweest als ze de bus had gekaapt ipv "alleen maar" op de verkeerde plek te gaan zitten?
En denk je dat deze actie in Boxtel net zo hard afgekeurd was als deze extremisten zeg, alleen vóór de stal op het erf waren gaan zitten? Wat ook tegen de wet is maar een stuk minder schadelijk voor deze boer?

Ik merk dat de discussie met je me frustreert. Het voelt alsof ik kleuren moet uitleggen aan een vreemde. Jou visie voelt voor mij zo volslagen extremistisch en zo ver van de wereld...


Nee, die keur ik niet 'dus ook goed'. Je speelt een apart spelletje door die vergelijking te trekken en me woorden in de mond te leggen. Prima als je het niet met me eens bent maar als je aanslagen waarbij honderden of duizenden mensen zijn omgekomen erbij gaat halen en die vergelijkt met dit soort acties, dan gaat er iets niet helemaal goed denk ik. Of je wil het gewoon niet begrijpen, dat kan ook.

Ik weet niet of Rosa Parks dan als heldin was gezien. Feit is dat zij door een radicale actie mede verantwoordelijk was voor grote veranderingen die in gang werden gezet. Dat was het punt. Ik wil het nog wel voor een 5de keer zeggen, maar ik denk ook niet dat de actie in Boxtel een goede actie was. Maar ik snap wel dat radicale actie soms nodig is.

Heb even niks gelezen na deze reactie maar je zegt ‘waar duizenden mensen zijn omgekomen’ maar mensen zijn toch gelijk aan dieren in de wereld van die activisten? Dus zou hetzelfde moeten zijn.

secricible

Berichten: 25733
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:25

Ik zit even verder te lezen en lees dit net plantstho

Citaat:
Mocht dat allemaal bewezen worden, dan bestaat volgens de advocaat de kans dat de dierenactivisten strafvermindering zullen krijgen. ,,Want dan zal een rechter zeggen: hier moest men kiezen tussen twee rechtsplichten. Het recht in Nederland zit zo in elkaar dat er een rechtvaardigingsgrond is voor bepaalde misdrijven die gepleegd worden om een hoger doel te dienen.”

De advocaat trekt de vergelijking met een ernstig calamiteit. ,,Als jij een ruit in moet slaan om iemand uit een brandend pand te moeten bevrijden, dan pleeg je vernieling. Maar dat doe je om een hoger doel te dienen: om iemands leven te redden. Dat is hier in zekere zin ook het geval. Nogmaals, ik heb helemaal niets met radicale activisten, maar deze mensen kunnen wel op mijn sympathie rekenen. Ze hebben het gedaan om een beter leven voor dieren te verwezenlijken.”


N.a.v. onze discussie moet ik zeggen dat dit me heel erg interesseert en mijn vragen dus ook nog meer branden hoe dit dan werkt in NL. Blijkbaar mag een rechter dus een "hoger doel" afwegen tegen een "onwettelijke actie" en is het dus idd een afweging of het feit dat de boer uren geen zorg kon leveren, eventuele extra overleden dieren, financiële gevolgen voor de boer enz enz het kunnen afleggen tegen een visie. Ik vind dat best wel heftig merk ik, hoewel ik het genoemde voorbeeld (de kapotte ruit) uiteraard wel begrijp.
Voor mijn gevoel kan daarmee iemand voor zichzelf een ernstig misdrijf rechtvaardigen en dus denken dat hij niks misdoet als hij een misdaad pleegt (eigenlijk zoals nu ook gebeurt, maar dat kun je dan ook extremer trekken).
Het zal afhangen van de vraag of er daadwerkelijk misstanden aan het licht zijn gekomen bij deze boer door deze actie.
Laatst bijgewerkt door secricible op 18-05-19 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35693
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:25

secricible schreef:
Citaat:
Amber noemt de actie voor nu dan ook geslaagd, ondanks dat ze tot dinsdag in een politiecel zat en maar weinigen zich achter de groep lijken de scharen. ,,Ik denk dat we ons doel bereikt hebben, ondanks alle negatieve aandacht die onze kant op is gekomen”, zegt ze. ,,Want alle aandacht is welkom.”


Citaat:
Omdat we bewust regels overtraden verwachten we niet van partijen dat ze publiekelijk achter ons staan”, zegt de Meat the Victims-woordvoerster. Want dat ze illegaal bezig waren, weet ze goed. ,,Soms is dat nodig om onrecht aan te tonen.”


Boycotten die bende wat mij betreft. Bah.


Idd.. geen aandacht aan geven dus :(
En zogenaamd om misstanden te laten zien, die ze eerst zelf creëren. De boer kon 10uur niet voor zijn varkens zorgen. Waardoor een nestje jonge biggetjes geen warmtelamp kreeg en de rest van de varkens ook geen goede verzorging :(

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:44

sureido schreef:
Heb even niks gelezen na deze reactie maar je zegt ‘waar duizenden mensen zijn omgekomen’ maar mensen zijn toch gelijk aan dieren in de wereld van die activisten? Dus zou hetzelfde moeten zijn.

Ik begrijp niet helemaal wat je wil zeggen. Ik denk dat er weinig activisten zijn die dieren 100% gelijk stellen aan mensen, of bedoel je dat niet?


secricible schreef:
Ik zit even verder te lezen en lees dit net plantstho

Citaat:
Mocht dat allemaal bewezen worden, dan bestaat volgens de advocaat de kans dat de dierenactivisten strafvermindering zullen krijgen. ,,Want dan zal een rechter zeggen: hier moest men kiezen tussen twee rechtsplichten. Het recht in Nederland zit zo in elkaar dat er een rechtvaardigingsgrond is voor bepaalde misdrijven die gepleegd worden om een hoger doel te dienen.”

De advocaat trekt de vergelijking met een ernstig calamiteit. ,,Als jij een ruit in moet slaan om iemand uit een brandend pand te moeten bevrijden, dan pleeg je vernieling. Maar dat doe je om een hoger doel te dienen: om iemands leven te redden. Dat is hier in zekere zin ook het geval. Nogmaals, ik heb helemaal niets met radicale activisten, maar deze mensen kunnen wel op mijn sympathie rekenen. Ze hebben het gedaan om een beter leven voor dieren te verwezenlijken.”


N.a.v. onze discussie moet ik zeggen dat dit me heel erg interesseert en mijn vragen dus ook nog meer branden hoe dit dan werkt in NL. Blijkbaar mag een rechter dus een "hoger doel" afwegen tegen een "onwettelijke actie" en is het dus idd een afweging of het feit dat de boer uren geen zorg kon leveren, eventuele extra overleden dieren, financiële gevolgen voor de boer enz enz het kunnen afleggen tegen een visie. Ik vind dat best wel heftig merk ik, hoewel ik het genoemde voorbeeld (de kapotte ruit) uiteraard wel begrijp.
Voor mijn gevoel kan daarmee iemand voor zichzelf een ernstig misdrijf rechtvaardigen en dus denken dat hij niks misdoet als hij een misdaad pleegt (eigenlijk zoals nu ook gebeurt, maar dat kun je dan ook extremer trekken).
Het zal afhangen van de vraag of er daadwerkelijk misstanden aan het licht zijn gekomen bij deze boer door deze actie.


Waarschijnlijk zal het daar van afhangen inderdaad, al zal het voor de activisten zo zijn dat het feit dat de dieren daar gehouden worden al genoeg reden is, gedacht vanuit het idee dat diergebruik per definitie grotendeels onethisch is. Wat betreft deze boer, die schijnt niet altijd een lievertje te zijn geweest: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/299 ... n-TIJDLIJN.

Jildau

Berichten: 9439
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:48

Secricible: Dit vind ik ook interessant. Maar in het geval van het brandende pand zorg je alleen voor materiële schade door het inslaan van een raam. En je redt een leven. Dus de schade is alleen een kapot raam waar zo weer een nieuwe in zit dus dat weegt wel op tegen een mensenleven.

In dit geval wordt er niet direct een dierenleven gered. Het uiteindelijke doel is wel om dierenlevens te redden maar dat doen ze door eerst dieren (onbewust, hoop ik) te doden en door dieren zorg te ontnemen. Daarnaast zorgt het inderdaad mogelijk voor financiële schade maar ook persoonlijke 'schade' bij de boer / medewerkers.

Het lijkt mij dat daardoor de actie nooit goed gevonden kan worden. Het misdrijf is wel gepleegd met de intentie om een hoger doel te dienen maar heeft voor veel meer schade gezorgd dan dat het opgeleverd heeft. En niet alleen materieel. Dit weegt, lijkt mij, bij lange na niet tegen elkaar op. Zou het echt erg vinden als een rechter dat wel vindt.

Sunnda

Berichten: 7842
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:52

secricible schreef:
Ik zit even verder te lezen en lees dit net plantstho

Citaat:
Mocht dat allemaal bewezen worden, dan bestaat volgens de advocaat de kans dat de dierenactivisten strafvermindering zullen krijgen. ,,Want dan zal een rechter zeggen: hier moest men kiezen tussen twee rechtsplichten. Het recht in Nederland zit zo in elkaar dat er een rechtvaardigingsgrond is voor bepaalde misdrijven die gepleegd worden om een hoger doel te dienen.”

De advocaat trekt de vergelijking met een ernstig calamiteit. ,,Als jij een ruit in moet slaan om iemand uit een brandend pand te moeten bevrijden, dan pleeg je vernieling. Maar dat doe je om een hoger doel te dienen: om iemands leven te redden. Dat is hier in zekere zin ook het geval. Nogmaals, ik heb helemaal niets met radicale activisten, maar deze mensen kunnen wel op mijn sympathie rekenen. Ze hebben het gedaan om een beter leven voor dieren te verwezenlijken.”


N.a.v. onze discussie moet ik zeggen dat dit me heel erg interesseert en mijn vragen dus ook nog meer branden hoe dit dan werkt in NL. Blijkbaar mag een rechter dus een "hoger doel" afwegen tegen een "onwettelijke actie" en is het dus idd een afweging of het feit dat de boer uren geen zorg kon leveren, eventuele extra overleden dieren, financiële gevolgen voor de boer enz enz het kunnen afleggen tegen een visie. Ik vind dat best wel heftig merk ik, hoewel ik het genoemde voorbeeld (de kapotte ruit) uiteraard wel begrijp.
Voor mijn gevoel kan daarmee iemand voor zichzelf een ernstig misdrijf rechtvaardigen en dus denken dat hij niks misdoet als hij een misdaad pleegt (eigenlijk zoals nu ook gebeurt, maar dat kun je dan ook extremer trekken).
Het zal afhangen van de vraag of er daadwerkelijk misstanden aan het licht zijn gekomen bij deze boer door deze actie.

Daar gaat de rechter niet in mee hoor..
Deze boer is random binnen gevallen volgens de actievoerders zelf.
Er was dus niets bekend over eventuele misstanden.
Er viel dus ook niets te 'redden'.
Bovendien zijn er instanties in NL waar je kunt melden als er mistanden zijn, met 100 mensen een farm binnenvallen om mistanden aan de kaart te brengen is zeg maar niet van toegevoegde waarde.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 18-05-19 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa

Berichten: 10607
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:52

Dat artikel van omroep Brabant had ik inderdaad ook al gezien maar ik dacht: maar even niet het vuurtje aanwakkeren, want op dat moment vond ik de discussie hier niet prettig.

Maar goed, het geeft wel wat tegengas aan het beeld dat in dit topic nogal eens geschetst wordt, namelijk dat de veeteelt voornamelijk wordt bedreven door noodlijdende, zich kapot werkende boerengezinnen die dolveel om hun dieren geven.

Die zijn er ja. Ik ken er wel een aantal. Maar dat zijn ze zeker niet allemaal.

Ik ken er ook die gewoon groot-industrieel zijn. Waarbij financieel gewin de prioriteit heeft..

secricible

Berichten: 25733
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:58

Dat is idd mijn idee ook Jildau. Er is niet direct "iets/iemand" gered maar wel heel veel schade (materieel, financieel en emotioneel) dus ik kan er niet bij. Maar precies wat plantstho zegt is wat ik eng vind.die activisten vinden het reden genoeg en doen dit dus zonder dat zij zichzelf fout vindenomdat hun visie het rechtvaardigd.
Ben heel benieuwd naar de uitkomsten hiervan.

@sunnda, bedankt voor jou visie daarop. Zijn idd wel erg sterke argumenten tussen. Omdat de naam van deze boeren slecht is (dankzij hun vader aldus deze boeren) zou je wel kunnen beargumenteren dat hij bewust is gekozen.

W.b. het slechte boeren: de geraakte boer zegt zelf dat hij niks met de situatie van zijn vader van doen had. Zie 1 vd 2 nieuwslinkjes hier net eerder gepost. Wat waar is weet ik ook niet. Ik vind het iig geen argument dat deze actie rechtvaardigd.

Mazida
Berichten: 1397
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:58

De activisten hebben wel degelijk vernielingen aangericht. Staldeuren opengebroken en de hele stad ondergeklad met leuzen. Kind van de bewoners heeft een trauma opgeholpen, maar ja, alles voor het goede doel. Tijdens de inval zijn biggetjes vertrapt door hun moeder die zich kapot geschrokken zijn en de boer mocht niet bij zijn biggetjes om ze te verzorgen :( .

@PlantsTho: Wat vind jij nog meer rechtvaardig? Als activisten straks publiekelijk een boer opknopen, sta jij daar ook achter omdat het doel de middelen rechtvaardigt?

Karl66

Berichten: 29786
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 11:46

PlantsTho schreef:
Duidelijk inderdaad :). Ik ben in ieder geval blij dat je niet denkt dat ik 11 september etc goed zou keuren.

Wat betreft de quote van Karl, ik denk dat we over het algemeen gezegend zijn om in een rechtsstaat als deze te leven. Maar dat betekent niet dat er nooit meer iets beter kan en dat daar soms radicale actie voor nodig is. De rechtsstaat is me wat dat betreft inderdaad niet 100% heilig. Eerder 75%.


Dit is één van de griezeligste en meest ondemocratische reacties die ik ooit op dit forum gelezen heb. In dictaturen is nog steeds een heel groot deel van de rechtstaat actief. Je mag daar nog steeds niet inbreken, moorden, door rood licht rijden of je werkgever oplichten. Je hebt daar soms zelfs rechten die we hier niet hebben, in de USSR had je bijvoorbeeld het recht op huisvesting of het recht op werk. Er is maar een klein deel van de rechtstaat dat in een dictatuur afgeschaft wordt, misschien zelfs wel minder dan 25%. Alleen dat deel dat afgeschaft wordt is het deel dat de machthebbers niet zo goed uitkomt of wat niet in hun filosofie past.
Op het moment dat jij dus zegt dat de rechtstaat jou niet 100% heilig is, dan is hij jou helemaal niet heilig. Dan geloof jij in een dictatuur, een dictatuur waarin die 25% rechtszekerheden die niet in jouw straatje passen gewoon opzij geschoven worden. Gewoon omdat jij jouw mening belangrijker vindt dan de rechtszekerheid van andere mensen. Het verbaast me echt dat iedereen hier blijkbaar overheen leest en de schouders over ophaalt.

Jildau

Berichten: 9439
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 11:53

Karl66 ik heb er niet overheen gelezen en ben zelfs begonnen aan een reactie maar dacht op de helft 'laat ook maar'.. Er is een groep hele enge mensen op deze wereld die hun gang gaan onder de naam 'dierenactivisten'. Maar ik begin er steeds meer aan te twijfelen of dierenwelzijn wel hun hoofddoel is. Misschien is het een middel om een ander doel te bereiken. Ik vind het een enge gedachte dat er zulke mensen bestaan maar ik troost mezelf nog met het idee dat het merendeel van het volk deze groep uitkotst. En daar heeft de bezetting van deze stal enorm aan meegeholpen. Hopen dat dat zo blijft.

mysa

Berichten: 10607
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 11:56

Ik las het als een ongelukkig verwoorde zienswijze. De rechterlijke macht is niet altijd geheel ongevoelig voor maatschappelijke en politieke trends. Bovendien zijn bedrijfsleven, wetgevende, handhavende en uivoerende macht gelukkig gescheiden maar dat wil niet zeggen dat er op geen enkel vlak wederzijdse invloed is.

En voilà, zomaar een tweede griezelige en ondemocratische post binnen 24 uur. ;)

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 12:58

Karl66 schreef:
Dit is één van de griezeligste en meest ondemocratische reacties die ik ooit op dit forum gelezen heb. In dictaturen is nog steeds een heel groot deel van de rechtstaat actief. Je mag daar nog steeds niet inbreken, moorden, door rood licht rijden of je werkgever oplichten. Je hebt daar soms zelfs rechten die we hier niet hebben, in de USSR had je bijvoorbeeld het recht op huisvesting of het recht op werk. Er is maar een klein deel van de rechtstaat dat in een dictatuur afgeschaft wordt, misschien zelfs wel minder dan 25%. Alleen dat deel dat afgeschaft wordt is het deel dat de machthebbers niet zo goed uitkomt of wat niet in hun filosofie past.
Op het moment dat jij dus zegt dat de rechtstaat jou niet 100% heilig is, dan is hij jou helemaal niet heilig. Dan geloof jij in een dictatuur, een dictatuur waarin die 25% rechtszekerheden die niet in jouw straatje passen gewoon opzij geschoven worden. Gewoon omdat jij jouw mening belangrijker vindt dan de rechtszekerheid van andere mensen. Het verbaast me echt dat iedereen hier blijkbaar overheen leest en de schouders over ophaalt.


Ik zeg niet dat 25% van de rechtszekerheden moeten worden afgeschaft. Dat maak jij er van. Volgens mij heb ik dit al een stuk of 5x uitgelegd, dus dit is echt de laatste keer: De actie van deze activisten was niet ok, en ze zullen daar ook voor gestraft moeten worden, omdat ze iets illegaals hebben gedaan. Echter, radicale acties kunnen wel nodig zijn om veranderingen te versnellen of bewerkstelligen. Daarom sta ik achter het idee van radicale actie (en nee, niet elke radicale actie). En ja, dat dat niet altijd via de huidig geldende wet gaat is soms logisch, zie wederom het voorbeeld van Rosa Parks. Er 100% vanuit gaan dat onze huidige rechtsstaat perfect voldoet, dat is pas griezelig.

@Mazida: Ik hoop niet dat je verwacht dat ik daar serieus op inga :')